yann
Forumsvar skapade
-
Inte alls OT utan en del av sporten tycker jag.
Mitt rekord ligger på 4 minuter men andfådd i en våg upponer klarar jag ändå inte mycket mer än 15 sek (ungefär en vågperiod utomlands) innan andningsreflexerna säger sitt. Ni som vill veta mer om att hålla andan kan googla på ”dynamic apnea” vilket är den gren i fridykning som mest liknar det vi behöver öva.
-
Muche wrote:Den verkade lite skum med den har metallgrejjen vid chickenloopen… Enkelt ar ju alltid bast Har hört att det finns de som tyckt att metallgrejjen är lite klumpig. Själv tycker jag den verkar bättre än förra årets Northbom som hade en strap som blev en halvmeter lång max nertrimmad och slingrade sig runt depowern ibland.
-
Jag hade förresten för mig att det var windsurfing förbjuden i Kåsa? Borde ju gälla kite också som är ännu farligare för folk som kommer ivägen.
-
DanielF wrote:Bara ni inte invaderar våra vågsurf spots så, var en kille som bestämde sig för att Apelviken inte var god nog at kite:a i, så han riggade upp körde i Kåsa, kurorten, sicksackade mellan vågsurfarna, sådär tyckte jag det var.
Tror det blir svårt att öronmärka ett break för vågsurf men vi kan vara lugna. De flesta spots i Sverige ligger alldeles för nära sten och hårda grejer för att det skall falla kiteare i smaken, utom möjligtvis Kåsa då men det är istället en lite för trång strand. -
Intressant tråd för er som är nyfikna på Instinct.
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2327459 -
Bali är bra året runt, speciellt i svenska mått mätt. Finns i princip alltid något break som funkar mer eller mindre.
-
nekons wrote:fattar inte riktigt vad det är du skall göra
Såhär ska han göra
http://www.kitesurf.mq/images/video/soul2.wmv -
jennym wrote:jag funderar på att åka till bali och surfa korallrev.. men det är väl inte riktigt säsong ännu.
Högsäsongen börjar nu och håller i sig till september. Vad väntar du på 🙂 -
DanielF wrote:Svårt att ge dig tips, men generellt sett är Sverige som bäst runt sep-nov…
Låter iofs som om hon har lite större planer än Sverige… -
Gollum wrote:Visst frankrike har bra spots men tyvärr e folket i almänhet ganska tråkiga mot folk som ej talar flytande franska. Det bemötande jag fått där har aldrig varit så positivt.
Jag har vart i Frankrike i nästan 2 år totalt och aldrig stött på det du beskriver. Visst om du vräker på med värsta Texas-amerikanskan, häller ketchup på allt och kallar dom grodätare kanske får du får ett kyligt bemötande. Lär dig några grundläggande fraser på franska och riv av dem först. När du först har gjort bort dig på franska är det lättare att få dom att prata engelska. Pratar dom inte engelska ändå, le och peka. Det funkar överallt! Frankrike är för bra för att undvika!
Har ni gott om tid ska ni surfa både i Danmark, Bretagne, franska västkusten och Spanien och kanske även Portugal. Billigare blir det ju längre söderut ni tar er med det kostar å andra sidan mer bensin dit. Följ prognoserna och sikta dit vågorna är på väg. Kolla in http://www.wetsand.com. Allt ligger ju på vägen liksom.
Danmark är utmärkt för nybörjare. Beach breaksen i Frankrike är lite tuffare men det dröser om nybörjare där. Jag har själv ingen erfarenhet av Spanien men jag antar att det är lite tuffare bottenprofiler där med tanke på den taggiga kusten?
Nu läste jag att ni bara ska vara borta en vecka och då är det kanske lite väl mycket bilkörning för bara en vecka. Räkna med ca 24 timmar till sydvästra Frankrike om ni står på och inte stannar på vägen. Ni kanske bör överväga att vara borta lite längre?
-
Longboard är för gamlingar och latmaskar som inte orkar paddla 😀
Nä men ärligt talat, jag kör inget längre än 6’6″ just nu, snart en 6’8″ men det är en semi gun och en helt annan typ av bräda för stora branta vågor. Longboard lämpar sig helt klart bättre för svenska vågor men personligen lockar det mig inte så mycket eftersom det är mina shortboard-skills jag vill utveckla. När jag blir gammal, lat och inte har några ambitioner på shortboard längre kommer jag säkert att börja köra longboard. Fast jag kommer att sakna flickvännens 7’2″a minimal nu när hon har sålt den…