• rex_

    Medlem
    16 september, 2013 vid 11:02

    Här kan du kolla lite ställen. http://spotguide.kicks-ass.net/x/default.asp?Area=1&WindDir=Sydost&ps=1

    f.ö. är det inte dags för en ny tråd på Stockholm snart?

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2013 vid 11:09

    Erstaviken. Lövsta i Mälaren. Näsbypark e OK.

  • nicke5

    Medlem
    16 september, 2013 vid 11:43

    @Electric 716074 wrote:

    Det bästa stället (enligt min mening) för SO i södra Stockholmstrakterna är Skanssundet. Funkar också bra på S, men då är ju Fituna bättre eftersom det av nån anledning ger mer vind. Farstanäs funkar på SSO och S, däremot inte på SO. Ger dock oftast något lägre vindstryka än Skanssundet.
    Prognosen idag visar på S, kanske med en viss tendens till SSO. Jag funderar själv på att dra om nån timme eller så – frågan är om jag ska chansa på Fituna eller ta det säkra före det osäkra och välja Skanssundet …

    /Lars

    Någon som kan rapportera från Skanssundet eller Fituna?

  • electric

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:10

    @Nicke5 716078 wrote:

    Någon som kan rapportera från Skanssundet eller Fituna?

    Jag drar till Skanssundet nu (kl 14.00). (Det verkar vara för mycket på SO för att Fituna ska funka). Jag rapporterar läget till Hanlar när jag är framme kl 14.30 – så hoppas jag han kan rapportera vidare här …

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:13

    Fullt klös i vinden kl 14.00 med 6.7! Det gässar för fullt vid Bruket. Mindre ost i vinden än i går. Det är bara att tuta o köra. Kan knappast bli bättre.

    Det kan vara läge för Torögeabbarna att dra ut! Söderifrån kommer något riktigt mörkt. Oväder o vind!

  • olabola

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:45

    Är inne på att dra till lövsta runt 17 tiden, någon mer som ska dit?

  • tall-jonny

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:48

    @Herr Pelegrin 716080 wrote:

    Fullt klös i vinden kl 14.00 med 6.7! Det gässar för fullt vid Bruket. Mindre ost i vinden än i går. Det är bara att tuta o köra. Kan knappast bli bättre.

    Det kan vara läge för Torögeabbarna att dra ut! Söderifrån kommer något riktigt mörkt. Oväder o vind!

    Vinden och vågorna var redan där igår kväll. Träffade några som var ute på storvågis i de bitvis stora vågorna. Själv paddlade jag longboard tills det var kolsvart – var ute på vattnet igen imorse kl 6, då var det riktigt fina vågor 🙂

  • hanlar

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:55

    Larsa rapporterar spöregn och tveksam vind i skanssundet. Dessutom verkar det vara sydligt så han tror mer på Fituna (just nu 14.52).. Vad är det för knas med serverklockan egentliogen..?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2013 vid 13:59

    Vinden peakade i södra skärgården mellan 14 o en bit efter 15. Just nu kl 15.50 tittar jag söderut mot öppet hav och det gässar bara här och där. Kanske bara 6-7 i byarna just nu men det kan ju mycket väl öka igen. Det är jämngrått på himlen o regnar lätt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2013 vid 18:19

    Hur gick det för alla kämpar? Är Ni möjligen lika möra som jag…?

  • raggarn

    Medlem
    16 september, 2013 vid 18:26

    var kör ni i regnet imörn då…???
    kan va kul me sällskap……lämnar mälaren till sitt vindstilla öde å drar ut till skärgårn….om smhi´s progg stämmer…??

  • martin08

    Medlem
    16 september, 2013 vid 19:19

    Björkvik var riktigt blåsigt och ordentligt chopigt. Körde först med 7.0 runt 12-15, och 5.8 efter 15 då vinden hade ökat. Mycket lyckad dag m.a.o.

  • electric

    Medlem
    16 september, 2013 vid 19:43

    Framme vid Skanssundet kl 14.45 möttes jag av tveksam vindstyrka, regn och (mot förmodan) vind rakt från syd. Efter lite väntan beslutade vi två som var där att chansa på Fituna och att vinden skulle öka tills vi kom dit.
    Och vi gjorde rätt! Vi hann knappt komma ur bilarna förrän det började dra ordentligt från syd! Resultatet blev två timmars fin surf i tidvis rejäla byar, som i takt med att regnen kom och gick varierade i styrka och riktning: ibland SSO, ibland S och ibland SSV. Jag, som körde 6.0, fick guppa lite mellan byarna medan den andre, som körde 6.9, hade planing i princip hela tiden (och emellanåt var lite överriggad tror jag …).

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 september, 2013 vid 19:57

    Björkvik o Bruket är nog rätt lika sådana här dagar. Vid Bruket låg vinden mestadels på rakt in, dvs normal riktning på syd. Rejäla chop jämfört med sydostvinden i går men på en fin kilometerrepa ett par hundra meter ut går det att hitta lite plattare vatten i östra kanten om man nu vill speeda lite. Bruket funkar bra från sydost till sydväst. Inga båtar. Inga grannar o rymlig vändplan. Start från liten sandstrand dit man får bära grejerna kanske 100 meter. Drygt 50 min körning från stan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 september, 2013 vid 07:07

    Lördag kl 09.00 – Prognosen för västvinden ser ut att hålla. Det vajar lite i tallkronorna och i byarna är det nog 5 m/s.

    Kl 11.00 – Lite bättre! Troligen surbart med stora prylar i södra skärgården.

    Kl 13.00 – Åter efter en vända utan planing. Vinden avtog och det gick inte ens med 9.3!

Sida 25 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.