svenne
Forumsvar skapade
-
Jag har en Ascan Icehawk som är 5 och 4,5 mm och den är gruvligt varm!
Körde idag med följande spec:
Lufttemp: 0-2 grader (vattnet på brädan frös när jag gick upp).
Vattentemp: någon plusgrad.
Dräkt: Ascan Icehawk.
Handskar: Dakine CWM.
Underställ: Shorty med luva.
Skor: Ascan Titan, tror jag att de heter.Slutsats: Blev kall om fringrarna efter 45 minuter. Hade LÄTT kunnat skippa understället om jag bara hade haft en lös luva. Icehawken är sjukt varm.
-
svenne
Medlem25 januari, 2008 vid 19:14 som svar på: Torös vänner, registrera dig som medlem redan nu!björn_surfer;440885 wrote:Hur är det tänkt med medlemsnummer. Blir det kronologiskt med lägre medlemsnummer ju tidigare man är reggad??Björn
Ja, så är det.
-
svenne
Medlem25 januari, 2008 vid 14:13 som svar på: Torös vänner, registrera dig som medlem redan nu!MrPop;440795 wrote:Är det några som inte surfar som är med i föreningen/styrelsen?fågelskådare, etc..
Ja, inte så många än men det kommer nog fler.
-
svenne
Medlem24 januari, 2008 vid 21:57 som svar på: Torös vänner, registrera dig som medlem redan nu!Kul att så många redan är på hugget, tummarna upp!
Vi väntar bara på ett org-nummer för att kunna göra klart allt runt medlemsavgifterna. Vi måste ha en medlemsavgift för att det ska kunna bli en förening, men den bara krymper och krymper för varje diskussionsomgång. Det är i alla inte Torös vänner som kommer att gör er fattiga! 😀 -
svenne
Medlem22 januari, 2008 vid 15:11 som svar på: Torös vänner, registrera dig som medlem redan nu!fastforward;440225 wrote:Det står ingenstans vad medlemsavgiften ligger på. Designmiss eller vet ni inte det ännu? Folk vill nog gärna veta det innan de signar sig. Personligen har jag inte ens varit på Torö men det är klart att man kan chippa in om det inte är alltför dyrt.Mitt på den här sidan
Medlemsavgiften är annu inte fastställd men den kommer att hållas så låg som möjligt och kommer inte att vara en tröskel för att bli medlem, diskussionen har pendlat mellan 20-50 kronor på årsbasis. Det som är viktigt för Torös vänner är uppslutningen snarare än en tung ekonomi. Så snart den är fastställd kommer alla anslutna medlemmar att meddelas.Som Masse påpekar har vi funderat på olika sätt att lösa det på, och det kommer att bli en väldigt låg kostnad vilken väg vi än väljer.
-
Fast på det världsomspännande nätverket strular PUL till det för den enskilde fotografen, så du kan nog kvitta eventuella fakturor mot att det var just du på bilden. Ja, så tillvida det syns att det är du och fotografen inte frågade om lov först. 😉
-
prova med webbinfo@torosvanner.se istället. 🙂
Men medlemsregistrering kommer att vara på plats vilken dag som helst, snarare än ni anar. Då är alla välkomna att registrera sig som medlem! -
-
Grymt Getwet, tack för att du skannar!
-
Bjornen;439780 wrote:Inte bästa gluggen för surf men någon kanske är intresserad
Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM//Bjornen
Om vi nu ska ta linsträsket en nivå till så är MTF-grafer ovärderliga. Det Ola_p har påpekat flera gånger om – crop factor – går faktiskt att dra nytta av om man vill köpa objektiv till sin digitalkamera!
Här kommer den grymma sajten http://www.photodo.com in i bilden (svenska gubbar som man inte slår på fingrarna när det gäller optik). De har testat ett stort antal objektiv med Hasseblads utrustning och publicerat resultaten. MTF-grafer är ganska komplexa, men kort går det ut på att mäta hur bra objektivet återger verkligheten i form av ljusinsläpp, kontrast och distortion. Alla objektiv har begränsningar och det sker alltid mer försämringar ju närmare negativkanterna man mäter. Tadaa! Eftersom crop factor innebär att sensorn i kameran är mindre än ett negativ kan du undvika de värsta dipparna på zoomlinser genom att köpa ett objektiv som har bra värden innanför sensorns storlek!
Om objektivets MTF inte dippar alltför mycket före värdet 13 på den horisontella axeln funkar det faktiskt bättre på en digital SLR än på en analog eftersom den mesta distortionen aldrig kommer att återges. Bjornens objektiv finns inte med, men jag tror att det är samma optik som den här. 2,9 är ett okej MTF-värde för ett standardobjektiv och det är uppvägt på hela MTF-grafen. Här kommer ju inte allt att utnyttjas, så för digitalt bruk kan man ”fuska” sig fram till en eller ett par tiondelar extra på medelvärdet.
En sista sak, jämför inte MTF-grafer mellan olika brännvidder! 24 mm ger alltid andra egenskaper än 70 mm, använd bara MTF för att jämföra vid samma värden.Häpp!
-
Jag var helt själv på insidan!
Och jag var dessutom toooköverrigad med 4,2. Tror de som körde stenstranden körde mestadels 3,7 idag. Jag körde några repor och var tokslut. :laugh: