bicless
Forumsvar skapade
-
Piraten är snabb som attan bara det blåser lite, den är något trögare än 4 medars på blankis så kräver lite mer vind. Mattias i Norrköping brukar köra ifrån det mesta när han är ute med sin. Dock har han röda RAD versionen och den kanske är lite snabbare i lacken 🙂
Piraten / RAd kännetecknas av att den ser ut lite som en snowboard men mycket styvare, den har stålkanter och en metallskena bak. Väldigt lik vindsurfingbräda i seglings stance.
Men visst kan man bygga rysligt snabba 3 eller 4 medars också. Vi får se i vintern vem som kör snabbast.
-
Cool film, Men nästan alla som kör speed idag var ju med 1993 också. Nåra är ju till och med i filmen. Jag gillar nostalgi men Ludderacet var riktigt kul det med. Och nu kör man över 50 avg så visst går det snabbare.
-
bicless
Medlem6 december, 2012 vid 09:39 som svar på: Ny inom issurfing, behöver tips, råd… u name it.Här kommer lite fler tips
Gällande skydd
Börja med hjälm och knäskydd. Du kan ta ett par billiga i början
Sen när du seglat ett tag kommer du märka vad som behövs. I år kör jag både vadderade shorts, ryggskydd, axelskydd, armbågsskydd och revbensskydd och knäskydd. Men knappast nått du behöver första provåken i 10-15 knop. Men vill du utmana, träna jippar mm så blir man snabbt sugen på mycket skydd efter ha fått några blåmärken.Gällande testa
Flera har ju redan erbjudit sig testa ovan. Även vi kan låna ut både 4 medars och pirat/Rad versionen om vi är på isen samtidigt som dig. Segling sker när det finns stabil is och någolunda is i stockholmsområdet. Vill man ha ett fast datum så är närmaste 12-13:e Jan icecup event i Kvicksund så då lär det finnas en del isselare där och även provgrejer.Om du bygger ihop nått själv och ger dig ut så tänk på att köra ungefär samma issäkerhet som vid långfärdsgrillor, dvs med dobbar, rätt kläder, säkerhetslina, sällskap.
Gällande mälaren
Det borde funka kanon. Men bra köra med andra så innan du lärt känna några mälarseglare (det finns garanterat sådana) så kan du köra med oss som är aktiva här på surfzones isurfdel. Många av oss kör drevviken och älta på södra sidan. en del ner åt muskö. En del i uppsala.
Jag vet det finns issurfare även i västa stockholm men har inga namn i huvudet. -
Jag tror du får svårt hitta enkel med inbyggd huva men det kanske finns nån tillverkare som gör det.
Inbyggd huva är ett behov som uppstått väldigt mycket från vågsurf. Man head divar under vågen på vägen ut och behöver ha mycket mer täthet och värme på huvudet än vid vindsurf och kitesurf. Vågsurfaren behöver ha mer förslitningsskydd så man kommer åt fenor mm och ligger mot brädan och skavar mer. Därför gör man dem i dubbelneopren.
Så när de designar för vindsurf gör man normalt vidare passform på överdelen för mer blodtillförsel i armarna. Enkelneopren för det är klart varmare ovanför vattenytan. Ingen huva för det inte finns samma behov av fast helt tät huva då man sällan plöjer med huvudet före.
Många har en huvväst på dräkten och det blir väldigt bra effekt, inte lika tätt som inbyggd huva men nästan.
-
Det spelar inte lika stor roll som på en vindsurfingbräda. Jag har provar olika settings på denna bräda och märker ingen skillnad. Men alla är relativt långt fram, det är de hålen strax bakom truckfästen, finns 3 alternativ.
-
@dude 704122 wrote:
Ja, hur är det generellt egentligen? Har dubbelneo generellt bättre stretch? Hmm…
Nej, man får skilja på neoprenet och laminaten. Man laminerar ett nylon eller polyester lager på gummit. Laminerar man båda sidorna kallas det dubbelneopren. Då får man 2 tyg-ytor. Laminerar man ena sidan kallas det enkelneopren, då får man en gummiyta och en tygyta. Gummi absorberar inte vatten så man får ingen blöt sida utåt med enkelneopren så avdunstningen reduceras och man blir varmare. Har man laminerad yta utåt avdunstar funkten och du får en kyleffekt. precis som man fryser mer när man är blöt än torr.
Skälet att man laminerar på båda sidor är inte ökad flex, snarare att man vill göra en skyddande yta utåt. De billigaste dräkterna är faktist dybbelaminerade för det är enklare i hantera dräkterna i produktion med dubbellaminering (skadas inte lika lätt) och man avslöjas inte av otäta sömmar. enkellaminerade dräkter måste man som regel både limma och blindsy (bara trådar på insidan)fuskar man med limningen syns det direkt och det är dyrare
Självklart finns det dyra dubbellaminerade dräkter som är täta men när jag testat i samma prisklass är det mycket vanligare att enkellaminerade är täta än att dubbellaminerade är det.
-
Man kan läsa mer on cupen samt anmäla sig på facebooksidan http://www.facebook.com/groups/11769…ref=ts&fref=ts
Man kan även anmäla sig på denna mailadress om man nobbar facebook
mattias.ryman@yahoo. Ange vilket event samt namn, adress och telefonnummer samt vilken typ av farkost du vill tävla med (Kite/Kitewing eller isvindsurfbräda. Anmälningsavgift 100kr inklusive korv och dricka!Ice Cup Kvicksund 12-13:e Januari (reserv 2-3 feb)
Ice Cup Linköping/Norrköpin 19-20:e Januari (reserv 16-17 feb)
Ic3 Cup Stockholm 26-27:e Januari (reserv 9-10 feb) -
Nu har snön kommit i Stockholm så jag hoppas alla är ute och tränar slalombana med sina kites nästa blåsiga dag :). Innan isen lagt sig brukar det funka fint köra på nedlagda flygfält, golfbanor mm. Tullinge flygfält är nerlagt.
Man kan läsa mer on cupen samt anmäla sig på facebooksidan http://www.facebook.com/groups/117692055009306/?ref=ts&fref=ts
Man kan även anmäla sig på denna mailadress om man nobbar facebook
mattias.ryman@yahoo. Ange namn, adress och telefonnummer samt vilken typ av farkost du vill tävla med (Kite/Kitewing eller isvindsurfbräda. Anmälningsavgift 100kr inklusive korv och dricka! -
Ser fin ut. Du har inte testat 2 fram och en bak innan va eller har du det?
-
Vi har CWM i alla storlekar i lager.
-
Hade Avanti gänget vetat om uppmärksamheten Luderitz fick så hade de nog varit med. Alla segeldesigners är ju helt övertygade om att deras segel är det bästa så Dan Kasler tror nog hans prylar sopat banan med alla andra. North var ju knappt med och de är en av de största. Mauisails är störst i USA och var inte heller med. De har fokus på nått annan i nån annan del av världen. Speed är fortfarande litet men efter årets Luderitz batalj tror jag fler märken kommer prioritera det.
-
Jag tycker man skall ha en som andas. Man blir rätt svettig när man kitear och kan inte funkten transporteras bort blir man blöt på insidan. Mystic, Dry fashion mfl har sådana i 3 lagers nylon med membran som andas och de funkar bra. Kostar ca 4000:-. Dry fashion har även goretex som funkar ändå bättre men klart dyrare.
Sen att man inte kan få in ett finger i halsen tycker jag är för tajt. Jag har klart lösare. Eftersom man som kitesurfare inte simmar med huvudet under vattnet några längre sträckor så räcker det med klart lösare hals. När du trillar ner under vattnet blir det tryck i träkten och lite luft pressas ut i hals och armuddar, svårt för vatten tränga in även om den sitter rätt löst. Men man skall bara klippa bort en ring i taget, klipper man för mycket så är risken den blir för lös. Kör så den sitter åt men bekvämt utan att störa. Så har jag och det funkar kalas.
För övrigt funkar det superbra kitea med torrdräkt. Jag kör alltid torris på vintern numera. Den är både varmare och säkrare än en våtdräkt tycker jag.
-
Du bör köpa en Mauisails mast eller en Hard top mast. Daniels ovan borde vara intressant alternativ.
TR är racemodell så där skall man vara noga med masten så då är mauisails säkrast men jag vet folk som kör med andra HT master och är mycket nöjda. Andra märken som har HT är
Severn
Naish ca 2007-2011
Gaastra,
Unifiber har alla flex så se till det är just Hard top, det står på deras mast om det är det. -
There are a couple of short and thin boards available on the market suitable for kids and youngsters if they want to make is easy. Exocet for example has one with center fin option, If the kid a beginner he/she use a center fin, if not, they just use a plug and sail only on the back fin. Board is thinner and shorter and therefor possible foot steer also for smaller people. http://www.surfspot.se/exocet-link-xs-barn-juniorbrada.html
-
Jag tror nån bekant provat shimsa camber på Mauisails TR för att få det lira med rdm och resultatet blev inte perfekt så kör SDM mast.
Man behöver inte ha 100% om man inte skall jaga den extra halva knopen, många kör 75% och förekommer till och med 55%. Blir hiskligt dyrt när 100% ryker om garantin gått ut. Det är färre mastbrott på 75%:are i allmänhet.
