Senaste nytt Forums Vågsurfing Var är alla vågsurfare?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 07:55

    iallafall…stockholmaren snackar om rutin…och det får man inte av att surfa sporadiskt under sommaren i sverige när vinden kryper över kuling..och att man vinter d åker några veckor utomlands…då kommer din “surfskicklighet” (fattigt ord) se ut som en berg o dalbana..

    i snitt surfar jag minst 1-2 grr i veckan (även sommartid) för att kunna detta måste du ha bra koll på när och hur ställen funkar…

    men bor man i sthlm och kör torö endast när det är varmt, så får man inte mycket rutin….

    iallafall det där jag menar att jag inte släpper till någon handlar om att surfare i sverige inte har koll…

    för det första vet de inte sina egna gränser..

    exempel…det är många som sätter sig längst in i ett bryt och trillar på första bästa våg…då har personen inget där att göra utan han/hon ska sätta sig längre ner och gör personen inte det är det bara att droppa in.

    det gäller även om en person har paddlat på en våg och missar då är det nästa persons tur….

    jag är väl bara trött på folk som snackar och inte surfar ..
    därför mina arga inlägg…

    surfa o håll käft
    //

    a

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 08:02

    haha du är rolig du! Varför tror du att jag inte surfar när det är kallt? för att jag är stockholmare?

    //Stockholmaren

    Givetvis surfar jag alla dagar som jag kan oberoende av om det är sommar vinter snöstorm regn osv med rätt prylar är inte vädret ett problem. Men bara för att jag surfar året runt ser jag mig inte som bättre eller högre upp än många av de som väljer att endast surfa på sommaren. Tvärtom de jag inte träffar på på vintern kanske befinner sig i ett varmare bättre surfland och surfar därmed skiten ur både mig och dig när de kommer hem, trotts att vi legat och kämpat i minusgrader mm, vad vet jag? och du?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 11:11

    gött då är vi överens….

    men jag har faktist inte träffat någon sådan person…förutom människor uppvuxna vid bra surf….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 12:10

    Står a för analfabet?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 13:52

    NEJ..FÖR anal flabbet…

    //

    A AKA JAGÄRBÄTTREÄNDIGDINLILLASKIT

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 13:58

    att jag vart så dum men jag ska nog surfa lite idag…

    och nu tänker alla, va!! ska han surfa? var då? det är inga vågor?

    jo…kolla anholt väder station så ligger vinden på nv 10-11 m/S vilket är surf

    ahaha hhahaaah hahaa weeeeeeee *klappar händer och kastar skumrakter i taket*

    //

    a aka den surfande dyslektiska idoten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 14:13

    Vill bara reda ut att det inte var jag som skrev skiten om analfabet, den som gjorde det kan ta sig i röven.

    //Stockholmaren

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 18:32

    Håller med om att landdelningsdiskussionen är lam, skumt bara att du, som började den, är den som vill läga ner, men visst, jag är på.

    Vidare så har du verkligen noll koll på min surfförmåga så att komentera den är knappast ngt du bör ägna dig åt. Lägg tiden på en välbehövlig charmkurs istället!

    Adios.

    //Surfchick

    Ps. Jag surfar och är en chick, ergo…Ds

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 19:19

    Tjohoo!! Ännu en stockholmssurfare här på konfen… Nu blev ni väl glada!? En till å tracka ner på… Jojo, själv så har jag ända sen jag började surfa förundrat mig över den hårda och fientliga “ja e bäst, giddra aldrig me mina vågor blabla..” attityden som tynger en stor del av de svenska surfarna.

    En möjlig teori är att vi här i lilla svedala inte bjuds på samma kvantitet fina breaks, swells, stränder eller vattentemperaturer som övriga världens alla surfare gör, och att detta skulle generera en misströst och girighet vilket resulterar i irritation och tråkig stämning bland surfarna sinsemellan. För egen del står inte vågsurfing högst upp på priolistan då jag befinner mej i sverige (och i synnerlighet inte en stormig februaridag..!), men de gånger jag av ren abstinens tagit mej ut till stenstrand med min lilla 6,3a för att stilla hungern så har jag haft kul och stämningen har varit bra. Så man kan definitivt inte dra alla sthlm-smurfare över en kam.
    Ett tips är att skaffa sig fler intressen än vågsurfing, snö och vind finns det ju faktiskt mer av att dela på i sverige, och stämningen bland sveriges snowboardare är så länge jag har hållit på riktigt fin (förrutom i sthlmbackarna/sälen då snowboard var så j-a ballt å åka..) Nu i år har jag konverterat mer till vindsurfing och upptäckt hur jäkla skoj man kan ha även fast det är ett segel på surfbrädan (har vart på surfsemester i danmark 4v å surfat finfina glasklara nordsjöswells i offshorewind). För att spä på lite extra kan jag meddela att under alla mina år som brädåkare (skate 7-8 år, snowboard 14år och vågsurf ca 4år så har jag ALDRIG förr stött på en så bra stämning och trevligt bemötande som under min första säsong som brädseglare! (fan ta all utrustning bara..)

    Lite reflektioner från en som glädjs och peppas för varje våg jag ser någon kall surfare glida iväg på utanför torö stenstrand eller något annat vågfattigt break i sverige.
    “Delad lädje – dubbel glädje”

    /Johan

    ps. vart tog “surferchic” vägen, e du kvar? isf, keep up the good work, vi behöver fler av din sort! ds.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 19:19

    Var i Varberg i början av Juli. Fick mig lite fint surf vid Kåsa-Varbergs kusthotel. Juste liten stad som jag absolut skulle kunna tänka mig att återvända till mer regelbundet. Samma sak gäller för Hawaii som jag kom hem ifrån i april, lysande ställe.

    Du ser, vi bara missar varandra hela tiden.

    //Surfchick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 19:34

    Planer själv att bli ett riktigt vattendjur med allehanda tallanger. Skulle egentligen vara i Frankrike på surfari för tilfället men det blev inställt så jag beslutade mig att lära mig windsurfa istället. Har ju insett att surfdagarna är få i Svea (även i februari) och tänkte att jag med ett segel skulle få fler dagar på vattnet. Än så länge är orginalet endå min sanna kärlek men windsurfing duger klart som ersättare när vågor saknas. Är rätt sugen på att testa Kite också men det får väl vänta nån säsong.

    //Surfchick

    Ps. Håller med, behövs mer love, peace and understanding i vattnet (och ännu mer på konfen). Ds

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 19:35

    Kul! De var jag med, (10-17 jul kanske) men hängde mest i apelviken och väntade på vinden.. Men en dag i vindens frånvaro började dyningarna övergå till swells (ca 2meters dyningar, svag offshorevind). Gissa om jag var glad att min lilla vågbräda fick följa med på resan.. Framåt 19-tiden paddlade jag ensam ut i apelviken och tog våg efter våg ända tills solen drunknade i havet med en stor skara vindtörstiga brädseglare som publik. En riktigt öförglömlig afton.
    ps. Efter ett tag kunde vindsurfarna inte hålla sig utan paddlade ut och fröjdade sig i vågorna, i apelviken, i lilla sverige, som inte har tillräckligt med vågor till vågsurfarna.. hehe wink.gif nu sprack väl min teori om de svenska vågsurfarna… ds.
    hade!
    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 19:45

    Blev ilurad att testa surfa i apelviken av några ickesurfande Varbergsbor(de jag hälsade på) som var så j-a säkra på att det skulle funka fint om jag bara kom en bit ut för de hade minsann sett en hel hög människor surfa just den spot de pekade ut. För att göra en lång historia kort kan jag säga att det gick åt helvete. För mycket skum och kaos, vågor som bröt över allt (de flesta på mitt huvud) och strömmt som f-n. Kåsa gick däremot fint, lungt i vattnet var det också, bara jag och en till. Som sagt, lysande liten stad.

    //Surfchick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 augusti, 2002 vid 20:02

    Hihi, mm det kan va bra svårt när det känns som man spolas tillbaks mer å mer för varje varje våg som passerar trots att man paddlar framåt som en tok, helt hopplöst.. Det krävs en speciell teknik för att inte spolas med brytande vågor som kallas att man “duckdivar”, dvs hur man möter vågor som bryter mot en. Det är egentligen den första grundkursen en vågsurfare behöver, kan man inte ta sig ut kan man ju aldrig lära sig att surfa in! Nu vet jag inte om du kan det redan, isf får du ursäkta och tyvärr e jag inte den bästa på å förklara hur det går till, men det kanske din “gode vän och surfarkollega” anders kanske har lust att berätta.
    Varför har du inte registrerat dig än förresten? Du har ju mycket å tillföra här, jag är färsking själv men du har ju redan fler inlägg än vad jag har!
    ciao!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 01:16

    Ojojoj! Inläggen på den här konfen slår ju verkligen rekord i dumheter och förutfattade meningar!
    “Det finns ingen surfkultur i Sverige” Hur definierar du ordet surfkultur?
    Givetvis finns det surfkultur i Sverige också men kanske inte den stereotypa surfkultur som många SurferMAG läsande osäkra tonårswannabees blivit matade med…
    Varje ställe som surfas i världen oavsett vågkvalite temp osv utvecklar givetvis sin egen lokala variant av surfkultur givetvis även Sverige och svenska surfare…

    Det verkar ju också vara väldigt många som uttalar sig om bristen på bra vågor, det sägs ju ofta att man helt enkelt inte kan surfa tillräckligt ofta för att det skall vara nån vits med det i Svedala!?
    Det kanske inte är så konstigt att man varken får se eller surfa de bra vågorna dagarna då det går av om man bara hoppar i vattnet på sommarn eller kanske rentav bara utomlands.
    Det krävs en stor hängivenhet för att hålla på med surf i våra kalla ch oftast (långt ifrån alltid) stökiga svenska vatten, så till er “bättre vetande” skulle jag vilja säga surfa lite mer och snacka inte riktigt så mycket om saker som ni kanske inte vet så mycket om.
    Skulle vilja påstå att vi ändå inte är så olyckligt lottade som många tycks tro med surfförhållandena här hemma, vi har en lång vacker kust och inga direkt trängsel i vattnet, vågorna finns där också om man lär sig lite mer om samspelet mellan hav och Väder.
    Detta är inget som kommer av sig självt utan man måste helt enkelt få arslet ur tvsoffan/Favoritfiket/flickvännens säng/etc etc om man nu vill bli en av de som surfar i sverige! Har du vad som krävs??

    Nä fyfan nu orkar jag inte skriva mer
    Hoppas ni får många feta vågor i höst och vinter
    kanske nån Lycklig jävel tom får sig en svensk liten tuuub
    d:-P
    p.sAtt stämningen i vattnet skulle vara dålig vet jag heller inte var ni fått ifrån, har ALDRIG upplevt dåliga vibbar nånsin när jag surfat här hemma i Sverige.
    Snarare tvärtom med mycket tjoande och glada tillrop i lineup när nån fått på en bra repa!!!
    Nybörjare är inte heller ovälkomna, så länge man håller sig till de “trafikregler” som måste finnas om man inte surfar ensam nånstans. d.s

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Var är alla vågsurfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.