Forumsvar skapade

Sida 242 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 juni, 2007 vid 11:20 som svar på: Hur är RRD MPE 258 -00

Tror tyvärr inte att den är någon bra allroundbräda för både platt och vågor.

Men i riktiga vågor är den nog fortfarande klart najs!

På sin tid fick de riktigt fina testresultat, och hade många nöjda ägare. Har tyvärr inte kört just MPE:n, men efterföljaren var inte dum alls.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 maj, 2007 vid 13:33 som svar på: Ny fena, men vilken??

@Rasmus_W 387048 wrote:

Fenor som fått stryk kan mycket väl vara väldigt spinoutbenägna men min erfarenhet är att spinoutproblem ofta sitter i huvet. Spinout är liksom ofta en grej som händer för att man tror det ska hända.

Jahapp. Rasmus, jag trodde att du redan hade ett all-time high svar här på konfen, men så smiskar du in detta. :crazy:

Det kan väl knappt bli mer fel.

Egentligen är det nätt och jämnt värt att kommentera, men jag gör det i alla fall så att inte nykomlingar i sporten skall få tokiga idéer.

Spinout hänger absolut ihop med rätt teknik och hur man trimmat sina grejor samt hur mycket (eller lite) vind man seglar i. Och kan väl i viss mån, med god vilja, härledas till att det sitter i ”huvudet”…

Men om vi utgår från att tekniken är OK, att man har hyggligt rätt storlek och modell på fenan och inte har riggat seglet som en sopsäck så är fenan och fenans skick mycket viktigt.

Vid manövrar/vågsegling kan jag känna att fenan släpper påtagligt mer redan vid ganska små skador. Är man dessutom ute efter att segla fort och/eller sätta press på en fena så märks det om möjligt än mer. Jag har hellre en för liten eller för stor fena i bra skick i boxen än en som är skadad. Så stor skillnad är det.

En skadad fena har betydligt mindre marginal till ”släpp” (spinout) än vad en hel fena har. Därmed skulle man kunna säga att det för seglare med sämre tekink/mindre erferanhet om möjligt är ännu viktigare att se till att fenan ser OK ut och inte är skadad.

Så – det är värt att hålla sina fenor i bra skick. Punkt.

Slipa På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 maj, 2007 vid 16:04 som svar på: 08 speedcup

Njäe, kommer det att funka imorrn? Tror vinden ligger för långt ut och norröver… Men, men… har haft fel förr. En gång i alla fall, ah! 😉

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrkort/hirlam-animation.htm
    http://veps.fma.fi/portal/page/portal/batliv/vadret/vindprognos

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 maj, 2007 vid 11:06 som svar på: Pushforward

Najs! ett riktigt kombinationshopp – två loopar i en! Soul! Innovativt!

Åsså är det ju helt grymt vad den rampen han väljer petar upp fint framför honom. En gåva från havet.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:24 som svar på: Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

Siktar på sommaren, först och främst. Har fakiskt börja ”sälja in” en långhelg hos er med familjen… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 maj, 2007 vid 07:40 som svar på: Framkrystat spot i 08 på SV-VSV

Kanske värt att åka ut till Ekerö?

Tror inte det är någe bra alls där du ritat…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 maj, 2007 vid 16:04 som svar på: Har jag fel bräda?

Näe, inte skulle jag heja på surfkompisar att handla grejor. O, nej.

Den där Drake 26an verkar vara en fullständigt nödvändigt investering, förresten…

Bäst Coast ser lurigt ut att få till före midsommar. Hör av mig när det blir av, såklart!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 maj, 2007 vid 11:33 som svar på: Bräd- och segelklasser inom vindsurfing

Jag tror att seglet är lite stort, kanske. Månne även brädan, du är ju lätt.

Men som ”återfallskit” är det inte fel. Kanske köpa brädan och leta upp en lite mindre och lättare rigg? Du skulle nog kunna ha 430 som längsta mast, faktiskt.

Antar att det är detta paket du kikar på?

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12853&cat=1

Lycka till!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 maj, 2007 vid 08:24 som svar på: Har jag fel bräda?

Japp, jag tror nog att Fanatics orginalfena upplevs som större, den är ju hårdare. Framförallt toppen på Drake fenorna är ju nästan galet mjuk, men läckra fenor är det! Ändå tror jag att 24 Drake kan sitta fin-fint med 5.7 i FW98.

Det där med att välja fenor efter förhållanden snarare än segelstorlek är ett tänkande som jag tänker ta till mig. Har börjat så smått med det, mycket intressant spår.

Det är klart att en Drake 26a inte är fel, fler fina fenor i feta fensamlingen förgyller förrådet för framgångsrikt fenval, men att börja med 24 tänkte jag kunde spara min mångårige vän en lite slant. Inledningsvis, I might add… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:17 som svar på: Har jag fel bräda?

FW98 fungerar mycket bra med mindre vågfenor än man kan tro. Jag har regelbundet kört den med MFC FPT 22 och 5.7, smärtfritt. Även med orginalfenan till min NW80, 24 lång G10 sak som jag tror är som en lite hårdare Drake Natural (väldigt lik outline, i alla fall), så funkar det helfint.

Det jag försöker säga är att innan du handlar en ny fena till FW98an, testa den Drake Natural 24 du redan har. Borde funka helfint till 5.7. Jag skulle inte köpa en större vågfena än 23-24 till FW98. Behöver du större någon dag, kör med orginalfenan. Underskattad för vågor är den.

Jädrigt najs setup med riggar och brädor du har nu, måste jag säga!

Hörs!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 maj, 2007 vid 09:00 som svar på: vind i mobilen

http://www.surfzone.se/mobil/

är vad du söker.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:47 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Det beror väl ganska mycket på vilken del av din segling du vill utveckla.

Själv är jag direkt dålig på freestyle, men kör (åter) på en stor freestyle. Varför?

– Träning för den segling jag gillar allra, allra mest – vågor!
    – Har lovat mig själv att sätta den där f-annade framåtloopen i år. Därav åter stora freestylegrejor
    – Utvecklande! Tycker faktiskt att det är roligt att testa lite nya manövrar, även om det blir mycket badande…

När jag är ute på freestyle, eller balettbrädan, så ser jag till att nöta lite extra på sån’t som jag vet är bra när man kör vågor – snabba slag, lite clew-first, allmänt svängande och lek.

Men visst – nog kan jag sakna trycket i åka-fort-grejor. Kommer nog att hamna där igen. När jag satt min framåt!

Med din vikt skulle en stor freestyle (välj med fördel någon av de som är lite mer allround, typ Fanatic och JP) och 7.0 plana i 6 sekundmeter…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:35 som svar på: Np V8 -07

Ett väldigt bra freeräjssegel, som år efter år brukar hamna i topp i olika tester.

Dock inget jag skulle rekommendera till nykomlingar i vår sköna sport. Då bör man satsa på något som är manövervänligare och mer lättriggat.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:22 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Ja, skall du plana i 4 sekundmeter så krävs stora grejor… Formula…

Men om du vill ha ett kit för lättvind, så tror jag att de nya stora lättvindsslalomplankorna kan vara av intresse. Eller en lätt och fin freeräjsbräda modell stor. Langa på minst 8-9 kvadrat. Men det kommer nog att krävas en 5-6 för att det skall funka. Över 6 för att det skall rulla på någorlunda.

Men svårt att säga, detta. Beror ju på vilken typ av segling man vill ha. Själv har jag en 112 liters freestyle och 6.4 som mitt lättvindskit. Blåser det för lite för sådana grejor, så pysslar jag med annat.

Men visst, även jag skulle kunna tänka mig en Falcon 131 och en skön räjsrigg på nio kvadrat för skön bränna-runt segling fina sommardagar. Men det kostar ju lite att ha mycket grejor, ähum…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 maj, 2007 vid 03:50 som svar på: Tänker jag rätt map storlek?

Jag har kört 5.7, 5.0 och 4.2 i fyra säsonger nu, det funkar fint. Överraskande bra, faktiskt. Dock, om jag bodde så att jag kunde köra Lejet/Apel mer frekvent skulle jag nog trots allt gå på 5.7/5.0/4.5/4.0… 🙂

Sida 242 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA