Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

  • haze

    Medlem
    30 maj, 2009 vid 15:59
    Quote:
    Va kan HAZE ha problem???

    (Snacka inte skit om NAISH!)

    Jag körde nog Naish innan du hade sett kite ens så var bara tyst;)

  • jonaish

    Medlem
    31 maj, 2009 vid 00:08
    Haze;549816 wrote:
    Jag körde nog Naish innan du hade sett kite ens så var bara tyst;)

    :shocked:

  • blackadder

    Medlem
    31 maj, 2009 vid 05:50
    Haze;549816 wrote:
    Jag körde nog Naish innan du hade sett kite ens så var bara tyst;)

    I was in Nam…

  • haze

    Medlem
    31 maj, 2009 vid 08:46

    Ja var ju i Ryssland under Finsk vinterkriget 😉 Och NAish kan fortfarande inte ha fel tydligen 😉

  • debkausf

    Medlem
    1 juni, 2009 vid 20:29

    I did bosnia n kosovo!

  • skotten

    Medlem
    1 juni, 2009 vid 22:28

    got an email for my bro in afghanistan… apparently they use naish in the war against the taliban over there.. we are winning though, because the taliban use cabrinha, and apparently the dust is getting into that plastic thing and their LE’s are loosing air..

  • kvabbso

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 11:07
    skotten;550189 wrote:
    got an email for my bro in afghanistan… apparently they use naish in the war against the taliban over there.. we are winning though, because the taliban use cabrinha, and apparently the dust is getting into that plastic thing and their LE’s are loosing air..

    Is this youre bro???

  • kvabbso

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 11:09
    Haze;549891 wrote:
    Ja var ju i Ryssland under Finsk vinterkriget 😉 Och NAish kan fortfarande inte ha fel tydligen 😉

    Jävla fegis, jag var i Finland under finskAvinterkriget

  • zilversurfarn

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 11:10

    Nån som kommer ihåg vad den här tråden handlade om, egentligen? 😉

  • kvabbso

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 11:14
    Zilversurfarn;550270 wrote:
    Nån som kommer ihåg vad den här tråden handlade om, egentligen? 😉

    det handlar om Naish-Skull-groot.gifmaffian

  • martin

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 14:11
    Davids;549770 wrote:
    Men seriöst… Dagens i-landsproblem eller? LE ventilen är för liten! Tar för lång tid att pumpa genom en liten ventil! Finns ingen stopventil!
    Du pumpar din kite EN gång varje session, det tar MAX 1 minut…. Harden the fuck up!

    Jag kör som sagt Naish och det funkar utmärkt att pumpa kiten. Det som stör mig är att man kan sälja en produkt för dryga tio tusen och inte tänka till när det gäller detaljer. Det är något som går igenom nästan alla branscher, men kitesurfing i synnerhet under åren. Det är just den kritiska blicken till svaga detaljer i en kite, oavsett om det är större saker som bridleplaceringar och panellayouts eller småsaker som pumpsystem eller material i bomgreppet som driver utvecklingen framåt. Det gick alldeles utmärkt att kitesurfa med min Slingshot Fuel 2001 och inte fanns det väl någon anledning att ändra på den? För varje år har ett antal detaljer justerats, och den som inte tycker att tex Rev och RPM är bättre än 2001 års utgåva av Fuel i de flesta aspekter får nog ta och tänka till lite.

    Oavsett om jag kitesurfar, åker bil, testar en ny videokamera eller åker skidor så är jag alltid intresserad av att hitta saker som går att förbättra på en produkt. Med den inställning som Davids och andra i den här tråden visar så hade definitivt inte utrustningen kommit dit den är idag. Jag antar att ni utan vidare fundering pumpar kiten med en effektiv dubbelverkande högvolymspump? Med ert resonemang skulle kitarna fortfarande levereras med en liten mini-pump, sk “runk-pump” som jag fick med i original till min Slingshot -01:a, inga backventiler i struttar och definitivt inga one-pumpsystem. Bridles är onödigt och egentligen fattar jag inte varför man ska ha fyra linor. Kör 2-linors och harden the fuck up för fan. Eller bidra till utvecklingen genom att kommentera saken när din kite visar sig ha förstärkningar på fel ställe, eller när nötterna på utvecklingsavdelningen inte fattar att bridlesen ska vara enkelt utbytbara i slitagezonerna.

    Som ett exempel kan jag ju nämna Naish Smartloopbom av den första utgåvan. Efter fem minuters test av den bommen konstaterade jag att det var ju en bra idé, men varför hade dom inte satt en svivel på mittenlinorna och större floaters på den? Även hårdvara för att välja ett alternativ med mini-5th hade varit bra. Hur fasen kan dom släppa en produkt med så enkelt åtgärdbara fel i form av smådetaljer som är självklara för mig som riktig vardagssurfare efter tre testbogar? Testar dom inte sina grejor innan de släpper dom? När sen -09-bommen kommer så är den förändrad till att innehålla just det man ser direkt, exkl mini-5th som var ersatt med en flagout-leash iofs, men ändå. Större floaters så att bommen inte sjunker som en sten och swivel. Såklart.

    Den stora okritiska massan av användare som de flesta faktiskt tillhör driver inte utrustningen framåt. Så är det bara. Inse att du/ni ingår i en grupp som betalar utan att granska kritiskt, oavsett om det handlas knäckebröd (där jag såklart åsyftar den på gränsen till stört dåliga förpackningen om någon mot förmodan inte tog den) eller kites.

    Roland;549749 wrote:
    Jo för det går ju inte att pumpa en cabrinha utan den dära jobbiga plast grejen som inte har några problem men e jobbig bara för den e plastig…..???

    E det ingen som som fattar allt går om man bara vill tillräkligt……
    Det säljs ju Naish!!!!

    Det är nog snarare du som inte fattar… En mycket svag punkt på Cabrinhas är den plastplupp som sitter fast med ett litet, litet smalt gummiband runt LE-ventilen. Jag menar alltså INTE den plupp som du sätter på pumpen, om du nu trodde det, utan den som du skruvar ur kiten när du ska tappar ur luften. Nu har jag inte kollat på -09 Cabs, men fram till -08 så är det mycket enkelt att få loss den ventilen från dess gummibandsfäste. Den hänger dessutom löst när man packar ner kiten och man riskerar därför att dra loss den från kiten tex om man är tvungen att packa ner kiten i hård vind, eller om man bara viker ihop den på stranden och råkar fastna i något som ligger på marken. Det är en dum och onödigt sårbar konstruktion, utan omskrivningar. Visst GÅR det att lösa ändå. Det är ju bara att gå några mil till närmaste mack och köpa en badboll och lite kontaktlim och kladda dit så kan du ju surfa igen. Men det är inte enkelt att fixa till nåt som håller det stora hålet tätt utan att helt byta ventil om du står på en öde strand någonstans på Australiens västkust, det kan jag lova dig. Nej, hoppet är att du själv eller någon annan har en Cabrinha som inte används eller en extra ventil. Som sagt. Jag har spenderat åtskilliga timmar till att leta efter den där svarta plastpluppen när både flickvännen eller bara nån olycklig surfare på stranden konstaterar att det enda som finns kvar av LE-ventilen är ett tomt stort hål. Jag hoppas att Cabrinha har tänkt till och numera lägger åtminstone en sådan ventil extra i varje kiteväska vid leverans. Det kan rädda en hel kiteresa.

  • nundy

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 14:27

    Martin, du måste ju korta ned dina svar lite… tänk på att de flesta här inne har hyperaktivitets och koncentrationssvårigheter och orkar inte läsa så mycket text!

  • roland

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 18:25

    @Martin 550328 wrote:

    Det är nog snarare du som inte fattar… . Jag har spenderat åtskilliga timmar till att leta efter den där svarta plastpluppen när både flickvännen eller bara nån olycklig surfare på stranden konstaterar att det enda som finns kvar av LE-ventilen är ett tomt stort hål. @Martin 550328 wrote:

    Nej jag fattar som vanligt ingeting…. Har du letat efter din flickväns hål?? Eller plugg eller nångon olyklig!! Det e alltså inte din egna plugg?

    Men jag tror att Cab har kört den ventilen välldigt länge och om alla andra hadde haft sånna problem som du har så tror jag att dom hadde byt för längesen!!!Dom har rätt många såna på surfers du kan nog fån om du frågar snällt!!

  • roland

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 18:31
    Martin;550328 wrote:
    Jag har spenderat åtskilliga timmar till att leta efter den där svarta plastpluppen när både flickvännen eller bara nån olycklig surfare på stranden konstaterar att det enda som finns kvar av LE-ventilen är ett tomt stort hål. Jag hoppas att Cabrinha har tänkt till och numera lägger åtminstone en sådan ventil extra i varje kiteväska vid leverans. Det kan rädda en hel kiteresa.

    Nej jag fattar som vanligt ingeting…. Har du letat efter din flickväns hål?? Eller plugg eller nångon olyklig!! Det e alltså inte din egna plugg?

    Men jag tror att Cab har kört den ventilen välldigt länge och om alla andra hadde haft sånna problem som du har så tror jag att dom hadde byt för längesen!!!Dom har rätt många såna på surfers du kan nog fån om du frågar snällt!!

  • daniel-nyberg

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 05:36

    Otroligt vilka känslor man kan röra upp med ett litet inlägg.

    Jag var ut igår med culten och märkte ochså att swivel på mittenlinorna nästan är ett måste (jag kunde efter ett tag inte röra bommen upp/ned för att leashen var virad runt mittenlinorna massor utav varv. Ska se om den går att modda samt montera dig större floaters.)
    Fortfarande måste jag säga att den är mycket lättstartad då LE ligger mot vattnet, om inte vattnet forsat in över LE kanten och lagt sig mellan LE och duken. Då blir den grymt tungt att få upp ena sidan för en relaunch. Jag fick hålla på 3 minuter för att försöka relauncha den igår efter en miss i ett hopp. Då hade jag ändå botten att ta spjärn mot, hade inte velat göra det på djupare vatten.

    Jag har också tappad den plastpluppen (korken) på cabrinhan och håller med om att det är olyckligt att den inte sitter ordentligt fast när man har öppnat ventilen. Men jag tar hellre det problemet än att försöka få dit en liten plastplugg i en liten stenhård ventil utan backventilsfunktion då det är -10 grader ute och snålblåst så fingrarna känns smidiga som pinnar. Cabrhinan kan jag då rigga utan att ens ta av mig vantarna.

    OK, jag fattar att de flesta av er knappt sett snö, så vad jag pratar om kanske inte är av något intresse överhuvudtaget.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Årets första = problem med cult

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.