Forumsvar skapade

Sida 132 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    1 juli, 2009 vid 18:00 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Äntligen en liten liten tendens till att inte köpa n-fenorhysterin rakt av. Tack Lars och Ola och Ola. 🙂
    Argumenten och diskussionerna runt flera fenor har stundom inte varit mer än petande i en gråzon utan att veta varför i just den här tråden, och faktiskt varit helt fel ibland.

Varför sätter man flera fenor på brädan? Det handlar enbart om vågridningens egenskaper och att få fram en egenskap som är just lösheten och ”slajdigheten” på toppen. Eller hur? Vi kan ta en liten snabbtitt på våra vänner surfarna, som har testat fenkonfigurationer i sisådär 60 år. Det finns ett par riktigt seriösa utläggningar om hur fenornas egenskaper, antal och positioner påverkar brädan. Det finns tjocka böcker om surfbräde-shaping så om man bara vill och orkar så är det bara att börja plöja. Trial and error plus en del seriös efterforskning finns där ute, så det finns ingen anledning att gissa.
    Jag bläddrade genom tråden (har inte följt den mer än en snabbtitt då och då) och noterade att det finns en tendens till att vilja pula på fenor i tron om att det ska bli bättre på något magiskt vis och så är det givetvis inte. Poppo postade nyligen en bild på en single fin-seglandes brasse, och han var liksom med och drog igång flerfenetåget. Så vad säger surf-shaparna om antal fenor? En fena, helt klart det stabilaste. Två fenor, det lösaste. Tre ligger mellan en och två, och fyra fenor ligger mellan tre och två. Dvs: Stabil > 1 3 4 2 < Lös
    Det är däremot inte så enkelt, eftersom det också har med utseendet på brädan att göra, var fenorna sitter och vilka fenor man använder. Nästan alla som bygger om en singelfinbräda för nya egenskaper sätter dit 2+1, quad är ganska sällsynt då det mesta går att ändra på med 2+1 genom att byta fenorna. 2+1 är den vanligaste surfkonfigurationen med lagom mycket kompromisser åt båda hållen. Hyfsad fart och lagom lös. Så egentligen är jag mer förvånad över att det drogs igång en twinfin-cirkus istället för en tri-fin (dessutom så hade tillverkarna fått sälja ännu fler fenor, extraplus i kassan klirrar skönt)

Så jag håller med dig Lars. Bara för att det är fler fenor behöver det inte bli bättre. Prova några längre fenor på din omgjorda bräda. Gärna hårdare också. Eller så bakar du på ett par thrusters också. 😉

–S, som inte har något emot flera fenor bara de sitter där av rätt anledning.

• svenne

svenne

Medlem
    1 juli, 2009 vid 16:01 som svar på: Perfekta tjänstebilen

Åhåå! Ett favoritämne. Folkabilar! 🙂

Visst är den läcker men jag väljer en Touran alla dar i veckan. Jag är sjukt nöjd med min, trots att den har blivit hårt misshandlad i sin ungdom (av feta vakter på Securitas).
    Jag har lastfjädrar, och jag kan verkligen ladda den full med grejer. Och samtidigt är den inte större än en Golf-kombi (samma platta) så den är supersmidig att köra.

Vad sägs om:
    Sex segel
    Tre brädor
    Tre master
    Två bommar
    En väska med fenor och mastförlängare
    En väska med våtdräkter
    En väska med kläder
    Ett tält
    Ett kylskåp
    En cykel
    -och då fortfarande med sikt genom alla backspeglar

Eller:
    14 flyttkartonger och en Yuccapalm
    -och faktiskt sikt genom alla speglarna, om än lite halvdåligt i mittenspegeln

Eller, med takbox/räcke:
    En fru (inte i takboxen den här gången)
    Barnstol med innehåll
    Fem segel
    Fyra flyttkartonger
    Fyra master
    Två bommar
    Två surfbrädor
    En väska med fenor och grejs
    En väska med våtdräkter
    En hockeytrunk med kläder
    En väska med kläder
    En rulle glasfiber
    En stor låda med byggmaterial
    25 kvm furufanér
    En väska med barnleksaker och tillbehör
    En apstor barnvagn
    En resesäng för barn
    5 paket blöjor
    Tre väskor med bärbara datorer
    En systemkamera med allt tillhörande skrot
    – Och alla fem stolarna monterade i bilen
    – Och då fortfarande med sikt genom alla backspeglar
    Faktum är att jag packade så lågt att det inte var lastat över ryggstöden, så att inget skulle komma farandes vid en hård inbromsning.

Den börjar på 219 lök. En TDI modell 2010 med 7-växlade DSG:n går på 234 (jag är fan kär i den växellådan). Ecofuel börjar också på 234.
    Multivanen är snordyr, du får väl i princip all utrustning som finns till Touranen för grundpriset på bussen.

EDIT: Har du en tjänsteförmån där du inte står för avbetalningen, ja då är det väl bara att välja multin. 🙂

• svenne

svenne

Medlem
    1 juli, 2009 vid 08:23 som svar på: Pluggar och utfyllnad

Vilken välsorterad båtaffär som helst säljer distansmaterial. Använd en densitet över 100, helst 130-150.

• svenne

svenne

Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:11 som svar på: Surf på Gotland
    IrieMan;556240 wrote:
    Nix, en Fanatic Bee, annars rätt 🙂 Jag skyddade den självklart med mitt liv som insats!

Jag kan inte ens namnen på mina egna brädor längre…

• svenne

svenne

Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:07 som svar på: Pluggar och utfyllnad

Kan å kan, visst kan man det men det ska väl hålla också?
    Om du inte får tag på något annat än frigolit av mesostkvalitét så har jag ett litet tips.

Gör i ordning brädan, gör hålet exakt så stort det behöver vara. Inte mer! Det ska vara trångt att trycka ner pluggarna. Slipa av ytan på brädan också så att du kan lägga ny fiber på ovansidan utan att det bygger för mycket.

Måtta in frigolitbiten ordentligt, skär det absolut jämnt med en packkniv UTAN fett på bladet. Men gör frigo:t lite smalare än vad du egentligen vill ha den, typ en halv millimeter på lång och kortsidor.
    Rugga upp ytorna ordentligt på pluggarna.
    Nu lindar du in frigoliten i två eller tre varv fiber, klipp bandaget lite högre än frigoliten så att den sticker ut lite åt båda håll. Kladda på epoxi.
    Sätt ihop pluggarna som på bilden, lägg ett par lager på undersidan av paketet och upp på kortsidorna och linda några varv fiber runt hela alltet, så att pluggarna är inlindade i väv/epoxi på alla sidor förutom ovansidan.
    Dra försiktigt ihop det med lite plastfolie och så låter du det härda ett dygn.
    Efter dygnet så kan du riva av folien och slipa upp ytorna och limma i pluggarna i brädan. Lägg en väv som går från brädans yta och ner i hålet så att pluggarna ”binder” med ovansidan på brädan. Och ett lager ovanpå alltihopa. Spänn ner med plastfolie och vänta ett dygn igen innan du gör något mer.

Jag fullagade en bräda så för ett par år sen på en semester. Kanske 10-12 gram tyngre än innan och håller än trots idog misshandel av alldeles för tjocka fötter.

• svenne

svenne

Medlem
    30 juni, 2009 vid 13:31 som svar på: Surf på Gotland
    IrieMan;556207 wrote:
    Jäpp, vi har dom runt knuten. En gång blev jag faktiskt jagad, skulle bära upp en bräda från stranden som var röd (om det nu har med nå’t att göra :-)), tänkte gå förbi dom som vanligt, brukar aldrig vara nå’ra problem men se’n var det en tjur som började följa efter och så kom det nå’ra till, ledaren fick in en tackling (eller snarare en markering) så att jag höll på att ramla så jag vände och sprang åt andra hållet runt nå’ra hus istället, dom följde efter ett tag men se’n struntade dom i det som tur va’…………

Vänta… jag ska känna efter…. ….hmm… En…
    Fanatic Gecko!

PS. Färgen har ingen roll. Kossor är röd/grön-färgblinda. 🙂

• svenne

svenne

Medlem
    30 juni, 2009 vid 13:26 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Hå hå hå, det kommer fler fyrfeningar. Fråga mig inte hur jag vet, men så är det.
    Kanske skulle göra en själv, inte för att jag kommer att ha nytta av dem utan för att jag kan. 🙂

• svenne

svenne

Medlem
    29 juni, 2009 vid 09:34 som svar på: AC-fel på T4

Om ingen varvtalsignal finns för AC:n kommer inte magnetkopplingen att klicka, dvs kompressorn drivs inte utan remmen snurrar bara fritt. Magnetkopplingen står i friläge när AC:n är avstängd, bilen är avstängd eller om systemet tappar tryck (för att skydda kompressorn från att skära). Är det någon kabel som är av?

Jag har ett hårt tips: Lämna in skiten till en verkstad och surfa istället. 😉

• svenne

svenne

Medlem
    27 juni, 2009 vid 21:22 som svar på: Världens hajtätaste stränder?

Sluta upp med sån här onödig jävla skit!
    Så onödigt ointressant så jag ämnar inte ens klicka på länken (vilket jag iofs inte hade gjort över huvudtaget eftersom den leder till Expressen). Sätt all hajskräck i kontrast till hur många som badar varje dag. Sitta och noja om nåt sånt här. Det dör färre än 20 om året i hajattacker medans de fiskas till utrotning.
    http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0613_050613_sharkfacts.html

Ingen borde yttra sig i ämnet utan att åtminstone ha sett den här: http://www.sharkwater.com/

Sverige? Jovars, det går ju gladeligen bra att sätta sig i bilen varje dag eller hur? Kolla upp hur många som dör i trafiken pga av rattfylla (jag kan tipsa om 150). Förra året dog 39 000 i trafikolyckor inom EU.

Å så tjatar ni om en stackars jävla haj nånstans.

• svenne

svenne

Medlem
    24 juni, 2009 vid 07:46 som svar på: Gipp, riggflippen.

Hej Carl.

Kollade dina bilder, jag har några smakråd:
    1. Fall av så att du får fart. Farten är viktig.
    2. Redan nämnt, men FRAMÅT! Fram med riggen, fram med kroppen. Du har på tok för mycket vikt bak.
    3. Också nämnt, titta dit du ska! Skit i seglet, det klarar sig självt (eller kollar du på ratten när du kör också?..)
    4. Armbågarna nedåt. Annars lägger du inte vikten på bommen.

Det är ett problem med alla tips och steg i en gipp, det är alldeles för många saker att tänka på. Du kommer bara att kunna tänka på ett par av dem och så glömmer du resten. Ta just en eller två saker i taget, kör några gippar så du nöter in det, lägg till ytterligare en grej, kör igen och så vidare. Det är en klassiker med många sammansatta rörelser som ska utföras tillsammans eller i följd. Men det finns ett knep som står över allt annat och det är att komma ihåg känslan. När du väl sätter gippen planandes, kom ihåg känslan av den! Inte efteråt, inte före – utan hur det kändes under själva gippen! Gör du det så kommer din hjärna automatiskt koppla rörelserna med känslan.

• svenne

svenne

Medlem
    22 juni, 2009 vid 21:01 som svar på: Laga fete spricka…

Nu har du ju slipat upp sprickan så mitt tips är:
    fyll ”frigolitdiket” med en liten sträng byggskum. Det sväller ordentligt, så punktera strängen ibland så att den inte blir tokstor och bara är full med jättebubblor. Var inte orolig om den sjunker ihop för mycket, den sväller upp igen eller så väntar du tills dagen efter och slipar till och fyller på där det behövs (hav tålamod!).
    Slipa skummet jämnt med bottenväven och slipa fram mer av den (bottenväven alltså), du måste ha minst två centimeter väv frilagd. Det ska se ut så här:

Det röda är sandwichen, det svarta är fiber och det gula är byggskummet. Fast kanten (som i min otroligt fina skiss är och / ska vara MYCKET flacka typ 1:10 eller mer).
    Lägg ny väv på bottenlagret, låt det härda till nästa kväll.
    Slip ytan på bottenväven, bygg upp nytt SW-skum med antingen divinycell eller superporöst lättspackel (divinycell är inte starkt). Du kan också skaffa en Core-mat på till exempel SeaSea eller annan båthandel och lägga på den samtidigt som bottenlagret. Den blir något tyngre än exempelvis Divinycell, men är mycket mycket starkare. Det är en matta som bara fylls till 50 % med epoxi och när det väl har härdat är det jäkligt starkt som mellanmaterial. I sånt fall lägger du bottenväven och mattan samtidigt, pressa ner den med plastfolie.
    Vilken väg du än väljer, när SW-lagret är klart kan du slipa slätt och lägga på kolet ovanpå.

EDIT: Och så pillar du ingenstans med fingrarna, varken på väven eller där du har slipat. Fettet på fingrarna räcker för att epoxin inte ska bita ordentligt. har du pillat, torka av med papper och aceton.

• svenne

svenne

Medlem
    22 juni, 2009 vid 14:28 som svar på: Laga fete spricka…

Du har säkert en vanlig twill-väv, inget isotrop där inte. Faktum är att en glasfiberväv är mycket mer isotrop än en kolväv. Men det låter ju bra med kol, och då säljer det…
    2-komponentskum härdar utan syre, som byggskum måste ha. Trycker du i byggskum är det inte säkert att det blir hårt över huvudtaget.

Och för som undrar vad vi yrar om: Ett material som är isotrop har samma styrka i alla riktningar. Till exempel en tunnplåt är isotrop, eller en glasfiberväv. En träbit är det inte, drar man i längsled på en balsabit så håller den för rätt mycket, på tvärsen går det nästan att dela den med händerna. Kolfiber är precis som balsa – starkt i längsled och extremt sprött på tvärsen.

• svenne

svenne

Medlem
    22 juni, 2009 vid 11:26 som svar på: Laga fete spricka…

Är väven isotrop så behöver du inte lägga korsvis, å andra sidan, hur många riktningar är det i väven? Det där med isotropi i en kolväv kan du ta med en nypa salt. 193 gram är i de här sammanhangen en tjock väv, jag skulle inte lägga på något annat sätt än som jag skrev tidigare. Lägg en ”remsa” över sprickan och sen två lager ovanpå (fast jag skulle nog bara lagt ett).

Slipa ner och kolla hur det ser ut. Låter bra.

• svenne

svenne

Medlem
    22 juni, 2009 vid 09:09 som svar på: Volvo Ocean Race

Kan också vara Gustav Morin, även han är med i Ericsson-teamet.

• svenne

svenne

Medlem
    22 juni, 2009 vid 08:59 som svar på: Laga fete spricka…

Vad har du för väv? Det blir rätt tjockt med tre lager 450 grams till exempel, så du behöver vara mer detaljerad i vad du har material. Jag tror inte på en smacka-på-så-mycket-det-går-lagningar, laga rätt istället.

Under sprickan är skummet komprimerat och måste stagas upp igen annars kommer det att vika sig på samma ställe igen. Skummet är indirekt ett stöd för sandwichen och sätter du foten just där några gånger eller tar några hårda chop så har snart sprickan återuppstått. Du måste alltså se till att du har ett bra stöd under, antingen trycker du i skum, skär upp och byter skummet eller injicerar epoxi i skummet. Om det mycket som är mjukt så är inte det sista alternativet bra eftersom det går åt en hel del för att fylla ut sprickor. Det går ibland att göra en mix med epoxi, mikroballonger och fiberväv. Men din spricka ser alldeles för stor ut för en sån lagning. Hursom så måste du bygga upp skumkärnan i SW:n igen. Du kan ju alltid chansa och injicera den med epoxi, fast en seriös lagning känns bra mycket bättre på en så fin bräda.

Hade jag lagat brädan hade jag slipat djupare ju närmare sprickan jag kommer för att få en avfasning och för att få bort all färg. Färgen ska bort helt, den försämrar lagningen till en tiondels styrka. Längs sprickan hade jag slipat ner ända ner till understa lagret av sandwichen. Jag hade tryckt i 2K-skum både i sprickan och i småhål runtom. En väv i botten som bygger upp undre lagret, låt det härda klart. Slipa bottenväven, slipa SW-kärnan slät och bygg upp den igen. Faktum är att det går att bygga upp kärnan med lättviktspackel, det blir bra mycket tyngre, men det går (du får slarva hur mycket du vill, det är ju din bräda… 😉 ). En lite smalare väv först, ungefär 10 centimeter plus den nya sandwichens bredd. Över det en väv som täcker hela området, kaaanske två men då två tunna vävar (125-160 gr). Alla topplagren hade jag laminerat samtidigt. Eventuellt hade jag snedställt det övre lagret, men troligen inte.

Sida 132 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA