the_novice
Forumsvar skapade
-
Beror rätt mycket på vindstyrkan. Med formula så kan man komma upp i nära dubbla vindhastigheten vid låga vindar, tex vind på 5-6 m/s är ca 10-12 knop och man ligger på 20-22 knop i toppfart.
Med freeride och slalom prylar tycker jag man får vara glad om man gör ca 1.4 ggr vindstyrkan. dvs det krävs lite drygt 10 m/s för att göra 30 knop… -
Surferboy wrote:Nu finns det en rapport samt en resultatsammanställning på vår hemsida. Jag har inte fått tag i alla bilder som togs så bildspel kommer senare i veckan.
Tack alla som kom!
Nästa helg kör vi i Askimsbadet, Göteborg. Skepparmötet startar kl 10.00 på lördag 10/6. Missa nu inte detta. Speciellt alla speedgubbar i Götet. Vi saknade er både på Haga Park OCH i Habo Ljung. Nu har ni en tävling på hemmaplan så inga ursäkter accepteras!
Kommer man att få köra ned till vattnet eller måste man stå på parkeringen och bära grejorna 500m…?
-
Tycker askim är helt okej, ren SW är dock max åt väst sedan ligger ju björla berget ivägen. ”Allt” mellan SSO och SSW funkar bra, har förövrigt satt mitt PB på 30.9 knop där…
Grunt är det på alla sidor inne i viken men där är det också väldigt byigt, gäller att se upp med stenar som ligger utspridda på ett par områden. Normalt kör jag inte inne i viken utan längre ut.Jag har svårt att se att man skall kunna traska upp till starten såvida man inte gör en väldigt kort bana, <200m?
Bifogar en liten guide på steniga områden som man bör undvika (rött) och ok vilo/trimställen i grönt (finns även flera utanför bilden). Vid sydlig vind kan man tex köra ungefär som pilen visar och får då goa hopp med sjön…
För eventuell ”publik” är nog marholmen bäst, men jag antar att man inte får köra dit ut nu? -
Är det bara för medlemmar i JBSS??? 😮
Då är det ju ett KM och inte vem som är snabbast på Görveln… :tongue: -
Oregistrerad wrote:”så kändes det med ens väldigt trångt och lite otryggt”, mmmmm
e de inte detta som är problemet , mer KÄNSLA av osäkerhet än faktiska tillbud? Ett tips, koncentrera dig mer på egen åkning, ju mer du kör bland kitare ju tryggare kommer du att känna dig, det är inte lönt att vara nostalgisk och tro att du (ni) ska ha spoten för dig (er) själv, kitarna är här för att stanna!! Förresten, har det överhuvudtaget skett någon dokumenterad olycka mellan wsurfare och kitare???????
/kitenördenJag har tappat räkningen men här är några exempel:
– Igår var jag nära att få en kitare som kylar-ornament, rådiga vindsurfare hann få tag på kitaren som släpades över land.
– En kitare i torkelstorp gör sjönödstecken (överriggad) och jag hjälper honom in till rätt sida av kungsbackafjorden (i höstas).
– står på stranden i apelviken vid mina prylar när en kitare kommer släpandes in över land och folk som står där (förra sommaren).
– plockar upp en tappad kitebräda som ligger mitt i farleden i askims viken, kitaren hade gjort en faceplant, tappat linserna och sedan dragits in mot land med huvudet före (drygt ett år sedan).Antal vindsurfare under samma tid med problem = 0
-
Tråkigt, då var det bättre vind här…
Såg att det var några nya noteringar på GPS-speedsurfing förutom min egen.
Toppade 30.7 knop och vågar tusan inte köra fortare i chop.Höll för övrigt på att få en kitare på bilen idag, nu får dem fan ta och skärpa sig.
-
Idag blåser det ju annars, om det några fler slöfockar kvar i götet så drag jag till björlanda strax…
-
Fan, jag är ju i Beijing nu, hur många båtar skall jag ta med hem…?
Det är rätt goa priser på pirat kopior, tex Levis jeans (utan röd lapp) 100RMB (ca 100:-)Förutom Starbuck’s Coffee så finns även kopian SPR Coffee som ser förvillande likt ut :cool2:
-
Grattis till alla bra farter!
För egen del så har jobbet lyckats komma ivägen för bägge racen och även för Haga park… -
Ja, riktigt bra arrangerat och shysst boende mm. Nu har man ju fått tips om det mesta, allt från diet tips med Mattias till att arrows längare faktiskt är längre än man tror…
Knepigt dock att man aldrig har tillräckligt stort segel, får nog försöka ragga upp ngt större tills nästa gång det bär av till karlstad.
Såg också att många tränade på hur nära man kan gå bojarna på lovart sidan innan man fastnar med fenan, och sånt är ju ovärdeligt att veta i riktiga race… -
Här är ett blåbär som skall dit, verkar ju bli mycket vind i alla fall och sedan hoppas man ju mycket på den beryktade solen i Karlstad…
-
Jadu, jag råkade ju vara med i Askim och hjälpa speedjanne med hans (RS5?) det verkar ju kräva minst två personer att riggas och sedan håller nedhalstampen för knappt en timmes segling…
Code red på bilden drog jag rekommenderat nedhal med händerna av bara farten, okej att pulsen var på högvarv men fyra rullar i nedhalet är grymt…
-
Jag fattar inte riktigt din avatar, varför får man inte ha kepsen bakofram???
-
Kul att det är igång, skulle man inte kunna tänka sig lite mer info ang. resultaten…
Typ utrustning (bräda och segel) och vindstyrkan? -
Rasmus_W wrote:Okej. För det första: Jag tillverkar inga bommar själv, så jag kan möjligen stå för ”vilseledande”, men inte för ”vilseledande marknadsföring”.
Ja det var ju inte meningen att hoppa på dig, jag syftade givetvis på tillverkare och försäljare som ofta använder sådana argument för sina kolbommar…
