dr-masse
Forumsvar skapade
-
Hurpass duktig är du? Vilka segelstorlekar har du? Vilken är din nästa bräda?
Men annars är väl ett tips att köpa en liten vågis. 78 liters Guerilla för dig är ju som om jag skulle ha en 103 liters vågis (jag väger 75)… Nu haltar jämförelsen, men du kan nog rätt lungt gå ner under 70 liter. Beroende på vilken nivå din segling är på, såklart. En fördel med det är att riktigt små vågbrädor ofta går att hitta till bra pris!
Några potentiella godbitar finns ju på köp å sälj…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9642
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9556
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9517
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9485 (här kan ju Ola H.s mening ”Jag vill inte skriva ut ett fast pris, men kan tänka mig att släppa denna brädan billigt till rätt person, gärna en duktig tjej eller junior.” var av intresse, ähum…)Nu lär du ju öka i vikt de närmaste åren, ähum, men jag tycker mig ana att en liten vågis skulle kunna vara något för dig!
Som sagt, skriv lite mer om dig själv, dina förhållanden och tänkta segelstorlekar så lär det dyka upp mycket bra tips!
-
Antingen på vanliga båtvädret (SMHI), under ”observationer”, eller på http://xout.smhi.se/extsites/gotlandrunt/ntv_kustobsar.html?obsId=02567
-
Expert och expert…
Men skriver lite. Here it goes, som eskimåerna brukar säga:
– Även jag tycker att Z-ride ser väldigt fina ut. Tror det är en kalasbräda för just återfallssurfare. Du kan känna på lite hopp med den, även om den är rätt bred för riktiga hopp. Ut och leka i småvågor kan absolut funka (allt funkar!), men någon bräda för vågsegling är det ju inte. Men det visste du nog redan, ah!
– Ja, en fena räcker. Men faktiskt skulle jag rekommendera nästan alla att skaffa minst en extra fena till sina brädor. Ett enkelt och smidigt sätt att utöka brädans register och få ut mer av vissa egenskaper (bättre kontroll, fart, planing, höjdtagning eller vad man nu är ute efter). I ditt fall en lite mindre och manövervänligare fena till din 6.4, någon freemove/freeride fena runt 30-32 (beroende på modell) tror jag skulle vara bra.
– 40 fenan kommer att funka fint med 8.3, och är som de allra, allra flesta standardfenor idag tillräckligt bra för de allra flesta av oss. Den dagen du känner att standardfenan begränsar din segling kan det vara läge att komplettera med någon ytterligare fena. Men jag tror nog att orginalfenan räcker långt.Jag tycker att det verkar vara ett fint ”kit” du har fått ihop med 8.3, 6.4 och Z-ride 135. Men en mindre fena till 6.4 skulle jag rekommendera.
Surfa På!
-
Det blåste 1 (en, one, uno, um) sekundmeter på landsort 12.00. Almagrundet smäller iofs till med 3.
Känns som lite, lite av en chansning, va? Annars ser det ju ut som ”brisvänligt” väder, med lite moln och så, men jag kan väl säga att jag skulle blir aningens förvånad om Fituna funkar.
-
dr-masse
Medlem18 augusti, 2006 vid 07:52 som svar på: Någon som ska ut och speeda sthlm till helgenNäe, det blir mest höjd då. Fråga Patrik Sjöberg.
-
Undviker handskar in i det absolut längsta. Avskyr att segla med det. Annars tycker jag att det funkar så länge lufttempen är över typ 8 grader. Helst 10. Då kan det i princip vara hur kallt i vattnet som helst.
Minns januari seglingen på Torö 2005. Typ 8-10 grader i luften, helt otroligt!
-
Det är väl flera som tar in TL till Sverige. Verkar inte vara så petnoga med exklusiv importör/GA?
-
Det där var ju rätt coolt. Undrar om möjligheten hänger ihop med Wenzels CAD-ritande? Läckert.
Conny, klart du ska ha en riktig klassisk vågis för speed och feta svängar. Hur skall du annars kunna ladda sådana där off-the-lips på Hookipa? Nästa gång sitter landningen, dessutom. Förstår att du gillar NW78an, den är nog byggt för grabbar som dig. Jag tror ärligt talat att en stubby är för slö för dig :-). Jag kan f-n tänka mig att handla en NW78, tycker den verkar ha en helt grym mix av modernt tänk och klassisk shaping, oah!
Själv bör jag nog tänka om helt och utifrån min förmåga segla en EasyRider L mest hela tiden. Utifrån talang och kapacitet är jag nog en av historiens mest överkittade vindsurfare. Hmmm, kanske något att vara bäst på ändå?
-
Billack är bäst – köp en sprayflarra, ej knallvit.
-
Jag har haft några NP-selar (har en sittsele nu, hej och hå!) genom åren, men kör nu Pat Love (TFM Contour). Och jag tycker den är väldigt bra. Snabbkopplingen är ju rättså ”mekanisk”, men stabil och funkar. Enda nackdelen jag sett är att själva snabbkopplingen nöter lite på selen vid fästet. Den påminner rätt mycket om Da Kine Thermoform, tycker jag.

DaKine Thermo ser ju också fin-fin ut, även så Pro-Limit Team. Tycker även att NPs 3D sele verkar bra. Men på någe vis så är ju rätt passform oslagbart. Jag köpte en lite mindre (är ju en tunnis) och den sitter verkligen bra. Gillar när selen sitter på plats, helt klart!
-
dr-masse
Medlem17 augusti, 2006 vid 09:24 som svar på: Snabbhjälp ! Surfspot södra el. sydvästra Irland? -
dr-masse
Medlem17 augusti, 2006 vid 09:22 som svar på: Snabbhjälp ! Surfspot södra el. sydvästra Irland?Där ligger ju Brandon Bay!!!!
Han behöver inga fler tips. Åk till Dingle Peninsula.
-
dr-masse
Medlem17 augusti, 2006 vid 08:57 som svar på: The Spot Hunters – A Tale of Bad Decisions and Wasted Time”funktionär i behov av terapi för att komma till rätta med sin dödslängtan”
Ha, ha! Genialt!
Dags att återskapa ”folkrace” inom vindsurfing? Crash and burn!
-
Är detta ett slags problem, eller? När det inte blåser går väldigt mycket ut på att göra det som krävs som gör att jag kan surfa om det blåser, ähum.
Vad jag gör när det inte blåser:
…duckar för otrevliga arbetsuppgifter på heltid i ett alldeles för öppet kontorslandskap. Vid hög arbetsbelastning och för många kollegor på plats gömmer jag mig längst in i mötesrummen eller går på toa och wappar windguru
…gör våldsamt amatörmässiga ”reparationer” av vårt hus som brukar sluta med att jag reparerar mina reparationer och sist av allt kallar in hantverkare
…kollar runt och besöker bilhandlare för att se om jag trotsallt inte behöver en ny bil som rymmer mer surfprylar, förlåt, ger barnen bättre utrymme i baksätet
…håller egna föräldrar, svärföräldrar, syskon, svågrar, svägerskor, syskonbarn och nära vänner (de som ännu inte sett igenom mina falska svepskäl till ständigt uppskattning) glada, nöjda och lyckliga mest hela tiden så att de med glädje passar mina barn, och min fru, ifall det dyker upp vind
…sitter i bilköer och funderar på varför jag sitter så mycket i bilköer
…betalar räkningar
…sätter in och tar ur bilbarnstolarna i bilen
…är varuhiss på heltid fördelad till diverse olika konsumtionsetablissemang i stan – ICA Maxi, IKEA, NK, Åhléns, Jysk, H&M, Bauhaus, Plantagen samt Lantliv och Trädgård
…försöker hitta hanterverkare som kan reparera min illa lagade reparationer utan att jag blir rånad och gärna rostfritt tack
…tillbringar bisarrt mycket tid på surfzone, vilket ändå är en stilla bris jämfört med prognoskollarna
…förundras i slutet av varje månad att jag faktiskt får lön
…arbetar som obetald portier, kallskänka, städare, sophämtare, rikshaw-förare, munskänk, diskmaskinsoperatör, hovmästare, curling-förälder, läkare, lärare och sist, men inte minst, kisseri- och bajsericoach i mitt eget hem
…planerar framtida surfresor, gärna till ställen som med så liten sannolikhet som möjligt faktsikt kan bli av (Eldslandet, Nya Zealand, Påskön samt Teahupoo)
…shit, shave, shower and shampoo
…förundras i slutet av varje månad att det inte blev pengar över till en halvår på Maui den här gången heller. Doh!
…grunnar på vilka brädor, segel, fenor, master, bommar och fotstroppar jag egentligen borde ha. 5 gånger om dagen. Och så säger de att män bara tänker på sex. Nejdå. Jag tänker på sex och vindsurfing, så det så.
…kollar om vi har någe vin/öl/sprit kvar hemma, vilket slutar med att jag åker till bolaget
…skapar helt nya, och inte alltid uppskattade, maträtter av det som råkar finnas hemma
…planerar mitt arbete efter hur jag kan vara ledig så mycket som möjligt, mitt sätt att se på det här med karriär är lite alternativt tror jag nog
…tänker tanken att ”Robby Naish liv ser nog inte riktigt ut som mitt, undrar om han också måste planera sin surfing efter planeringsdagarna på dagis?”Fast egentligen lägger jag nästan all min tid på en sak. Hålla fru och barn glada. Därför tages vindstilla perioder vid rätt tillfällen och i lagom doser emot med viss tacksamhet, de är fan helt nödvändiga för familjehappiness, oah!
Jo, jag tränar lite också. Men all övrig sport måste uppfylla tre krav – 1. inte ta för mycket tid. 2. inte gå ut över möjlighet att vindsurfa när det blåser. 3. inte påverka investeringsförmågan i surfprylar/surfresor. Således innebandy, springa, squash (gratis genom jobbet, ah!) och lite roddmaskin. Jag har en MTB också. Den är väldigt fin där under källartrappen. Och väldigt dammig.
Surfa På!
-
Den är ”temporarily unavailable”, men man kan går rakt in via typ http://198.173.80.242/viewpage.php?page_id=25 och sedan välja vilken bräda man vill kika på…