Forumsvar skapade

Sida 164 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    17 juli, 2008 vid 08:47 som svar på: Apelviken:Turist fick kite i huvudet

Björkängsbor finns det tyvärr överallt, och som oftast så klarar de inte av att stå för sina egna åsikter och skriver under anonym titel. I det långa loppet skadar det mest de själva och deras intressen, vilket jag tror att de flesta inser.

VSK-insändaren var kvalitétsretorik! Riktigt bra skrivet.

• svenne

svenne

Medlem
    16 juli, 2008 vid 11:58 som svar på: Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…
    Doc;483103 wrote:
    Låter bra. Jag som både vind- och kitesurfar tycker det är självklart att skicka upp kiten med marginal när vindurfare (eller andra kitesurfare) är i närheten, och inte ladda hopp över skallen på vindsurfare. Tyvärr är inte alla lika omtänksamma.
    Jag har en gång drabbats av att vinden dog och jag tvingades att ta mig in till land i södra Apel med knapp planingsfart samtidigt som badande gick ut i vattnet i ett rosa lämmeltåg. Promenerade till slut in i brösthögt vatten och försökte hålla upp draken för att inte krascha den i huvudet på någon. Skitläskigt. Jag förstår inte hur man över huvud taget kommer på iden att kitesurfa bland badande. Total brist på insikt.
    Det känns ofta som det bland de vettiga kitesurfarna finns ett gäng kids (och folk som ser bedrägligt vuxna ut men som visar sig inte vara det) på vattnet, som inte har växt upp med sjöliv och den gamla foldern ”Båtvett” utan bara hoppat på den coola sporten och tycker att det är fräckt att snacka skit om fågelskådare, markägare, badande och kommunalpolitiker. Tyvärr fattar dom inte hur mycket skada dom åsamkar oss alla.

Konstruktiv debatt av den här arten och mer samverkan mellan kite- och vindsurfare är vad vi behöver. Mer sånt!

Huvet på spiken!

• svenne

svenne

Medlem
    16 juli, 2008 vid 06:33 som svar på: Kraschad hårddisk!
    starone666;482875 wrote:
    Det känns som att den här diskussionen har täckt en flera områden som ej är relevanta för problemet. Åter till problemet. Om du har problem att starta det OS som du använder och tror att det har att göra något med OS:et eller Disken så är det bästa att köra ett diskverktyg från tillverkaren. En mjukvara som jag rekommenderar är OBCD. Där kan du titta om det är något fysikt fel på disken. OM det inte är det gå vidare till nästa felsökningssteg. Prova att boota.Om du kör Win, prova att boota i felsäkert läge. Om inte det fungerar, kör FDISK (nu antar jag att du kör WIN iochmed att du ej angivit att du kör någon Linux dist eller Mac OS). Kör FDISK MED force växeln. Efter fdisk provar du att boota om. OM det inte fungerar. Använd Mini PE ([URL=”http://www.google.com%29f%C3%B6r”]www.google.com)för[/URL] att boota upp burken och kolla om filsystemet går att läsa. Om du har tur så är bara partitionstabellen förstörd. Kör verktyget för att reparera partiitonstabellen. OM inte det fungerar och du ej heller kan läsa flisystemet måste du backa den data som finns till en tom partition eller disk. Detta för att du kan skada data när du göra analysverktygen. Ibas har en online free tool som du kan köra. Det finns en del torrent mtrl som du kan använda også. Kör analys på disken, då kjommer den att bedöma vilken kvalitet det är på den data du har. Om den analyserar att du har säg 80 % god kvalitet kör hem backupen. Blås om disken, Dra tbax alla data. SÅ gör man, ej på något annat sätt. OBS, om det är fyskitfel på disken, lämnba in hos Ibas, kostar runt 10 000 för privatperosner.

// Niklas

Det var lagom självsäkert att skriva ”SÅ gör man, ej på något annat sätt”. Jag kan lugnt påstå att i min värld skulle varken ett ”online free tool” eller någon torrent ens kunna smyga sig in bakvägen. Och jag har en magkänsla av att det mina f.d. kollegor sysslar med inte är fel, trots att de gör det på annat sätt.
    Dessutom är det du som fortfarande håller dig från det riktiga ämnet, eftersom det handlade om en disk som redan har formaterats om.

Kolla på Scott Moulton istället, gör man:
    http://www.youtube.com/watch?v=Cayzw1iThjM&feature=related

• svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:08 som svar på: Norrbottens surfställen

Varför drägga ner en av Sveriges bästa spotguider med hittepåspots?
    Ta genast bort dem och lägg till när du har testat själv!

• svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:57 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Jag tycker så häringa: Det är alldeles beroende på segel och hur det blåser, men mittenförslaget är inte så snyggt. Antingen frågar du någon, de flesta brukar kunna hjälpa till att rigga. Eller så frågar du någon här på konfen eller eventuellt i butiken där du handlade prylarna. För det är stor skillnad att se hur någon riggar live och hur seglet ser ut live än på bild.

Har du möjlighet, så är du välkommen hem till mig imorrn kväll eller nån annan kväll i veckan för den delen. Ta med prylarna så provriggar vi. Eller också så drar du till lämplig spot imorrn bitti. 😉

–S

• svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 13:16 som svar på: Kiteolycka i Apelviken, så oväntat…
  • svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 12:18 som svar på: Segel rep i stockholm

PM:a Rosen och fråga, tror att han lagade ett segel alldeles nyligen.

• svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:25 som svar på: Apelviken:Turist fick kite i huvudet

Det spelar fan ingen som helst jävla roll om snubben föll platt på marken eller flög 25 meter. Han blev rädd OCH skadad – och förmodligen 10-20 till som såg vad som hände blev rädda och sprider dagens händelse vidare. Hur många prenumeranter har Varbergsblaskan? Sådär, nu har ni en majoritet mot er igen. Det känns förbannat korkat att komma med liknande dumdryga kommentarer när skadan redan är skedd. Det är ett fåtal som jobbar som fan för att surfet oavsett vad vi surfar med ska överleva på de få men bra stränder vi har och jag kan lugnt påstå att ni inte direkt hjälper dem. Det spelar ingen roll om det var norrmän eller inte. Vi kan ju alltid vända på det. Vi ser till att förbjuda utländska surfare, så kan vi se hur bra bemötta svenska surfare blir utomlands.

Det jag inte fattar är att en del kajtare verkar helt ha tappat känslan för omdöme. Det spelar ingen roll om utövaren har kontroll, de som står 20 meter bort med barnvagn/hund/rullator/svampkorg/hemorrojder har inte en blekaste aning om att du har det. Om du nu har det.

Dessutom är jag inte förvånad längre över att det blir konflikter mellan kajtare och andra som råkar vara på samma strand.
    Till exempel, söndagen den 6:e juli var det ganska lugnt väder men ändå surfbart för kajtare på Skälåker. Jag satt på bänken på högra sidan av stranden och kollade på några vindsurfare som höll sig längre ut.
    Tre kajtare, varav en med en gul kite och en kokainmatad tax som sprang längs stranden, körde precis vid strandkanten. Jag hade kajten precis framför mig flera gånger, hade jag tagit några steg närmare stranden hade jag kunnat ta i den. Jag kan hantera att ni surfar så, men värre är att det var en tysk barnfamilj nere på stranden och ett svenskt par med hundar. Varför i hela helvete är man så dum att man placerar kajten precis över huvudet på personer som uppenbart inte har anknytning till sporten, och dessutom precis ovanför huvudet på barn? Nu var det inte bättre än att jag hörde hur snacket gick hos de som stod på stranden, och jag kan lugnt påstå att om ni tyckte att det var ballt att kajta som ni gjorde, så lär det inte ta lång tid innan totalförbud är ett faktum på Skälåker. Tyvärr hann ni dra innan jag fick tag på er. Men det är ju inte så många som har en genomblöt ADHD-tax med sig, så det ska nog inte vara så svårt att känna igen er.

Dessvärre tror jag inte att det är större skillnad på någon spot i jämförelse, det finns alltid nån dåre som sänker för alla andra. Men om inte kajtsporten blir självsanerande inom kort lär det bli fler förbud.

Enda anledningen till att jag bevakar kitekonfen är för strandskyddet skull och alla diskussioner om just förbud eller skyddsområden. Dessvärre blir surfförbud generella och drar allt över en kam. Bra att ni håller en nivå lägre en Glocalnet i sådan lägen.
    De stackare som jobbar hårt för att behålla Varberg öppet för alla surfare: Ni jobbar i motvind. Stå på er.

• svenne

svenne

Medlem
    15 juli, 2008 vid 07:39 som svar på: Kulingvarning.nu – Observations

Jaså minsann, är det inte Dude-ponken på bild?

• svenne

svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:38 som svar på: Riggningstips Kona?

Vad var det för segel?..

• svenne

svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:25 som svar på: om olyckan på ribban på midsommar

Sitta här å tycka synd. Hjälper ju fan inte den stackaren.
    Lägg en femma var och köp en chockladask och hälsa från Svetski surfi. Jag kajtar inte, men bidrar gärna åt den stackars saten.

• svenne

svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 14:31 som svar på: Kan taggig fenkant vara bra?

Saab 105 om jag får rätta, SK60 är Flygvapnets beteckning. 😉

Men det är fortfarande inte intressant att lägga en kontrollerad avlösning på en fena av samma anledning som över roder på ett flygplan. Utan avlösning på fenan blir det inte så roligt att manövrera, men vi har inte roder och har inte heller behov av avlösningstejp.
    Återigen, det är inte samma sak som att göra en kontrollerad avlösning från en fenas/vinges framkant för att minska motståndet. I det fallet är golfbollens yta en bättre jämförelse.

• svenne

svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 11:21 som svar på: Kan taggig fenkant vara bra?
    Tim.Eriksson;482466 wrote:
    Är väll bevisat att det inte fungerar som på flygplansvingar..? Pga vattnet inte fungearar likadant som vind.

På segelflygplan sätter man ”sick sack” tejp vid bakre delen av vingen exakt där vinden ”vill” släppa. Om man inte gör en kontrollerad släppning med hjälp av tejp eller dylikt så bildas det små luft virvlar som drar ner prestandan märkbart. Hörde far säga 2-3%..

Så tror inte att turbelensråd fungerar. Far är också gammal modelflygare och han ratade turbulenstråd. Bättre att bygga en bra vinge direkt 😉

Aerodynamik och hydrodynamik är ruggigt nära varann egenskapsmässigt i våra hastigheter, så det är inte alls något som ska förkastas. Avlösningstejpen på segelflygplan har inte med bättre prestanda att göra, den sitter där för att det ska ske ett kontrollerat släpp från vingen innan rodret för att rodret ska fungera bra. Jag kan berätta någon gång över en öl hur kul det är att ladda fullt med avlösningstejpen tejpad på fel plats…

Det stora problemet som jag ser det är att vatten är i runda slängar tusen gånger tätare än luft. Det är äckligt små variationer på en windsurfingfena som ska till för att det ska kunna likna en avlösningstråd. Vi snackar typ hårstrå. Men det har experimenterats en hel del med matta frontytor etc för att uppnå samma (teoretiska) idé så det är inte helt outforskad mark.

• svenne

svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:51 som svar på: Att hålla lösare i bommen, hur?

Gamla segel flexar inte lika mycket som nya, så Lars tips är nog helrätt.
    Prova att ”vrida upp” händerna (som att slå av på gasen på moppen, typ) så att du inte hänger så mycket långt ute på fingrarna. Dessutom tror jag att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet. Fram med hantlarna helt enkelt. 😉

• svenne

svenne

Medlem
    11 juli, 2008 vid 21:35 som svar på: Vilka segelmärken funkar till fiberspar?
    Maui;481894 wrote:
    Nu var det ju Fiberspar han frågade efter…

Men värst vad petigt det blev. Förlåt då.
    Sailloft funkar med Fiberspar ska det naturligtvis vara.

Sida 164 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA