svenne
Forumsvar skapade
-
-
Sailloft funkar också med Sailloft.
-
För ett par veckor sen var det en kille av mindre storlek som körde på Haga. Han var ute och brände runt med en bred freeride runt 120-130 liter och ett 3,2 segel om jag inte kommer ihåg fel. Fullplaning med hängselen ikrokad. Spelade ingen roll hur mycket eller lite det blåste, samma segel varje dag. 🙂
-
Fråga Adde, han tog alla västkustböckerna. 😀
-
Förra gången gjorde vi en jättegruppbeställning, men nu tror jag att säljkanalerna är igång så nu går det säkert mycket lättare att få tag på den.
Blir det strul trots allt, så får vi väl göra ett nytt beställningsrally.
-
Soulsurfer_se;481470 wrote:Söker personer som har varit i kontakt med http://www.surfingthenations.com/ och kan dela deras tankar.
Maila till peter(kanelbulle)soulsurfer.se
Är du släkt med Martin Lithell?
-
hakuna;481261 wrote:Den här kanske är till hjälp?
http://www.easycalculation.com/hex-converter.phpDet där är humor! 🙂
-
Limmar gör man när man sätter ihop två ytor, vilket du inte ska göra nu. Ibland kan man använda mikroballonger till limning för att fylla ut bättre.
Mikroballonger ska du BARA använda när du använder resinet som spackel eller fyllnadsmassa, det försämrar hållfastheten och skall inte användas vid laminering.Ok, nu blir det en kort kompositteori här. till att börja med – Komposit betyder att det är två eller fler material som samarbetar. Tex glasfiber och epoxi, men betong är också en komposit (cement, grus och stål). Poängen är att försöka använda de positiva egenskaperna hos respektive material för att få bort de mindre bra. I en betongplatta står själva betongen för tryckbelastningarna och stålet för dragbelastningen. Precis likadant fungerar en fiberkomposit – resinet tar upp tryck och fibern drag. För att en fiberkompositkonstruktion ska vara så stark som möjligt designas den alltid för att ta upp belastningarna som drag så mycket som möjligt. Fibrerna är lättare att kontrollera i konstruktionen och klarar mer än vad resinet klarar av innan det böjs eller spricker. Precis samma sak händer med en remsa tunnplåt. Den klarar höga dragkrafter men går att böja med händerna om den pressas ihop.
Så när du frågar vad skillnaden är mellan epoxi/polyester med glasfiber eller glasfiber/kolfiber med epoxi så är det inte skillnaden i belastningarna som är intressanta utan vad konstruktionen är till för och om det är värt att spendera betydligt mer för att använda exklusivare material.
Det krassa svaret är: En helt jävla enorm skillnad! Men 9 gånger av 10, eller till och med 99 gånger av 100 är det överdrivet med epoxi och kolfiber. På vindsurfingbrädor använder jag bara epoxi av flera anledningar, men av dem är att skumkärnan löser upp sig av styren, som polyester innehåller. Dessutom krymper polyester. När det kommer till själva hållfastheten så är skillnaden i heltalsfaktor, skillnaden i ett bra glas och en ”standard” kolfiber är 3-5 gånger starkare.
Du kan lugnt laga din båt med polyester och glasfiber. Det är nästan till det bättre då epoxi kräver helt rena ytor för att fästa och polyestern är mer förlåtande tack vare allt lösningsmedel. Epoxi tappar fästegenskaper om du bara så pillar med fingrarna på ytan som ska lamineras. Utan att ha sett skadan eller din kommande lagning så kommer du att ha sjukt mycket mer resin och fiber än vad som behövs, så oroa dig inte för styrkan.När du köper fiber för epoxi SKA den vara ”epoxi-sizad”, dvs preparerad för att epoxi ska bita så bra som möjligt. Filt, eller väv? Det är inga bra begrepp men filt är en rowing där fibrerna ligger kors och tvärs. Det är inget som ska användas ihop med epoxi. Punkt. Det är inte heller något att laga brädor med. Men din jolle kan du bygga om med rowing utan att oroa dig. Skaffa en bra polyester som är reducerad, dvs med lägre styren-innehåll. Den är både starkare, mindre onyttig och klarar att ligga i vatten mycket bättre än lågkvalletjafs.
-
Inflation ökar och sysselsättningen minskar för att du tror på det som står i skitblaskorna. Jag jobbar så att jag kräks, här finns f*n inget sysselsättningsproblem.
-
Jag har hjälpt flera med tips och varit mentor åt några som byggt brädor som projekt, så visst går det.
Men som bohm säger, läs på innan!