bicless
Forumsvar skapade
-
Japp, det är mycket svårt att svara att vid viss m/s så funkar seglet sämre. Det finns många inputs som hur platt vattnet är, vilken bräda man kör, seglarens vik, fenans längd, seglarens kunskap.
Men för att göra det enkelt så behöver jag gå upp på land tidigare med en progression 6,5 än med en drive 6,5 om det börjar blåsa upp.
-
Om du vill slippa ha en till mast är segel kring 7,2 de största som finns för 430. Det finns några stycken på marknaden som ju några nämnt här som simmer, neil pryde zen och blade quantum. Jag tror dock inget 7,2 som är sytt för 430 har särskilt mycket bottendrag för att vara 7,2. Många segledesigner gör lite längre luff på segel med bra bottendrag = tidig planing. En 7,2 Med luff under 480 är troligen sytt med rätt många kompromisser när det gäller planingsförmåga.
Så satsa hellre på en till mast en köp en 7-8,5 kvm segel med bra bottendrag. Eller köp en förlängning av masten så kan du använda 430 mast till det större seglen, jag har själv testat north Xtender och den funkar riktigt bra på de segel jag kört den på, exempelvis sailloft Traction. Den kostar dock nästan 1000:- så inte så mycket billigare en en extra mast men smidigare ha med sig till stranden.
-
Jag har kört NP mast i mitt traction 8,5 och det funkar helt ok, man tappar pyttelite i bottedrag jämfört med en toppstyvare mast som fiberspar eller unifiber eller North men man märker ingen stor skillnad.
Jag tror annars även futuran kommer vara ett lyft för planingsegenskaperna. Byta segel, eller bräda eller både ock är ju sånt man alltid bråttas med.
Ett annat lättvindsmonster i brädväg som jag nyligen testat är Bic Techno pro 80. Grymmare lättvindsbräda har jag aldrig stött på. Den går som en raket och väger nada. Shapad av Marco copello så kanske inte så konstigt att den går som en raket. Nu blir det den bicbrädan för mig hela sensommaren och hösten så fort det är lättvind. Sen att den är busenkel att segla jämfört med många andra stora slalom tycker jag är en stor styrka. Många stora slalom kräver mycket av seglaren för att gå bra och hålla planingen.
-
Jag är ju partisk eftersom vi säljer dessa prylar men kan ändå ge ett svar.
Mast, bom, mastfot, förlängare och mastfot är mer eller mindre identiska, Om det står North eller Unifiber på dem spelar ingen roll i instegsnivå för det kommer ofta från samma fabriker och jag märker i alla fall ingen skillnad i prestanda eller utförande/material.
Seglen har dock avsevärd skillnad. North drive light låter som ett budgetsegel men det är snarare nästan för bra. Seglet tycker jag har samma kvalite prestanda som North fullbolodsfreeridesegel Natural, möjligen något enkalare sytt men med mycket bra prestanda, bra twist som ger bra vindregister, bra bottendrag, lätt och genomtänkt balans av förstärkningar som gör seglet lätt men ändå välförstärkt för vanlig sverigesegling. Jag skulle själv inte tveka en sekund att köra på det själv en hel sommar trots att jag seglat i över 20 år. Jag tycker till och med det är för bra, finns egentligen inga eller för få argument för att köpa north dyrare natural segel. Seglet passar bäst för medegoda seglare men då det är så lätt funkar det även utmärkt för nybörjare, dock inte lika nybörjarorienderat som Progresseion nedan.
Unifiberseglet är ett instegssegel. Det är vassare än de enklaste no name seglen som finns på marknaden men det är stytt för att vara lätt och smidigt för nybörjare. När man börjar segla det i hårdare vind twistar det inte lika bra som ett fullblodssegel, dvs registret blir lite mindre. Sömmar och dyligt är inte lika förstärkta som ett fullblodsegel så för medelgoda surfare blir livslängden klart kortare. För nybörjare är det perfekt. Eftersom det är rätt bukigt och extremt lätt så tror jag 8 av10 nybörjare välja detta segel framför ett fullblods våg eller freeridesegel om de fick provsegla båda efter varandra. Det ger bra jämnt tryck även i lättvind vilket underlättar balansen.
-
-
mahis förklaring var bra men jag kan ju endå lägga in en bit om test av mastkurva då du frågade.
När du trätt i masten i seglet så passerar mittenlattorna masten, dvs de överlappar masten 100% och oftast några cm till. När du drar nedhalet böjs masten och lattorna förflyttar sig då utåt. Till slut överlappar inte lattorna inte längre hela masten. När de överlappar ca 2cm av en standardtjock mast (sdm) på latta nr 2-3 underifrån räknat brukar nedhalet vara lagom för att du skall kunna rotera seglet från sida till sida. Done.
Frågan är hur toppen ser ut då du dragit nedhalet enligt detta sätt. Har toppen kapitulerat, dvs böjt sig för mycket så du får slappt akterlik väldigt långt ner så blir seglet kraftlöst. Har det böjt sig för lite, dvs du får inget fladder i övre akterliket så blir seglet svårseglat i byig vind. För hårda eller för mjuka toppar ger dessa fel.
Är masten väldigt toppmjuk kan man inte ens dra nedhalet enligt steg 1 ovan utan då får en för kraftig överlappning på lattorna som gör att seglet är mycket svår att flippa från sida till sidan vid segling. Troligen skulle du få den effekten om du försökte rigga en neilpryde mast på ett mauisegel.
Gaastramast på mauisegel borde fungera bättre men eftersom gaastra även gjort toppmjuka master vissa år som inte alls passar maui så bör man testa detta. -
Du kan kryssa utan centerbor i ickeplanande fart, inga problem bara brädan har 30-60 liter mer än din vikt.
Om du seglat för 20 år sedan och kunde vattenstarta då kommer du lära dig allt snabbt. Centerbordsbräda känns overkill. Den gör bara brädan tung och långsam för alla annan segling än ickeplanande. Dagens brädaor planar så lätt att när du väl börjar köra dem så kommer du tycka det är trist att segla runt ickeplanandec med ett centerbord.
Även när du fäller upp centerbodret blir en sådan bräda klart segare än en utan.
Jag skulle satsat på en bäda utan centerbord i dina kläder. Som familjebräda eller bräda för nybörjare så är centerbord bra.
-
Vill poängtera en gång till hur viktig master är på pursuit. Jag riggade den på en 55%:are av annat märke härmodagen och seglet övertvistade och blev helt kraftlöst. Så antinge mauimast eller en toppstyv mast som gör att seglet får rätt profil.
Tumregel för att se om det blir rätt. Drag så hårt i nedhalet att lattorna överlappar en sdm mast ca 1-3cm kring bommen och akterliket skall då vara löst ner till andra lattan uppifrån.Vi tar gärna in pursuitsegel i inbyte/inköp annars om du vill, mycket shyssta segel bara man får rätt mast i dem.
-
Hyfsat erfaren vindsurfare och hyfsat oerfaren kiteare men utövar båda sporterna numera. Blåser det mycket så vindsurfar jag helst, i lättvind är kite roligare. Det är säkert skitkul kitea i hårdvind och vågbryt om man vet vad man gör men för en glad kiteamatör som jag är det läbbigt.
Då får man klart mer kontroll med vindsurfbrädan och i vindsurf öppnas det upp en helt ny värld när det blåser upp lite och man kan segla mindre grejer och köra lite i vågor mm. Vindsurfare blir ju i allmänhet lyriska när stormar med amerikanska kvinnonamn är på G, känns inte som kiteare har riktigt samma storm fetism.
Här kring sth är kite krångligare, finns inte så många bra stränder där man kan kitea. Vindsurfa kan man göra i vilken pöl som helst i stort sätt så sporten blir lite mer lättillgänglig här. Bor man nära en bra kitestrand så försvinner det argumentet. Känns fel nämna nu när det är 32 grader i skuggan men en kul grej med kite är att snowkiting är förbannat kul på vintern.
-
Du kan köra samma grejer i insjö och hav. Men vill du kunna segla även ojämna dagar när vinden pendlar mellan 5-8m/s vilket den ofta gör i en insjö så välj en lite större bräda typ 40-70 liter mer än din vikt. Väljer du en freeride så får du bra allroundegenskaper, varken extremt speedig elller extremt vågorienterad men funkar å andra sidan surfa i rätt många olika förhållanden.
Märke spelar mindre roll, det är bara i reklamen en viss modell är 10 gånger bättre än alla andra. I verkligheten är det svårt känna skillnad på samma kategori och storlek av bräda från olika tillverkare.
-
Pursuit är inget riktigt utpräglat bottendragsegel men annars väldigt allround och hyftast bottendrag.
Har du rätt mast till det? Seglet är rätt mastkänsligt. Med för mjuk topp övertwistar pursuit och blir kraftlöst. Om du inte har mauimast kan du få provrigga det med en sådan av mig om du bor i närheten.
Annars har Sailloft Traction som du nämner brutalt bra bottendrag, förutsatt att du inte drar nedhalet för hårt. Detta segel kan riggas på de flesta master. Ett traction 7,5 har ungefär lika tidig planing som Pursuit 8,5 (riggat på rätt mast). Traction 8,5 såklart ännu bättre.
Segel med 2 minicambers som sailloft traction mfl tycker jag inte man behöver frukta. Ganska okomplicerade cambers som är lätta att rigga och som oftast roterar utan problem. Tycker tom vattenstarter är enklare med sådana segel på grund av lite bättre power och stabilare tryckpunkt.
-
Det är vår hemsidan och vi har säkert en hel del märkliga saker på hemsidan men det enda märkliga jag kan hitta i denna text är att det står 490/29 efter modellnamnet när det är en 490/28:a. Nån sorts databasgrej som gör att det står /29 efter alla 490, jag skall lista ut hur man fixar det.
IMCS är ju hårdhet och böjkurva är var masten flexar. IMCS 28 eller 29 har på vanliga freeride segel väldigt lite betydelse. North red funkar normalt i de segel vi skriver, vi har själv testat de flesta kombisar. Race segel är undantag, där funkar väldigt få kombinationer, men då seglar man knappast med en north red med 35% kol.
Sen finns det ju även våg och freestyle segel som vill ha rdm men det är ju en annan story.
North och Neil pryde har inte exakt samma börjurva men rätt lik, north är något mer toppstyv men skillnaden är liten, det finns till och med NP master som är toppstyvare än vissa Northmaster.
Skillnaden mot Gaastra/Maui betydligt större och där råkar ibland ut för att seglet blir svårt att flippa om man kör Northmast på gaastra segel.
Har du ett äldre Gaastra kan det dock funka fint endå, enda sättet att få reda på det är att prova. Funkar det inte på grund av för mjuk topp blir seglet normalt svårflippat. Du har sjävklart öppet köp på masten.
-
Det är inte från en felande camber? Sådana brukar ge ringar.
-
Det är nog hugget som stucket mellan dem.
Jag skulle nog valt hawken för har upplevt mig att den går lite fortare. X-cite upplever jag som väldigt lättsvängd, extremt lättjippad, allroundbetonad, inte så mycket fartprägel. Hawk snäppet mer advance och kanske inte lika stor sweetspot som X-cite med lite tunnare rails men å andra sida lite mer potential i framförallt fart.I denna kategori tycker jag för övrigt alla stora brand har bra brädor så man man även snegla på de andra branden som Exocet, RRD, AHD, Lorch, Tabou, Drops, F2. Alla är ungefär lika bra men har fokus på lite olika saker.
-
Det finns olika böjkurvor och styvhet på masterna så det kan krånga till det ibland. Styvhet mäts i IMCS och är sällan ett problem eftersom tillverkarna har kommit överens om att alla 460 skall vara 25, alla 490 29 osv. Så väljer du rätt längd får du automatiskt rätt IMCS om prylarna är hyfsat nya. På äldre grejer får man hålla tungan rätt i mun.
Böjkurvan är krångligare, denna visar inte hårdhet på masten utan var masten böjs när du belastar den.
Generellt blir det seglingsbart hur man än trasslar till det men vill man ha bra prestanda ur riggen bör man undvika att rigga master med mjuka toppar på segel som gillar hårda topparHar gjort lite fåniga försvenskningar nedan. Undvik att kombinera mjuktopp med hårdtopp annars brukar det funka hyfsat även om grejerna är en kategori fel. Som erfaren seglare blir man kräsnare på prestandan och då kombinerar man helst inte ur en annan kategori. Nybörjarvänliga segel är klart mastokänsligare än fullblodsprestandasegel så då kan man ofta göra lite hur man vill.
Hårdtopp.
Gaastra, Vandal, Mauisails, ibland SeverneMellantopp (constant curve)
North, Severne, Sailloft, Naish, Simmer, Blade mflMjuktopp (constant flex, eller flextop, ännu mjukare)
Neil PrydeNär det gäller bommen kan du kolla att den är tillräckligt bred för att klara buken på seglet. Detta är sällan ett problem.
Kör hårt
