yann
Forumsvar skapade
-
Kollade in länken från blocket. Jag har aldrig hört talas om det märket innan men jag utgår från att det är skit. Du ska ha en dräkt som är anpassad för vågsurfing. Dessa dräkter är gjorde i ett mer elastiskt material för att maximera din rörlighet. Av samma anledning vill man inte heller ha en tjockare våtdräkt än vad temperaturen kräver.
-
Tjena!
Med en 5mm kan du surfa även i december en liten stund men riskerar att bli väldigt varm på sommaren. Jag skulle rekommendera dig en 4/3a (4mm på tjockaste ställena) och om du nån gång skulle vilja surfa på vintern kan du sen komplettera med en 6/4a. En Ripcurl F-bomb är att föredra om du vill kombinera den med andra vattensporter. Den våtdräkten har 50% fireskin på insidan och Hydrophobic E2 på utsidan som gör att vattnet rinner av kroppen på utsatta ställen (bålen) som annars hade stulit din värme när du är i luften (som vid vattenskidor, wake, kite tec). Detta spelar ju mindre roll när man vågsurfar eftersom man ligger i vattnet 99% av tiden.
http://www.fahlensurf.se i varberg har precis fått in ett lass med Ripcurldräkter. Kontakta dom så hjälper dom dig. Handskar och huva kan du vänta med ett tag om du inte hittar något. Kommer inte att bli aktuellt förren i september tidigast. Kolla även in F-bomben på http://www.ripcurl.com/thebomb/f-bomb.asp
-
Köp ingen bräda ämnad för nybörjare, du växer ur den efter ett par gångers kiteande och du kommer att vilja ha en annan med en gång. Jag började på en Cabrinha Icon 130cm och det funkade alldeles utmärkt.
-
Jag är surfare från början och har börjat kitea! Största problemet är att man blir väldigt kluven de dagar när det är halvbra vågsurf men det är ett lyxproblem. Har tyvärr ingen erfarenhet av crowden i sthlmtrakten. När du fått koll på grejerna så testa att köra med din vågsurfbräda. Grym känsla!
-
Fast Budokai skrev att han bara kommer neråt i vind så jag antog att han grejjar den biten. Glömde att du ska lägga upp kiten i vindfönstrets ena kant ja, ca 3-4 meter över ytan. Armen du har på den axeln som ligger i vattnet fäller du ut som en förlängning av ditt ”roder”. kör en 25 meter åt ena hållet och slå sen över på andra sidan och åk tillbaka. Håll ögonen på brädan för den är lätt att tappa bort när det går lite vågor. Går det stora vågor får du passa dig så att du inte får brädan i skallen om den kommer farande i vitvattnet. Närma dig då alltid brädan i lovart eller från sidan. Om du tappar bort brädan kan du göra en snabb 8a för att lyftas upp ur vattnet en bit och få bättre utsikt.
Själv kör jag med en bit cykelslang som hälspänne för att slippa bodydragga så ofta. De löser ut när du verkligen behöver det i hårda krascher men oftast har man iaf en fot kvar och slipper jobba sig.
-
Försök tänk att din kropp är ett roder, mao stelt som en pinne. Ligg på sidan med ena axeln ner i vattnet och sikta in kroppen att gå högre än kiten. Du känner när du har fått till det. Ganska ansträngande i längden!
-
Tack, leveranstiden är ett mindre problem verkar det som… tid är allt jag har nuförtiden!
-
rusiak wrote:Var inte med på surf-tävlingen igår ella?
/alex
Nä, tävlingen var idag (imorse) så det var knappast läge att lägga sig på revbenen och paddelsurfa 😮 -
Inget uppmuntrande svar men tack… Erfarenhet av impact vest någon?
-
Jag och min kite caddie kommer!
-
rusiak wrote:he he, ja gött tryck var det allt 🙂 Vågsurfade du Yann?
Ja, höll på att bli schizofren på allvar när jag var nere i Lejet och tittade på er. Surfade i Kåsa sen, fina vågor över huvudet men riktigt tufft att komma ut till lineupen ibland. -
Davids wrote:16-18 säger du?……. Vindmätaren i Onsala.
-
Kolla den här tråden för boende i Anglet, en promenad från Biarritz. Där finns det även en officiel fransk surfskola ni kan gå.