bicless
Forumsvar skapade
-
Köp den istället så får vi fler som orkar göra instruktionsfilmer för vindsurfing.
Och butiken du köper av får lite rotation på sina filmer så man har råd att ha längre öppettider eller ha lite bredare sortiment på lager. Då kanske just den reservdel som pajjat finns i lager när man desperat vill ut på vattnet så fort som möjligt igen. 🙂 -
Hej
Shysst, själv är man tillbaka hemma i byiga välbekanta sth igen…. Bredvik bjöd på ömsom 12m/s och nästa stund 6. Känns tryggt va hemma igen….
Tror uffe har några hos sig. Han har nog även sån unifiber där pinnen och överdelen är svarvad i ett stycke, jag kör på dem och de känns mycket bra. Dubbelkolla att den funkar på förlängaren bara, unfibibermastfoten har lite smalare spår i pinnen för mindre glapp möjlighet men det gör att spärren på vissa längare är tjockar än spåret på mastfoten så då blir det inte så bra.
-
Perrapops;582000 wrote:Nu när kylan börjar krypa sig på och man ger sig ut i vågor, känns det skönt att ha en rejäl mastfot, med bra gummi! Finns det någon riktigt bra och tålig? Tips vore tacksamt.
Tack på förhand
Kul att se dig i Gnisvärd i helgen…. Jäklar vad avundsjuk man blir på gotlandsvågorna när man bor i sth. När det gäller gummi så tror jag annars på mammas gamla visdom ”kör aldrig med för gammalt gummi”. Näe, allvarligt talat så en rejäl us-cup mastfot inte fel i gotlandsvågor. Bodde jag där skulle jag skippa pin trots att jag själv aldrig kört sönder en mastfot på vattnet hittils (sprickor i gummit blir det väl i alla efter några år och då vågar man ju inte köra vidare utan nytt gummi). Alla gamla gotlandsrävar som vägrar släppa ifrån sig sina us-cup mastfötter kan ju inte ha fel.
-
Bästa är att provrigga. Petter tror jag skulle testa mamba 100% 430 på sitt NP så vi kan ju avvakta hans test och se hur det går.
-
Den har något hårdare topp än NP men funkar utmärkt, seglet får dock något annorlunda egenskaper med lite hårdare topp.
Unifiber har också en 370 som vi använt mycket till combat. Den har topflex mellan North och Neilpryde och jag upplever att den beter sig i stort sett exakt som neil pryde mast i combat. Så här ser 2010:an med 100% kol ut.
2010 370cm 75% har redan kommit. -
Vi testade Nah Skwell 7,8″ på Gotland förra helgen. Den var Nice i gotlands cleana vågor.
Kräver dock lite mer övning än Nah Skwell 9,6″ som vi också hade med oss. På platt är 7,8″ svår att få fart med då den glider så kort på varje paddeltag men den är ju byggd för vågor och där trivs den. Sen skruvade vi på segel och segla den också, jäkligt kul med 5,3 kvm i lättvindsvågor. Mycket surfkänsla i den. Stor skillnad i känsla och stans mot en vindsurfingvågis.Kan nämna för övrigt det nog kräver en del övning innan man paddlar ståendes ut över brytande vågor som det känns. Sitta eller ligga är lugnare i början.
Bilderna är från fredagen när det var som lugnast och tyvärr ingen vågridningsbild med här, då var fotografen på annat håll. Den röda är 7,8″ och den blå 9,6″
-
rdm har ofta tjockar godstjocklek och kan därför vara tyngre med samma kolhalt. Att 60% RDM är tyngre än en 30% SDM låter dock lite väl extremt. Provväg. Kanske kan vara lite av känselvilla.
-
SDM 48,5 mm
RDM 33mmInnerdiameter alltså
Ytter skiljer sig beroende på mastens godstjocklek. -
Mystic sko är bra för breda fötter tycker jag.
Ascan Titan är het kandidat som bästa sko enligt mig. Jag har nyligen testat surfa både i mystic boot, atan polar och ascan titan och just ascan titan sitter bäst på min fot som inte är extra bred och ger lite mer känsla än atan polar som ju har lite mer stövelkänska än sko. Jag använder ascan titan året runt och den går inte att frysa i. -
Jag sätter mig lite snett mot masten så foten även håller mot när man låster linan. Verkar som rätt många förlängare har denna konstruktion. Har testat rätt många märken.
Jag har nu beställt ett gäng svindyra fiberspar förlängare för att se hur de löst det hela. De skall tydligen vara lite superpremium så man hoppas ju på nått extra. -
Maila gärna svensk butik typ oss 🙂 innan ni köper från tyskland, vi lovar försöka matcha priset. Vi kan även ta hem grejer som inte finns på hemsidan. Troligen blir det enklare hantering om det skulle uppstå garantiärende eller transportskadat gods.
Eftersom vi tar hem ca 200 brädor per år så kan jag säga att transportskador är tyvärr relativt vanliga.
En sak som gör att tyska priset ibland kan vara svårt matcha är att de har 6 procentenheter lägre moms men rätt oftat tror jag vi kan erbjuda samma pris eller lägre om man räknar in frakten från tyskland.
Mvh
Bicless
-
Hej
Jag kan en del om fury för jag har både 110 och 120. Du kan dra rigg på båda men 110 är ju lite vingligare. Båda är väldigt breda men bredden sitter rätt långt fram för att ge tidig planing så inte bred i tailen så du kan inte kliva iväg allt för mycket om du skall dra rigg på 110:an.
Styrkor: Otroligt lättkörd och snabb med grymt tidig planing. Mycken enklare köra chopp än nästan alla andra fartioreinterade freerides. Vi har haft en del amatörrace i viken med denna inblandad och man kör i praktiken rätt ofta snabbast på denna då den har rätt mycket rocker i kombination med speedig bottenform och därmed blir enklare att köra bump and jump. Mycket action och kul segling med snabb och direkt respons i svängar.
Svagheter: Smala relativt tunna rails gör brädan känsligare för att man står fel. Tunn tail ger lite sämre flytkraft och stabilitet om man gör långsamma gippar vilket du ju lär göra i början. Du får nöta lite extra helt enkelt.
Om du vill ha ännu mer förlåtande bräda kan jag tipsa om fast forward 117. Kanonkul superallrounder, det går till och med vågrida ovanligt bra med den för att vara freeride. Den funkar också köra extremt överriggad då den har så runda snälla rails och i stort sätt är omöjligt att få att krånga. Superlättjippad, även långsamma jippar sitter lätt. Enda svagheten är att den inte har lika snabb respons och kan kännas lite för snäll och onervös.
Kort om de andra som jag också seglat, dock betydligt mindre, oftast bara vid en dags hyra förutom x-cite jag hade en halv säsong.
X-cite ride är grymt lättjippad. Dock rätt långsam (för mig) och inte så direkt. Hederlig trygg volvo V70.
Eagle bra allrounder, inga svagheter jag kan komma på. Men sticker inte ut med någon speciell egenskap heller. Funkar i den mesta och för de flesta.
JP supersport. Speedigare än de flesta andra freerace. Mycket fartpotential men kräver mycket av seglaren och svår att segla i chopp. Tycker den är olämplig om man inte spetsat in sig på just fart och är medveten om att man får betala ett pris för farten i form av blod, svett och lite tårar.
-
Ett problem med testsite och tester är att de som engagera sig och lägger upp ett segel oftast lägger in sitt egna segel och ger det en 9:a eller 10:a. Blir inte meningsfullt med 10 st segel som får 9-10 på allt.
I själva verket är ju inte alla segel bra på allt och många segel och andra produkter har svagheter och knäppa lösningar. Vore shysst om man kunde komma tillrätta med detta på något sätt om det nu går. Kanske att man måste fylla i 5 plus och 5 minus.
-
Du kommer säkert få kanonsvar från de som lager brädor oftare än jag men dingstick används av de flesta inklusive mig som tillfällig lagning. Epoxy gäller vid permanent lagning.
Antingen seriös lagning enligt konstens alla regler med flytande epoxy (inte snabbepoxy) och väv.
Vill du använda enklare material och inte har all skyddsutrustning kan du kladda på superepoxy eller speciell epoxyspackel typ dessa prylar. Även med dessa behöver man iakta viss försiktighet men inte lika många varningstrianglar som flytande epoxy.
Finns liknande i andra surfshoppar eller båtbutiker
Mvh
Mattias
-
Vad har du för bil?
Med min ford tar det 1,5 timme 🙁Bicless
