Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    10 maj, 2022 vid 18:45

    Hej,

    Tycker Slingshots nya foilar ser jätteintressanta ut. Skulle jag köpa en foil till skulle jag absolut köra på den.

    Men då jag inte har någon bräda med “Slingshotbox/platemountbox” utan endast vanliga tuttelbox så undrar jag om någon testat PHANTASM JACK PLATE V1?

    Samt om någon vet var man kan beställa lösa Slingshotboxar/platemountboxar” om man bygger en egen bräda eller konverterar en man redan har?

    Jag hade samma tankar innan en beg. ss wizard 114 dök upp till väldigt bra pris så kunde inte motstå. Har inte provat en sån adapter men att låta en proffesionell shaper sätta in två US boxar är inte så dyrt, kanske billigare än adaptern. Vill du göra det själv är det heller inga konstigheter, det är två vanliga us boxar som sätts i hårdare skum, du fräser ut en fyrkant och eventuellt tar du bort tuttle boxen. Jag kollade med crater composites men hade ingen lust att åka så långt, han hänvisade till sharp/Tobias men sen dök som sagt wizard brädan upp.

    Vad har du för bräda? Rekommendar verkligen en dedikerad foilbräda! Du lär dig snabbare med rätt grejer.

  • erik71

    Medlem
    10 maj, 2022 vid 22:47

    Hej,

    Tycker Slingshots nya foilar ser jätteintressanta ut. Skulle jag köpa en foil till skulle jag absolut köra på den.

    Men då jag inte har någon bräda med “Slingshotbox/platemountbox” utan endast vanliga tuttelbox så undrar jag om någon testat PHANTASM JACK PLATE V1?

    Samt om någon vet var man kan beställa lösa Slingshotboxar/platemountboxar” om man bygger en egen bräda eller konverterar en man redan har?

    Jag hade samma tankar innan en beg. ss wizard 114 dök upp till väldigt bra pris så kunde inte motstå. Har inte provat en sån adapter men att låta en proffesionell shaper sätta in två US boxar är inte så dyrt, kanske billigare än adaptern. Vill du göra det själv är det heller inga konstigheter, det är två vanliga us boxar som sätts i hårdare skum, du fräser ut en fyrkant och eventuellt tar du bort tuttle boxen. Jag kollade med crater composites men hade ingen lust att åka så långt, han hänvisade till sharp/Tobias men sen dök som sagt wizard brädan upp.

    Vad har du för bräda? Rekommendar verkligen en dedikerad foilbräda! Du lär dig snabbare med rätt grejer.

    Ja så är det förstås 2 vanliga US boxar borde jag förstått när man ser den på bilder.
    Har en Starboard foilslalom 91 men har även byggt en egen foilbräda som är 188 lång som precis blev klar med tuttelbox som sagt. Har inte hunnit testa den ännu dock.

  • sailortrash

    Medlem
    11 maj, 2022 vid 21:28

    Slingshot kör snarare mastboxar faktiskt i sina brädor. Men de är ju inte heller svåra att få tag på, eller dyra.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 maj, 2022 vid 10:23

    Håller med om att vindsurf och windfoil ser roligare ut och går oftast snabbare men beror egentligen kanske mest på vem som kör. Halvplanande/vingliga gippar i byig vind med fena och stort tungt segel ser inte heller så kul ut. Alltså många nybörjare som kör wing medan vindfoilare kommer oftast från vindsurf och har lite försprång. Samma foilvingar kan användas och det går ungefär lika snabbt om man jämför vingare och windfoilare på samma nivå och med samma foil..men höjdtagningen är bättre med vindsurfingsegel (för mig). Och för mig går det snabbare med segel också. Men kolla in wing slalom tävlingar, de kör på små HA racevingar och det går riktigt fort och ser härligt ut. För downwind och i vågor är vingen oslagbar helt klart. Men vinge utan foil, nej där gär gränsen, lär bli taskig höjdtagning, walk of shame efter varje repa. Vingarna är precis styva nog för foil och klarar inte mer tryck utan att bli påsiga men i framtiden kanske det kommer.

    Kite,wing, och surf foilframvingar är lika men för windfoil krävs det styvare mast och längre fuse med annan geometri. Styvare mast blir både dyrare att tillverka och är ofta tjockare. Ingen stor nackdel om man inte behöver styvheten men förstårligt att många tillverkare skippar windfoil option helt då det troligtvis säljs 1000 gånger fler wingbrädor än windfoilbrädor just nu. T ex Armstrongs längsta fuse nu är 70cm och de har slutat sälja 80 cm windfoil fuset. Masten är tunnare och den ska flexa på ett kontrollerat sätt vilket kan va en fördel för allt utom windfoil så tror det är anledningen.

    Men några satsar på båda sporterna, tex Slingshot men även F4 och Starboard tex. Starboard satsar stenhårt på vinge i år med flera nyutvecklade vingspecifika foil serier och flera olika brädor. Starboard s-type skrev jag om tidigare, ett rejält lyft från supercruisern/1700 surf (?) vingen. Både F4 och starboard är modulära och går att mixa vingar/fuse.

    Sabfoil som jag har funkar inte att mixa vingar och fuse hur som helst tyvärr (men spelar inte jättestor roll för mig som alltid kör samma setup). Men de har nu sitt nya kraken system som är lite mer modulärt om man köper nytt nu.

    @Sailor är inte mastboxen också en US box? Men hur som helst, det är en fördel om det fyrkantiga hålet sitter längst bak (eller fram) då man kan låta skruvarna sitta kvar på masten så spar massa tid när man monterar foilen.

  • sailortrash

    Medlem
    12 maj, 2022 vid 17:23

    Mastboxen är väl lite grövre och djupare tror jag
    Och så har den hålet i en änden

    En svårighet med vindfoil är ju att kontrollera riggens tryck neråt, som man måste balanser i vändningarna. Tror det är lättare att hitta stabil höjd med wing. Ganska Nice med wing också att man lyfta upp lite av vingen. Men håller med om att det är enklare att höjda ordentligt med rigg, tror det hjälper en hel del att masten sitter fast i brädan m.a.s på vinklar mm

    Många wingar här som simmar tillbaka och undviker även lätt off shore.

  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2022 vid 08:35

    Hej,

    Tycker Slingshots nya foilar ser jätteintressanta ut. Skulle jag köpa en foil till skulle jag absolut köra på den.

    Men då jag inte har någon bräda med “Slingshotbox/platemountbox” utan endast vanliga tuttelbox så undrar jag om någon testat PHANTASM JACK PLATE V1?

    Samt om någon vet var man kan beställa lösa Slingshotboxar/platemountboxar” om man bygger en egen bräda eller konverterar en man redan har?

    jag tror den där jack plate funkar rätt bra. Ser väl dimensionerad ut. Men såklart blir det lite glapp, det är ju oundvikligt. Anagligen inte så farligt dock. Glappet som märks skulle jag tro uppstår mellan mast och topplate. I allafall var det ett glapp som märktes lite på Hover Glide serien som jag körde förra året, och phantasm alu masterna ser ut att ha liknande konstruktion. Så om du köper kolmasten som är gjuten i ett stycke så tror jag inte du upplever ett glapp mellan jack plate och masten. Inget glapp alls om brädan är plan under plattan och inte har v-shape.

  • erik71

    Medlem
    13 maj, 2022 vid 15:36

    Funderar lite på det här med framvingarna ni nämner PTM 926 och SAB W899. Det är som jag förstår vingar med extremt långa span 92,6 och 90 och chorden ligger runt 17.

    Att de går bra i lite vind kan man förstå men tappar man inte ganska mkt i “turning” och lekfullhet eller hur jag ska uttrycka det på dessa långa vingar?
    Tänker först och främst i jämförelse med Slingshots äldre framvingar som väl hade betydligt kortare span men mycket längre chord?

    Hur ska man tänka när man ska välja vingar?

    • Detta svar ändrades 1 år, 11 månader sedan av  erik71.
  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2022 vid 18:00

    Jag kör på 926, den sjukt nice
    Jämfört med Infinity 76 som jag körde förra året är den mindre responsiv, men svänging nog för att rida vågor eller göra alldeles för tighta carves

    Superbra glid, rätt snabb (17.3 knop idag) och väldigt stabil och lättseglad

    76:an är långsammare men känns mer som en haj undervattnet. Den är också roligare i vågor då den ger mer respons och accar mer tydligt. Har lite lägre stallspeed tror jag, men 926 glider också väldigt länge även i låg fart. 926 är lite mer slalomkänsla och den går bättre tycker jag med större segel och man vill gärna ut lite på kanten också.

    76:an heter i phantasmtappning pfi730. Har inte hunnit testa än men förväntar mig att den är snabbare utan att offra ngt, för det verkar vara den allmänna recensionen

    Låter som du ska komma hit och testa innan du köper. Men du kommer inte bli besviken oavsett😎

  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 08:47

    Övrigt vad gäller freeride foils tycker jag det ser ut som att nedan märken har hittat hem:
    -slingshot
    -f4
    -phantom
    -AFS
    – moses/sab

    Både afs och phantom verkar vara kvar i deep tuttle dock, och det går ju att lösa genom att köpa extra fuselage eller om de har modulära fuse som starboard. Plate är ju mkt smidigare dock

    Sab har haft lite problem med skruv som glappar och kanske för klena master för windfoil vad jag förstått. Men skruvgrejen kan nog lösas om man hittar nyloc skruv alt lindar egen teflontape (som vvs använder). Underdimensionering är svårare problem dock…

    Övriga märken tycker jag inte verkar ha ngt vettigt att erbjuda i FREERIDE segmentet. Vill man köra sup eller wing bara, eller kanske race a iq-style så är standarden säkert helt ok

    Ska man köpa beg vågar jag rekommendera antingen hoverglide (slingshot) eller NP glide (för den är välbyggd och lätt att lära sig på). Tycker även andra generationens NP flight ser riktigt Nice ut, men har inte testat den. Starboards supercruiser, manta och andra tidiga foils skulle jag undvika helt då de är för klent bygga och har dålig geometri med framvingen för långt bak.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 11:07

    @erik71 Jag har aldrig testat sabfoil 899 utan kör på 799. Den är lagom stor för windfoil för mina 85-90kg, låg stallspeed, svänger på en 5 öring, lyfter tidigt, snabb men lite mer krävande att pumpa igång och möjligtvis inte lika förlåtande på misstag som low aspectvingarna. w899 kanske kan va bätttre än 799 i super lättvind. 90cm vingspann är fortfarande inte så brett att det blir problem i svängarna men kan däremot bli för mycket lyft i hård vind och kanske lite långsammare. Jämför med att byta till större fena, finns för och nackdelar med allt.

    Jämför man olika vingar så går det inte att bara titta på yta och spann utan det finns så mycket annat som påverkar så man måste kanske provsegla och se vad som passar en själv.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 11:48

    @sailortrash Håller med i stort men min sabfoil har hållit bra och efter många 2-3 meter höga hopp och grundstötningar när jag gippat för nära land. Fuset är heavy duty “balz pro” med 3st m8 skruv för vingen, masten ör styv nog men mast/fuse connection är lite klen med bara två m6 skruvar, går å andra sidan väldigt snabbt att montera. Men skruvarna kanske behöver bytas efter 100+ sessions, de är lite skeva nu, ca 1mm. Slingshot har absolut en bättre mast/fuse connection. Men ingen annan än sabfoil har dessa freestylevingar jag vill ha så finns inga alternativ för mig. Passar dom rakt av på phantasm så är det ju fantastiskt. Frågan är om vinkeln blir samma och om även staben passar. Vi får testa nästa gång vi ses på stranden.

  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 12:48

    JA i måste testa!
    Enligt Jonas på Boardclub som tar in SAB, så funkar de rakt av, spec. med de äldre vingarna som körde M6 för phantasmen kör 3 M6. SAB använder väl Tony Logozs design fortfarande antar jag. Finns många som bekräftar att det funkar, kolla här:

    https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Foiling/Phantasm-730-compatibility-on-moses-fuse?page=1

    Nu kör ju SAB M8 (de fick mkt klagomål på skruvar som gängade upp sig), så nu behöver man en adapter, går att hitta antagaglien på många ställen men boardclub säljer https://www.boardclub.se/sv/kite/hydrofoil/foil-delar/sabfoil-adapter-brickor-m8-till-m6-x3st

    JAg tror inte ngn kolmast är för klen för vindfoil – utan det är kopplingarna till plate och fuse som är de svaga länkarna. Och håller grejerna för Balz borde de ju hålla för alla kan man ju tycka. Beror väl lite på hur bred bräda man kör och ffa hur bred vinge man kör.

    @stefan – har du klockat din vinge (799)? skulle va intressant att veta vad den toppar då du kör den i alla förhållanden, även mkt lätt vind. 926:an tror jag nog man få upp i 18-19 med lite större segel och fötterna på railen, men sen tar den nog stopp..17.3 har jag toppar hittills och den marshar på behagligt kring 14-15 vilket räcker för att öva 360 odwn/upwind, och göra extremt långa gippar

    Man kan ju hoppas SLingshot släpper ngt liknande, men annars kan man ju köra rätt bra freestyle på LA vingar också. Speciellt om det finns vågor i närheten. PTM 926 funkar garanterat som lättvindsfreestyle, eller bara allmän blasting. Annars tror jag bra freestylevinge i lite hårdare vind är PTM 730 men den faller nog igenom tidigt (kanske för tidigt) den bara är ca 655 cm2. det får vi utvärdera=).

    Annars tror jag denna är kul om man tycker PFI 730 är för stor och är på gotland eller Torö eller ngt ställe med lite tryck i vågen och det blåser 7-11 eller där omkring. https://slingshotsports.com/collections/phantasm-windsurf-foil-wings/products/ptm-684mm-front-wing-v1
    https://slingshotsports.com/collections/phantasm-windsurf-foil-wings/products/ptm-684mm-front-wing-v1

    Annars tycker SABs freestylevingar sker sjukt bra ut och funderar faktiskt på att köpa en tillsammans med den sån där adapter

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 14:50

    Jag har inte klockat den än men kanske ska göra det nästa gång. Hög fart är ett måste för att få ordentlig pop i hoppen. Gunnar Biniach har använt den till wing slalom race och toppade då 25 knop (med vinge) så borde inte va omöjligt med freestyle segel heller?! Den känns snabb iaf då jag ofta håller jämn fart med freeride vindsurfare vilket va totalt omöjligt med Np glide m slim så känns mer som en racevinge men med extremt låg stallspeed, det går nästan att parkera i luften och vingen får en helt annan karaktär i lättvind då den känns nervös och liksom halkar sidledes. Så man kan svänga tvärt genom att rotera sidledes, är nog tänkt för olika snurrtrick som jag inte kan. Är nog den mest välutvecklade vinge jag kört. Tyvärr många repor och hack nu så kanske behöver lite våtslipning för att nå 25 knop.

    Såna där brickor/adaptrar har jag redan, följer med vingen. Vi testar att montera nästa gång vi ses!!

  • sailortrash

    Medlem
    14 maj, 2022 vid 15:20

    ja testa, väntar med spänning!

  • mrquality

    Medlem
    22 maj, 2022 vid 08:55

    Igår foilade och blev överriggad i byar då ändrade läge på bak vinge och flyttade lite fram mast fot och det faktisk funkade bra. Var på Gålö och i medel vind 6m/s var bra att foila men då och då kom byar typ på 9-10 m/s så min stor foil flög ur vatten som en raket. Ändringar hjälpte mycket faktiskt

Sida 19 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.