dr-masse
Forumsvar skapade
-
Provrigga först, är mitt råd. Men – det är stor sannolikhet att det inte kommer att funka 100% med de där North-seglen eftersom det är räjsing-grejor. Då handlar det inte bara om böjkurva, utan även om mastens tjocklek och hur det funkar med camber. Denna typ av segel är, trotsallt, de mest mastspecifika som finns på marknaden.
Simmer SC10 är hursomhaver en mycket prisvärd mast i den där klassen, i mina ögon. Vill du ha räjsingsegel som garanterat funkar med den stickan, så är det nog Simmer-segel som gäller.
-
Överhuvudtaget tror i alla fall jag att dessa mer ”dragorienterade” segel som dykt upp på senare år i lite mindre storleklar är en riktigt, riktigt bra idé för en massa vindsurfare i ett land som Sverige. Prestandan är fullt tillräcklig, och du behöver inte investera i en värsting-mast för att kunna få plana iväg tidigt och få bra fart på grejorna.
Faktum är att jag tycker mig se många seglare som kör med nästan onödigt avancerade grejor. Du behöver inte ha en räjsrigg för att kunna segla fort och få ut mycket av din segling, jag skulle nästan hävda tvärtom. Det hämmar snarare utvecklingen och gör att många sköna dagar missas eftersom det ofta är riggar som är gjorda för att prestera som bäst i den övre delen av sitt tänkta vindregister.
Jag är själv förvånad över att inte fler freeriders satsar på segel som NP V8 Helium, Sailloft Traction, Severne Glide, Gaastra Plasma och liknande för att sedan byta ner till en smidigare/snabbare rigg när det blåser mer än 9-10 sekundmeter.
Här kan jag nästan känna att vindsurfindustrin faktiskt har levererat något som många borde vilja ha (och som varit efterlyst), men som inte säljs eftersom de inte upplevs som tillräckligt ”räjsiga” eller ”snabba”. Det är nästan så att jag är rätt (helt) säker på att det finns klart fler NP RS Racing Evo II på svenska vatten än V8 Helium…
-
Ja, vad skall man säga? Den sporten som känns klart nyast och mest spännande är ju såklart kite. Utvecklingen sker, fortfarande, i en helt annan takt där.
Jag brukar säga att hade jag varit 16 och börjat idag så hade det lätt blivit kite. Mycket lättare att lära sig, funkar i mindre vind, enormt mycket smidigare att ta med sig (jämför en kite och två drakare med en bräda och tre riggar…).
Nackdelar, då? Ja, det krävs ju lite yta att starta och landa en kite, och det gör ju inget om det finns lite extra plats på vattnet oxå eftersom en kite + linor helt enkelt tar mer plats på vattnet. Och är man ovarsam och det går fel så kan det gå rejält fel. Har sett kitar i träd, båtmaster och elledningar (höjdaren i höstas – killen med kiten uppe fast i tågledningarna i Apelviken… skulle nog inte hända med vindsurfing). I mer vind tror jag nog, fortfarande, att vindsurfing är roligare, men kite äter upp detta avstånd mer och mer. Sedan ser det ju ut att kunna vara rättså trassligt med linorna, både på land och i vattnet, lite då och då. Att tappa kite-brädan i vågorna och sedan dragga efter den bra länge ser inte heller så helfestligt ut. Då föredrar jag att simma efter vindsurfprylarna, ah!
Så – varför vindsurfar jag då? Kanske mest för att jag, efter över 20 år i sporten, fortfarande tycker att jag utvecklas och lär mig massor. Både på plattvatten och, framförallt, i vågorna. Tröskeln till vindsurfing är avgjort högre, men kanske är belöningen rentav ännu större?
Själv skulle jag, om jag hade tid, dolares och talang…, så skulle jag lätt kita och vindsurfa. Och vågsurfa. Och SUPa lite. Och helt enkelt välja efter förhållanden och humör. Just i lite lättare vindar – 6-7-8-9 sekundmeter, så ser kite väldigt najs ut och mer utmanande än vindsurf. Men i lite mer vind så känns vindsurf helt rätt, och vindsurfing i vågor är så galet kul att jag nästan ser det som ”upplevelsesporternas stora hemlighet”.
Samtidigt var en av årets största åskådarupplevelser i år att se den lokala lillkillen på Kap Verde som med en lagom sunkig och sliten kite körde strapless på en snudd på vanlig vågbräda och vågred som en gud. Det var imponerande och inspirerande!
-
Vet inte om det blir så mycket större fenyta, fenorna är ju klart kortare (15-16 cm) och rättså tunna. Upplever, som doc, inte min twin som slö alls, utan rätt normalsnabb för en vågbräda.
-
Förmodar att du har en egen profil med egna spots å så?
Gå under ”settings” och välj ”inställningar”
-
Ja, en viss konfgeneral har kört North RDM i bland annat ICE helt smärtfritt.
Borde funkar hur fint som helst med RDM även i North, viktigast är som sagt att det är en mast som passar.
-
Ah, då begriper jag ”set-up” tanken bättre! Mmmm, köpa bräda till söta frun, det måste kännas bra!
Ja, om nu det kommer att finnas en 115-liters bräda tillgänglig, ifall frun vill och gud är god, för de där fina brisdagarna som dyker upp då och då så tycker jag nog ändå att du, på Gotland, kanske skall kika på ett mer renodlat vågvapen? Det är ju ändå vågsegling som är prio 1 för dig, väl?
En RRD Twin 99, t ex… eller en Evo 100… eller en Withcraft Chakra 100… eller ett specialbygge från Boardcorner… Mistral Twinzer 92 (går de att få tag i?)… naish global wave 98…
Men annars är nog en 100-liters fsw inget dumt val alls, skönt med lite lättillgänglig fart under fötterna. 100 liter bör dock vara fullt tillräckligt, även med 88 kilo innanför neoprenet. Tyvärr vet jag inte ett smack om AHD, men RRDs freestylevågisar är ju kända för att vara väldigt lättåkta och kontrollerade. En mindre, mer vågorienterad, fena är dock ett krav om den skall ut i vågorna, men sådant har du ju koll på ändå.
-
Otroligt kul att det går så bra för dig – ladda på och njut ordentligt!
-
Både RRD 115 och Rebound 113 tror jag alldeles oavsett är för stora för att köras i vågor… även om du är en ytterst vältränad man i absolut toppform! så tror jag inte att det räcker för att trycka ner kanten på sådana vågor i något som skall likna en bottensväng…
Jag äger 77 klena, långsmala pannor, men upplever att jag i princip aldrig behöver en större största vågis än den 90-liters planka jag har nu, som dessutom mer är som en 85-liters fsw rent seglingsmässigt. Min förra bräda, en RRD WaveCult 90 kändes avgjort större än den jag har nu (trots samma volym och väldigt lika mått i övrig) och den sålde jag i stort sett enbart för att jag tyckte att den var ett snäpp för stor i vågorna för mig…
På Gotland skulle i alla fall jag definitivt ha en riktig vågbräda i 90-liters klassen för de där fin-fina 5.7-dagarna (5.8 för vissa…) som alltid dyker upp på öjn. Det känns för mig som den viktigaste brädan man kan ha där hos er. Min 90-liters vågis är väldigt mycket inhandlad med Gotland i åtanke, och de fem-sex pass jag fått där med den har hittills bekräftat valet väldigt väl.
Jag skulle hellre ha en 110-115-liters vadsomhelstbräda för lite bris- och träsksegling för en billig peng och istället lägga slantarna där det ger mest effekt – vågbrädan för 5.7-dagarna. Misstänker lite att du kanske försöker få både och i en och samma bräda (dvs en brisbräda för dagar med mindre vind som även funkar i vågor)?
-
Det beror väl rätt mycket på var skadan sitter oxå?
Men generellt sätt så tror jag att master kan vara knepiga att laga. Dock vet jag att det finns kunnigt folk som bland annat lagar hockeyklubbor i kolfiber, så nog borde det gå fint att fixa.
-
andersbq;552578 wrote:Denna rubrik får mig att återigen reflektera, varför väljer vuxna människor som uppenbarligen lever för vindsurfing att bo i Stockholmsområdet?
(jag har postat en poll om detta för nästan 2 år sedan, men jag tycker fortfarande att det är en märklig prio om man inte har budget att åka utomlands till Maui, SA eller WA varje år.Äh, så jävla illa är det faktiskt inte. Vi pratar ju inte om Moskva eller Berlin, liksom. Det finns ställen på alla vindriktningar, vatten är nära nästan överallt (visst, det är ofta byigt), man kan lätt ta färjan till Gotland, Torö är ingenting annat än fantastiskt kul att segla på, Väddö och Rullsand är klart bra.
Och så en resa på det.
Livet är betydligt mer än vindsurfing. Även för mig. Ur surfsynpunkt ser jag det såhär – på hemmaplan så håller jag igång seglingen när tillfälle bjuds, med lite tur så blir det även lite vågåka några gånger. Därefter så läggs några helger om året på lite bilresor – Gotland, Danmark eller västkusten och gärna en längre utomlands om det går. Förra året seglade jag enbart i Sverige, och det var faktiskt min kanske allra roligaste säsong någonsin.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen – de sanna vindsurfingentusiasterna bor i Stockholm. Glädjen över att vara ute på vattnet är rentav större här än någon annanstans i Sverige. Varje Stockholmare som blivit någorlunda hygglig på att vindsurfa bör tilldelas högsta respekt och beundran, för det är en bedrift. Folk runtom i landet gillar ju att beundra Stockholmare, så det är ju bara att fortsätta med det… ha, ha! För en sak kan man säga – bortskämda med bra förhållanden och lättillgänglig segling blir vi inte.
Att bli bra på att segla vågor eller över 35 knop när man bor på Västkusten är väl lite som att lära sig fickparkera om man är bilägare på Kungsholmen. Inte så märkvärdigt. (ah, den där meningen vill jag läsa svaren på… 😀 ). Men på ett lite allvarligare plan så tycker jag mig ibland se att de som faktiskt bor på ställen där seglingen är grym dessvärre inte alltid verkar har vett att uppskatta det. Emellanåt tycker jag mig se att mer energi läggs på att tala om hur dåligt det är på andra ställen i landet (läs: Stockholm) än att uppskatta och ta tillvara på de egna förutsättningarna… För mig som 08-man att komma ner till Apel och få rigga på konstgräset framför surfcentret blir man ju så glad av att det nästan är larvigt. Att då höra om det knöliga i att välja mellan Apel eller Lejjet eller norra eller mittenparkeringen…, ja, vad skall jag säga… kanske är det därför som inflyttade stockholmare ofta är de största entusiasterna även på andra ställen rutom i landet, ah? 😉
Men visst – vore det inte för jobb, vänner, familj och en hel del annat som jag uppskattar mycket i livet skulle jag gladeligen flytta väster eller söderöver. Men jag har valt att stanna och trivs fint med det. Men längre fram i livet skulle en flytt till exempevis Halland eller Skåne inte sitta fel, måste jag medge. Men då måste bra många fler pusselbitar än ”vindsurfing” hamna rätt, även för en, och det vågar jag väl skriva här?, entusiast som jag.
Och till sist – om nu seglingen här är så j-a dålig, varför har jag vindsurfat här i över 20 år och tycker fortfarande att det är det roligaste som finns?
Nu blev det visst lite försvarstal här, men ibland så framstår det liiiite som att vi i 08-land bor och lever i vindsurfingens sibiriska saltgruva. Fullt så illa är det inte. Det är nog i stort sett samma regel som gäller över hela landet – ta tillvara på den vind och de vågor som bjuds pöjkar o flickor!
Till sist avslutar jag med lite vindstatistik 1961 – 2004
Nr Station jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec år
6226 Hallands Väderö 7.5 6.8 6.8 5.9 6.0 5.9 6.1 6.0 7.1 7.2 8.3 7.9 6.8
8745 Landsort 8.9 7.9 7.6 6.8 6.3 6.0 5.9 6.2 7.6 8.1 8.9 9.2 7.4
6855 Hoburg 7.3 6.8 5.9 5.3 5.1 4.9 4.7 4.8 5.6 6.3 6.4 6.9 5.8
9945 Söderarm 8.9 7.8 7.3 6.6 6.1 6.1 5.9 6.4 7.7 8.4 9.1 9.3 7.5(att väderstationen på Landsorts fyr är närmast ökänd för att visa för mycket vind talar vi såklart väldigt tyst om i sådana här sammanhang…)
-
Prognosen går alltid ner.
Tjänstledig över sommaren för surf – ja, om du åker utomlands…
-
dr-masse
Medlem10 juni, 2009 vid 12:44 som svar på: Hjälp, vilket flygbolag skall jag boka till SA?Ja, BA går ju fetbort. Har kompisar som flugit ner och bland annat KLM verkar ha funkat bra.
Annars är ju det här ingen dum sida att kika på…
-
xhib;552138 wrote:Tyvärr är det inte helt sant. Det finns faktiskt en EU-regel som säger att om en affär säljer för mer än ett visst värde per år till ett annat EU-land så skall de redovisa moms till det landet. För Sverige går gränsen vid 320000 kr. Momsen tas ut av butiken så har du fått ett pris av dem så tillkommer inget vid leveransen, men det kan alltså bli dyrare än de priser som syns på en website.
Se detaljer under:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/traders/vat_community/index_en.htmSom tur är struntar nog de flesta butiker i den regeln. Jag har dock åkt på att betala svensk moms en gång när jag köpte cykelprylar från en tysk affär.
Undrar om Keppler är momsreggad i Sverige… 😉 en nyhet för mig, hursom. Har kollat på Tullverket förut, och då såg jag inget om den där beloppsgränsen, undrar hur många handlare som känner till detta?
Bra info, hursom, här från http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390
Köp på distans – Internet, postorder, TV-shopOm du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler.
Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.
Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren. Försäkra dig om att momsen ingår i priset!
Mer information om moms vid distansköp finns på EU-upplysningens webbplats.
-
Det verkar som om Foreca (finsk vädertjänst) som levererar, sedan vet man ju inte hur mycket egen analys som görs.
Känns dock som Foreca rakt av, i stort sett. Men plus för Pohlman såklart!