Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

  • adde

    Medlem
    20 september, 2004 vid 15:22

    Svar till:


    Eller en annan kommentar:
    En riktigt ruggig dag i slutet på Februari,det snöar men det blåser riktigt bra. grin.gif
    -Är det inte kallt i vattnet? för ni håller väl till i vattnet? har sett sånt på TV tror jag, när man drar en fallskärm efter sig.

    [/ QUOTE ]

    Just det, det går så fort att man måste dra en fallskärm EFTER sig, för att bromsa farten.

    /adde

  • martin

    Medlem
    20 september, 2004 vid 17:06

    En annan vanlig variant på kommentar som iaf jag har råkat ut för många gånger är:
    “Vindsurfing? Du får akta dig så att det inte blir som för den där Stig-Helmer i sällskapsresan, hohoho. Han kunde ju inte vända och bli hämtad med båt halvvägs till Gotland, hoho”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2004 vid 18:58

    Men handen på hjärtat:
    Visst är det en och annan av oss som har gjort en Stig Helmer?! Nu menar jag principen att inte kunna ta sig tillbaka till startpunkten.
    Lite tycker jag faktisk at det ingår i var och ens surfhistoria att balla ur då vind och mjölksyra blev för stark.
    En höstdag på 80-talet tog krafterna helt slut för mig. Vi hade ingen följebåt då så polaren fick surfa tillbaka och hämta båten. När han kom tillbaka till ön var det beckmörkt!
    I bland kan det finnas fog för att andra oroar sig för vindsurfare. Var det bar på 80-talet som en och annan vindsurfare blåste iväg?
    Det har hänt ett par gånger att min polare blivit riktigt skraj när hans Fanatic Bee drivit iväg ordentligt när han har vurpat i hårdvind.
    Per-Arne

  • silversurfarn

    Medlem
    20 september, 2004 vid 19:15

    Jo det har väl hänt nästan alla.
    Men att berätta om det för en vindsurfare är väl kanske lite som att berätta för en tävlingsryttare att man själv också ridit, när man var tre år på en marknad där de hade ponnyridning.
    Det är något som händer alla i början och därför inte så mycket mer spännande att prata om än om man skulle diskutera alla gånger man vurpade när man lärde sig cykla.

  • stinger

    Medlem
    20 september, 2004 vid 19:56

    Anledningen till att det trots allt är mer spännande att prata om att bli hämtad med båt osv än skrapsåren man fick på knäna när man lärde sig cykla är att alla kan cykla men ta sig från A-B och tillbaka med windsurfingbräda är det inte speciellt många som kan.

  • silversurfarn

    Medlem
    20 september, 2004 vid 20:20

    Du har nog rätt. Om nästan ingen kunde cykla skulle man som cyklist antagligen få “spännande” skrapsårshistorier berättade dagligen. smile.gif

    Har för övrigt en jobbarkompis som cyklar året runt och han är ganska trött på att alla frågar “Är det inte kallt?” när han kommer med cykel på vintern. Så det är inte bara vindsurfare som drabbas av just den frågan…
    Folk i allmänhet är nog rätt veka när det gäller kyla helt enkelt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2004 vid 20:52

    Jag fattar inte varför man som vindsurfare överhuvudtaget skall vara prestigefull och cool samtidigt som man vill bredda sporten och vet att de allra flesta surfar in i väggen någon gång!
    Det finns väl inget som är så befriande som ett igenkännande från någon som har råkat ut för samma nederlag och sedan gått vidare!
    Släpp prestigen och bjud på er själva om ni vill att fler skall upptäcka denna fantastiska sport!
    Per-Arne

  • silversurfarn

    Medlem
    20 september, 2004 vid 21:08

    Det handlar nog inte om prestige för de flesta utan helt enkelt att det blir tröttsamt att höra exakt samma historia och få samma frågor gång på gång. Men det är klart man ska ta tillvara på folks intresse där det finns, absolut.

  • safesurfer

    Medlem
    20 september, 2004 vid 21:50

    Per-Arne du påminner mig om Albert Svanberg på tv sporten.
    Signerat Per Arne kan bli en ny tråd här.

  • danneman

    Medlem
    20 september, 2004 vid 23:05

    Jeeeesus!!!!!! get a grip.. wink.gifPer-arne..

    Ja grannarna skakar på huvudet som om man inte vore klok.
    Och när man dessutom ska förklara att man ska ut med några kite-dudes crazy.gif.
    Då blir det genast ännu värre för kite är det inte många som varken har hört talas om eller sett på tv ens.
    kul tråd grin.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    21 september, 2004 vid 00:11

    Själv fyller jag i folks berättelser. Säger nån “Jag vindsurfade en gång”, avbryter jag genast med “-Du blev hämtad med båt, inte sant?”.

    Att förklara vad jag håller på med känns inte svårt. Om jag säger att det är härligt med en sport där ett kraschat tio meter högt hopp inte betyder att man hamnar på intensiven, då hajar folk att man kan ta sig en bit upp i luften, berättar man att man seglat ifrån en jetski, då fattar de att det går fort. Berättar jag om när jag skulle vattenstarta med 9,7:an och vinden slängde upp hela brädan i luften, så fattar de att det tutade i. Det handlar bara om att hitta målande beskrivningar.

  • larss

    Medlem
    21 september, 2004 vid 05:47

    Fiske och vindsurfing.
    Jag är en även passionerad sportfiskare (ett perfekt komplement alla dom vindstilla dagarna), och en kommentar jag fått höra MINST tusen gånger, och alltid vid samtal med en ny bekantskap är kommentaren:
    “KAN DU INTE HA DRAGET EFTER BRÄDAN?” Man viker sig dubbel av gapskratt vid denna högtstående humor. Det roliga är att folk i släkten, framförallt vid släktmiddagar och dyl, i bästa välmening och för att vara käcka och sociala, kan upprepa detta år ut och år in.
    BIGPIKE killer

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2004 vid 06:17

    Jag tror oftast att man är lite dubbel till återkommande händelser och kommentarer. Man kan både älska och hata dem!
    Tänk bara på hur populära Lasse Åbergs filmer har blivit genom igenkännandets glädje. Jag tror säkert att många moderna vindsurfare har en gemensam jargong och snack som för den insatte är väldigt förutsägbart. Då kan till och med det snacket bli smalare om man inte kan ta till sig andra människors tankar och reflektioner av vindsurfing.
    Samtidigt kan jag bara gå till mig själv och förstå varför man blir lite insnöad i interlektet när man har en hobby eller sport som man älskar. Alla tankar kretsar kring vindsurfing när man håller på för att det är så vansinnigt kul att vindsurfa!
    Samtigigt kan jag bli lite trött på mig själv:
    HAR JAG INGENTING ANNAT I PALLET?!
    Albert Svanberg

  • nordgren

    Medlem
    21 september, 2004 vid 07:26

    Jodå det har du, lite moralkakor att slänga ut till oss som tycker det kan vara kul att driva lite med ämnet. wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2004 vid 08:06

    Det var tråkigt att du såg mina inlägg som moraliserande Nordgren. Jag gjorde bara ett seriöst försök att belysa vindsurfingen i ett lite bredare perspektiv så att det blir mindre missförstånd.
    Albert S

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.