Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

  • andersbq

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:22
  • jester

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:46
    andersbq;610353 wrote:

    Njae:

    Quote:
    Locosys discontinued the project.

    Tror helt enkelt att det blev billigare och bättre att kombinera två GT31 (Sirf Star III). Har inte fattat riktigt varför dom har accelerometrar i den. En möjlig orsak kan vara att slippa ändra skärmorientering manuellt?

  • jester

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 20:49

    Har uppdaterat mina GPser till v1.4 nu. Var lite pilligt eftersom man måste ställa om en brytare inne i facket där SD-kortet sitter. Men själva firmware-uppdateringen gick snabbare, men totalt sett lite bökigare…

    Det som är viktigt att veta är att exaktheten på GT31 inte påverkas av dessa uppdateringar, utan det är förbättringar i användargränssnitt samt buggrättningar i dom senare.

  • jester

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 14:08

    Det är säkert många som observerat att det finns en liten jordglob efter många sessions på GP3S nu för tiden. Klickar man den så visas det vart man satt sina bästa 10s, nautisk osv. Hur får man med denna information? Jo, man kör ett program som har stöd för det nya uppladdningsprotokollet. Själv kör jag senaste versionen av GPSResults (v6.71). Tänk på att har du en version som är tidigare än v6.0 så behöver du registrera (betala på nytt).

  • swe-496

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 15:44

    Hur kom du åt att pilla med brytaren och vart sitter den i facket?

    Vad är den brytaren till för??

  • jester

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 18:11

    Den sitter på displaysidan av facket. Går bra att använda en tändsticka eller nåt vasst föremål.

    Den brytaren ställer GPSen i programmeringsläge. Då slipper man bla starta GPSen för att uppdatera firmware.

  • oaxen

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 19:14

    Hej! Har läst igenom alla manualer och ställt in min nyinköpta BGT 31:a efter konstens alla regler.

    Jag har version “V1.4(B0315C)” nollan ska vara genomstruken.

    Enligt Tom Chalkos manual ska det i “MISC”-menyn finnas följande val:
    “SAVE TO CARD”
    &
    “DELETE”.
    Dessa saknas i min MISC-meny. Jag hittar dock ingen nyare version på Toms sida.
    I min MISC-meny finns följande rubriker:
    “CALENDAR”
    “SCREEN FLIP”
    “RESERVED”

    What’s up!

  • jester

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 20:30

    Jag har en Save to card i den menyn, men har aldrig använt den. Om något gått snett med lagring till SD-kort (typ anv. har glömt att stänga av GPSen innan SD-kort tas ut), så går jag in på Data-logger/Save to card.

  • oaxen

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 20:32

    Delete-delen i MISC-menyn som Tom skriver om i manualen då?

  • jester

    Medlem
    6 juni, 2010 vid 20:39

    Du kan köra en cleara i samma meny, samt för max och max average i resp meny i Speed-menyn. Så det är inget som måste användas. Visste knappt om att möjligheten fanns. Har varit inne o stängt av lite vad som visas i min Speed-genie på min ena GPS, dock.

    Så det är ingen katastrof om dom saknas, utan bara en liten aning bökigare utan dom…

  • tbsurf

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 13:07

    Jester, jag får inte till uppdateringen på det där nya sättet med gps avstängd och fipplet med den där dipswitchen. Kan du skriva en enkel gör så här lista tack?

  • windmiller

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 13:53

    1.4 är helt onödigt att krångla med för er som inte gjort detta ännu..

    Vet ni om att det finns ett program där du både kan ladda upp och ladda ner
    rubb och stubb i olika format till och från GPSen?

    Det heter GPSBabel http://www.gpsbabel.org/download.html
    Bästa skiten!

    / Morgan :santa:

  • jester

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 14:06

    Helt onödigt, alltså? Njae…

    Det är hur som haver ganska enkelt att göra.

    * Ladda ner 1.4 från http://mtbest.net/setting-up-navi-GT31.htm
    * Stäng av din GPS
    * Ta ur SD-kortet
    * Ändra lilla dip-switchen inne i SD-kortplatsen till motsatt position (normalt skall switchen sitta inom en liten vit ruta på kretskortet, men inte nu alltså)
    * Koppla GPSen till datorn med USB-kabel. (GPSen skall alltså inte startas)
    * Dra igång GT31 Updater (v 0.71 eller senare)
    * Välj rätt port
    * Klicka i “Internal”
    * Välj filen V31BOOT_V4D.s (behövs inte i framtiden när nya versioner kommer)
    * Klicka Execute
    * Välj därefter v1.4-filen
    * Klicka Execute
    * Koppla loss GPSen
    * Dra tillbaka DIP-switchen
    * Klart!!

    GPSBabel är säkert bra, men varför använda den när allt går så enkelt med ett SD-kort?? DET är bästa skiten.. 🙂

  • tbsurf

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 15:57

    ja jäklar usb-drivern va det ju som försvunnit efter senaste pc-haveriet.. Var helt vitt där man ska välja port. Kanonbra Jester

  • windmiller

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 17:25

    Tycker SD kortet är krångligt att hålla på med, då jag inte har SD läsare men USB port på alla ställen/datorer.. mhm bästa skiten 😀

    1.4 säger de själva är onödigt att uppdatera till om man är nöjd med den versionen man har, så det är ju klart upp till var och en.

    Jag har någon 1.3 version som precis låste sig, vilket visade sig vara ett känt fel..
    Har detta ordnats i 1.4?? :confused2:

Sida 10 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.