svenne
Forumsvar skapade
-
Kul att redan läsa tester! Tummen upp! 🙂
Vill bara påpeka att Quad har funnits i typ 30 år i en annan bransch väldigt nära: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=IyiBSuUwA1A”]YouTube – Quad Fin Surfing at Leo Carrillo, CA – 4 Leaf Clover[/ame]
(Sen kan man ta det där med ”reduced drag” som ”upplevd mindre drag”, vilket är en annan femma) -
pure;558262 wrote:Finns det nån site som förklarar lite mer teoretiskt varför det skulle vara bättre med 2 eller 4 fenor eller om det bara är ett försäljningsknep som genererar en placebo effekt av att det är bra.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63900&page=5
Varför den ena kommer att ”vinna”? För att vindsurfingbranschen är så mainstream så om någon börjar med hittepå X eller Y så har alla det inom sex månader. Nu kommer det däremot två oilka quad-konfigurationer samtidigt. Den som säljer bäst (eller, ger mest pengar), kommer alla andra att byta till.
-
Det finns andra märken med quads på gång, men inte med samma fen-setup. Vilken setup vinner, och hur lång tid kommer det att ta innan andra märken byter?..
-
Sprickan på ovansidan är definitivt en spricka i laminatet. Och med tanke på hur sprickan på själva nosen ser ut så lär det vara trasigt ordentligt även där, använd inte brädan förrän du har lagat den.
Ska du laga den seriöst så behöver du förmodligen slipa ner till bottenlagret i sandwichen och även laga där. Nosen är i behov av nytt material. Om du vill göra det enkelt så slipa ner färgen till första fiberlagret. All färg ska bort, men inte fibrerna. Slipa rent minst 3 cm åt alla håll, helst 5 cm. Lägg på två lager tunn glasfiber (125 gr) ovanpå och laminera fast med epoxi. Använd inte maskin, du slipar för mycket då. Slipa bara för hand.
Notera att det här är inte en lämplig långvarig reparation, det gör att du kan komma ut snabbt igen. En så här lagning håller inte för ett nytt kastfall, men det håller tätt.EDIT: Köp inte Biltema-epoxi. Det finns bättre alternativ. SeaSea, Watski, Erlandsons, epoxibutiken.se har tusen gånger bättre produkter.
-
svenne
Medlem7 juli, 2009 vid 17:27 som svar på: Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsenKapten K;557637 wrote:Jag håller med dig, Nyckläckta fågelungar ser tom skillnad på en siluette av en råka och en rovfågel fastän de är i samma storlek. Så att fåglarna tror att en kite är en rovfågel är rent nonsens, dock så blir de skrämda av kitear, människor, hundar, lastbilar, flygplan och allt annat möjligt.Att kajten skrämmer pippisarna är väl tillräckligt? Sen om de tror att det är en örn, en Saab 9-5 eller bara något jävligt irriterande räcker. Att tidningsartiklar sällan är nyanserade är inte heller så oväntat om du frågar mig, vilket inte ornitologer heller brukar vara (åtminstone inte den äldre sorten) och nu är det båda på samma gång.
För övrigt så tar jag ditt uttalande med en nypa salt. Det finns inte en chans att ett nyfött djur med bara primitiva skyddsreflexer kan se skillnad på siluetter. Påståendet går emot det mesta som exempelvis Antonio R Damasio skriver om skyddsmekanismer. Dessutom äter råka bland annat fåglar och fågelungar så det skulle vara konstigt om de inte skulle reagera bara för att det är en kråkfågel.
För övrigt nummer två ser jag den här diskussionen som i sig är beklämmande, eftersom det inte är så konstigt att någon kan bli anmäld och bötfälld för att göra olovliga saker inne i naturvårdsområde, som mindre intressant än att vissa kitare skiter fullständigt i de få spots som finns kvar utan att det är fågelskydd i närheten. Habo och Skälåker för att nämna några aktuella.
-
svenne
Medlem7 juli, 2009 vid 12:14 som svar på: Från syd-svenskan: Kitarna på näset får på taffsengetwet;557531 wrote:Att stora flygande saker i luften skrämmer fåglar är inte något trams, snarare är det en naturlig instinkt som fåglar (och andra bytesdjur) har medärvt.Jag är definitivt på GW:s sida. Man behöver inte vara fågelskådare för att inse det.
-
Hur f*n fick du in kameran på anstalten?
-
Tja.
Hederliga Blocket finns numera i Portugal. http://www.custojusto.pt
Med lite fantasi så är det inte så svårt att söka på lägenheter/boende i krokarna här nere. Det ligger ett vandrarhem/lägenhets-ställe bara några hundra meter bort, jag har inte sett någon där på länge men jag kan gå förbi och kolla läget om det fortfarande är intressant.–S
-
Vinden kom tillbaka till Guincho idag. Kom hit och bli spolad med oss andra!
-
Nu vet jag iofs inte om du är i Tjoookholm, men http://www.aircondcenter.se på Södermalm är både snabba, trevliga och prisvärda. Jag har skruvat själv och lämnat in för provtryck och påfyllning där. De säljer delar också om du vill göra förjobbet på egen hand.
–S
-
Det går inte att skarva slangar med slangklämmor direkt… Alla kopplingar är pressade, men du använder vanliga nycklar för att dra ihop det. Skiftnyckel i nödfall. Alltid trångt och jävligt, men det är inte ett dugg svårare än att byta däck.
-
Absolut, kolla på bildemonteringarna. Jag har gjort det flera gånger, dessutom plockat delar från andra modeller bara för att få ihop det. http://www.bildelsbasen.se/
-
Passar gör den, men det blir redigt slött.
-
Men vågade inte… Böhö böhö.
(sjukt lågt, lägre än Glocalnet). -
IrieMan;556393 wrote:Du köper väl inte av dom skumma snubbarna på gatorna i Lissabon? Det är inte jord, det är nå’t helt annat 😉
Saaatan!