surfslusken
Forumsvar skapade
-
De bästa, inte kanske roligaste eller minst smärtsamma, sättet att lära sig regler för segling i vågor är att göra en säsong på nåt ställe i utlandet där localsen inte daltar me utbölingar som vi här i Varberg har en tendens att göra! 😉 😉 😉
-
Jag behöver oxå skicka ner ett par segel till Malmö/Lund från Varberg snarast!
0739-162706
ILA
-
Oregistrerad wrote:Stockholm har fler snygga tjejer…
/Jesper B
Pjaaa….de blir nog kryss i utseende ronden, men dom e iaf villigare här på västkusten;)
-
S.. wrote:OK, fint med bilder och så, men…. STACKARE! Jag tycker synd om er att ni bor där ni nu bor! Att ni kan kämpa och hålla kvar surfintresset är ju makalöst! Att ni orkar?!?!
Plattvatten är ju kul ibland, men med tanke på vad vi seglat i helgen och veckan känns det mycket avlägset med plattvatten… Och tråkigt…
/Staffan
Hörru Staffan, du har nog ingen aning om hur synd det EGENTLIGEN är om dom som envist hänger kvar i Stockholm och samtidigt försöker få lite till lite surf. Mycket bättre än de du ser på bilderna bjuds de tyvärr inte på, så bara gratulera dom för den fina Stockholms seglingen dom fick i helgen.
Windsurfingen och utförsåkningen i Stockholm håller ungefär samma standard;)/ En med ca 15års erfarenhet av (läs: brist på) både skidåking och windsurfing i Stockholm, som för övrigt är värdens bästa/vackraste stad att ha båt i.
-
surfslusken
Medlem31 augusti, 2006 vid 15:49 som svar på: Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?frippe75 wrote:alexasu wrote:jag fattar inte varför x-ply skulle kännas ”softare” än monofilm. om det är monofilm förstärkt med kevlarfibrer borde de väl bli minre töj i det? det är inte så att många gör sin xply med vinyl istället?Ett annat perspektiv på denna tråd…..
Varför vill man ha ett hållbart segel…. Risken är att du har det kvar i flera år och det bromsar din utveckling….. Har själv suttit LÄNGE med brädor och segel…
Sedan bytt till nyar prytlar och sedan har min utveckling gått fram nästan lika många år…..
Nu byter jag allt minst varannat år…
JAJAJ…visst ska man köra in sig på sina grejor men man måste ju inte gifta sig med prytlarna..
Hörru Ko-Frippe, varför inte tänka i samma banor när de gäller kvinnor! Man både utvecklas och har roligare när man inte behåller dom längre än att man ”kört in sej”;) Fast man ska nog byta oftare än varannat år för att inte riskera giftermål;)
-
surfslusken
Medlem19 augusti, 2006 vid 15:15 som svar på: Sportcheck – Chile/Topocalma med GoogleEarthVad baserar du det på??
Enligt alla artiklar ska man inte stirra sig blind på vindprognoser då det alltid blåser mer.. Lite som Marocko … där det står 8 m/s men blåser 15 i Molay
Flytta till Marocko då Frippe om allt är så förbannat bra där!!!
-
Calle_B wrote:Ytterliggare en fråga. Vad är skillnaden mellan att rigga uthalet på den övre/undre öljetten? Är det en kombination bomhöjd/vind eller är det så att jag ska rigga på den övre eller undre hela tiden?
Tack för skitbra tips o svar.Beror på bomhöjd, personligt tycke mm. Men bara för att förvirra ytterligare en aning så kan man faktiskt köra med båda öljetterna samtidigt!;) För att få lite mer spänn i akterliket. Sean Ordonez ger sin förklaring till varför i SO videon på länken nedan.
-
Ähhh….. lägg ner nu! Midsommar är krökens högtid, windsurfa kan man göra alla andra dar på året!!!
-
Kan bara instämma i ”Rör inte nedhalet, justera med uthalet” kören.
Om du drar nedhalet så att du har släpp/fladder/prassel till tredje lattan (från toppen räknat;)) som är rekat minmum nedhal och sen drar vidare tills du har släpp ända ner till fjärde lattan så märker du att 2cm är väldigt långt i de här sammanhanget;)Jag kör alltid mina SO med i stort sett samma nedhal oavsett lätt (vad nu det är?) eller hårdvind och trimmar med uthalet, där finns mer utrymme för tycke o smak. Vet att vissa kör väldigt slappt uthal och då hamnar draget aningen längre fram. Jag kör nog en mellan variant där draget ligger i ”the sweet spot”, som Ordonez kallar den, mitt mellan händerna.
Sen kan det ju diskuteras hur vida ett SO 5,3 är tipp topp eller inte i ”lätt vind”? Det är ju trots allt ett hardcore vågsegel. Så av naturliga skäl så är nog inte tidig planing den egenskap som legat högst på listan av egenskaper i utvecklingen. Men däremot kommer den helt till sin rätt med en RDM mast.
-
surfslusken wrote:Lasses mamma kanske vet nåt ););)[/QUOTE wrote:
Här sitter man uppe och väntar på ett bra svar…
Jag röstar fortfarande på att du ska plocka bort bokstäverna ”surf” ifrån ditt surfzone id…. 🙂
Nej du.. packa t-shirt,boardi’s och solskyddskräm så möts vi på arlanda nästa vecka!
Eftersom det är Lasse du ska åka med så är mitt tips att du packar ner ett gäng extra boardi`s av flera anledningar.
1) Han kommer säkert hmmm…. ”söla” ner nåra par.
2) När han försöker spona dej när ni ska ”sova” kan du be han att ta på sej,
han sover alltid näck, ÄVEN när han e på surfresa!Och du, glöm inte o ta me en bal dassrullar. Annars kan Lasse varken klubba eller ronka dom 5-7 ggr/dag brukar o då blir han bara grinig o irriterad.
-
Lasses mamma kanske vet nåt;););)
-
Om jag tolkar ”problemet” rätt handlar det hela om att köra 5,8an o 5,3an samtidigt och då vill du trä 5,3an på en 400 RDM?
Nu kanske jag avslöjar mitt fördomsfulla jag (har många olika;)) men är det så att det är Du och din bättre/vackrare hälft som seglar samtidigt och hon (helt okej om det är en han) och hon/han väger lite mindre (vet att de mkt väl kan vara tvärtom) så tror jag att de funkar fint att köra 400an i 5,3an. Jag har själv testat (fast jag blivit avrådd) att köra 06ans SO 5,3a på Hotrod 400 och tyckte de känndes riktigt najs, o jag väger in på ca 85-86kg. Har iofs för mej att 06an har nåra cm kortare mast än 05an, men de är marginellt. Ola H, som säkert kommer svara i denna tråd, har mycket och goda erfarenheter av att köra korta master med mycke förlängare på många olika Hot segel. Men han väger iofs ”nåra” kg mindre än en annan.
Ähhh…. som vanligt, de bästa (enda) sättet att ta reda på om just du/ni trivs me 400an i 5,3an är att testa!!! De går alltid att ordna på nåt sätt, blir mkt roligare att köpa prylar man vet att man gillar istället för att chansa.
Hmmm…. kloka ord jag får ur mej ibland, tänk om man bara kunde leva som man lär när man fått i sej nåra pilsner på krogen;)
-
Nu när du ändå är i gång Ola H så kan vi väl få en kommentar på gubben Boukes shape teorier. Han har alltid haft lite egan/udda ideer om hur en vågbräda ska se ut, bla har han alltid hållit fast vid att en bräda (freestyle som våg) aldrig ska ha färre än 3 fenor! Men ja vet att de konsumeras en del annat än ofantliga mängder starkt kaffe i verkstan på Witchcraft;)
Kolla in hans avhandling ”The Evolution of the rail” på
http://www.witchcraft.nu/download/The%20Evolution%20of%20the%20Rails.swf -
JoMenSåAtt wrote:Så frågan är alltså (till övriga än Jonaish 😉 ) hur chinooks mastfötter är (cup modell) eller om man får tag på Steamlinder i Varberg. Kan Ila ha några på lager man kan köpa iom att han är ombud åt HOT Sails?
Ja brukar/försöker ha nån i lager men de va många som skulle ha så just nu har jag ingen. Om jag får lägga mej i valet av modell/typ så kan jag bara reka ”Kopp” modellen oavsett märke. Visst händer det att även dom pajjar, men det är alltid pga slitage. Men skillnaden är att på ”kopp” modellen märker du tydligt när de är dax att byta. Dvs du kan göra det i god tid och slipper den otrevliga överraskningen, som dessutom kan sluta betydligt värre än med en längre simtur, att den sticker mitt i surfen.
Antar att du ska ha en ny fot ”helst igår” och då har jag inga inne, tyvärr.
Lycka till!
-
surfslusken
Medlem25 maj, 2006 vid 15:55 som svar på: Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till viktFrippe75 väger nåt mellan 89-93kg (han e typ 157 cm lång) beroende på hur många timmar han gått utan käk. Men eftersom hans självblid inte riktigt stämmer överrens me verkligheten så försöker han köra på en 76 liters Mistral Beast med varierande framgång. Egentligen borde han kanske ha nåt runt 90-95 liter som minsta vågbräda;)