Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

  • hakuna

    Medlem
    9 juli, 2016 vid 01:26

    @Lill.persson 740120 wrote:

    Neutral uthalt? Ursäkta frågan men så pass lite kunskap har jag gällande riggning av seglet 😳

    Om du drar nedhalet enligt instruktion, och håller bakre öljetten med handen, om den då precis når till bomnocken, då är det neutralt uthal.
    Behöver du spänna med nock-tampen, så är det positivt uthal.
    Blir seglet lite knyckligt, så är det negativt uthal.

    Olika segel, seglare och vindar passar till olika inställning. Det styr hur mycket kraft man vill ha i seglet.

    Om du har två öljetter, så är ger den övre mer kraft, medans den lägre ger mer tålighet för byar.

  • lill-persson

    Medlem
    10 juli, 2016 vid 07:23

    Åter igen tusen tack för alla tips vad glad ja blir att ni vill hjälpa.
    Nu har jag mycket att testa och verkligen ta de lungt på stranden och känna efter innan ja ger mig ut.

    Hakuna
    Kan vara runt 50-60mm som man kan dra i nock-tampen innan den tar i.
    Där ser man dock har ja bara ett öljett, men har undrat vad de två gör för skillnad, har sett att det finns.

    Sailortrash
    Okej tack å tack, ska ha de i åtanke.

    Ja de hade nog jag aldrig tänkt på, en annan som inte vet så mycket bättre så förlitar man ju sig på det som står :).

    Men märker man tydligt om man skulle dra för mycket och seglet kollapsar, har läst att de kan gör de om man skulle dra för mycket, samma sak om man skulle ha dragit för lite att seglet inte fungerar som de är tänkt att göra.

    Finns det även där några tecken man kan titta efter för att förhindra de?

    Man har väl inte så många cm att röra sig i mellan för att ha en välfungerande segel?
    Eller är jag ute och cyklar nu igen?

    Har för mig att jag läst de tidigare nån gång.

    Alltidxx
    Okej.
    Ska prova de som skrivits för att känna skillnaden så ja är helt säker på att riggningen är ok innan ja börjar tänka på mina stance, och vikt fördelning om de var de du tänkte på?

  • alltidxx

    Medlem
    10 juli, 2016 vid 12:27

    Ja, min poäng är: oavsett om allt är felpositionerat och feldraget så går det segla rakt med rätt stance (även om det kan bli en trist upplevelse), så stance är av mer avgörande betydelse än settings när du beskriver att brädan går upp i vind.
    Alla andra har poängterat settings på ett bra sätt så då behöver inte jag också göra det, om du undrar varför jag bara nämner just detta.

  • lill-persson

    Medlem
    10 juli, 2016 vid 14:24

    Aa förlåt, förstod nog inte riktigt de.
    Men nu är jag med, trodde att settingen var en av de viktigaste delar för att kunna koncentrera sig på stancen.

    Men äre som du säger så ska ja definitivt ta de med mig direkt när ja ger mig ut nästa gång.

    Tack för att du står ut Alltidxx =)

  • malibu

    Medlem
    11 juli, 2016 vid 08:50

    Som relativ nybörjare kan jag även säga att du inte är den enda som då och då blir frustrerad och undrar om det är lönt att fortsätta med skiten! Men sen plötsligt så klickar det och allt lossnar och man kan bränna på ett tag innan man möter nästa hinder. Själv försöker jag sätta gippen nu och det känns heeeeelt omöjligt!

    Edit: Och det är värt det!

  • lill-persson

    Medlem
    11 juli, 2016 vid 14:06

    De är skönt att höra att de finns fler som sliter på.
    Så man inte är ensam, dock känns det som så eftersom jag oftast är själv när ja surfar.

    Men ändå äre de roligaste jag har gjort, den kicken man får när brädan planar och de börjar gå undan, man börjar ju as garva för de är så häftig känsla :), men samtidigt gör man något fel att man blir förbannand 🙂

    Kämpa på så kommer den snart å då kommer as garvet och lyckan 😉

  • lill-persson

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 19:39

    Hallå igen!

    Äntligen har det varit vind här i skogen.
    och ja måste säga att nu är det bara å forsätta å nöta på, vilken underbar dag.

    packa mat säcken och bilen i morse, drog i väg runt halv ett tiden.
    kom fram och det blåste på bra men behöll lugnet och satte mig ner och läste igenom tråden och Guy cribbs pdf fil för riggning.

    riggade allt på land, ställde förlängare på 27 och drog så blodet spruta i näsan kändes det som =)
    titta lite på lattorna hur dom såg enligt guy cribb och som någon annan nämde har jag för mig? och flytta tillbaka seletamparna 13cm och kroka i, kändes bra på land.
    drog i väg ut och man kände direkt att man hade mer kontroll inte alls ettrig som förr, men fin justerade tamparna ute på vattnet, fick flyta fram kanske 2-3cm sen kände ja att ja kunde släppa ena handen (en kort stund) =) utan nån större händelse på seglet

    sa till mig själv, rak fram ben, lätta på bakfoten, vikten framåt sa så till mig själv hela tiden, och de jäkliga va att skiten funka =) hehe, så idag fick jag möjlighet att åka planat så långt ja ville 80% av gångerna, kändes så grymt jäkla skönt och dra mig baklänges vad roligt de var =)

    under dom där 80% kände ja att jag hade kontroll över seglet.

    nu är det bara bra, men fick även en bonus idag, trillade i och när ja klev upp på brädan såg att allt låg perfekt för att prova en vattenstart, så hoppa i igen och gav de ett försök, och visst tusan lyckas ja med en sådan också, dock tappa ja seglet efter ett par meter, men ja kom upp på brädan och stå några sek haha.

    så när kl var 18.30 då gav ja upp för då var jag sopslut =).

    I början av dagen så vare en trevlig figur som även surfa, som var uppe i stugan på semester.
    så de var roligt att de var en själ till som var ute och lekte.

    Farsgubben kom förbi och nötte på en stund han också, så då passa en annan på att käka.

    Så har min dag sett ut, så tusen tack allesammans för de ni skrivit. de har fått en att tänka ett par extra gånger när jag kommer rigga fram över, att ta tid på sig, och även ute på vattnet att tänk på vad man gör med kroppen, känner att de är ett måste när man är i upplärnings processen .

    Efter ett tag så försökte jag att åka upvind men de vete tusan om ja fick till, kändes inte så i allafall.

    När jag sett på filmer så tycker ja det ser ut som att kroppen är lite vriden framåt och att man lutar så väldigt fram, kan det stämma?

    när jag försökte tänka så, så tycker jag att viktfördelningen halka tillbaka i min tidigare position, kändes som att jag skulle behöva ett rep för att kunna dra mig fram dit jag tänkte att ja vela, kanske blev konstigt förklarat hoppas någon förstår.

    eller kan det vara att jag inte trök med bakfoten för att få brädan upvind för att kunna komma dit jag ville med vikten?

    en gång under dagen när jag åkte planat så fick jag faktiskt fenan att tappa greppet (minns ej vad det kallas) den gången kanske jag åkte upvind utan att tänka på de?

    Nu blev det mycket =)

    åter igen tusen tack

  • lill-persson

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 19:47

    Jag ser ut som ett argt och koncentrerat monter mohaha
    https://www.youtube.com/watch?v=7iHraREkVdg&feature=youtu.be

  • sailortrash

    Medlem
    16 juli, 2016 vid 20:53

    Bra jobbat! Kroppen ska inte fram, bara höften så blir det rätt..vill du upvind/ta höjd så luta riggen lite försiktigt bakåt. Inte mot dig, utan i brädans längdriktning

  • lill-persson

    Medlem
    17 juli, 2016 vid 05:46

    Tack!!
    Aaha, där ser man.
    Ja de var ju inte direkt som ja trodde det var hehe, men då ska ja tänka på de nästa gång.

    Men när man tar höjd planat, kan det kännas som att de är en katapult på gång?
    Om du förstår vad ja menar.
    Tänkte om de är en annan känsla än att åka med vind.

    Har lite svårt att bedöma vad ja ligger i för riktning, när jag åker planat, så mycket annat man tänker på i dagsläget 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    17 juli, 2016 vid 07:19

    Det är ju lite crazy i början..timmar på vattnet så löser det sig..kolla/köp “beginner to winner” av Jem Hall, så gör du allt rätt sen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juli, 2016 vid 13:41

    Ett tips är väl att alltid försöka höjda max när Du inte planar. Därmed slipper Du ta igen förlorad höjd när Du väl planar. Det är naturligtvis enklare att klämma höjd i planing men man måste behärska tekniken i icke planing. Om vinden avtagit och Du märker att det för tillfället är lönlöst att försöka plana så bör Du tänka på att inte skota hem hårt. Om Du har reglerbara tampar kan Du släppa ut lite så Du får en bekväm ställning med slakt skotat segel. Om det ändå är svårt att pressa höjd kan Du tillfälligt flytta fram seletamparna lite på bommen och försöka segla med tryck nedåt på främre delen av brädan. När en vindby kommer kan Du falla aningens och pressa höjd genom den. Mot slutet av vindbyn kan Du oftast få ett bra vrid och höjda rejält ytterligare några grader. Att slösegla i icke planing på halvvind är ganska meningslöst. Träna hela tiden på att ta höjd!

  • sundheden

    Medlem
    18 juli, 2016 vid 14:54

    Jag hoppar bara rakt in här, har inte läst alla inlägg i tråden.

    Jag har fajtats mycket med tamparnas längd, position i kombination med bommens höjd, har alltid kört med sitt-sele, har även haft fenomenet med segel som skär in, alltså att masten går upp mot vind och jag har läst diverse bloggar, provat Guy Cribb-metoden, kollat videor.

    Detta är vad jag har förändrat och jobbat på för att få roligare på vattnet.
    . Börjat använda längre hängseletampar och sen dess får jag inte kastfall.

    . När en vindby väl kommer och jag tror att jag kan plana i denna så ska man inte vara rädd för att falla av för att lättare komma upp i planing och fart och då lättare kunna ta igen den höjd man just förlorade. Vid ickeplaning försöker jag ta höjd hela tiden.

    . För att få bättre tryck i selen försöker jag krumma överkroppen, som en en situp, händerna känns mer avslappnade.

    . Jag har bommen alltid lägre känns det som än andra på vattnet, det ger mig en skönare känsla och kontroll men klarar ändå köra riktigt fort och brädan går lätt i vattnet.

    . Försöker att släppa framhanden och bakhanden, en i taget för att verkligen lära mig att känna draget i tamparna och tryck i selen för att avlasta händerna. “Commit to the harness” som Jem Hall brukar säga.

    . Har läst att på no-cam-segel så kan de lätt kännas instabila och skära in (upp) mot vind om man har helt fel mast för seglen alternativt för lite nedhal. Just detta fenomen hade jag ofta på hyrgrejerna i Grekland där jag nyligen var. Lite justering på nedhal så blev de snällare.

    . Lärt mig att lägger man extra tid på justering och finjustering så orkar man köra längre på vattnet istället och mycket mer sällan frustrerad på att man får fajtas med seglet.

    Grabbarna bakom “Ja Klar” ger bra tips om trim i denna video.
    https://www.facebook.com/jaklarpositivevibes/posts/578667125627998

    Just my two cents

    / Stefan =)

  • lill-persson

    Medlem
    20 juli, 2016 vid 13:58

    vad härligt det är att se alla tipsen ni kommer med, man har en del att testa sig fram och öva på de är så toppen och se blir så glad så =) tack ska ni ha.

    vad gällande dvd filmen du tipsa om sailortrash, den finns inom familjen så den tittar ja på så fort jag får chansen =) men tack för tipset.
    och givetvis timmar på vattnet är så klart den bästa träningen.

    Det där med att ta höjd oplanat som du nämner Herr Pelegrin, brukar jag göra, men ibland är det svårt att hålla sig när vinden är väldigt upp och ner en dag och det kommer en körare en kort stund =)
    Men super tack för din text det fanns mycket att tänka och prova på,

    Även i din Sundheden detta blir bara bättre och bättre, och perfekt att man när som helt kan gå ut och titta vad ni har skrivit.
    Och Sundheden den där länken var ju kanon, lång film men väldigt bra beskrivet tycker ja.

    Äre nån här som brukar surfa i närheten av Fågelsundet utanför Gävle?

    Har en släkting som bor där ute, och tänkte ja skulle fara ner på fredag, tänkte om någon har tips på ställe man kan gå ut? och om ni vet om det är stenigt där

    Mvh/Niklas

  • lill-persson

    Medlem
    29 augusti, 2016 vid 20:41

    Det var ett tag sedan man skrev här nu, och tråden anser jag väl själv vara färdig, med det jag ville ha hjälp med.

    De har blivit en hel del surf och det går bara bättre och bättre, så pass bra att jag börjat köra lite med freeride brädan och börjat prova planade jippar, super kul :), men har inte lyckats med en full planad än, bara planat halvvägs typ.

    Sen har jag en fråga om segel i hårda vindar och master.

    Här om dagen var ja ut då de blåste på bra 10m/s och runt 15 i byarna.

    Nu har ju jag ett billigt 5.0 segel (local spirit aero x), och antar att de var för stort den dagen.

    Hade mesta dels ingen suck att kontrollera de förns det lunga sig lite då ja fick mig en rejäl repa, seglet kändes som av/på, sen öka de igen och ja fick mig en rejäl simtur 😂.

    Men men, vad kan man sikta in sig på för segel typ i dom vindarna för en åkare som mig.

    Antar självklart att jag läre först och främst ha mer erfarenhet och teknik i dom styrkorna, men tror också att seglet och mast har storbetydelse? Eller vad tror ni?

    Är det våg eller freestyle segel som man använder sig av när det blåser på även om man kör freeride?

    Tänkte ja skulle införskaffa mig ett mindre segel men vet inte riktigt vad ja ska ha för nått.

    Mvh/Niklas

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.