svenne
Forumsvar skapade
-
Bara för att utesluta tändspolen: När bilen går varm, känn efter om spolen är het, ryck en tändkabel och tryck i ett löst stift som du jordar mot motorn. Gnistan ska vara riktigt tydlig och blå.
Du har fortfarande inte skrivit vilken buss du har, men det är en Digifant-box till din motor. Det är tyvärr bara uteslutningsmetoden som gäller då systemet har varit med länge och det kan vara allt möjligt som har gett med sig, och det är inte ovanligt att boxen i sig lägger av numera. Det kan vara temp-sensorn, men det är lika stor sannolikhet att det är choke-problem – eller att Digifanten i sig lägger av. Börjar det strula i samband med att motorn blir varm, eller hinner den gå en stund innan strulet kommer? Om det är i direkt relation till motortempen, kolla vidare på choke (prova att koppla loss), vattentempsensor (prova att kortslut, eller testa med en potentiometer) och tändspolen.
Hinner den bilen gå varmt en stund, då kan du räkna med att boxen har fuckat upp.Här har du lite mer info:
http://www.van-cafe.com/sp/8691V/8691Vtool.html
http://www.vanagonparts.com/digifant.html -
Det stenåldersmonstret har inget med entypsklassen Tornado att göra. Alltså, inte din morfar utan brädan.
-
Vicky;457404 wrote:Verkar som det är ”så himla lätt” att installera ett sådant där skile relä.
Kan inte nån lägga upp en beskrivning hur man gör som en bebis förstår. Då ska jag översätta den och lägga på Vw forumet.
Jag vet hur kopplingen ska se ut men hur hittar man sladen man ska kapa sig in på? Vart i transportern letar man?
Eeh?.. Spelar ju liksom roll VILKEN kabel du är ute efter. Styrströmmen till skiljereläet ska kopplas till D+ på generatorn om det är ett relä som ska på laddspänningen. D+ kommer du i princip bara åt på generatorn och den ska definitivt inte ”kapas”, du bör lägga på en kopplingssko till på samma kontakt (det är skruvade kopplingar på generatorer).
Det sitter en röd kabel på batteriet, du kan haka på den för laddningströmmen. -
Ja, det tycker jag. Färgen döljer nog den riktiga längden på sprickan.
-
Jag håller tummarna också, sjukt ball om han fixar jobbet!
-
Sök, vetja!
Och nej, det finns hur många epoxityper som helst. Nästan. -
Foreca is the shit!
Kul med folk som lyssnar på användarna. 🙂 -
Jag tror inte heller att en tempgivare är det första att kolla på. Brunnen tändspole lägger av när den blir varm, defekt kondensator likaså (brukar sitta i eller på fördelaren). Kommer soppa fram som den ska?
-
gurra1978;456889 wrote:Tack för snabbt svar Svenne. Du brukar ha koll på mycket och verkar allmänt vettig men jag har har alltid ogillat dina avatars 😉
Bilen verkar ju rätt ok, om den inte självantänder förståss 😀 😀 😀
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=729641&target=_blank
Man kan inte tycka om allt.
-
JMB;456380 wrote:lite svårt att diskutera längden på tamparna med tanke på att inte alla släpar knogarna i marken. ungefär som att säga att storlek 43 i skor e skönast.
Fast å andra sidan, med tanke på att jag är 175 cm och använder 28-30 borde de som kör med 18 var extremt korta i rocken. 🙂
-
Det beror liksom på vilken källa man läser. Till exempel DN, de har inte ens koll på termerna. Skepparexamen har inte funnits som term på hur länge som helst, och klass 2-körkortet skulle motsvara det som en gång var skepparexamen – som är det som kallas befäl av VIII:e graden idag, och i sånt fall skulle knappt en jävel få körkortet gratis.
Men exempelvis Båtskolan hävdar att alla som har förarintyg innan 2009 kommer att få körkortet. Frågan är då vilken nivå man skulle få…
SVT skriver att kustskepparintyget blir samma som klass 2, men nämner inget om förarintyget. -
Mushibushi håller i många mil, om inte rosten hinner ifatt. Polaren hade en Space och den var riktigt bra komfort i den. Å andra sidan gör trötta stötdämpare extremt mycket och kan höja kupébullret avsevärt, och då är det inte så skönt längre.
Om du är sugen på att kolla begbilar närmare så har bilprovningens beg-guide mycket nyttigt. Men stirra dig inte blind på besiktningstatistiken, alla bilar har fel så jämför gärna med något annat märke och likvärdig modell innan du dissar en modell. -
Visst är det bra, nu får vi åldersgräns på speedsegling! 😀
-
Inte i det utförandet i alla fall.
-
Om du ska lära dig vattenstart är Hyères bra då det är långgrunt. Men deras instruktörer är inte så himla bra längre, så räkna med att nöta en del själv. Å andra sidan brukar de piggna till om det är någon som visar lite vilja istället för att bara vara där för att äta och sova, som de flesta fransmän är. Det brukar finnas gott om svenskar där, inte alltid såna som vill vindsurfa, men alltid någon som nyttjar de andra aktiviteterna.
Annars, sök här på konfen. UCPA har varit uppe flera gånger.