swe-496
Forumsvar skapade
-
@JohanC 452587 wrote:
Jag har ett zero5 6.9 som jag aldrig fått att se snyggt ut eller egentligen gå bra. Har riggat på en Gun C55 mast och aldrig fått bra buk på det. Köpte sen ett NP Saber 7.2 och är helnöjd med det. Jag upplever det som mycket stabilare och mer lättriggat men det är ju jag. Smaken är som baken; delad.. Eller som vi säger i Kalmar: Som röven; klöven
MVH
JohanC
Tänkte på det du skrev om ditt Zero5, att det inte funkar som du vill kan ju bero på att det inte funkar med GUNmasten.
-
De race som nämns ovan har de flesta använt Formulabrädor.
Första racet som gick från Åland till Öregrund var det några som använde gamla Raceboards med centerbord.
Andra racet gick från Grisslehamn till Mariehamn om jag inte missminner mig helt och hållet nu. Det startade iaf i Grisslehamn.
Västervik – Visby var ingen tävling utan mer ett bra jippo.
Johan gillar att ordna långdistanstävlingar.
Sommaren 2007 kördes en av deltävlingarna i MellanSvenska Cupen som ett maraton från Björkvik till Mjölkudden där BooIF håller till.Det är skoj med långdistans. Allt kan hända..
-
Bra kvalité tycker jag. Keep upp the good work..
-
Håller med om att det är bra sida med en del matnyttig info.
Det enda jag reagerade mot var tipsen med stropplacering. Han bygger om brädan en del när han flyttar på stroppluggarna. Det är väl inte tillåtet enligt klassreglerna om jag minns rätt. När det gäller Formula iaf… -
Hahahaha…Första April är först om en månad….
-
@GustavW 451532 wrote:
hihi, vad fantastiskt kul det låter! Blev helt upprymd så här på morgonen! Började fundera på hur jag själv ser ut och vad som kan passa…. kanske nåt sån här….
Jag har mycket liten framstjärt, lång hals och låg panna. Vad tror ni passar mig?
/gustav
Med den beskrivningen av dig själv låter det som att du ser ut som E.T….;)
Mig veterligen finns det inga våtdräkter eller kläder heller för den delen som skulle passa dig;) -
Här kan det bli riktigt platt vid rätt vindriktning.
Men man måste som sagt ha båt för att ta sig dit. Var där med farsans båt när jag var 16 – 17år.. Kommer ihåg att det var riktigt platt när det blåste planing för en BIC Hardrock med 6,5 segel.. Det är stället som heter Hästholmsviken jag menar. Det är riktigt långgrunt en bra bit ut. Kommer inte ihåg vilken den bästa vindriktningen är där. Men skulle tippa att nånstans vid Nordnordväst skulle kunna funka bra. Det finns ett ställe lite längre söderut som har några öar som skärmar av som också skulle kunna funka.
Sök på: Nåttaröfladen på Eniro. Antagligen samma vindriktning som kan funka här. NNV m a o. -
Är det en genomgående har jag för mig att det var Powerbox.
Anders. Du har helt rätt. Glömde bort mig lite där angående smörjningen.
Angående segelstorlek så kan man behöva justera lite med mastskenan som du säger Anders.
Jag utgick från att han har ett OD-segel. -
Jag menar absolut inte 2-komponentslack. Utan helt vanlig sprayburk a´la graffiti……Menar absolut inte att man ska ut och spraya ner bussar m m nu..;)
-
Helt sant som Ola P skriver. Skenan kan nog behövas smörjas upp. 5-56 eller WD-40 borde funka bra att smörja upp den med så att den inte kärvar.
-
Minsta tillåtna för bräda enligt KappSeglingsReglerna.
Är båten/brädan under 3,5m lång ska minsta höjden på siffrorna vara 230mm och minsta avstånd mellan tecken och till segelkant ska det vara minst 45mm.Detta är det som står i reglerna. Det finns alltid undantag. Klassregler t e x. Vindsurfingsegel kan ju vara rätt små. Har man svarta siffror på en vit botten (t ex ett enda stort klistermärken med siffrorna skrivna på) så får man sätta siffrorna på samma höjd på båda sidor av seglet. M a o klibba mot klibba.
Ska man bara tävla inom Sverige behöver du bara ha på ena sidan – Styrbordssidan då.
Har man inte en enda stor klibba att sätta i seglet så ska siffrorna på styrbordssidan sitta högst.
Man kan ha SWE för sig om det inte skulle få plats med SWE och siffrorna på rad. Då ska SWE stå över siffrorna.Jag har förut om åren klippt ut siffror ur något som kallas hyllplast. Finns att köpa på löpmeter hos välsorterade färghandlare, kostar inte mycket per meter, de är dessutom markerade med ett rutmönster på baksidan.
-
@stinger 451356 wrote:
Jag tror det är såhär: Har du bommen i den övre halvan av segelcutouten så använder du det övre hålet, tvärtom bommen lågt så tar du det lägre hålet. Idén är väl att skona bommens frontbeslag…
Utdrag från en rigguide från Arrows (jag har ett Impact med två eyelets)
S Light weight surfer / height: up to 170cm / weight up to 70kg
M Medium weight surfer / height: from 170 – 185cm / weight from 70kg to 85kg
L Heavyweight surfer / height: from 185cm / weight: from 86kg upwards2. Fix the clew in the correct position and trim according to the trim box
S Lower eyelet position
M Low boom position: lower eyelet, high boom position: upper eyelet
L Upper eyelet positionEn annan anledning till att det är två öljetter i akterliket är att blåser det mindre så använder man den övre för att få seglet att öppna upp, eller twista om man så vill, lite mindre.
Blåser det mycket använder man den nedre öljetten för att få seglet att öppna upp, twista mer.
Jag använder oftast den nedre av lathet ska väl sägas. Har dock testat båda öljetterna och tycker inte att jag märker någon nämnvärd skillnad.Tror inte på att det skulle vara för att skona frontbeslaget på bommen. De flesta bommar idag har ju ledade frontbeslag.
-
Vad har du för rigg till att börja med…? Lättare att tala om hur det ska riggas då.
One Designen har ju en mastskena. Tumregeln är: Längst fram på kryss med centerbordet utfällt. Längst bak vid slör och läns med centerbordet infällt när det blåser så att du planar.
Planar du inte kan du ha mastfoten framför mitten eller längst fram vid slör och läns, eventuellt med centerbordet halvt utfällt eller helt…. Lite smakfråga där.. -
Köp en sprayburk på typ Mekonomen eller nån annan reservdelsbutik.
De finns i alla kulörer. Har de inte just din hemma så kan de beställa hem.
Det är troligen den typen av billack som janne_B menar.
