Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:29
    Bicless;570612 wrote:
    Att det skulle bli billigare att customtillverka än bräda än att tillverka den i en fabrik där man gör hundratals brädor om dagen har jag svårt att fatta. Dessutom gör ju många brädfabriker en hel del annat i laminat och kolfiber så deras materialkostnader och avskrivningar på maskiner är avsevärt mindre än en customtillverkares.

    Grejen är ju att Cobras produktionsmetoder inte skiljer sig speciellt mycket från customtillverkarnas metoder, produktionen är väldigt hantverksmässig vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl mest att Cobras metoder är mer storskaliga med mer personal, customtillverkaren gör allt jobbet själv eller har några få assistenter.

    Vill man ha låga produktionskostnader så ska man gjuta brädorna på det vis som man gjorde på 80-talet och tidiga 90-talet men vindsurfingmarknaden är för liten för den typen av tillverkning eftersom initialkostnaden för att tillverka en gjutform är hög och man vill tillverka brädan i flera år och sälja väldigt många brädor per år för att lönsamheten ska bli bra.

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:36
    Rasmus_W;570642 wrote:
    Råmaterialet till en custom måste också skeppas till Sverige, kan du säkert hävda att frakt av råmaterial har mindre miljöpåverkan än frakt av den färdiga produkten?

    Ja, vad trodde du? Skeppa 75 liter fluff med extra förpackning från Thailand eller två rullar fiber från Tyskland som räcker till 30 brädor… …vänta nu, måste tänka lite här…
    Dessutom produceras resten av det din Thai-bräda är gjord av – i Sverige. Go figure.

  • lars_k

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:46
    Rasmus_W;570646 wrote:
    Grejen är ju att Cobras produktionsmetoder inte skiljer sig speciellt mycket från customtillverkarnas metoder, produktionen är väldigt hantverksmässig vad jag förstår.

    Där har du tyvärr helt fel. En custombyggare vacuumlaminerar i flera steg, oftast botten först innerlaminat+distans sen ytterlaminat. Därefter shaping och decket på samma sätt i flera steg. Min CA tog 8 veckor att bygga, iofs mesta tiden härdningstid.

    Cobra smackar ihop laminat+kärna+spackel(!) i ett steg i en autoklav, dvs en negativ form under press. Sen kan det säkert blir en hel del manuellt jobb för att få till slutfinishen. Dock tar det inte många timmar till färdig produkt.

    Båda varianter ger en fullt fungerande konstruktion.

    Men skillnaden i metod, materialval och slutkvalite är som natt och dag!

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 10:48
    Rasmus_W;570646 wrote:
    Grejen är ju att Cobras produktionsmetoder inte skiljer sig speciellt mycket från customtillverkarnas metoder, produktionen är väldigt hantverksmässig vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl mest att Cobras metoder är mer storskaliga med mer personal, customtillverkaren gör allt jobbet själv eller har några få assistenter.

    Vill man ha låga produktionskostnader så ska man gjuta brädorna på det vis som man gjorde på 80-talet och tidiga 90-talet men vindsurfingmarknaden är för liten för den typen av tillverkning eftersom initialkostnaden för att tillverka en gjutform är hög och man vill tillverka brädan i flera år och sälja väldigt många brädor per år för att lönsamheten ska bli bra.

    Har du varit på Cobra, eller ens i närheten av en produktionslinje någon gång? Jag tror att det är dags att du surfar in på lite grundare vatten nu. Det är stor skillnad på produktions och customtillverkning. Jag tror mig ha rätt torrt under fötterna när jag påstår det.

  • surfslusken

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:01

    Inte första gången Rasmus W yrar om saker han helt uppenbart inte fat…behärskar.
    Tyvärr förmodar jag ett de inte heller är den sista.
    ……gud ge mej styrka!

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:03
    Svenne;570652 wrote:
    Har du varit på Cobra, eller ens i närheten av en produktionslinje någon gång? Jag tror att det är dags att du surfar in på lite grundare vatten nu. Det är stor skillnad på produktions och customtillverkning. Jag tror mig ha rätt torrt under fötterna när jag påstår det.

    Jag har tappat räkningen hur många gånger jag läst surftidningar och andra som hävdat att Cobras produktionsmetoder är mer eller mindre custom. Jag brukar utgå från att det ligger nåt i det som skrivs i surftidningar, kanske fel av mig.

  • rrd

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:20

    I hur stor utsträckning används serietillverkade brädor, inte customtillverkade, av proffs idag?

    Används dom inte tom på tävlingar av vissa märken idag?

    Är det inte så att Pro/Ltd-versionerna kräver mycket mer arbete och tidsåtgång i produktionen, vilket i alla fall hävdats, och visats för några år sedan från Cobraproduktionen. Cobra är väl för övrigt en stor produktionsanläggning som arbetar mycket mot båt- och bilindustrin. Finns någon tidigare tråd kring detta.

  • adde

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:25
  • surfslusken

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:29

    Vindsurfing brädor är knappt en biprodukt av Cobras produktion. Är nog nästan så att spillmaterialet från deras övriga produktion blir brädor. O så får båtlaminerarna slabba ihop brädor medans formarana till båten skrapas rena.

    Undrar om dom ens vet/bryr sej vad de är dom kletar ihop i produktions pauserna???

  • lars_k

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:32
    Rasmus_W;570658 wrote:
    “…mer eller mindre custom.”

    Haha. Vad är “mer” och vad är “mindre”?

    Surfblaskor har ju alltid näsan i syltburken på ett eller annat sätt så det skulle inte förvåna mej. Eller är det en annons du läst kanske? Tillverkarna anger gärna att de använder “custom” på olika sätt i produktion. Är ju bara blaj.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:46
    Lars_K;570668 wrote:
    Haha. Vad är “mer” och vad är “mindre”?

    Surfblaskor har ju alltid näsan i syltburken på ett eller annat sätt så det skulle inte förvåna mej. Eller är det en annons du läst kanske? Tillverkarna anger gärna att de använder “custom” på olika sätt i produktion. Är ju bara blaj.

    Jag tolkar det jag läst som att Cobra använder en relativt småskalig process som visserligen är industriell men inte skalar speciellt bra och som lämpar sig bäst för korta produktcykler. Formarna Cobra använder håller inte så länge, har jag hört nånstans, vilket är en faktor som bidrar till de korta produktcyklerna vi ser idag. Summa summarum en ganska “hantverksmässig” affärsmodell till skillnad från den industriella modellen där man lägger massor av pengar på att ta fram tillverkningsverktygen och kostnaden för ett enskilt exemplar i princip är noll.

    Jag har för mig att hinkplastbrädor/ASA är en sån produkt och jag vågar gissa att skillnaden mellan Cobras affärsmodell och custom är mindre än skillnaden mellan Cobras och hinkplasten.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:51
    Svenne;570649 wrote:
    Ja, vad trodde du? Skeppa 75 liter fluff med extra förpackning från Thailand eller två rullar fiber från Tyskland som räcker till 30 brädor… …vänta nu, måste tänka lite här…
    Dessutom produceras resten av det din Thai-bräda är gjord av – i Sverige. Go figure.

    Okej. Så just i Sverige ligger fraktkostnaden på ungefär noll om man customtillverkar här. Är epoxy och skum till kärnor och distansmaterial lokalproducerade i nästan alla länder eller fraktas det tonvis med skumkärnor från Sverige till t.ex. Maui?

  • jesper_b

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 12:23
    Rasmus_W;570642 wrote:
    Råmaterialet till en custom måste också skeppas till Sverige, kan du säkert hävda att frakt av råmaterial har mindre miljöpåverkan än frakt av den färdiga produkten?

    Frigolit (eps) görs på flera håll i Sverige, jag tror att NMs epoxy kokas i Sverige (kan ha fel, finns finfin epoxytillverkning i Europa dock). Bra väv görs även det i Europa….

    Nej det vore rätt puckat att importera råmaterialet från t ex Asien, US eller annorstädes långt borta liggande ort.

    Support your local shaper!

    Bär hjälm!

    JB

    PS: En MFC-fena kostar inte många kronor att tillverka föresten, jo om vi kör i G-10 så blir det kanske en tia eller två!

  • rasmus_w

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 13:47
    Jesper_B;570694 wrote:
    PS: En MFC-fena kostar inte många kronor att tillverka föresten, jo om vi kör i G-10 så blir det kanske en tia eller två!

    Fenor brukar kosta tresiffrigt så det förvånar mig inte att tillverkningskostnaden är tvåsiffrig.

  • rrd

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 17:18
    Rasmus_W;570640 wrote:
    Gammal klassisk affärslogik: om du ska gå med vinst på en produkt får råmaterialet inte kosta mer än ca 10 % av slutpriset. Komponenterna i en TV för 10000 kostar 1000 spänn, en bil för 300 000 är byggd av delar för 30 000 os.v.

    Bilresonemanget tvivlar jag starkt på, försiktigt uttryckt.

    Var har du sett denna “gamla klassiska affärslogik”?

Sida 3 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.