Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

  • jona_than

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 08:55

    Hej! En lägenhet låter nog närmare det vi söker då. Skulle sikta på 1-1½ månader där före vi far vidare till nåt annat ställe med vind. Och jo, nära Bulabog beach blir bäst, det är ju för kitesurfingen vi kommer så.

    Okej, så det finns G i luften där också, det låter bra, hämtar med en pinne då som man kan sätta ett lokalt kort i. Vad är prisnivån på simkort med nät där, vet du?

    Det här med en egen tråd här är ju rena lyxen, du borde få betalt av nån resebyrå som ordnar resor till Filippinerna för din kunskap och hjälpsamhet! 🙂

  • atte

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 11:02

    Ett kontantkort kostar 10kr att köpa sedan är det ca 150kr i mån för Internet,dvs mobilt bredband.
    Ang boende så skulle jag föreslå English bakery englishbakery@yahoo.com dom har boende från 10 000php till 35 000php i mån.
    be att få info om rummen så ni ser vad som finns. det går oftast lätt att byta rum typ om man vill ha med eget kök osv. hälsa från mig.
    dom har ingen hemsida ännu vad jag vet.

  • marcusroden

    Medlem
    7 september, 2012 vid 08:05

    Bara att köpa smart buddy 3g sticka, start kit till den kostade drygt 180svenska Kr och då ingick 30dagars surf och dett var riktigt snabbt, antae att 3g teckningen är lika bra På Boracay som andra delarna i Filippinerna! (Hade ej köpt stick ännu då jag var på Boracay)

  • jojjp

    Medlem
    19 september, 2012 vid 15:05

    Hej

    Tänkte fly sverige i vinter för att kitea och efter att ha läst igenom den här tråden är jag väldigt sugen på borakay.

    Några frågor

    Vad kostar det att hyra någon bungalow/hus nära stranden i månaden? Behöver inte ligga så nära kitespoten och tänkte stanna 3-4 månader. Är det billigaste alternativet att bo i lägenhet innåt ön?

    Hur funkar det att förlänga ett turistvisa? Bara att betala ca 500 kr och man behöver inte lämna landet imellan?

    Är det fortfarande mest lämpligt att köpa ett golfbagfodral för att frakta dit grejerna?

    Finns det någon möjlighet för vanlig vågsurf runt omkring?

    Ungefär hur mycket bör man räkna på att ens månadskostnad blir där borta om man lever ekonomiskt?

    Tacksam för svar!

  • atte

    Medlem
    19 september, 2012 vid 15:57
    jojjp;699136 wrote:
    Hej

    Tänkte fly sverige i vinter för att kitea och efter att ha läst igenom den här tråden är jag väldigt sugen på borakay.

    Några frågor

    Vad kostar det att hyra någon bungalow/hus nära stranden i månaden? Behöver inte ligga så nära kitespoten och tänkte stanna 3-4 månader. Är det billigaste alternativet att bo i lägenhet innåt ön?

    Hur funkar det att förlänga ett turistvisa? Bara att betala ca 500 kr och man behöver inte lämna landet imellan?

    Är det fortfarande mest lämpligt att köpa ett golfbagfodral för att frakta dit grejerna?

    Finns det någon möjlighet för vanlig vågsurf runt omkring?

    Ungefär hur mycket bör man räkna på att ens månadskostnad blir där borta om man lever ekonomiskt?

    Tacksam för svar!

    att bo i en lgh på beachen kostar ca 25 000php i mån (knappt 4000kr) en bungalow på hotell ca 60 000php i mån. En lgh som ligger 300-400m från spotten kostar ca 10 000 – 15000php/mån (ca 1500 – 2300kr ) finns ju billigare ännu längre bort men oftast vill man bo nära till allt och slippa åka tricycle eller gå.

    visum förlänger man på ön varannan månad och efter 18 månader bör du lämmna landet några minuter för att sedan köra på ytterligare 18 mån.

    dom flesta flygbolag har ju så kallat sportpaket för ca 1000kr kolla innan du bokar biljetten vad som gäller.

    endast naturella småvågor kan erbjudas vid 20kts vind och upp ute på revet. annars kan du alltid vågsurfa i vågsurfsbassängen eller köra flowrider men det är ju inte riktigt det du frågar efter, right?
    om du vill köra riktigt vågsurf så finns det gott om spotts längst hela östkusten.

    jag levde ekonomiskt första året och då spenderade jag ca 20 000php i mån inkl allt (3000kr) nu ligger jag på minst 40 000 i mån men då bor jag så nära beachen man kan komma samt att jag har en massör som kommer hit 2h varannan dag och sånt kostar ju på 😉
    som svar på din fråga så bör du klara dig på 20 000php med tanke på att jag åt lunch och middag på restaurang, varje dag på den budgeten så om du har kök och lagar mat så blir det ju billigare.
    fast det är ju ett roligare liv att ha en budget på 30 000php.

  • jojjp

    Medlem
    19 september, 2012 vid 16:22

    Tack för svaret Atte!
    Hur löser man enklast boende? Läste att du hjälpt vissa med det här på forumet? Finns det någon hemsida man kan kika på?

    Har själv en nash cult 10.5 kvm, tror du den funkar mestadelen av tiden eller borde man köpa en till?
    Hur är priserna på kites där? ungefär samma som i sverige?

    Det är min kompis som ska med som vill vågsurfa.. hur är förutsättningarna för kite på östkusten?
    Som jag förstått det är kitevindarna goda redan nu fram till våren?
    mvh
    jacob

  • brange

    Medlem
    20 september, 2012 vid 08:02

    Atte, finns det en vågsurfsbassängen på boracay? Är den ny? Har helt missat den.

    Jag och micke funderar på att komma ner igen över jul å nyår.

  • atte

    Medlem
    20 september, 2012 vid 08:12
    brange;699194 wrote:
    Atte, finns det en vågsurfsbassängen på boracay? Är den ny? Har helt missat den.

    Jag och micke funderar på att komma ner igen över jul å nyår.

    jupp det finns en vågbassäng där man kör med surfbrädor, flong ny. har bara sett den via ett videoklipp på fb så jag vet inte riktigt hur kul den är.

    kul om nu fejsar upp, jag är på semester och vågsurfar i dec men är tillbaka på boracay efter jul så vi ses kanske då 😉

  • atte

    Medlem
    20 september, 2012 vid 08:46
    jojjp;699142 wrote:
    Tack för svaret Atte!
    Hur löser man enklast boende? Läste att du hjälpt vissa med det här på forumet? Finns det någon hemsida man kan kika på?

    Har själv en nash cult 10.5 kvm, tror du den funkar mestadelen av tiden eller borde man köpa en till?
    Hur är priserna på kites där? ungefär samma som i sverige?

    Det är min kompis som ska med som vill vågsurfa.. hur är förutsättningarna för kite på östkusten?
    Som jag förstått det är kitevindarna goda redan nu fram till våren?
    mvh
    jacob

    ang boende så löser man det enklast genom att boka ett rum på english bakery dom har ju rum i olika prisnivåer så det är enkelt att byta upp eller ner sig.ingen hemsida, dom får kunder ändå så dom förstår inte varför dom ska ha en hemsida 😉 englishbakery@yahoo.com dom har mail dock!

    10,5m kan vara lite litet om du inte väger runt 70kg eller mindre, jag är ju närmare 90kg så jag kör 12 eller 15m oftast. priserna är som hemma.

    ang kite på östkusten så funkar det bäst ju längre norrut du kör, bäst för vågsurfing är ju siragao som ligger rätt långt söderut, vi är några som drar iväg i början på dec för att köra på östkusten vi ska bla till baler och förmodligen till daet oxå. beroende på när ni kommer kan ni ju hänga på.

    vinden har inte vänt ännu utan det tar till mitten på oktober innan den vänder och det kan vara lite pissig vind någon vecka just när det vänder men det där är ju olika varje år. från nov och fram till april/maj brukar det vara bra, allra bäst blåser det dec-feb men som sagt det är lite olika från år till år. i augusti körde jag över 40 sessions och då skippade jag 4-5 dagar med vind för att jag hade annat att göra så det är rätt ok här under off season oxå.

  • tobbekite

    Medlem
    23 september, 2012 vid 15:20
    Atte;699198 wrote:
    10,5m kan vara lite litet om du inte väger runt 70kg eller mindre, jag är ju närmare 90kg så jag kör 12 eller 15m oftast. priserna är som hemma.

    Jag väger 75kg och har 10kvm som störst. Baserat på din erfarenhet, hur ofta kommer jag behöva en större kite än så under perioden 30/12-24/1?
    Funderar på om det är lönt att skaffa en större eller om jag klarar mig på det jag har.
    Har en 7kvm också så neråt i storlek borde det vara lugnt iaf.

  • atte

    Medlem
    23 september, 2012 vid 17:07
    TobbeKite;699458 wrote:
    Jag väger 75kg och har 10kvm som störst. Baserat på din erfarenhet, hur ofta kommer jag behöva en större kite än så under perioden 30/12-24/1?
    Funderar på om det är lönt att skaffa en större eller om jag klarar mig på det jag har.
    Har en 7kvm också så neråt i storlek borde det vara lugnt iaf.

    Ca 3-5 dagar på en månads period kommer det vara vind under 12kts och ca lika många dagar med vind +20kts, resten har vi vind på ca 15kts så om du måste surfa varje dag bör du ta med dig både en 7m och en 14m för dom 5-10 dagar, resten kan du säker köra med din 10. har du otur/tur så kommer det två perioder med mycket eller lite vind under en månads cykel.
    så om du “bara” tar med 7 och 10 så skulle jag säga att du får troligen sitta några dagar på beachen för det är för lite vind för dina drakar.

    Händer ju att det droppar ner till 4-6kts någon dag och då hjälper det ju inte att du har med en 14m även fast det ökar ju dina chanser för att få några till dagar på vattnet.

    Det kan ju vara skönt att vila någon dag oxå fast kanske inte 4 dagar i rad. 😉

    Blev du klokare 😉

  • jojjp

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 18:50

    Håller på att boka flyg men hittar ingen gjuten deal när det gäller att ta med utrustningen, är det några fler som ska dit i vinter som bokat flyg och kan komma med några tips på flygbolag?

    Kollade upp klm som nämts tidigare och de vill ha 200 euro för att jag ska få ta med min kiteväska.
    Det tycke jag låter mycket och är mer än vad folk här verkar betala (läst att folk brukar ta sakerna i en golfbag och ibland får med det utan extra kostnad), men kanske var innan och nu tar flygbolagen mer. Vad har ni andra gett för att ta med grejerna på flyget?

    En annan sak jag tänkte på är hur folk gör med värdesaker? Tänkte vara borta i ett par månader och vill ta med min nya macbook samt systemkamera. Är det generellt säkert att ha den i lägenheten/rummet man hyr eller måste man låsa in den i något kassaskåp i receptionen?

    Ni som bott på boracay i månader i sträck, hur bodde ni? Hyr ni rum på ett hostel eller hyr ni lägenhet/bungalow av någon privat?

  • atte

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 02:45

    Ang värdesaker så är det ytterst sällan som någon har blivit av med grejor på rummet, detta beror säkert på att dom flesta ställen har en beväpnad vakt nattetid. Däremot har det hänt flera ggr att folk har blivit av med grejor som har lämnats obevakade på eller i närheten av stranden.

    Dom flesta som kommer till boracay bor antingen på en resort på beachen, privat lägenhets/rums uthyrning eller på lägenhetshotell (english bakery).

  • atte

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 02:45

    Ang värdesaker så är det ytterst sällan som någon har blivit av med grejor på rummet, detta beror säkert på att dom flesta ställen har en beväpnad vakt nattetid. Däremot har det hänt flera ggr att folk har blivit av med grejor som har lämnats obevakade på eller i närheten av stranden.

    Dom flesta som kommer till boracay bor antingen på en resort på beachen, privat lägenhets/rums uthyrning eller på lägenhetshotell (english bakery).

  • atte

    Medlem
    10 oktober, 2012 vid 02:51

    Ang flyg så kolla finnair eller air china till hongkong. Sedan kör du vidare på tiger airways eller cebupacific till kalibo.

Sida 10 av 16

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Boracay top 5 i världen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.