foil, erfarenhetsåterföring..

This topic has 323 svar, 27 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  Stefan.

  • Författare
  • #1526386
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

    Igår foilade och blev överriggad i byar då ändrade läge på bak vinge och flyttade lite fram mast fot och det faktisk funkade bra. Var på Gålö och i medel vind 6m/s var bra att foila men då och då kom byar typ på 9-10 m/s så min stor foil flög ur vatten som en raket. Ändringar hjälpte mycket faktiskt

    www.challengersails.se

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526485
     sailortrash 
    Deltagare

    Idag testade jag att köra med stropparna ut på kanten. blåste 4-9 ca, rätt jämn vind. först överriggad med 6,0 sen underriggad med 5.2, 1200 Ha vinge. 78 bred bräda, Wizard 130

    jag antar att race/iq kör så här, och det är ju det enda valet på en freeridebräda. Men jag gillade det ärligt talat inte.
    jag tycker man tappar lite i den tidiga planingen, eller kanske bara att det är tekniskt svårare. Men det känns mer naturligt att kontrollera folien när man står mer över den. Då kör jag ändå en foil med 92 i spann.

    Väl uppe har man bra kontroll. Men lite sämre kontroll än med stropparna inne, så man får vara lite mer på sin vakt när det gäller byvind och plötsliga stegringar. Jag tror också jag gjorde bättre kryssvinkel, och kanske 0.5 -1 knop snabbare på kryssen.

    Jag trodde jag skulle få bättre speed på slören, men jag har kört snabbare på denna foil med mindre segel och stropparna inåt och bakfoten i mitten av brädan. Så där hade jag fel, eller lyckades inte maxa det.

    Betydligt svårare i gippen. Jag har iofs lärt in strap to strap gybe vid detta laget, så detta sabbade ju ett par (öh alla faktiskt) gippar idag. Går ju att lära sig såklart, men det är ju enklare att ta små steg på brädan än att kliva tvärs över brädan.

    Såklart vänjer man sig, men jag kommer flytta tillbaka dem. känns bättre att ha lagom moment och istället mer kontroll och kontakt med foilen genom att stå mer rakt över den.

    • Det här svaret redigerades 2 months, 2 weeks sedan av  sailortrash.
    #1526487
     robertj 
    Deltagare

    Noterbart att “sweetspoten” under/överriggad är betydligt mindre med foil. Jag som inte är jättebra på pumpningen väljer något större segel och blir då överriggad på foilen. Gäller framförallt korta foilbräda, hade en racefoilbräda som var betydligt enklare att vara överriggad.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1526488
     sailortrash 
    Deltagare

    Håller med om at sweetspot är rätt liten, lätt att bli överriggad

    #1526490
     Stefan 
    Deltagare

    Noterbart att “sweetspoten” under/överriggad är betydligt mindre med foil. Jag som inte är jättebra på pumpningen väljer något större segel och blir då överriggad på foilen. Gäller framförallt korta foilbräda, hade en racefoilbräda som var betydligt enklare att vara överriggad.

    För mig är det faktiskt tvärtom, sorry men troligtvis beror det på som du säger, dålig pumpteknik men det kan oxå va prylarna som gör att du inte kan pumpa bra. Gissar du kör med lite för stor foilvinge och för stort segel. Stor bräda lyfter tidigare utan pumpning men tvärtom med pumpteknik så borde du lyfta tidigare med mindre segel på mindre bräda och du kan då även köra på mindre foilvinge. Du får då ett enormt brett “sweetspot”. Du kanske behöver rigga seglet med mindre nedhal eller kör med fel typ av segel för din foil. Freeride segel med cams och/eller många lattor och mycket twist i toppen funkar bra med racefoil men inte så bra med stora surfiga foils. Då vill du ha att mjukt/lätt påsigt segel utan löst tyg i toppen som svarar bra på pumpning. Seglets vikt är nog viktigare än storleken. Ett stort påsigt segel som mitt gamla f type 6,8 hade ett litet sweetspot men i extremt lätt vind och blev överriggad snabbt. Ett 5,2 freestyle segel har ett mycket bredare sweetspot och gpr att pumpa igång nästan lika tidigt. Duktiga foilstylare tex balz kör med 4,8 i nästan alla vindar.

    #1526498
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag tycker nog små segel har lite större range än stora. Det går ofta att köra rejält underriggad, men med t.ex en 6.0 kan det va riktigt stökigt redan i byar uppåt 8-9. Sen får man ju sjuk nedre range med 6.0 redan. Faller man av lite kan man leva på 2-3 m/s. Jmf med typ 5.2 kan man också leva på 2-3 m/s, men inte bara med seglet utan då får man (jag) pumpa med benen också

    #1526499
     Stefan 
    Deltagare

    Ja instämmer 100%. Det blir mycket pumpning med både armar och ben i vindhålen med små segel i lättvind. Men mot slutet av min session i förrgår blev jag trött att pumpa och kom på att jag kan glida igenom vindhålen om jag ligger lite högre upp så minimalt av masten är under vatten. Funkar kanske bara när det är väldigt platt vatten som det är här. Men tyckte jag gled fram nästan utan motstånd och utan vind. Oxå härligt att flyga högt😁

    #1526501
     sailortrash 
    Deltagare

    Ja instämmer 100%. Det blir mycket pumpning med både armar och ben i vindhålen med små segel i lättvind. Men mot slutet av min session i förrgår blev jag trött att pumpa och kom på att jag kan glida igenom vindhålen om jag ligger lite högre upp så minimalt av masten är under vatten. Funkar kanske bara när det är väldigt platt vatten som det är här. Men tyckte jag gled fram nästan utan motstånd och utan vind. Oxå härligt att flyga högt😁

    Låter som att du sneglar på 125 masten =)
    Jag har ju 103 nu och det är som du säger, stor skillnad beroende på hur mkt mast som är i backen

    Dessutom blir det ”bättre” pump då man liksom kan trycka ner foilen ordentligt utan att brädan touchar. Bara 13 cm extra gör stor skillnad (körde 90 innan)

    #1526502
     Stefan 
    Deltagare

    125cm känns overkill och kan tänka mig att det blir massa nackdelar som överväger men vore kul att testa.. Tränar just nu 360 men hitrate är bara ca 10%. Kommit runt några gånger men ej foilande. Vad som händer är att jag foilar ur med vingspetsen mot slutet när jag tightar till svängen. Tycker det är svårt att kontrollera flyghöjden när jag seglar backvind. Din 105 mast (eller 125) med 730 vingen (low aspect) tror jag skulle hjälpa. Verkar va utvecklad för det ändamålet. Kommer gärna och demar😁.

    Bilagor:

    Bilagor:
    #1526504
     sailortrash 
    Deltagare

    Kan inte säga att jag gör det bättre på foil, men du kan ju testa och börja segla ”rakt” en stund i backvinden och släta ut radien. Det kommer va tillräckligt tryck för att fortsätta foila. Det svåraste är ju i slutet, att tajma övergång från backwind till fullt tryck..

    Nice med egen kameraman!

    Var lite för svalt intresse för demo denna gång, men för dig fixar jag demo när som! Har inte hunnit testa 730 än, men den har nog lite lägre stallspeed än din vinge. Eller om du kör en större balz vinge kan nog funka lika bra.

    #1526505
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag tror f ö att hög mast underlättar på det mesta för utom hopp. Man behöver lite space under brädan vid carves och vågor, lätt att dyka brädan lite och då får man mer marginal att räta upp ju högre mast man har tänker jag. Har gjort många schyssta gippar där det skitit sig på 5 cm i slutet just pga att man fått lite väl brant vinkel i slutet, spec i hårdare vind och överriggad.

    Ska börja hoppa med masten när jag köra lilla brädan nästa gång, se hur det känns.

    #1526506
     Stefan 
    Deltagare

    Tack bra tips, jag hade samma tanke, att köra lite längre med backvind och hitta balansen på foilen. Helst på en våg mem kanske går utan oxå. Du har säkert sett Slingshot promovideo för 730. Alla slingshot windfoilande teamriders verkar köra på den vingen så måste va riktigt bra.

    Ja, vi ses nästa gång det blåser och byter foil. Ska bli spännande att prova!👍

    #1526524
     waverider 
    Deltagare

    Hej. Tänkte höra lite erfarenhet från er om det är någon som har/haft en Neil pryde wind Glide foil. Jag har idag en small (ca 1000cm2) framvinge men tycker jag får kämpa alldeles för mycket. Jag är ingen talang på foil ännu och kanske varit ute 5-10 ggr. Jag väger runt 80 kg och har en 132 l Jp foil bräda med turtlebox, så kan inte justera läget. Men ni som foilat med den vingen rekommenderar ni att köpa medium eller large vinge, samt finns det en gräns när large vingen har gjort sitt och når man gränsen snabbt om det blir byigt. Seglar mest inomskärs så ofta byigt. Kul att höra lite erfarenheter? Att köpa en extra vinge är en stor extra kostnad då jag inte tror jag får något extra om jag säljer foilen senare. /Kristian

    #1526525
     robertj 
    Deltagare

    Large. Funkar i de flesta vindar. Har kört S och xl. Xl var för stor och trög. Som sagt, ny frontvinge är dyr. Np glide wind är en tidig generation av foil. Tror att du inom 1-2 år vill byta oavsett. Skulle rekommendera att du byter till NP glide Wind hp. Borde vara perfekt till din jp.

    #1526526
     sailortrash 
    Deltagare

    jag körde glide wind två säsonger, men på en vanlig freeride bräda (gecko 120). När jag stod inför brädbyte bytte jag även foil till slingshot, då de hade en mer genomtänkt plattform för foil med fler vingar och mer möjligheter mellan sporter och så.

    jag köpte med small vingen, men ganska snart köpte jag Large vingen, sen körde jag bara på den i alla vindar. Den är bara 1600 men lyfter som som 2000 vinge då den är så fet och rund längst fram. Om det är värt det beror lite på vilken nivå du är på. När man börja få stabil flight och börjar sätta en och annan gipp vill man gärna ha lite högre mast och lite mer fart. Där stannar ju glide serien, eller gjorde då för två år sen. Fanns varken högre master eller andra slags vingar till glideplattformen.

    Om du köper den tror jag dock att det är lättare att sälja sen. Många som wingar börjar på Glide L, och small lär funka hur bra som helst för wing. Även bra supvinge. Antagligen är det enklare att sälja en NP glide S+L än bara med S vingen. Men du går ju inte plus direkt…Av de tidiga foilarna tycker jag även NP Glide är den mest välbyggda, och jag hade aldrig några kvalitetsproblem med skruvar eller så.

    Glide large och small, och antagligen M är väldigt bra för att utveckla sina foilskills. Men det kommer ju en dag när inser att det du behöver mer än tidig planing och stora vingar är ett minimum av fart och bra glid, så för eller senare vill du nog uppgradera (om du inte bara kör vågor). Jag har även hört en hel del bra om HP vingarna, men har inte testat de själv och vet inte om de passar med Glide.

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 324 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2022 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account