Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

  • svenne

    Medlem
    2 september, 2009 vid 07:57
    Ola H.;572341 wrote:
    Lite tveksamt att bara rakt av kopiera, tycker jag. Kanske OK om man gör en till sig själv, men kolla på http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=3939.0 för hur det kan missbukas rejält (och just Seans SUPar är inblandade).

    Däremot kan man ta en rejäl titt på brädan och sedan jobba därifrån.

    Kan vara svårt att hålla sig från att en bräda blir väldigt lik något som redan finns. Men att kopiera rakt av tror jag inte är en god idé. Som Ola säger, utgå från något som redan finns för att hitta rätt egenskaper är okej.

    Att bygga på en “produktionsnivå” är inte intressant för min del. Ett av de viktigaste målen är ju att bygga brädor som håller, och då gäller det att steppa upp ett par snäpp i kvalitét. Jag gissar på att mina standardbrädor som inte har några extra förstärkningar kommer att – åtminstone ett tag framöver – kosta någonstans runt 12-14 000 kr, men hur priset rör sig i framtiden får vi se. Målet är i alla fall att bygga bra brädor till vettiga priser.
    Glöm inte att det är custom, vill du lägga mer pengar på kolfiber istället för att måla brädan hysteriskt så är det helt okej för mig – så länge jag får bestämma hur lamineringen ska göras.

  • surfpunk

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:13
    Svenne;572348 wrote:
    Kan vara svårt att hålla sig från att en bräda blir väldigt lik något som redan finns. Men att kopiera rakt av tror jag inte är en god idé. Som Ola säger, utgå från något som redan finns för att hitta rätt egenskaper är okej.

    Att bygga på en “produktionsnivå” är inte intressant för min del. Ett av de viktigaste målen är ju att bygga brädor som håller, och då gäller det att steppa upp ett par snäpp i kvalitét. Jag gissar på att mina standardbrädor som inte har några extra förstärkningar kommer att – åtminstone ett tag framöver – kosta någonstans runt 12-14 000 kr, men hur priset rör sig i framtiden får vi se. Målet är i alla fall att bygga bra brädor till vettiga priser.
    Glöm inte att det är custom, vill du lägga mer pengar på kolfiber istället för att måla brädan hysteriskt så är det helt okej för mig – så länge jag får bestämma hur lamineringen ska göras.

    Ok, då vet jag! Ett pris på 12-14 000 tycker jag verkar ok, framförallt rockerkurvan jag skulle kolla på isåfall. Synd förresten att mr Ordonez inte verkar vara så intresserad av att sälja sina vindsurfinglinje längre, skulle gärna köpa av en SOS av honom annars. Han kanske bara customtillverkar nu? ni som åker frekvent till Maui kanske vet? För j-a fina brädor iaf.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:18

    Jag har inget emot att mäta upp en bräda så noga jag bara kan, men om jag sedan skall designa något baserat på den brädan så plockar jag in ala “punktdata” i ett speciellt program jag gjort där jag omvandlar dessa till diverse kurvor. Sedan analyserar jag dessa kurvor på olika sätt, bland annat genom att se hur olika “aspekter” av brädans “flow” relaterar till varandra samt genom att tilla till exampel på olika kurvors krökning. När brädan är representerad i den här formen går det ofta at se olika karakteristika rätt så tydligt. Två brädor kan t ex ha lika mycket rocker och scoop, men ändå ha helt oliak kurvor, vilket direkt avslöjas när man tittar på krökningen. Om jag har kört brädan själv försöker jag sedan förstå hur alla dessa olika “metadata” hänger ihop med känslan i brädan. OM jag inte har kört den själv får man lite på vad andra säger om den och på vad man lärt sig av liknande processer tidigare.

    Om personen sedan vill ha en ny bräda utvecklad från den gamla så kan man fundera på om det är något man vill ändra. Det är då t ex rätt enkelt att ändra längd/bredd/volym, men ändå behålla brädans karakteristik. Man kan t ex också ändra mängden rocker men fortfarande ha samma typ av “rocker flow”. När det är bestämt hur man vill ha det bygger jag sedan nya kurvor i datorn. När det t ex gäller rockern så har jag ett program som skapar en ny rockerkurva utifrån information om vilken krökning man vill ha. Sedan omvandlas allt till 3d och skickas till Svenne, är det tänkt.

    Som jag ser det blir det då inte en kopia utan jag menar att det snarare är en process där man lär sig från andra brädor (och implicit av olika shapers) och sedan implementerar kunskapen i en ny skapelse. Det är helt enkelt en matematiserad variant av att en shaper tittar noga på en bräda som någon annan shapat och sedan utvecklar en egen variant därifrån.

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:44

    Hm…Kommer brädorna att “cad fräsas” TVÅ gånger? Dvs först kärnan o sedan ytterliggare en gång efter att man “lagt” sandwichplattorna? Har för mig att den “mjuka” EPS-kärnan brukar ändra sin form något när man vakuumlaminerar, inte så mycket men ändå…

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:53

    Att fräsa den två gänger är nog överkurs. Risk för att en (minimal) felpositionering förstör passningen mellan rail och botten är nog större en vinsten. Men däremot måste man vara noga med att hålla brädan stabil under alla lamineringssteg, bland annat genom att alltid ha en “pinne” med i säcken som ser till att rockern förblir korrekt. Det finns också andra effekter, som att svepningen av sw-skummet genererar krafter som vill ge brädan lite extra böj. Men om man är noggrann när man skär ut sandwichen är antagligen dessa effekter extremt små. Visar det sig vara ett problem får men helt enkelt empiriskt lära sig hur man skall justera rockermallen så den färdiga brädan blir EXAKT som den skall. Men enligt Svenne så var det inga sådana problem med den brädan han byggde i Portugal.

  • kinetic

    Medlem
    2 september, 2009 vid 09:04

    OlaH: Tänkte mer att man fräser om botten endast innan man lägger sista steget, brädan borde ju vara tämligen “stabil” då, fast å andra sidan blir väl problemet att “rigga” brädan korrekt i fräsen:-)…Har för mig att Tiga/F2 hade en fabrik (i Ungern) som byggde deras X-serie brädor på detta vis nån gång under mitten på 90-talet…

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 09:21

    Ja, så kanske man kan göra, och en del gör det också. Speciellt om man kör tjock sandwich och djupa konkaver eller vill ha kanaler eller dylikt. Men enda sättet att ta reda på om det behövs i vårt fall är helt enkelt att testa.

  • m-c

    Medlem
    3 september, 2009 vid 12:34
  • charlieb

    Medlem
    3 september, 2009 vid 18:52
    M C;572813 wrote:

    3000:- dyrare än 2009, eller för mig som köpte den sista ett hopp på 5500:- satan i gatan vad jag hoppas att den är superbättrespecial än den jag har.

    C 🙂

  • snaffe

    Medlem
    4 september, 2009 vid 17:36
    M C;572813 wrote:

    Ja!!! Äntligen kan jag köpa en bräda för 17500:- Som jag väntat:)

  • goose

    Medlem
    4 september, 2009 vid 17:59

    Fullkomligt puckat…..

  • gammel-ippa

    Medlem
    6 september, 2009 vid 20:25

    Sanslöst!

  • imported_macts

    Medlem
    7 september, 2009 vid 07:43

    Jag förstår att det finns olika skäl för prishöjningar, men jag är väldigt tveksam till om det kommer att fungera för surfbranchen. Misstänker att antalet sålda brädor kommer att minska ganska rejält om ingenting görs åt priserna…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2009 vid 09:52

    Surfbranschen lever inte gott på att sälja produkter med förlust heller. Om folk inte åker utomlands på semester nästa år heller så finns det nog pengar att köpa brädor för.

  • imported_macts

    Medlem
    7 september, 2009 vid 17:40
    Rasmus_W;573903 wrote:
    Surfbranschen lever inte gott på att sälja produkter med förlust heller. Om folk inte åker utomlands på semester nästa år heller så finns det nog pengar att köpa brädor för.

    Nja, nu menar jag inte att handlarna direkt säljer för ockerpriser, jag vet att priserna från Cobra osv har gått upp….
    Jag hoppas att du har rätt Rasmus, men själv är jag tyvärr lite skeptisk.

Sida 6 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriser 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.