svenne
Forumsvar skapade
-
Surfspot har den på lager (sen i höstas nån gång).
-
Antingen är du skitful eller så är det ett skämt, för med de här kraven är det väl inte svårare än att ställa sig i Fisken en lördag så är du raggat klart.
Nej, vänta… …där är ingen äldre än 27 numera… …Skit också. Åk till Åsa förresten.Ja, lycka till då!
-
Sven Wesley
Gammelgårdsv. 19
112 64 Tjoockholm -
Nackdelen med Portugal är priset på flygbiljetterna och att du definitivt är bilberoende. Det finns redigt bra surf (och vindsurf) i Algarve. Biljetterna dit kan du få rätt billigt.
Men Lissabon-området är å andra sidan supernice och här är folk störtsköna, bra och billigt käk och sjyssta barer. Lagar du mat själv är det löjligt kul att vara här (fråga min fru, hon går bananas när hon handlar mat). Boende går att få tag på till hyfsade priser om man letar, annars finns det gott om hotell i Cascais.
Här är vågsurf hur stort som helst och är ett måste (enligt mig) om du är här. Jag har gjort mina första gubbhöga face här och när det smäller så smäller det ordentligt. Det kan vara trångt på line-up men sällan nåt gruff. Det finns magiska vågspots, och om du nu ändå har bil så har du bisarrt bra vågor varje dag inom 45 minuters radie. Sträck dig till en timmes bilfärd och du kan få smaka tvättmaskin på ett par av de absolut bästa platserna i Europa. Vad sägs om Praia do Supertubos? Det är nog inte så svårt att räkna ut hur vågen ser ut där… 🙂 -
Det har jag redan gjort. Men det blir nog lite kvällsbada också. 🙂
-
Tyvärr inte. Jag har en ”partner” som tar hand om racingdelar under sommaren, men han vill inte jobba med brädorna.
-
Sök, det finns en hel del här på konfen.
-
Jag har lagat master som har gått av på direkten vid första riggningen, och andra har hållit i flera år. Det beror helt och hållet vad det är för mast och vilket segel det är. Cambersegel gör det betydligt svårare att laga masten.
Är du petig med böjkurvan ska du hursom inte ens tänka på att laga masten. Kör du efter det-spelar-ingen-roll-modellen så kan du laga på hur mycket som helst. En annan mastbit i funkar som Jesper säger. -
Ola H.;552714 wrote:Ser ju exakt ut som Kaulis Quatro Quad fast med tre fenor. Men Kauli kommer nog snart gå över til tre, så då blir din förlaga superhet.
EXAKT vad jag också tänkte! 😀
-
Jag har inte provat årets modell, men Traction är ett sjujävla bra segel.
-
En sunkrulle från Red Eyes: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=cQzfcXacYMY”]YouTube – Red Eye shaping machine first test run[/ame]
-
Generellt är F2 välbyggda, men är det bra skick på båda så spelar det ingen roll vilken du bestämmer dig för.
Vad jag skulle välja kommer tyvärr inte att hjälpa dig. När det gäller karaktär så läser du om mitt förra inlägg och funderar på vad du är ute efter. Frågan är ens om du känner skillnad. Men för att hjälpa dig på traven grävde jag fram en liten jämförelse, och tänk så bra jag beskrev dem. 😉
http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-overview.html -
Stoke är ruggigt stabil och är en grym freeride-bräda. Om du vill ha tysk BMW-autobahn-stabil-känsla med bra höjdtagning är F2:an given. Eagle är känsligare och är liiite mer krävande, men då också med mer surfkänsla och bättre direkt feedback. Vill du ha en bräda som svarar snabbt och som kräver lite mer av dig när det brallar i så väljer du Eagle.
-
Ola H.;552074 wrote:Som jag har förstått det hela kommer man kunna välja grafik helt själv. Lev.tid och pris få Svenne ta. Han kommer hem i Augusti, då förhoppningsvis med lite mer byggerfarenhet, samt en hel del konstruktionstestning i bagaget.
När det gäller shapen kan du när det börjar bli dags ta det via mig, t ex, så tar vi ett snack om vad du vill ha.
Så är det. Konceptet är custom så långt det bara är möjligt.
Grafik
Jag har testlaminerat tryck från två olika tryckerier och de är både slitstarka och har bra färg (10 års färgbeständighet, och sen lack på det), vilket gör att du kan få hela brädan draperad i familjeporträttet om du vill. Jag har dessutom kontakt med ett par riktigt duktiga airbrushare hemma som jag lärde känna en gång i tiden. Tyvärr går det inte att komma undan lika billigt med airbrush hemma om man gör en hellack som här nere, men möjligheten finns. Jag kommer att ha ett antal ”standardgrafik”-varianter som går att välja mellan för att inte få en helt sterilvit bräda om det går stå i grafikfantasin.Konstruktion
Det är det vi kommer att testa här i Portugal! Alla produktionsbrädor är gjorda med mer eller mindre slarv (jag har sett ett och annat dåligt exempel…) och med metoder som inte gagnar hållbarhet. Tid är mycket viktigare än kvalitét när det gäller volymproduktion. Tyvärr. Dessutom är väldigt många brädor ojämna, i vissa fall till och med assymetriska för att gjutformar etc inte är raka. Återigen kvantitet kontra kvalitét.
Nu siktar vi på att bygga brädor som håller, med bra vikt och precis som du vill ha den. Den interna konstruktionen kommer alltid att utgå från de tester som gjordes i vintras och de brädor som byggs nu i sommar. Sen om du som kund vill ha en viss förstärkning, kolfiber i ett visst lager etc så absolut – så länge det inte blir en vekare konstruktion än minimikravet ur ett Boardcorner-perspektiv. Hur brädorna ser ut inuti kommer senare, men än så länge är det lite hemligt. Men bara lite. 🙂
Shape, där kommer Ola in i bilden.Pris
Nu kommer det luriga, det är helt och hållet beroende på hur du vill ha brädan. Om vi nu tänker oss en shape, med BC-standard-konstruktion, twinfin (dyrare än singel, mer jobb och fler boxar) och en enkel grafik så kommer inte brädan att vara dyrare än en bräda i butik. Jag måste återkomma med exaktare priser när vi har testbyggt flera brädor så att vi har en vettigt medel på arbetstid etc. Men jag skulle kunna höfta på 9000:- +/- 1000:- för det jag har beskrivit nu. -
svenne
Medlem9 juni, 2009 vid 09:59 som svar på: Lönar det sig att beställa bräda från USA / Hawaii?Vi har redan Early adaptors, så det är lugnt. Ingen kommer att vara först. 🙂