dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jahapp, efter en hel del flyt med leverans, vind och vågor så dök en viss Freegal 100 (Simmer custom) upp under mina två veckor i Danmark.
Den här brädan är resultatet av rätt många års tankar kring vad för en ’storvågis’ jag egentligen vill ha. Inlägget är långt och kom ihåg att det är skrivet av en skapligt rutinerad vindsurfare och vågseglare som fortfarande, alltid, har en hel del kvar att lära… Jag har skrivit det här mest eftersom jag själv varit väldigt nyfiken på denna typ av kompaktkorta brädor som setts komma från flera håll på senare tid (Starboard, Flikka, Moo, Killerfish, Stone etc) och tänkte att det kanske kunde vara lite intressant som en uppföljning på den här tråden kring Olas och Simmers Frugal-plankor.
Första intryck:
– Verkligen kompakt! Samtidigt ser den för mig oväntat naturlig ut, både outline, kanter och formen som helhet sitter liksom ihop trots den lite annorlunda formen med en bredd på 64, längd på 217 och en skapligt rejäl squash-tail.
– Design, halkskydd, pads, boxar ser mycket bra ut och vikten känns rätt, 7.8 kg med stroppar utan fenor.
– Har kört den med K4 flex 16 bak + två K4 stubby 14 fram. Fler kombinationer kommer att testas, som twin, och med en lite längre bakfena, men den här setupen funkade fint.Har seglat den två gånger på Middles/Hanstholm i DK. Första gången 4.7 och gubbe+ vågor, ganska svajig vind med rejäla byar och stora vindhål, lite över en timme innan vinden tryckte på och Fly 85 åkte fram. Andra passet blev lite mer än tre timmar med HSM FL 5.7 och axelhöga vågor som bäst, borde riggat mindre segel sista timmen.
På vattnet:
– Med tanke på att många nog skulle betrakta shapen som rätt extrem så måste jag säga att jag upplevde den som väldigt lättseglad. Första repan ut kändes rätt direkt.
– Två saker överraskade mig verkligen. För det första är den väldigt lugn även med bra tryck i 4.7, inga problem alls. För det andra, oj!! vad bra den är på vågen, superlätt att initiera och driva in i bottensväng och även om storleken märks mer i toppsvängen så gjorde jag några riktiga (mina mått…) helrailsvängar med den. Hade faktiskt svårt att fatta hur en 64 bred bräda kan bli så lekfull på vågen.
– Den har inte lika tidig planing som min Fanatic Skate 100 och jag hade kanske förväntat mig att den skulle gå igång lite tidigare. Samtidigt svarar den väldigt bra på lite aktivare ’planingsjobb’ och jag tyckte mig riktigt kunna känna hur området under framfoten svarade riktigt bra på tryck och få driv i brädan. Jag tror att snäppet större och drivigare mittfena i viss mån råder bot på detta och behövs med lite större segel, kommer att skaffa en 17-18 fena för detta syfte.
– I riktigt gropig sjö kan den bli lite stampig, vore ju nästan konstigt annars, men som helhet är jag väldigt imponerad av hur lugn och lättkontrollerad den är med tanke på den ganska raka bottenkurvan. Det är som om den kompakta formen och avkapade häcken ger en bräda som man får lätt att kontrollera och hantera även med rakare bottenkurva.
– Farten är helt ok och med lite aktivare stance, mest att få upp den mer på fenorna, så är den faktiskt rätt kvick med bra höjdtagning. Den funkar absolut för hopp och jag upplevde den, för sin storlek, enkel att hantera i luft och landningar.Jag försökte faktiskt tänka bort ’100 liter och 64 bred’ när jag seglade utan mer fokusera på egenskaper och beteende i seglingen och göra mig någorlunda fördomsfri. Och helt ärligt är det snudd på obegripligt hur kul den här brädan är på vågen. En bättre vågseglare än jag skulle närmast garanterat uppleva den som onödigt stor och bred, men för min del var det bara så kul att en bräda i den här storleken alls kunde fungera så här bra på vågen. Min bästa toppsväng på resan gjorde jag med min Freegal och inte med Fly 85, vilket är ganska anmärkningsvärt tycker jag. Eller så säger det mer om seglarens förmåga.
Och till sist. Håller min/vår teori om att en större bräda med bra mobilitet som Freegal kan vara ett bra komplement till en ’riktig’ vågbräda, framförallt i lite sämre förhållanden?
Jag vill gärna få lite mer segling på Freegal först, helst på ett spot som jag känner bättre än Middles (typ Torö…), intrycket just nu är dock ’jomenvisst kan det vara så!’. Just dagen med en lätt och fin 5.7 rigg i händerna skulle jag säga att jag lätt var en av de som plockade mest vågor och kunde dessutom följa med de längre ner i lä för att sedan med ett enda ben utan att segla alltför långt ut vara på plats för nästa set. Jag upplevde det absolut som om att jag hade just väldigt bra mobilitet jämfört med de allra flesta andra seglarna. En av få som plockade fler vågor var en duktig kille som körde Fly 4.5 (!) och typ 80-liters, en sådan där irriterande Ola H. typ som även i fisvindar seglar och behärskar vågor på ett sätt som jag mest drömmer om…:-)
Otroligt bra timing och fint väder gav en mycket lyckad familj å surfresa till Danmark toppad med att få köra Freegal 100 första gångerna. Ett extra tack till Ola H. för allt tänk och input och som skapat den kanske bästa och roligaste lätt- och svajvindsbräda jag någonsin kört. Jag är väldigt nöjd och längtar nu rejält efter en riktig svajiig Torö-dag med halvdan vinkel, 5.3 och gubbhöga vågor.
Framtiden är kort.






-
Gjorde lite radbryt för att öka läsbarhet… OK, hoppas jag.
Intressant fråga. För vågridning i bra förhållanden, nej. För att ha ett alt i knepiga vindar å halvdana förhållandeb? Kanske det kanske. Har själv en Simmer custom på ingång för just den typen av segling… Av de brädorna du kikar på, fundera lite extra på vad du vill få ut av den. Tror inte att en ’riktig’ storvågis ger någe över din 88-liters.
Excess 6.9 är galet stort för vågåka. 5.6-5.7 max, mer behövs inte om brädan e stor å lite rakare i botten.
-
Det blir två bagar. Undvik över 32 kg. Visst, man kan ta mer men de kan bli dyyyyrt.
-
dr-masse
Medlem5 juli, 2013 vid 11:17 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Eftersom köpåsälj numera funkar bra, så tar jag bort ’viktigt’ på den här tråden, men den lever såklart vidare om någon vill använda även denna.
-
I början kan du nog uppleva 100 liter som en smula liten, men efter några gånger kommer det funka kalas att träna lättvindsmanövrar med. Det har jag gjort i flera år på freestyleplankor runt 100 liter, väger 78 kg. Min freestyleframgång kan diskuteras… men bra och kul träning för dagar med mer vind är det.
-
@IrieMan 712486 wrote:
Det har hänt en del onekligen sedan head dips och rail rides……….. 😉
Ja, seglingen är lika imponerande som musiken är enerverande. Vilket säger en hel del om seglingen…
-
Oh, skön liten rulle där och bra kört! Har också klämt en helg under våren på Öland, men då vare allt annat än bris och slutade med tungt regn och gråmörkt. Men det var kul det med!
-
Tänk på att det inte bara handlar om att be sin brädbyggare slänga i en massa kolfiber och annat för att få en lätt och styv bräda. Det kan lätt bli för styvt och då får du en bräda som kommer vara allt annat än skön att åka på. Att bygga brädor med rätt flex och hållbarhet där det behövs är en konst det med.
Kul diskussion detta, och extra beröm för Björns klipp.
-
Det är en sådan här (väl?):
-
Grymt, tack för svaret! Ja, själv har jag väl haft en 3-400 försök (minst) för att sätta den åt rätt håll, ähum, (vind från styrbord för min del, Pozo är ’mitt’ håll) så får väl börja åt fel redan nu för att hinna med 3-4000 försök lagom tills jag blir 50. 🙂
Satte min första riktigt ordentliga framåt nu i våras, lätt den skönaste känslan jag haft i vindsurfing de senaste åren. Vill ha mer…
-
WRF proggen på vindgurkan visar i princip alltid för mycket vind.
Jag tittar i stort sett aldrig på windguru när det är mindre än 48 timmar till potentiellt surf. Då finns det bättre information att tillgå – SMHI (som jag måste säga har ryckt upp sig), DMI, Klart, Predictwind, DMI Ocean etc. Även windfinder tycker jag genomgående är bättre än windguru när det närmar sig.
Däremot funkar windguru klart bättre på ställen nära större hav, som Irland, Portugal och även runt medelhavet.
-
Kika lite här:
http://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug
http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Carve%20gybe%20tuning.pdf
http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Carve%20gybe%20basic.pdfUt å kör i helgen, lycka till!
Kom ihåg att fart är din vän.
