Forumsvar skapade

Sida 101 av 427
  • dr-masse

Medlem
    6 juli, 2011 vid 06:54 som svar på: PWA Pozo 2011

Det är makalöst dåligt.

Jag skrev till info(kanelbulle)pwaworldtour.com och gnällde lite om utebliven livestream…

PWA = :santa::santa::santa::santa::santa:

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2011 vid 14:29 som svar på: PWA Pozo 2011

Wohoo, nu har han värmt upp!

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2011 vid 12:40 som svar på: PWA Pozo 2011

12:35 Right now the wind is howling and the sailors are warming up on their 3.3-4 meter sails. We expected competition to commence at 1:30pm, stay tuned for confirmation of that.

Oooooh, här blire till att hålla ett öga på tickern! Men va FAEN kan de inte streama live för?!? Den här gången kan de inte klaga på ”dåligt internettäckning” å andra bortförklaringar.

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:07 som svar på: Väjning kite – vindsurfare

Ja, ”glömma” kanske var att ta i. Farligt det där med text mot vit bakgrund, feltolkas ofta… 😀

Menade nog mer att ”glömma” på vattnet, det vill säga att man skall vara medveten om att den vind/kitesurfare man möter sannolikt (oftast?) inte har koll på styrbordsregeln. Så man måste liksom anpassa sig lite. Under en period körde jag båt rätt mycket (marinen) och upplevde flera situationer där man faktiskt var tvungen att bortse från väjningsregler och helt enkelt anpassa sig efter situation och omgivning för att undvika olyckor. För det måste alltid komma först – undvika olyckor, även om man i sak har rätt.

Som jag brukade säga till min fru – ”Visst, du kan knalla rätt ut på övergångstället utan att ens se dig för och bilarna ska stanna. Absolut. Och sedan kan du ligga där uppgipsad till halsen på sjukstugan och veta att du minsann hade rätt.” Hon ser sig för lite bättre numera.

Samma ”test” kan man roa sig med genom att hålla benhårt på högerregeln på en hel drös platser i trafiken och ser hur det går…

Sen, om det trotsallt skulle blir risk för sjökrock, så är det styrbordsregeln som gäller. Punkt. Så ni skall givetvis fortsätta att lära ut den.

• dr-masse

Medlem
    4 juli, 2011 vid 14:11 som svar på: Väjning kite – vindsurfare

Att alltid köra i lä om vindsurfare, så länge det funkar, låter mycket bra.

Glöm styrbordsregeln, mitt intryck är att knappt någon har koll på den i alla fall. Du kan ju roa dig med att fråga några vind- och kitesurfare på stranden om ”de väjer när de seglar på babords bog?”. Och den flyger all världens väg så fort det blir lite vågor, någon vurpar, blir omseglad eller bara helt glömmer bort vilket öra vinden skulle blåsa i nu igen…

Att köra med kite:n högt över någon som vilar eller badar ser jag inga större problem med, så länge det är avstånd som sagt.

Kappsegling är roligt, en ögonkontakt som bekräftar är väl inte fel.

Hopp – mitt intryck är att många (de flesta?) kitare när det är bra förhållanden för hopp inte riktigt vet a: hur högt det kommer att bli och b: var landningen kommer att ske. Och ju högre, desto sämre koll på b:, eller hur? Detta talar ju rätt mycket för att det skall vara rent i lä innan det laddas på lite fetare hopp?

Sedan kan en sak vara bra att tänka på. Jag har vindsurfat ett antal gånger med kiteare nu (Dalarö, Guincho, Kap Verde, Västkusten), har flera kompisar som kitar och tycker mig ha någorlunda koll på hur det funkar.

Men – faktum är att jag fortfarande kan ha svårt att tolka en kitares intentioner på vattnet, till och med vilken riktning det seglas åt (framförallt när det går långsamt med draken mer upp mot klockan 12). Det är svårare att avläsa på stance än på en vindsurfare vilket håll det åks åt och det går bra mycket snabbare att ändra riktning (gippa/slå) med en kite.

På Guincho höll jag förra året på att krascha rätt hårt med en kitare när jag tolkade hans manöver som att han var på väg att vända, men i själva verket gick ifrån vågen för att ladda för en riktigt fet toppsväng. Och där hade jag droppat in på vågen som jag trodde att han just hade släppt, mellan hans linor och en rätt fet skumvall… det kunde ha slutat riktigt illa och var faktiskt mitt fel som misstolkade hans intentioner. Med en vindsurfare hade det aldrig hänt.

Så – även för vindsurfare som är vana vid, och inte har något emot att köra med kitare, så kan det vara bra att tänka på att det inte alltid är uppenbart hur ni kör.

• dr-masse

Medlem
    4 juli, 2011 vid 12:59 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

MacA – du var modig och det höll. Tack!

Gör om det snart igen. Eller inte. 😀

• dr-masse

Medlem
    4 juli, 2011 vid 06:50 som svar på: Väderlänkar å tips

Den här sidan, som i alla fall jag inte hade sett tidigare, innehåller rätt bra swellproggar för en del spots runt landet (och i Europa):

http://www.surf-forecast.com/breaks/Toro

Har bland annat ”energy” utöver våghöjd.

• dr-masse

Medlem
    1 juli, 2011 vid 08:47 som svar på: Nyopererad blindtarm – Sabbad semester?

Hon är kvinna. Hon kan surfa imörrn.

En man kräver däremot vila, uppassning, markservice och allmän omvårdnad i minst 1 månad (kanske mer) efter ett sådant oerhört kraftigt ingrepp. Så länge det inte är en fet vindprognos på gång, då sker en mycket snabb och dramatisk förbättring av allmäntillståndet till frugans stora förvåning. ”Du kunde ju knappt gå nyss och nu skall du ut å surfa imorrn?”. ”Japp, känner mig något så grymt mycket bättre nu!”.

• dr-masse

Medlem
    30 juni, 2011 vid 13:32 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

WRF ligger i stort sett alltid lite högt.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:24 som svar på: Guincho forever

Du flyger direkt med TAP till Lissabon. Visst, det går att hitta billigare flyg till Algarve (Faro), men det äts ganska lätt upp av längre bilresa och mer strul när det gäller att ta med prylar. v. 29-30 är jag där…

TAP tar 35 € för vindsurf per väg.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:12 som svar på: Formula-gippar?

Snabböversättning – Han har flyttat ner till Isla Bela, som ligger vid kusten nedanför São Paulo, för att kunna träna hela tiden, blåser 6-10 sekundmeter i stort sett dagligen där, bäst drar det på i sundet.

Vill köra runt hela ön, helst vid hård SO, och sedan bjuda in andra vindsurfare från hela världen för en sådan tävling. 3-4 timmar tror han att det går att köra på.

Sedan gör han lite reklam för formula, berättar om att det funkar mellan 7 och 35 knop, han har segel på 10, 11 och 12 kvadrat.

Åsså bjuder han på ett par riktigt fina formulagippar, som sagt.

Ilha Bela är för övrigt lite av ett ”formulafäste” i Brasilien och jag kan verkligen rekommendera svenska Formula-surfare att åka dit. Sagolikt bra ställe för just den klassen. Mycket kitesurfare finns där också, inget problem då det är mycket gott om plats på vattnet.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2011 vid 06:56 som svar på: NP Fusion (6,7), freeride/freestyle

Behåll ditt 7.2 Zen för lättvindsdagarna och skön crusing. Inga problem att köra det på Skate 115.

Komplettera med någe runt 6.0 för mer freestyle. Kanske ett FireFly 6.1?

Du kan till och med gå ner till 5.7-5.8 utan problem.

• dr-masse

Medlem
    29 juni, 2011 vid 06:48 som svar på: Guincho forever

Guincho-romantik när den är som bäst!

Och snart är jag där igen. 😀

(15 år sedan vi sågs därnere, med andra ord. Känns smått overkligt att läsa, samtidigt väldigt inspirerande!)

• dr-masse

Medlem
    28 juni, 2011 vid 11:40 som svar på: Pozo Gran C. NU vind?

Att åka till Pozo på sommaren utan att packa 3.7 känns lite som att åka till Nordpolen utan vinterkläder.

Bara att packa det minsta du har med 5.2 som störst, blir fint skaru se. Jag har dessvärre aldrig kört just Pozo själv, och det är evigheter sedan jag var där (Bahia Feliz).

Men nog kommer det att panga på bra. http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=49348

http://pozonews-en.blogspot.com/2011/06/37-4.html

• dr-masse

Medlem
    28 juni, 2011 vid 09:32 som svar på: Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?

Det krävs mycket mod för att skriva ett sådant där inlägg redan på tisdagen… :santa:

Sida 101 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA