Forumsvar skapade

Sida 232 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 september, 2007 vid 11:23 som svar på: Nyinflyttad student i stockholm

Jag har sagt det förr och jag säger det igen – de verkliga vindsurfingentusiasterna är de som bor i Stockholm. När jag med jämna mellanrum påminns av verkligheten vilken usel vindsurfare jag är trots 20 år på vattnet, så brukar jag pigga upp mig själv med frasen ”som 08-surfare är det fanimej ett smärre mirakel att jag överhuvudtaget klarar en vattenstart!”

Hursom, bjuder på ett gammalt test från förr, om någon orkar läsa det… 🙂

Tillhör DU en av Sveriges tuffaste Surfers?
    Efter tonvis av beröm, utmärkelser i modepress, journalistpriser, presskonferenser och erbjudande om att spela fyrhändigt med Robert Wälls på Victoriadagen inser jag värdet av en sak. Repriser.

Efter min förra braksuccé, the Surfalizer 2.0, måste en uppföljare komma. Har ju lärt mig av Hollywood. Om inte annat så för den enda komplimang jag faktiskt fick; när Staffan tyckte att ”det där var ju inte helt värdelöst i alla fall”…

Så – ladda, stretcha och släpp fjärkontrollen. 2005 års Test är här!

1. Att ta sig till lite vettigt surf kännetecknas av att:
    Z: Jag tar mina färdigriggade prylar och promenerar tre meter ner till strandkanten. Blir jättesur när jag upptäcker att jag glömt hängselen två meter bort på verandan. Jobbigt.
    Å: En tiominuters rundtur med bilen på vilken jag spanar in 11 av Sverige 7 bästa vågspots.
    Ä: Ovsett hur det blåser seglar jag i Viken.
    Ö: Planering helt i klass med OS. Mutad Morfar hämtar på dagis, packa bilen dagen innan, parkera långt bort från jobbet för att inte chefen skall se att den är full på surfstuff, oroa sig för inbrott, köra 18 mil enkel resa under skuggmöte bara för att få segla sjunoll. Är asnöjd ändå – fick segla!

2. När jag surfat klart så:
    Z: Lägger jag grejorna lite nonchalant på den konstant golfgreensklippta gräsmattan vid stranden. Går fyra långa steg till den uppvärmda strandvillan och tar en öl. Lite sur för att chipsen är slut.
    Å: Sätter jag mig i bilen och kör tre långa och mödosamma minuter till nästa superspot. Varför surfa klart?
    Ä: Går jag en sväng runt Viken. Alltid är det party någonstans!
    Ö: Riggar ner i svensk urskog, får med mig en liten tall, olika svampar och en del lingon i segelbagen. Kör en lång bit på en vägstump som får vägarna i Akropolisrallyt att framstå som franska betalmotorvägar. Efter 2 timmar och 35 minuter i rusningstrafik hinner jag precis hem för att ta tvättstugan. Hur glad som helst – fick segla!

3. För att planera in lite bra surf så:
    Z: Ställer jag larmet på klockan på 13.47. Då kommer brisen. Varje dag.
    Å: Mitt problem är att planera in ett liv vid sidan av surfet.
    Ä: Håller jag mig i Viken. Verkligen svåra frågor det här…
    Ö: Kollar alla prognoser som finns, läser SMS, ringer tretton fyrar, räknar tornsvalor på låg höjd, stämmer av molnhöjd och isobarer med Luftfartsverket. Nämen oj! ser ut att kunna bli en fyra-fem sekundmeter en kvart på söndag kväll. Pulsen stiger!

4. Det blåser 22 sekundmeter. Hav, vind, kyla och regn dånar in mot stenar och klippor.
    Z: Va, regn? Jag seglar inte i regn. Behöver förresten aldrig göra det heller. Inte kyla heller.
    Å: Kör tre minuter (oj, vad jag får köra mycket) till ett spot där det är klockren sideshore, sol och sandstrand. Enkelt.
    Ä: Ännu en dag på kontoret. Rätt najs, men kunde vara bättre. Lite dålig vinkel på vågorna, lite kallt men får väl segla med långärmad dräkt för en gångs skull.
    Ö: OJ, det är ju som den där dagen för elva år sedan! Trots obefintlig vana vid dessa förhållanden ger jag mig ut med femnoll, minsta segel, och siktar på överlevnad. Att kalla det för jag sysslar med för ”surfing” är tveksamt, men Lyckan är Total!

5. Din surfbil kännetecknas av
    Z: Att den alltid står parkerad på vår egen parkering strax bakom strandvillan. Lite långt avstånd, tycker jag.
    Å: En sann lowrider som gliiiider fram. Inge bråttom här inte, kör ju ändå aldrig längre än någon mil till värstingsurf.
    Ä: Min bil är mitt hem. Mitt hem är en folkabuss.
    Ö: Surfbil? Dream on. Barnstolar, jobbutrustning, lågprofildäck, TV-spel, parkeringsbiljetter, radarvarnare, drive-thru rester, trafikrapporter, polisradio och fett med larm är det som gäller. Surfmässighet = noll. Men den tar mig dit!

6. Ett riktigt bra lokal spot kan man beskriva såhär:
    Z: Vind. Alltid. Sol. Alltid. Parkering. Alltid. Köer. Aldrig. Fullutrustat välfyllt kök tre meter från beachen. Alltid. Frysa. Aldrig. Perfekta riggytor. Som fan.
    Å: Vågor, sidvind, stränder, parkering, matställen, det mesta. Ibland måste man köra 30 sekunder ifall något saknas, arbetsamt värre.
    Ä: Vi pratar Viken här. Finns det andra spots säger du? Varför då?
    Ö: Med stor tur, rätt vinkel, fördelaktig vindvridning, inga stopp i trafiken, parkering utan att få bot väl på plats, bara 45 minuters bärande av prylarna, ombyte under en gran, så kan det faktiskt ibland bli vågor utanför stenudden, oftast i november. DET är minnesvärda dagar!

7. För att utmärka dig seglingsmässigt lokalt så krävs det:
    Z: Att du är världsmästare i freestyle. En plattvattens dubbelloop utanför strandvillan med landning på altanen skulle möjligtvis få ett par höjda ögonbryn. Kanske.
    Å: Förstår inte varför den där världscupen åker hela jorden runt för att få lite motstånd och vettiga förhållanden. Kom hit istället.
    Ä: Förstår inte frågan. Utmärka sig i Viken? Lycka till.
    Ö: Alla som tar sig ut utmärker sig. Glädjen över att få segla är så stor att förvåningen att någon överhuvudtaget kan göra något sevärt på vattnet överskuggar allt annat. Vi får surfa!

08. För att få ut maximal segling så har du följande prylar:
    Z: En hundraliters freestyle och femsju. Möjligtvis åkafortsomfanraket och sjunoll om man tillhör det stelopererade lokala speedgubbgardet. Finns det andra prylar, menar du?
    Å: Två vågbrädor, en för lite side-offshore och 1.8 knops ström, en för mer side-on och 2.3 knops ström. Några vågsegel.
    Ä: Vågis och två segel. En femnolla för lättvind, en femnolla för hårdvind. Det är lite olika känsla i de, fattar du väla?
    Ö: För realistisk segling – elvanoll och brett! Som den sanna optimist (och, det medges, flashfaktorgillare) du är – sexhalv och stoooor freestyle.

Spänning! – vänd upp och ner på dig själv och KOLLA FAKTA – är du en av Sveriges Tuffaste Surfers?

Flest Z: Du seglar på Haga Park. Grymt spot, grymt folk, men tuffa… lite då kanske. Mycket gräsmatta att klippa i alla fall.
    Flest Å: Du bor på Gotland. Eller i Skåne. Grattis, där vill jag också bo.
    Flest Ä: Hej på dig Apelvikare/Halmstadsbo! Kul att få läsare från legendställen!
    Flest Ö: Du tillhör Sveriges utan tvekan tuffaste surfers – Stockholmarna! Inga får slita för sin segling som vi, inga får slita när de väl seglar som vi, inga får slita för att ta sig hem från sin segling som vi. Kan man älska sporten mer än oss? Icke.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 september, 2007 vid 13:38 som svar på: Flyg- Vindsurfing frakt – GRATIS

Jag har alltid två kollin när jag flyger. Ett med bräda (brädor) och ett med segel och master. Varför?

– Kan packas bättre och mer slagtåligt
    – Det har aldrig varit några problem vid incheckning. Det är en vindsurfingutrustning. Jag har till och med gått fram med det som ett ”paket” (buntat ihop segelbagen med boardbagen) och sedan sagt att jag delar upp det för att det skall bli lättare för bagagekillarna att hantera. Det har aldrig frågats efter vikt, men jag är noga med 32 kg/kolli för att undvika strul.

OM man läser noga på BA angivelserna ovan så står det ju att ”Masten och seglet ska vara hopknutet som ett gods.”. Det står inget om att masten, seglet och brädan skall vara hopknutet som ett gods.

Min slutsats – två kollin gratis! Voilá!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 september, 2007 vid 09:18 som svar på: Tips för en vecka i december?

December är den kanske sämsta månaden att åka om man inte skall åka långt…

Men Egypten, kanske?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 september, 2007 vid 09:12 som svar på: Länk till äldre Simmer segel?

Något med inställningarna i din brandvägg eller explorer skulle jag tro?

Funkar för mig.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 18:20 som svar på: Swespeed på G

Åh, härligt att de får bra förhållanden där nere!

40.04 på 100, najs!!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 15:56 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Uj, uj, det här med segelstorlekar är ju ett evigt ämne. Har precis dividerat med mig själv, och än en gång sorterat om lite….

Själv kommer jag att åka på 6.2/6.0 (ej införskaffat), 5.3, 4.7 och 4.1 framöver…

Detta är mycket för att jag börjat åka lite mer till vågställen, och märkt att 5.3 och 4.7 är två storlekar som jag GÄRNA använder. 5.3 kommer dessutom att bli största segel på min minsta bräda.

Gapet mellan 7.0 och 5.3 ser onekligen stort ut, även om det är bra drag i 5.3. Nu är ju Natural ett ganska stabilt segel, tror jag, men nog borde något runt sexnoll sitta fin-fint som mellansegel på en 100-liters crossover bräda för en man i din viktklass. Jag tror att du lite har fastnat i det som man kan göra när man blandar olika segelmodeller från olika tillverkare i en och samma linje. Bra segel var för sig, men överlappet blir ”fel”.

I det här fallet är NP Jet nog klart mer toppfarts- och stabilitetorienterat än Vulcano, och hamnar därför väl nära ditt Vulcano i vindregister. Jag skulle inte bli förvånad om ditt Vulcano och Jet har ganska lika vindregister, trots den tydliga skillnaden i storlek. Eftersom ditt Jet månne går igång lite senare än vad en kanske lite kraftfullare 6.2a skulle göra, upplever du inte skillnaden i ”hopp” mellan din 7.0a och 5.3 som särskilt mycket större än mellan 7.0 och 6.2.

Men nog borde du kunna hålla fart betydligt bättre med Jet 6.2 än med Vulcano 5.3? Faktum är att jag nästan tror att du borde kunna hålla seglen i bra nära lika mycket vind…

Så, som jag ser det, så misstänker jag starkt att ditt Vulcano 5.3 och Jet 6.2 helt enkelt har för ”lika” vindregister vilket ställer till det i den på pappret så tjusiga segelstegen 7.0 – 6.2 – 5.3.

Jag tror inte att du skall skippa något runt 6.0, det borde vara ”perfekta” segelstorleken på din bräda, och du kommer du nog att sakna något för det vindregistret. Kanske testa att byta till ett Natural 6.2, och ett 5.4-5.3 som är lite mer hårdvindsorienterat än ditt Vulcano? Borde ge ett än bredare vindregister än det du har idag!

Men om du gillar ditt Vulcano ska du såklart behålla det.

Jahaja, då har jag hävt ur mig en rejäl teoriomgång på konfen. Igen.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:51 som svar på: Swespeed på G

Oj, det var läckert! Även för mig som endast följer speedgänget i kulisserna tycker det var en kul nyhet! Grattis!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 09:29 som svar på: Sthlm söndag ?

Ah, kul läsning i denna tråd!

Tycker även jag att ”vs” är rätt onödigt och meningslöst, men jag tycker själv att det är kul att läsa om jämförelser mellan olika ställen. Om inte annat för att få en egen uppfattning om vilka spots som kan vara värda ett besök och vad man bör tänka på!

Själv upphör jag aldrig att förvånas över hur mycket det är som krävs för att allt skall falla på plats för en bra vågdag – vind, vågor, väder, tid, grejor, kunskap… och hur mycket det kan variera en och samma dag. Hur många gånger jag missat fina vågor för att jag liksom börjat ta förhållandena för självklara efter någon timme på vattnet vet jag inte… men många missade vågor är det!

Numera är det verkligen vågor som gäller, oavsett vinkel. Jag gillar all vågsegling, även rak onshore! Och oj, oj, oj, vad jag har mycket kvar att lära. Men jag är fin på att bli spolad, vilket ju alltid är en talang.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 06:55 som svar på: Ny ”Film” – Surf på Burk

Precis innan den här tråden återupplivades satt jag hemma och kollade lite klipp. Å där fanns minsann ”Surf på burk”, högupplöst å fin. Och än en gång kunde jag konstatera att det även för mig är ett av de kortfilmer jag verkligen gillar mest. Fasen, vad de laddar på!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:37 som svar på: North reklam

Ja, det tar emot lite av någon anledning att medge, men till och med inslaget med Dunken andades lite humor. En bedrift, ah!

• Åh, ett sådant där tillfälle då internet och forum är som bäst. Mycket intressant, tack från mig med!

”Still confused, but on a higher level.”

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2007 vid 15:32 som svar på: Sthlm söndag ?

Koa, var det vid 9 på morgonen eller kvällen?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2007 vid 09:41 som svar på: Bästa brädan 110-120 liter??

Ja, här är det ju varning för en närmast patetiskt inställsam hyllningkör.

Men för den typen av segling och exakt de segelstorlekarna så är Fanatic Hawk 110 bland det absolut bästa jag kört.

Tror dock att de flesta märken har en bra 110-120 liters ”supercross” bräda som borde kunna vara väldigt intressant.

Men Hawk 110 är en bra bräda, helt klart. Enormt användningsområde, det typ enda den inte funkade till var riktig vågsegling.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2007 vid 09:38 som svar på: Sthlm söndag ?

Ola, var det månne din Torö-premiär? Skulle vara att läsa lite vad du tyckte om det jämfört med exempelvis Åsa (som jag gärna skulle vilja testa)?

Tur att du fick lite segling, 2400 + 6-timmars bomkörning hade kanske varit lite mycket på en och samma dag…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 september, 2007 vid 19:31 som svar på: goiter och framåt

Ha, ha, ha!

Vi är smurfklonade surfgubbar!

Håller för övrigt med storsmurfen poppo helt. I alltför många år förtvinade den lilla surftalang som nog fanns där längst inne i min kropp i ett alltför defensivt tänkande. Nu är den nog helt borta. Surftalangen. Men det defensiva tänkandet är klenare i alla fall.

Ladda järnet! På allt! Ju tidigare man gör det, desto lägre blir spärrarna. Tror jag. Mina spärrar är monumentala numera, och ändå laddar jag hårdare än vad jag gjorde som 22-åring. Klura ut logiken i det, den som kan….

Sida 232 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA