Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

  • fastforward

    Medlem
    6 november, 2007 vid 21:47

    @Bjornen 427025 wrote:

    Det verkar vara sjukt mycket vind :shocked: 🙂 Jag chansar och bokar även under högtiden tror jag, man vill ju inte missa något 😉 Svärföräldrarna ska med så det går inte flytta resan. Vad kör du för storlek på brädan ?

    //Björn

    Hehe, du kommer att få vind så det räcker och blir över. Nu är jag ingen expert men det verkar som om 5.3 är lite av ett standardsegel där borta. Fick dock smaka på överrriggad 4.0 förra året och det händer ju inte så ofta i sthlm precis.

    Ang. bräda så funderar jag på Syncro 102 eller 115. Kanske börjar med 115 och sedan kollar om man kan byta ner sig efter att den värsta ringrostigheten har släppt.

    Ha så kul på semana santan. Jag skulle rekommendera att du packar ner ett par stora solbrillor eftersom du reser med respektive… (kan bli svårt att hålla ögonen i styr nämligen :D)

  • klint

    Medlem
    7 november, 2007 vid 11:36

    Jag har bokat fyra veckor (10/2 till 10/3) med Vela som även står för utrustning. Kommer bo på hotell Atti och räknar med att en hel månad kommer gå på ca 30’ för allt.

    Till min stora besvikelse hoppade mina två rese compadres av till förmån för ett par veckor i alperna. Känns ju sådär att åka ner ensam men har åkt på en jädrans massa skidresor men aldrig någon surfresa. Det är ändå surfet som ligger mig varmast om hjärtat och någon gång måste det bli av. Hoppas dock kunna möta upp med lite likasinnade för en pilsner i strandbaren väl på plats i El Yaque.

  • chris

    Medlem
    7 november, 2007 vid 18:30

    @Bjornen 427025 wrote:

    Det verkar vara sjukt mycket vind :shocked: 🙂 Jag chansar och bokar även under högtiden tror jag, man vill ju inte missa något 😉 Svärföräldrarna ska med så det går inte flytta resan. Vad kör du för storlek på brädan ?

    //Björn

    Jag kom skärtorsdagen i våras och fick 20% rabatt hos Mistral under påskhelgen eftersom dom stängde 14:30. Vela var helstängt, åtminstone från långfredagen till söndagen. Förra året var vi under hela påskhelgen och
    då öppnade dom centrat klockan 8:30 så när eftermiddagen kom var man ändå
    helt söndersurfad, så jag tycker att du skall boka även under påsk. Det blir tillräckligt med timmar på vattnet ändå.

  • klint

    Medlem
    8 november, 2007 vid 09:46

    Fastforward,

    Tackar för infon om El Yaque i Wikin, mycket bra! Ytterligare ett par frågor:

    – behövs visum för resa till Venezuela? (troligtvis inte men bäst att vara på säkra sidan)
    – eluttag, funkar våra svenska gadgets i Venezuela?

    / andy

  • fastforward

    Medlem
    8 november, 2007 vid 10:08

    @Klint 427296 wrote:

    Fastforward,

    Tackar för infon om El Yaque i Wikin, mycket bra! Ytterligare ett par frågor:

    – behövs visum för resa till Venezuela? (troligtvis inte men bäst att vara på säkra sidan)
    – eluttag, funkar våra svenska gadgets i Venezuela?

    / andy

    Jag är osäker på visum men det behövs inte om man reser med charterbolagen iaf. Det är möjligt att de fixar det. Om du inte reser med charterflyg så hör med flygbolaget du reser med. Får du något bra svar så är du välkommen att infoga det i wikin.

    Eluttagen är samma som i USA så du behöver en sådandär resekontakt-konverter som säljs på arlanda och överallt. Jag har för mig att det egentligen inte är så enkelt det här med att använda elapparater som är gjorda för sverige i USA pga olika frekvenser och spänningar i uttagen men så längde det handlar om mobil/kamera/laptop-laddare så funkar det bra eftersom de ändå har adaptrar som är avsedda för hela världen och som omvandlar spänningen till 12v eller liknande. Skulle du dock ta med dig en TV så skulle det inte funka. 🙂

  • klint

    Medlem
    8 november, 2007 vid 11:55

    Fick bekräftat att inget visum krävs för svenska medborgare.

  • ath

    Medlem
    8 november, 2007 vid 12:28

    E re hela reskassan i USD cash som gäller? Funkar det med resecheckar? Eller t o m plastkort?

  • fastforward

    Medlem
    8 november, 2007 vid 12:42

    @ath 427313 wrote:

    E re hela reskassan i USD cash som gäller? Funkar det med resecheckar? Eller t o m plastkort?

    Japp, 100% USD cash och plastkort i reserv. Resecheckar vet jag inte vad man gör med eller hur de funkar. Har man stor reskassa så kanske det känns lite olustigt att ta allt kontant så man kanske vill ta ut en del via bankomat. Det ska tydligen finnas en bankomat i El Yaque nu (enligt Club Mistral). Men tar man ut via bankomat så får man den officiella kursen på strax över 2000Bv – mot att växla svart och få över 3000. Man får göra ett avvägande om man tycker det är värt risken helt enkelt.

  • blabussen

    Medlem
    8 november, 2007 vid 13:17

    hur mycket cash ska man räkna med att göra av med om man ska leva storstilat med taxi resor, drinkar och resturang besök ?

    Vad gör man av sin rulle med dollars när man surfar ?

    ska man investera i ett baseball trä när man kommer ner eller är rånrisken liten ?

  • klint

    Medlem
    8 november, 2007 vid 13:37

    Av vilken anledning får man så betydligt mer Bv om man växlar svart?

  • fastforward

    Medlem
    8 november, 2007 vid 14:10

    Blåbussen: ingen aning, räkna själv – drink=15kr, taxi 30min=60kr. Pengarna stoppar du upp i valfri kroppsöppning eller har i nått kassaskrin på hotellet. 😀 Liten rånrisk i el yaque, något högre i porlamar, på marknader och på fastlandet.

    Klint: tillgång och efterfrågan. Bv är osäker valuta som är svår att handla med utomlands. Folk vill mycket hellre ha $ som är stabilare.

    /Reseguiden

  • blabussen

    Medlem
    8 november, 2007 vid 18:19

    Jag läste att en lunch kostar från 70 skr och en två rätters middag typ 200 :-,

    Om jag räknar lite på en dag.

    vatten 20:-, frukost 20:-, lunch 90:-, middag 120:-, öl & drinkar 100:-

    typ 350:- per pers/dag * två veckor / dollarkurs ~= 1500 dollars ! Sen vill man ju ha ett par tusen för övrig spending så lägg på 1000 dollar

    Inte fan kan man ha med sig 2500 dollar, det måste ju vara rånarnas paradise när alla turister springer omkring med 2500 dollars i badbrallorna !?

    Hur mycket dollars tänker ni ta med er ?

  • fastforward

    Medlem
    8 november, 2007 vid 20:08

    Nja, en lunch kostar typ 40 och en middag 60kr. Det är en iofs bara en middagsrätt men jag klarade mig bra på det och jag äter MYCKET mat.

    Jag hade med mig 1500$ förra året för 2 veckor och då betalade jag ändå boende (~200$) och surfhyra (~300$) på plats och det blev ganska mycket kvar.

  • klint

    Medlem
    8 november, 2007 vid 20:39

    http://www.reseforum.se/forum/isla-margarita-venezuela/12137-se-till-att-fa-med-fett-med-dollar-och-vaexla-svart.html

    http://www.reseforum.se/forum/isla-margarita-venezuela/

    http://www.reseforum.se/forum/isla-margarita-venezuela/14383-varierande-kurser.html

    Verkar som om kurserna ändrar sig snabbt, 5000 bv per dollar verkar det som om någon lyckats prångla fram. 8000 bv per dollar innan nyår?? Euro verkar också gångbart, kolla sista tråden postad nu i november. Ny valuta på gång i Venezuela…?? Om detta är sant kan det kanske bli lite shakey innan folk vant sig.

    / Andy

  • blabussen

    Medlem
    8 november, 2007 vid 20:41

    ok, det är fortfarande rätt mycket cash att ta med.. vilka valörer har man nytta av ?

    Jag funderar på att boka utrustning och betala i förskott, vad tror du om det ?

Sida 5 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Margarita – El Yaque våren 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.