Forumsvar skapade

Sida 168 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 08:05 som svar på: TungSurf -Liket lever!

Åh, fasen! Någon möjlighet att man får se surferic med en rigg i nävarna surfandes Rullsand/Salnö/Torö någon gång igen?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 11:57 som svar på: Ezzy wave 4,7 på 430 rdm?

Steget från 5.8 till 4.7 är väl (för) stort, i mina ögon. Har du tänkt att ha ett segel däremellan?

Ezzy 5.2 funkar utmärkt på 430, och 5.8 – 5.2 är ett mycket bättre steg. Kompletteras lämpligen med 4.5 lite längre fram, och en 400 mast.

Du håller inte en 4.7a på 430 (= för hård mast) i särskilt mycket mer vind än 5.0/5.2 riggat på rätt mast.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2009 vid 06:05 som svar på: Brandonbay??
    frippe75;569283 wrote:
    Vad behöver man för dräkt så sent på säsongen???
    Fungerar en ny Oneil Psycho II 5/3 … Eller en 6/4 med huva?

Tror nog att en 5/3 räcker bra.

Visst, det är en bit att köra från Dublin, men inte värre än Stockholm – Varberg, tex… vägen har dessutom blivit bättre på sistone.

Det är ju en chansning att boka resa dit, men personligen tar jag hellre två bra dagar i vågorna på Irland än fem dagar i kaoset på Pozo, ah!

Shit, vad jag längtar till Irland. Hmmm, kanske i vår… :smirk:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 augusti, 2009 vid 09:32 som svar på: Strul med Köp & Sälj

Ja, Steffo är väl medveten om i stort sett allt det där, hoppas ny köpåsälj kommer snart, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 14:49 som svar på: Torö söndag

Mera bildgodis…

http://www.uddabildvinkel.se/bilder/090816_surfing/bilder/index.html

Har aldrig sett så många fina bilder från en och samma dag som denna söndag, jisses!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 20:30 som svar på: Torö söndag

Wohooo, nu lär jag bli uppe till midnatt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 19:13 som svar på: Torö söndag
    pressfotograf.se;568048 wrote:
    vilken bild? nr? kan vara bra att veta vad man ska leta efter när man går igenom bilderna? Kanske har fler sådana…. har 3000 bilder från söndagen.

Ah, såklart – http://www.pressfotograf.se/bilder/surf/090816%20Torö/slides/6.html är ju en grymt, oerhört, fantastiskt fin bild på just en aerial!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 18:42 som svar på: Torö söndag
    pressfotograf.se;568043 wrote:
    Vad f…n är en aerial??

En som bara kan plåta:)

En sväng högst upp på vågen, toppsväng, som har såpass bra fart och tajming att man får luft, ett hopp, upp i luften och landar i samma våg igen. Görs på invägen under vågridning, svårt. Jag har inte gjort många, men uj, uj, vad det känns fint när det går. Är man duktigt, som några i söndags, kan man få bra höjd och mer stil påre hela.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 18:34 som svar på: Torö söndag
    pressfotograf.se;568039 wrote:
    Ja, de som har lägre nivå kommer inte med på bild 😉

Ha, ha, det där citatet var kul. Kommer nog att användas en del mot mig, men jag vet några som jag kommer att skicka det vidare till… 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 17:50 som svar på: Torö söndag

Helt OTROLIGT fina bilder! Vilket ljus, vilken känsla!

Torö är verkligen vansinnigt fotovänligt, kul att se bilder på så många som var ute och körde.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 12:21 som svar på: Fituna – namnlista

Otroligt kul, och bra!, att så många svarat i denna tråd.

Jag låter den ligga ”klistrad” till sista augusti, sedan tar vi och sänder över detta till Nynäs kommun.

Tack alla!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 10:08 som svar på: Ponera att det skulle blåsa NV i Sthlm

Då är det nog bättre att åka ner till Rangsta brygga, tror jag. Inte lika långt, och vad jag begripit lika bra.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 10:03 som svar på: Brädfunderingar ( ja igen… )
    svennebanan;567874 wrote:
    Men kom ihåg att byiga vindar och liten bräda är bland det mest frustrerande saker en människa kan utsättas för. Jag tror tom Fuglesang skulle tappa fattningen om han utsattes för en plana/sjunka/pumpa/plana/sjunka timme på mälaren.

Helt sant! Därför är det så viktigt att kika på sin egen vikt, ambition, förmåga, var man seglar och vad brädan skall användas till.

Men för egen del, i förhållande till min vikt, så kan jag verkligen önska att jag hade skaffat mig en bräda under 80 liter / 57-58 bred tidigare än jag gjorde. Jag plockade ändå fram den när det blåste bra, och när det väl blåser är skillnaden i volym inte så påtaglig, faktiskt. Men man måste såklart ha en bräda till om man skall ha en lite mindre planka för blåsigare dagar.

På någe vis känns det lite som om lätta seglare lite för ofta kör på för stora brädor, och tunga seglare på för små… tycker att vindsurfbranschen är lite kass på att förse tyngre (över 90 kg) seglare med bra ”småbrädor”, men även anpassa sig till lättare (under 65 kg). Det känns ibland som att det är 75kg +/- 10kg som styr rätt mycket av brädutvecklingen.

Exempelvis upplever i alla fall jag det som att stora vågbrädor är ofta väldigt inriktade på lättvindssegling, små vågbrädor är mer styrda mot stora vågor och/eller väldigt mycket vind. Det gör att en tyngre seglare som väljer en stor vågbräda för mer vind kanske inte får just det han behöver, medans en lätt person får en kanske lite onödigt seg sak att åka runt med. Typ.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:56 som svar på: Ponera att det skulle blåsa NV i Sthlm

Ja, pratar vi Mälaren och sydsidan av 08-land så är väl Sandviken inte så dumt. Även nedre delen av Erstaviken kan bjuda upp rätt bra, Baggen kan funka den med.

Annars får man åka en bit på NV för att hitta friare vind.

http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=1&windDir=NW

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:52 som svar på: Komplett utrustning saknas på torö!

Åh, shit vad surt men tur att du kom in välbehållen. Skall hålla ögon och öron öppna.

Var det en ny eller äldre mastfot som pajjade?

Sida 168 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA