Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

  • ola-h

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 22:12

    Sommaren 1980, strax före jag fyllde 10 år. Det blir 30-årsjubileum i sommar. Eller annorlunda uttryckt, 75% av livet har jag varit vindsurfare. Siktar på att så småningom nå 90%.

  • swe-496

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 07:36

    Började sommaren 1984 12år gammal nere på Drevviken där jag gick en kurs. Skolbrädorna var gamla Windsurfer Orginal. Första egna brädan var en pråm på 20kg. Den köptes i Frihamnen i nån typ av containerbutik. Men den var relativt billig med många tillbehör. Har för mig att jag fick med 3segel, 2bommar, 2master, våtdräkt, skor. Allt detta för 1700:-

    Sen blev det lite olika brädor under åren så som t ex Surfpartner347, Järvinen390, Bic Hardrock, lite olika raceboards (Fanatic, F2, Mistral)

    Men fast i sporten har jag varit sen jag lärde mig nere på Drevviken Hökarängsbadet.

  • mes

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 07:40

    1985 på en Beachboard

  • htn

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 08:24

    1982 på en Beachboard…

  • grrrr

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 08:36

    1979, 6 år gammal.
    Är nu uppe i 83% av livet.

    Och har fortfarande inte lyckats med en ‘double forward’…

  • pedersen

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 09:38
    stefanlindmark;597087 wrote:
    2008. Min kära hustru tröttnade på mitt planlösa tjat om vindsurfing och övertalade mig att köpa en bräda på väg hem från jobbet. “Annars kommer du ju aldrig kunna lära dig”. Googlade lite, hittade något svenskt surfforum, sneglade lite på YouTube. Och badade mycket.

    5 brädor, 9 master och 10 segel senare sitter man här, surfsjuk som aldrig förr och med bräda #6 beställd 🙂

    2008!!! 9 master, hoppas inte du har hunnit köra sönder allt det där på typ 1,5 år. Din fru måste ångrat sig djupt vid det här laget 😉

  • pedersen

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 09:40
    Peter_N;597086 wrote:
    Min första funboard Bic Show. det var nog 1982 eller 83. Jag har googlat för att leta rätt på en bild på skönheten men inte hittat någon. Är det nån som har en bild?

    Jag tror att samma bräda även såldes under namnet Dufour Show. Min hade något slags solmotiv på ovansidan. Gult och rött om jag kommer ihåg rätt.

    Funderade du länge innan du gjorde inlägget med tanke på att det är från 2007 ??? 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 11:25
    Pedersen;597123 wrote:
    2008!!! 9 master, hoppas inte du har hunnit köra sönder allt det där på typ 1,5 år. Din fru måste ångrat sig djupt vid det här laget 😉

    Det är inte helt otänkbart att frun har tagit över nån av prylarna. I alla fall om hon är en sån som kan tänka sig att segla nåt som inte är kartongnytt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 11:27
    Pedersen;597123 wrote:
    2008!!! 9 master, hoppas inte du har hunnit köra sönder allt det där på typ 1,5 år. Din fru måste ångrat sig djupt vid det här laget 😉

    Nej då 🙂 Allt är inte sönderkört — bara ett segel och en mast.
    Resten är kvar eller sålt (eller till salu). Vi har ju delat lite utrustning på två också.

    Men visst har det varit lite varning för money pit under utrustningsresan från första hinkplastbrädorna.

  • zurfman

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 22:37

    O då har ju inte Stefan någon Freestyle eller Vågis ännu (väl?), inte jag heller….

    Får se var det slutar…eller rättare sagt…det har ju just börjat (då jag själv ökat min vindsurf-aktivitet under 2009)

    Började efter en semester-resa till Varberg för länge sedan, dock väldigt sporadiskt under vissa år (gillade aldrig att surfa på Mälaren, delvis pga av att jag badade så mycket…ha ha, mindre nu i alla fall 🙂

  • stefan_gbg

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 07:13

    1986 inköptes första brädan, en Dufour Wing med trekants segel och en 280 lång bom till ett 5,7 m2 segel.
    1988 första besöket i Apel samt inköp av en supersnabb Tiga Swift.

    Med dagen prylar hade det tagit en bråkdel av tiden att lära sig det som tog flera år på 80talet. Det tidiga 90-talet var inte mycket bättere med Tiga Wave som krävde 15 m/s för att plana.

    Idag är surfing roligare än någonsin!

  • trasurfarn

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 07:20

    Jag började vindsurfa 1980.
    Brädorna har varit:
    Windglider Mirage
    F2 Lightening
    Lorch Silver Dolphin
    Rundbottnad bräda i Mahoghny
    Hembyggd tandembräda
    Centerbordsbrädor har passat mig bäst eftersom jag kombinerar vindsurfing med seglimg
    Träsurfarn

  • gonadman

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 08:40

    1988 på nån gammal mistral-pråm med trekantssegel. Det va ett elände att binda fast bommen ordentligt. Morsan vågade inte släppa ut mig havet de första gångerna så jag fick köra på en insjö med vindbyar från alla håll. Men ändå vart man “stoked”.

    Men var är alla yngre förmågor – det är ju förhoppningsvis en hel drös som har börjat under 2000-talet. Eller hur är det med återväxten???

  • pgvirtual

    Medlem
    4 februari, 2010 vid 10:21

    1982 på stugan på Åland med en Elvström (finns fortfarande kvar, seglade med den också förra sommaren men med ett modernare segel).
    Sedan dess har det blivit Sailboard, Tiga, Bic, Drops, Fanatic, Mistral, Starboard, och just nu är det RRD + Exocet + Tiga + Kona some gäller.

  • Knatte

    Gäst
    4 februari, 2010 vid 18:19
    Träsurfarn;597258 wrote:
    Jag började vindsurfa 1980.
    Brädorna har varit:
    Windglider Mirage
    F2 Lightening
    Lorch Silver Dolphin
    Rundbottnad bräda i Mahoghny
    Hembyggd tandembräda
    Centerbordsbrädor har passat mig bäst eftersom jag kombinerar vindsurfing med seglimg
    Träsurfarn

    Ett sådant Pat Love F2 segel hade jag till min andra bräda “F2 Strato” årsmodell 83 eller 84. Sedan skaffade jag mig en F2 Lightening några år senare..:smile:

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing När började ni andra windsurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.