saratoga
Forumsvar skapade
-
@Knatte 442867 wrote:
Mycket tveksam till detta påsteånde och researchen… Är undersökningen beställd av de stora i USA??
90% av en bil totala miljöpåvekan kommer från utsläppen när bilen används. Har läst att en ny bil har lönat sig klimatmässigt efter ett år jämnfört med att fortsätta köra med sin gamla nuvarande bil. Dvs. att den energin/matertial som behövs för att tillveka bilen, snabbt är intjänat pga mindre miljöpåverkan under brukandetiden.
Tror exemplet handlar om en gammal bil kontra en skapligt snål ny bil.:smile:Helt klart svårt att veta vad man ska tro… Intressant tänk i diskussionen! I media läser man t ex varannan dag att E85 är bra för miljön och bilarna klassas som miljöbilar till höger och vänster, sen efter ett tag är E85 ”mycket värre” än att tanka vanlig sås när man räknar in all övrig miljöpåverkan. Men det senaste jag läste var plötsligt att E85 visst är bättre om man räknar på ett tredje sätt…
Själv kör jag E85 sedan en tid för att själv göra något åt det hela… Lite dåligt samvete eftersom jag konstant kör saker där drivmedel går åt i massor, högfartskurser till sjöss och flygplan de övriga dagarna. Men nu vet jag inte om jag längre bidrar något till en bättre värld…
För tillfället åker jag en V50 som passar mig perfekt i storlek för de jobb och fritidsåkande jag gör. Inte så stor som en stor kombi men ändå en bra lastbil. Vill man låsa in surfgrejerna eller inte orkar surra brädan på taket fäller man bara höger framstol. Kan då fortfarande åka två i bilen med all utrustning inne! Efter snart ett år får den bara bra betyg från mig. Trevligt att tanka E85 också, blir inte så stora belopp per tankning så det känns inte så dyrt. Att man sen inte kommer lika långt per tank får man försöka glömma bort.
Den där bilen som går på ved vore något!
-
Nu svänger det visst mot Mallorca istället… Hoppas på att få någon eller ett par dagar på vattnet där. Men måste absolut testa GC senare iaf, återkommer gärna med fler frågor om det blir aktuellt sen! /Peter
-
Tackar för tipsen! Ska kolla upp vad som finns till dessa platser!
-
Prognosen säger sign. våghöjd på 4,6 meter, max 7,7 meter vid Trubaduren utanför gbg i morgon torsdag!
/Peter
-
Huva är bra! Jag höll i en livflotteövning igår utanför gbg, körde utan huva… förkyld samma kväll ;o) klart korkat!
-
Visst är Foreca mm superbra! DMI har jag bara använt ibland när jag flugit över till Danmark, så DMI har jag inte så mycket erfarenhet av. Måste kika mer på den sidan…
Det jag gillar med LFV är att man med en knapptryckning från telefonen får detaljerad info på några sekunder. Inte bara vilket håll vinden kommer ifrån utan även när solen tittar fram och när det ska regna. Foreca är min huvudmetod när jag vindsurfar, den fungerar också från mobilen med kartor och vindpilar. Använder t om Foreca ibland när jag planerar inför flygpass. Samt för mig betyder dessa koder att man kanske är ledig och får åka iväg och vindsurfa istället för att jobba 😉
-
Precis, och i byarna vrider vinden i stort sett uppåt några grader. Klar skillnad märker man mellan dessa flygplatser och Stockholmsskärgård, men tittar man på vindarna på 2000 ft på låghöjdsprognosen ser man ofta ett bra samband med skärgården. Eller så lägger man på några m/s på vinden på flygplatserna så stämmer det också ganska bra. 2 kt motsvarar ungefär 1 m/s. För de gånger man vill segla i Mälaren har man en klockren prognos om man tittar på Brommas väder.
För att ta ett exempel på en prognos TAF 9h:
__________________________________
ESMK 111526Z 111519 21008KT 6000 -RA BR BKN009 TEMPO
1519 4000 RA BR BKN004 PROB40 1719 SCT008 BKN015=Detta betyder: ESMK (Kristianstad, har jag för mig)
111526Z =utfärdad den 11 kl 1526 UTC
111519 = prognosen gäller den 11e mellan 15 och 19 UTC(Huvudväder)
21008KT = vinden 210 grader 8 kt
6000 = 6 km sikt
-RA = i lätt regn
BR = fuktdis
BKN009 = molntäcke på 900 ft BKN = 5/8 – 7/8 molnTEMPO = max halva perioden, i detta fall mellan 15 och 19 UTC mer regn och lite lägre moln
PROB40 = 40 % risk el möjlighet (om det ska bralla) i detta fall SCT008 och BKN015, dvs splittrat molntäcke på 800 ft och 1500 ft.
__________________________________Ett exempel på en enkel METAR:
ESNQ 111620Z VRB02KT 2000 SN OVC003 M05/M06 Q0989=
(Kiruna)Utfärdad den 11e (idag) kl 1620 UTC, alltså 1720, 20 (minuter sen) Variabel vind 2 knop. 2 km sikt i snöfall. Overcast på 300 ft, minus 5 grader, daggpunkt minus 6 grader, lufttrycket 989 hPa
__________________________________Ett exempel på en 24 h TAF:
ESMS 111610Z 120024 19015KT 7000 -RA SCT005 BKN008 PROB40
0015 2500 RA BR BKN004 BECMG 1518 9999 BKN012 TEMPO 1220 19020G30KT BECMG 2123 25015KT CAVOK=l detta fall Malmö, Sturup. Här ska det blåsa sydlig vind på 15 kt. (säkert surfbart ute till sjöss!!!) Efter i morgon lunch ska det bralla 20 kt och 30 kt i byarna, dvs i runda slängar 4,7 till 5,2. Under kvällen vridande mot västlig vind och avtagande och finare väder, CAVOK.
__________________________________På kodnyckeln finns det massa olika förkortningar såsom BR (fuktdis) Oftast förekommer bara några få här i Sverige så de är lätta att komma ihåg. Ibland måste jag gå in och tjuvkika där…
Sen kan prognoserna se ut hur som helst. Bara att kika in och öva så och då. Det går snabbt att lära sig!
//Peter
-
Rekommenderar att plugga till Trafikpilot! Jobbar själv som lärare på Bromma, kombinerat med div båtjobb. Inte så mycket flygning så här års tyvärr, mest hemma och renoverar.
Så fort det är för blåsigt eller dåligt väder blir det inställda flygpass eller hela dagar. Oftast har jag med mig grejerna i bilen. Kanske blir lite flygning på förmiddagen och sen kommer ovädret, då är det bara att parkera flygplanet och åka vidare till lämpligt vatten. Och då har man ofta redan varit runt överallt och tittat från luften var det blåser bäst.
Hör av er om ni är nyfikna på en provlektion!
http://www.sasflygklubb.com -
Kolla varningsskylten när ni klivit av flyget och går in i terminalbyggnaden! ;o)
-
Kommer inte ihåg vad infästningen heter men de verkar vara identiska. Formen är relativt lik orginalfenan så den verkar då vara ett bra alternativ.
Bara ut och prova när man blir av med förkylningen! Blåser riktigt bra nu utanför fönstret i Erstaviken!Fenstorlekskalkylatorn verkar inte gilla mina mindre segel men jag låg på gränsen för de övriga värden man fick välja så det kanske felar där, men med 6.0 så föreslog den orginalfenan. Tackar för hjälpen! Antog att det fanns någon tabell man titta på.
-
-
Själv hade jag en Techno 272, 125 l i fyra år och seglade mycket med den på ön och runt i landet. Var väldigt nöjd med den och lärde mig mycket ,men har nu bytt till en något mindre bräda.
Verkar vara bra efterfrågan på den typen av bräda iaf för när jag skulle sälja min Techno för något år sedan var det hur bra tryck som helst…
-
Kom på att jag har en 31 cm-fena på en bräda jag inte använt på många år. Kan den vara lämplig?
-
Bra tips! Siktar på att hitta en ny bom så småningom samt diskhandskar… minns optimistseglingen när man var liten ;o) där körde de riktigt hårda med diskhandskar!
-
Kört på Flag Beach vid två tillfällen, dock några år sedan nu. Bodde båda gångerna i Corralejo, klart trevlig liten håla med en liten fiskehamn där man kan äta. Dock hyrde jag bara utrustning på stranden. ”Promenadavstånd” från stan, om man känner för det. Grymt sugen på att åka någonstans i vinter.
