dr-masse
Forumsvar skapade
-
har sett något skrivet om att den lanseras senare, sep/okt…
-
Ja, och för de som missat det så finns ju http://www.quadwindsurfing.com som ju är Starboards svar på frågan…
-
Då ligger Fanatic 2010 uppe, lite intressant att de plockat bort Allwave-brädorna… i viss mån verkar den minsta FreeWaven (75) vara en ersättare, men endast klassisk NW och Twin, nu i fler storlekar.
http://www.fanatic.com/public/content/e554/e555/e8040/index_eng.html
Även JP ligger uppe…
-
Lars_K;563810 wrote:Köp Mauisails master! Ingen idé att krångla med andra master med mer eller mindre fel kurva för att spara några hundralappar. En bra RDM-mast har du i minst 5 år så det är ingen kostnad utslaget. Och så får du ut max av seglena och slipper osäkerheten i hur du ska trimma seglet. Sen får du nog räkna med at hålla dej till Mauisails eller Gaastras segel så länge du behåller masterna. Inget fel i det, det är ju bra grejjer!
Ah, nu ser jag att jag läste fel i farten! Det stod ju ”de hade” och inte ”jag har”. Håller med Lars_K helt – köp rätt mast från början om du har möjligheten! Sorry för min lilla läsmiss.
-
Jag blir alltid så j-a glad när jag får segla vågor, och än gladare, dessutom oftast lätt förvånad, varje gång när jag upptäcker att jag lyckats placera mig själv hyggligt rätt på en av de trevligare, att alla tekniktips och tankar fullständigt försvinner så fort den första svängen läggs på vågen…
så jag seglar twinser med grymt bakfotstryck, lägger knappt ner seglet alls i bottensvängen, har tokbrett grepp i toppsvängen som närmast garanterat är antingen a: för tidig eller b: för sen. Detta avslutas lämpligen med en fint spolning när jag tror mig kunna smacka skumberg i risig cross-on.
Jag älskar det och saknar det väldigt mycket när jag sitter här vid tangentbordet.
Hmmm, jag skulle nog kunna slå Mags spolning i Åsa rätt rejält. Får åka ner dit och visa hur hela tvättprogrammet ska se ut, tror jag… då kanske jag äntligen fastnar på film eller bild, ah!
Härlig film! och många duktiga seglare, tröttnar aldrig på att se svenska vågor, lokala förmågar i farten och Andys loopar…
-
Gaastras mast (om vi talar RDM) är inte alltid så toppstyv som man kan tro, snarare är bottendelen mjukare än hos en del andra (enligt Matt Pritchard) Tror att Amex masten kan funka, vissa av deras master är lite hårdare i toppen än andra, jag har haft några Amex och de var lite styvare än exempelvis Powerex eller Simmers egna. Funkade dock utmärkt i Simmer, så ingen stor skillnad.
Jag körde några dagar på Legend på Kap Verde i våras, och det seglet gillade jag bäst av Maui Sails. Enkelt att köra med, neutralt i manövrar och helt ok drag. Spontant tror jag inte att ett segel med den karaktären är sådär super-superkräset när det gäller mastval. Har du flyt kan böjkurvan på din Amex eller TecnoLimits sitta fint i Legend, även om de inte är lika toppstyva som Maui Sails egna master.
Från Boards ”mastnummer”, maj 2007, ”If it’s (masten, alltså) of the right overall stiffness, a flex-top mast can actually work very well on a sail designed for a stiff-top”.
Men – varför inte fråga på Maui Sails forum? – http://www.mauisails.com/forum/viewforum.php?id=1
För jag förstår om du vill veta innan du köper, ah!
-
Denna idé dyker upp då och då här på konfen.
Och rekommendationen från församlingen är i stort sett densamma:
Det är en dum idé. Det blir fel böjkurva, förstärkningar i botten och bomområdet hamnar fel, den kommer inte att passa segel som är sydda för en kortare mastlängd och, sist men inte minst, man mer eller mindre förstör en fungerande mast. Jag har seglat med kapade master på ett par uthyrningar och det är, ursäkta uttrycket, skit.
Hellre en billig och tyngre mast i rätt längd än en lättare och dyrare kapad.
Summa summarum – gör det inte.
-
Ja, det här är ju precis som att komma till Torö och ställa sig i kurvan. Visst, det kan man göra, men det innebär problem för alla andra och försvårar dialogen med boende och andra intressenter i området.
Och ibland så kommer det en lastbil… och tutar… 😀
Seglar du första gången på ett nytt ställe, fråga gärna lite om var du kan parkera och annat som du kanske behöver tänka på, typ – inte gå rakt över XX privata mark med grejorna eftersom han (oftast en han…) är känd för att ogilla allt vad surfare heter.
I slutändan handlar det om respekt, oftast gentemot de som bor i området men även andra friluftsmänniskor, men i många fall även mot andra surfare som jobbar och engagerar sig för att just det ställe valt att besöka skall kunna fortsätta vara tillgängligt och öppet för dig som vill ut i vågorna och få en härlig dag på vattnet. Så svårt kan det väl inte vara, ah?
-
Vad har du för mast till seglet och hur mycket nedhal drar du? Det var ett tag sedan jag hade, och seglade, ett ZeroSeven, men min erfaranhet av de är att de vill ha rätt mycket nedhal och att de, som sagt, ser rätt plana ut på land.
-
Fina bilder, Vilshärad såg väldans bra ut! Skulle gärna vilja segla där någon gång, står kvar på listan. Och det syns att det är Simmers ”hemmaplan” i Sverige, måste jag säga…
-
Kontaktlim eller liknande (som tål vatten, såklart) brukar funka utmärkt.
-
Mmmm… lite ökade det, men det avtog igen… kul att vara ute och känna lite på Torö, men inget var gratis idag… extra skoj att ta en sväng med Gaastra segel (Poison), har nog inte haft ett Gaastra i nävarna sedan 1998-99, 10-års jubileum!
-
Jag tror att Iron skulle passa dig rätt fint i de större storlekarna. Jag har kört Iron 5.3 en heldag i Apelviken och gillade seglet. Det känns som en mix av gamla Crossover och Icon (som jag själv har), dvs det är lite dragigare än Icon men mjukare än Crossover. En trevlig mix tyckte jag själv.
Iron går nog igång aningens tidigare än Icon, men någon större skillnad är det inte. Faktum är att den egenskap som jag kanske förvånats mest av i mina Icon (2008) är att man kan ”lättvindstrimma” de rätt bra, framförallt 5.3 men även 4.7 kan man få bra bottendrag i utan att det blir knas i mer vind. Skillnaden ligger kanske mer i att Iron liksom drar utan att man behöver jobba för det, lite ”latmansplaning” om du förstår vad jag menar?
Icon är ju väldigt skönt i manövrar, men Iron ligger inte så långt efter. I mina Crossover kunde jag uppleva att lattorna kunde vara lite sega att slå över (framförallt den längst ned), men i den Iron 5.3 jag provåkte fanns detta inte alls. För manövrar fördrar dock jag Icon, tycker det är seglets främsta styrka, man liksom nästan glömmer bort det i seglingen vilket är ett bra betyg i min bok.
Som tungviktare så tror jag att den lite längre bomlängden på Iron i större storlekar nog är bra för dig. Lite ”gratisdrag” och lite pulver i bakhanden brukar inte sitta fel när man väger mer.
XD 2008 var ett segel med, tyckte jag som haft 6.0, klart godkänt bottendrag men framförallt var det väldigt lättpumpat. Dock – kräver nog snäppet mer ”aktiv” stil för att gå igång än Crossover. XD 2009 är, vad jag har förstått, snäppet mer manöverorienterat och därför mindre dragigt än 2008. Så – jag tror nog att Iron, för de allra flesta, är ett segel som går igång tidigare än XD 2009.
6.2 tycker jag själv, numera, är ett snäppet för stort segel för vågsegling. Dock finns ju dagar när det behövs segelyta, så det är ju ett måste i segelgarderoben om man väger 90+ och vill få dagar på vattnet.
Jag tror nog att Iron 6.2 skulle sitta fint i din segelsamling. Nya Black Tip ser ju fint ut, men här är bommen klart kortare vilket gör att jag lutar åt Iron för en tyngre seglare (om den kanske främsta tanken med seglet är att få fin segling i lättare vindar). Dock – detta är ju teori så det stänker om det, kanske prata med gossarna på Surfers om vad de tror?
5.3 är ju storleken då vågseglingen börjar på allvar, framförallt på Västkusten (här på baksidan kan det faktiskt bli rätt många bra dagar med 5.7/5.8 oxå). Här får du välja, vad är viktigast? En mjukare känsla, men fortfarande bra drag = Icon. Lite mer pulver, men ändå inte stelt = Iron.
Iron 6.2 och resten Icon kanske är melodin för dig? Möjligen Iron även i 5.3?
Tyvärr är jag inte någon stor kille, 78 kg på 190, men kanske ger detta något ändå… :tongue:
-
Maglu;561983 wrote:Är Simmer allmänt bra för stora/långa personer?
Jag har ett nämligen ett Simmer XD, som är det enda seglet där jag får upp bommen i någotsånär rätt höjd utan att behöva sätta mastfoten nån dm längre än avsett (glipa mellan segel o bräda som följd). Mina övriga segel (NP) verkar inte ha utskärningen lika högt för bommen. Samma med Naish verkar det som enligt MWP…
Jag är 195cm…Jag brukar ha bommen rätt högt i mina segel, och sedan 2004 (typ) har jag aldrig haft några problem med Simmer, brukar till och med vara en liten bit kvar till toppen av bomuttaget i mastfickan… (Crossover, Icon, XD har jag kört), jag är 190. Så – jag skulle nog våga påstå att Simmer funkar bra för långa personer när det gäller bomhöjd, i alla fall.