• marden

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 06:15

    Får nog hoppas på att bruket fryser igen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 08:40

    Jag tror att idéen med spolning skulle kunna fungera. Det vi skulle behöva är en “isvaktmästare”, en hängiven trotjänare med en fyrhjuling med plog, borr och pump. Finns det ingen pensionär i gänget som vill haka på uppdraget?

    På tomtområdet har vi ett sommarvattensystem. När vi kopplar in brandslangen till detta system blir det riktigt bra tryck. Jag kan tänka mig att man når 20 meter. Kör man med en tjock slang, typ brandslang, så är det ansenliga mänger vatten som pumpas ut. Spolning på kvällen inför kall natt och sen har vi is på morgonen.

    Vad gäller is vid Bruket har jag ingen uppfattning. Veckan ser tight ut. Får se om jag, eller kanske Janne hinner ut något i veckan…

  • marden

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 11:43

    Funderar på en tur ut o kolla på isen i eftermiddag, nån som vill me?

  • marden

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 18:24

    var ute en sväng till gullboda mitt emot bruket och där låg det 5cm is som det gick vågor i och var södersprucken vid stranden så det gick inte att komma ut . och borta vid bruket gick det vita gäss på vattnet.:mad2:

    på vägen hem svängde jag förbi söderbybrygga och testade att spola lite , hittade en liten borrmaskinsdriven pump hemma som gick 10min med battreidragaren och gav ca 6l/min

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 mars, 2013 vid 21:25

    Mården – sätt en hamster på en miniatyr- mårdboard så räcker glansisen som speedrepa!

    Blev det något åka av med stora brädan?

  • radius

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 07:27

    Kollade på att bilda en förening för att del-finansiera pump- och isborrköp. Det verkar som man kan få ett startbidrag på 15 tkr och sedan ett bidrag per medlem, men som det ser ut gäller det bara ungdoms- och pensionärsverksamhet 4-25 år och +65 (Inte ett ord om medelålders män; ) Är det någon som är mer bevandrad än jag inom föreningslivet som vet hur det funkar?

    Uppdat:
    http://www.kvanumsjarn.se/pumpar_wb30xt.asp
    1 100 liter i minuten – Honda 5 500 kr + moms

    Känns som om vi skulle kunna spola hela horsfjärden på några minuter..; )

  • vindsokaren

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 09:21

    Detta kanske är nåt att ta upp vid södertörnssurfklubbs årsmöte

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 17:31

    Radius – det var bra att Du börjar kolla lite. Vi kanske ska köra en egen tråd för detta och kanske träffas vid tillfälle då vi har lite konkreta ideer.

    Isen är likadan som i söndags vid Söderby. Jag körde några timmar i dag i 3-6 m/s och är rätt mör efter 150 gippar. Kul att köra Hiberna igen.

  • vindsokaren

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 17:37

    Vad tror ni om nu på sönd ? N-NO vindar .grymt sugen att köra så minsta vind får duga.

  • radius

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 20:43

    Är också sjukt sugen, ska se om jag kan komma ifrån på söndag. Men vad hände med vinden? ) Hittade ytterligare en variant som det inte står Honda på, mindre än halva priset men nästan samma kapacitet.
    http://www.blocket.se/skaraborg/Vattenpump_Bensindriven_34905154.htm?ca=11&w=3
    Kanske duger!? Kanske inte behöver strula med förening om några går ihop och skramlar.

    Pelegrin, grymt avis på din gippträning…

  • bicless

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 22:35

    Alla kan starta förening men vad jag förstått krävs ungdomssatsning med visst antal ungdommar som medlemmar för att kunna få de vanligaste bidragen. Men jag tror det är genomförbart. Erstavikens surfklubb har en del kontakter och de har ju mycket ungdommar i sin klubb så kan man få med detta gänget på issurf så har man kommit en bit på vägen. Eller nån annan vindsurfingklubb. Jag tror intresset finns, man behöver bara komma igång och tillhandahålla utrustning för ungdommar utan pengar. Man kan anordna ett ungdomsläger per år exempelvis. Vi är gärna med och sponsrar. Men jag täcker redan upp dygnets alla vakna timmar så vill inte driva hela projektet men gärna supporta den eller de som driver om nu någon kan tänka sig det.

  • radius

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 19:00

    Såg att pelegrin startat en tråd i ämnet: )

    Verkar som det finns fin is vid Björkvik och vindprognosen ser riktigt bra ut. Söndag ngt bättre än Lördag (smhi). Hur ser planerna ut för helgen? Vill gärna ha sällskap.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 19:13

    Jag kör båda dagarna från Muskö, på sö med dotter och hennes pojkvän. Isen på Horsan är nog bäst där vi körde vid Söderby så det är nog bäst för Er andra att utgå därifrån. Blåser det bara 5 m/s så kan man ha kul på befintlig is, inga problem. Beroende på hur vinden ligger så är näst bästa stället vid det gula sjömärket ost om Söderby. I onsdags blåste det dock ett par m/s mer utanför Sjökrogen än vid Söderby så det kan finnas olika alternativ. Det är ju rätt lätt att kryssa upp och korsa Horsan efter det ultimata stället. Hörde några skrinnande grannar tala om en fläck glansis i sundet vid Vitsgarn.

  • marden

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 19:54

    hockeyturnering i helgen , men på söndag förmiddag ska jag ut om prognosen håller ,förmodligen till björkvik om det artar sig positivt..men det lär man nog fått reda på då om isen höll på lördag . mest för att reka det bästa stället till nästa vcka som ser ut att bli blåsig 🙂 men det har ju ändrats förr…

  • radius

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 20:11

    Satsar nog också på Björkvik på söndag. Håller prognosen i sig för måndag så ska jag försöka vara ledig då.

Sida 45 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.