svenne
Forumsvar skapade
-
Och jag har svarat. 🙂
-
Jag har en 6.4 du kan få köpa. 🙂
-
Kanelbullar enligt Jesper, men jag går med på hårdare grejer. Typ nytt skum och epoxi. Använd sökfunktionen, finns drivor med info.
-
Ola_P;483934 wrote:Vackert! Hur går det med fräsbyggandet?
Det går äntligen framåt! Nu har jag mer plats och fräsbordet har fått ena gavelväggen för sig självt. Så nu kanske jag kan få ihop den där skiten som jag har bränt en hel del pengar på. 🙂
-
Knodden;482337 wrote:Nåja – nu ska vi inte ta i för mycket här, tycker jag – Katamaraner dras ju tyvärr med några svagheter som enskrovsbåtarna sluppit ifrån:
Visst, jag har seglat Mumm 36:a så det räcker. Då är det kul med kölbåt, men går inte lika fort och kostar nåååågot mer.
Knodden;482337 wrote:1. Stagvändningar – har någon sett en Tornado göra ett slag utan att åka dit för felparkering?Eeh… Va?
Knodden;482337 wrote:2. Om man tippar med en Tornado så kan man ju försöka välta rätt den på egen hand sen – lycka till!! lika lätt som att vända rätt en pontonbrygga… 😉
Och hur mycket Tornado har du seglat? Vi välte MED FLIT för att gå under Lidingöbron. Och tänka sig, vi vände den alldeles själva!
Knodden;482337 wrote:3.Frakten – Även om det går att fälla ihop båten, så är det ändå ett j-a meckande – lite lättare att packa brädan tror jag!!Om man sedan vill segla i gropig sjö, så skulle jag nog rekommendera en Hobie cat istället för Tornadon – klart lämpligare med banan-form på skroven än Tornadons raka limpor.
Visst, men var kom brädan in i jämförelse med Tornado, Moth eller kölbåt? En Hobie, Moth eller Tornado tar lika lång tid att packa ihop om vi nu ska jämföra båtarna.
Har du seglat Hobie, eller Tornado för den delen? Hobie 16 som har ”bananskrov” är kända för att ha ett instabilt lateralplan och kräver konstant trimning och har en hög balanspunkt, bananskrovet har inget med bra sjöstabilitet att göra och de går avsevärt sämre i sjö för att de är kortare än till exempel Tornado, F18 eller Hobies egna Fx eller Tiger för den delen som råkar ha samma ”limpor” till skrov. H16-skrov är både böjda och assymetriska för att inte behöva centerbord (dvs billigare att producera och underhålla, men sämre kryss). Dessutom slår en H16 runt betydligt lättare än en Tornado om du nu tyckte att det var den jobbiga biten.Folk får segla precis vad de vill så länge de tycker att det är kul, men hittepåfakta är helt ointressant.
-
Carl R;483695 wrote:Är det bara jag som tycker att sajten är så ful att man vill gråta? Dessutom är layouten helt off i Firefox.
Samma här. Både fel och ful.
-
willyskipper;483647 wrote:Läs The Truth About Harness Lines
http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_holiday_DVD_0076v01.htm
…vilket ger min och Olas inställning hur mycket cred som helst. Vilken hand har Cribben på bommen?.. 😀
-
Svårt att säga på bara några bilder, men jag skulle nog lägga en fiberbit på den där.
-
Jag brukar ha med mig en 15″ plåtfälg med lite hundbajs på. Glömmer den aldrig och det är ingen som snor den.
-
Jag kör med linorna ännu längre bak och har ”skotet” i masthanden. Det är ovant i början, men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till bakhanden.
-
Både Ornö och Utö är testade. Utö kan leverera en del vågor men det gäller att tajma vindriktningen.
Om du däremotvill ha en bra freeride-spot nästintill för dig själv, så åk till Sandhamn! Där finns faktiskt ett gäng locals och riktigt bra surf! -
simpa;483345 wrote:Vad är det för bräda? Ny freeridebräda? Isåfall blir 125 liter perfekt. Väger du under 70kg är den stabil nog att dra rigg på och på den brädan kommer du också kunna utvecklas i längden på. Köper du en 145 liters så kommer du få ett helvete bara när du ska plana. Jag kan då inte tro att det ska vara kul..
Du skulle dock haft ett något större segel. När du har lärt dig plana osv så kommer brädan kännas väldigt stor till ett 6.0. Därför ska du ha ett typ 7.0-7.5 för att gå rätt i proportion till brädan. När du sen är duktig nog att du vill segla i hårdare vindar med mindre segel ska du nog också sälja brädan och köpa en mindre. ca 105-110 liter.
Observera att du är hyffsat snabb på att utvecklas om du vill göra detta. Är du snabbare på att utvecklas och duktig på det mesta, god balans osv så är det bara att gå på en 110 liters bräda direkt (Du flyter med goda marginaler, men något instabilare). Är du däremot sämre på att utvecklas och kanske inte har så bra balans dylikt så kan en 145 liters bräda vara något..
Men sakta ner lite nu. Det finns säkert tusen inlägg som säger emot det du skriver. En grön nybörjare har nog aldrig rekommenderats en 125-liters de senaste tio åren.
Om du anser att du är helt grön så är 140 och uppåt lämpligare.