dr-masse
Forumsvar skapade
-
Tycker nog att det vore rätt naturligt att fenor hamnar mer i fokus när det gäller vindsurfing i allmänhet, men kanske vågsegling i synnerhet.
Lyssnar man på det här http://www.surfline.com/video/going_off/ så inser man att vågsurfarna med all sin soul minsann är petiga när det kommer till den här biten… gillar även tanken att kunna köra lite olika fen-setup beroende på vilken typ av surfare man är och hur man seglar.
Jag spanar att detta med twin-fin bara är början… 🙂
-
Jodu, här hade det inletts packning och skulle dra nu. Men det ser ut på kustobsarna som det redan har börjat droppa, och med 5.3 som störst just nu så… hej familjen!
Hoppas ni som åker hinner få lite segling!
-
Den senaste uppdateringen på kanotvädret var ju inte rolig.
Tror det är kört, men går kanske upp imorrn och kollar läget. Men det känns inte så lovande, ens tidigt på morgonen…
-
Samma här. Jag vet att mitt Icon 4.1 funkar bra på 400 mast, men nog kommer jag att skaffa en 370 så småningom.
Märkte när jag provriggade här hemma att jag fick dra ganska hårt för att få det rätt. Klar skillnad mot 370 (som jag inte har, men har kört några gånger med utomlands).
-
Jag kommer att komplettera med en riktig freestylebräda nästa år. Har som sagt haft XD 6.4 i år, tyckte mycket om det så jag vet ganska väl vad jag får i XD 6.0. Hoppas jag!
Och jag vågar inte ha en 6.0a utan bra krut i som största segel här i 08-land. Då blir det inte mycket seglat alls…
-
NEJ, jag tror INTE att det är en bra idé att handla 3.7 till en hundralitersbräda. Det är bortkastade pengar. Om man inte är fullständig nybörjare eller nåt.
Brädan är för stor för segelstorleken. Punkt.
-
Lyssna på Rasmus. Vad vet väl Ola_P och Oåxen, två av de mest rutinerade surfarna här på konfen?
Skaffa 3.2 till din 103-liters när du ändå är igång. Snart kommer höststormarna.
-
Fasen Arnie, vilket j-a monsterinlägg! Helt i min egen klass, mmmm….
Du har lätt bekräftat mitt val av segellinje i år. Det har blivit XD 6.0 och Icon 5.3, 4.7 och 4.1. Allt du skriver gör att jag känner att jag valt helt rätt. XD kommer klart mest att användas på plattvatten, och kanske någon gång få hälsa på lite vågor i lättare vindar. Håller med om draget i XD, det är bra!
Och Icon känns helt rätt, jag har kört rätt mycket x-flex på Guincho (06 och 07), och även om jag gillat de skarpt så vet jag att jag nog behöver lite mer pulver hemma i Svea. Å då känns ju Icon som ett perfekt val!
Skall bli mycket spännande att testa dessa! Var är vinden? Söndag, kanske?
Surfa På!
-
Jag undrar om inte 8.5 – 7.0 är en bra idé? Men det är absolut en bra idé att hålla sig till samma segelmodell i din linje, om du nu är nöjd med åttahalvan. ALLT blir så mycket enklare, och man tjänar mycket på att lära känna sina segel.
Med fullt tryck i V8 7.0 lär det ändå vara brädan som sätter gränsen?
Säger jag som aldrig har kört på grejorna…
-
@Oregistrerad 412420 wrote:
Så du har blivit av med FW98? En mycket nice bräda, en världs skillnad mot min JP FSW98 när det gäller svängbarhet på vågen. Därför dissar jag själv nu JP FSW och hoppas på FW eller Kombat. Har faktiskt tänkt på RRD FSW men har riktigt inte bestämmt om den kommer med i matchen. Varför ICON? Ska du köra mycket down-the-line framöver? Lite ovanligt val om man tänker på att Stockholms trakten har vanligtvis inte mycket att erbjuda gällande bra vågor, Torö visst, men stället är lite övereklammerat.
Gällande Ezzy, Angulo och 5.8. Angulo bor på Kap Verde och där blåser det oftast inte mer än att 5.5-6.0 är en lämplig storlek, därav flest foton på 5.8 och Angulo!Japp, FW98 har blivit såld. Har nog aldrig tagit emot att sälja en bräda så mycket, uj vad jag gillade den. Men jag har bestämt mig för att testa en ”riktig” vågis som som största vågbräda. Vi får se om jag har tänkt rätt. Detta då jag kör plattvattenbräda – stor vågbräda – liten vågbräda.
Valde ICON för att jag sökte en lite mjukare känsla, samt att jag tänkt ta med på resor. Det är ändå drag så det räcker för mig i de, jag tycker sällan att det är ett problem när jag kör 5.3 eller mindre.
Angulo kör 5.8 på Sylt, Hawaii, Cap Verde, Guincho… you name it…. 😀
Torö kan man säga mycket om, men jag är oerhört glad att det finns och att möjligheten till bra vågsgling finns rimligt nära Stockholm! Jag gillar all segling på stenstranden, även spikrak onshore, bara det är tillräcklig vind och vågor, ah!
-
Jag gillar verkligen inte små lågtryck som drar förbi alltför nära. Blir sällan bra vindar då, handlar mer om att ha flyt och vara vid rätt ställe vid rätt tidpunkt. Ser ut att kunna bli rejält med regn här och där också.
Men visst tänker även jag chansa! Men fasen vad svårplanerat det ser ut.
-
@Goose 412351 wrote:
Själv håller jag på att tänka på min nya segellinje. Kan starkt rekommendera 5.4-5.3 som en ”måste” storlek för Sverige. Väger själv 78 kg och använder mitt Simmer CO 5.3 ca 60% av tiden jag surfar, det gäller både i Stockholm, västkusten och öland. De senaste 7 ggr i augusti (2 dagar i varberg, 3 dgr på norra öland och 2 ggr i Nävekvarn, Bråviken) har jag endast använt mitt 5.3. Använd bräda: JP RWW76.
Nu funderar jag på 2 uppsättningar: Gaastra Poison 6.2, 5.4, 4.7 och 4.0 eller Ezzy Wave SE 6.3, 5.5, 4.7, 4.0. Båda två går att köra på 2 master 400 resp 430. Båda segel har fått mycket bra betyg för bra bottendrag kombinerat med bra stabilitet vid hård vind. Ezzy Wave har fått enastående omdömmen för att ha ett väldigt brett vindregister. Enda funderingen jag har är om avståndet mellan 5.5 och 4.7 blir för stort. Vad tror ni andra? Har planer att byta min JP FSW98 mot en Kombat96 eller Fanatic FW95 som min största bräda. 5.3-5.5 är perfekt som minsta segel för den stora brädan resp. största segel för den minsta brädan.
Masse! Vilka segel har du valt och vilken är din största bräda?
Jag kör Icon 4.1, 4.7 och 5.3 samt (på väg, ah! 😀 ) XD 6.0.
Brädor är RRD WaveCult 90 och WaveCult HC75. Kommer att komplettera med en 100-110 liters freestyle eller freestylewave, men det får bli nästa år. Är ändå lite mer kräsen med seglingen så här års…
Vad gäller Ezzy så tror jag att hoppet mellan 5.5 och 4.7 är smärtfritt. Om du inte oroar dig över hoppet mellan 4.7 och 4.0, ser jag liten anledning till att bekymra sig över 5.5 – 4.7. Jag har ju länge kört 5.0 – 4.2, och det har funkat helt OK. Har några kompisar som är på väg att köra Ezzy, och ser fram emot att testa. En gång i tiden hade jag själv Ezzy, men det är ju fasen 10 år sedan, så nå’t har väl hänt… och då var inte bara våg, utan ett Ezzy race dessutom!
Det enda med Ezzy och storlekar är väl att om man kollar vad Josh Angulo kör så har ju han fasen nästan alltid en och samma size i nävarna – 5.8. Och då kan man ju misstänka att det är en väl genomarbetad size i Ezzy linje, ähum. Sådan här info kan skapa de mest underliga mentala barriärer har jag märkt på nära håll när segellinjer skall planeras, ah! 😀
Om du kikar på Kombat 96 eller FW95 som största bräda, tycker jag även att RRD FSW är värda ett öga också. Som du säkert vet är Fanatic FW98 en av mina absoluta favoriter genom tiderna som allround-maskin i den storleksklassen, men jag har kört RRD FSW 95 (2006 och 2007) i riktiga vågor och den är inte dum den heller. Även RRD FSW 85 är najs. Dock bör man byta fena för vågåkning, framförallt på 95an. Kombat är säkert najs den med, men jag tycker att den är lite tung… (uj, uj, nu har jag lagt upp för Ola H. här!).
Väljer du Fanatic FW95 i slutändan kommer du att bli nöjd. Det är en bra bräda, tycker jag. Va fasen, nu blev det en bräddiskussion i den här fina segelstorlekstråden, fasen oxå.
-
Det verkar kunna bli vadsomhelst i helgen med ett lågtryckscentrum som sveper förbi väldigt nära 08-land. Då brukar det bli alla möjliga gissningar…
Jag är duktigt irriterad på SMHI och funderar på en lite större protest med forumet i ryggen… får se vad jag orkar med.
Irritationen över SMHI bygger inte på att de är dåliga, utan framförallt på att de är så f-annat spretiga. Jämför man SMHI:s egna sajter får man ju olika bilder av vädret. Hur f-n är det möjligt? Sedan är ju båtvädret under all kritik för en betaltjänst, gå in på http://www.magicseaweed.com och kolla hur det borde se ut…
-
Men på ett lite allvarligare plan – visst finns det bra segling i Stockholm! Men utan bil blir det svårt, mycket svårt.
Och Stockholms största fördel ur surfsynpunkt är trotsallt två – nära till Arlanda och färjan till Gotland, ah!