dude
Forumsvar skapade
-
@Pedersen 738195 wrote:
Vet inte om man ser något, men vad tror ni?
26 cm förlängare, (27 cm enlig spec) 1-2 cm uthal från neutral.
Lös leech till markering mellan första och andra lattan.Ah, att hitta mast som passar till ett segel har jag lägt ner mycket möda på! Det kan vara svårt att avgöra med en bild, men jag tycker den övre bilden säger att det inte alls är bra riggat, tycker det ser ut att vara alldeles för mycket buk för långt in i seglet – alltså, det här ska vara ett down-the-line-segel som lätt ska kunna släppa all kraft genom att bara skota ut och det ser man att det inte är riggat som med den buken i ”depowered läge” som det är när det ligger ner som det gör.
Rätt riggat bör lattorna vara raka utan böjd profil.
Hur man ni ska tyda det hela kan säkert variera men så här tyder jag det. Masten kan vara för bottenstyv, vilket gör att den flexar till rätt släpp i toppen men håller sig för rak i botten och tvingar i stället lattorna att böja sig för att böjningen på den sydda mastkurvan ska räta ut sig. Jag skulle alltså testa en mast med mer hardtop.
Hoppas det löser sig så småningom i alla fall. Lycka till!
Niklas
-
@Sundheden 737613 wrote:
Fix och trix på hög nivå.
Nu ska mina DaKine mittens bli täta.
Använder LiquiSole.Satan va starkt det luktar. Kör under köksfläkten + fönster öppet.

Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenJag tror att man behöver täta dem mycket mer än som du visar här, alltså även mellan där neoprenet går ihop med det tunnare materialet för handflatan. Där tänker jag klämma in Liquisole. Det är där jag tror att större delen av vatten kommer in mellan sömmarna! Att klämma in Liquisole där kan också ge lite rundad profil i vantarna vilket skulle kunna hjälpa till att göra så att de inte roterar sig runt handen.
Den nya varianten tycker jag tyvärr inte sitter riktigt lika bra på min hand som den första.
-
Den Liquisole jag testat att täta med på insidan av mina DaKine Cold Water Mittens är hård och skaver mot mina händer så jag tänker inte använda Liquisole på insidan något mer.
Däremot har det nu visat sig att av de lim, eller tätningsmaterial, som jag testat för att täta Cold Water Mittens, så är Liquisole det som sitter kvar bäst. Andra lossnar efter några gånger.
Jag får se om jag får häcken ur och lyckas modifiera mina DaKine Cold Water Mittens som jag har tänkt mig för att de ska fungera att köra med i minusgrader. Jag får se.
@Tigerflash 737785 wrote:
Vad är det för konsistens på färdig produkt?? Hårt eller nåt gummiaktigt?? Ska nämligen göra samma sak tänkte jag./ Erik
@erree 737626 wrote:
Snyggt! du skulle passat på att dutta på lite liquisole i handflatan (på insidan) i nått prickigt mönster, gör stor skillnad i greppigheten 🙂
-
oscarlj, när jag tänker efter så stämmer det nog också in på mig från föregående säsonger när det vart flera vågseglardagar efter varandra på vintern, att man tränar upp sig. Tack för tipset!
@oscarlj 736978 wrote:
Jag kör med Dakine CWM och tycker alltid första gången jag använder dem på säsongen att de är dåliga och får kramp direkt. Men i mitt fall handlar det mest om att vänja sig, och träna, för efter 2-3 gången jag kör funkar de hur bra som helst, får inte alls kramp längre.
-
Var lite händig! Spruta in epoxi där den delaminerat, om det är så den gått sönder, och sen gäller det att vara smart och trycka ihop lagningen så att bladet behåller sin tunna profil och även blir rakt och fint. Lycka till! 🙂
-
Allt är bra på sitt sätt. Det är olika känsla och preferens det handlar om. Men det jag gillar kanske inte alls du gillar eller tvärt om. Det gäller att bilda sig en egen uppfattning om vad man själv gillar. Jag skulle nog kunna slänga upp några stycken beskrivningar men jag är inte så sugen på att lägga ner ett par timmar på det och det verkar inte som någon producent är det heller. Jag tror det är för liten marknad helt enkelt. Men lyckas man hitta någon nörd som delar med sig så har man slagit jackpott, bara att hoppas 😉
-
Men vaf-n, de e klart jag har epoxy hemma. Men är det en polyesterbräda det här så går väl inte det?!
Det är väl två vägar, alltså att varken epoxy funkar på en polyesterbräda eller polyester funkar på en epoxybräda?
-
Tack för kringinfo så att det känns bra det jag gjorde för att få det fixat. Har funkat helt utmärkt än så länge, ser som nytt ut. Att det dessutom gick att köra på den här lilla brädan på Torö här om kvällen är en riktig bonus haha! 🙂 M C, ja, jag gillar och är inkörd på den här brädan 😉
-
Tack M C.
Spraykontaktlim är kanske det jag borde använda.
Väntar lite till men annars tar jag bara och lägger i ett tunt lager av det limmet jag har här och trycker runt med plastfolie…
-
Jag sprättar bort allt vad är kardborre på mina dojor, speciellt den som sitter högst upp på Atandojan 🙂
-
Bra jobbat!
Jag önskar att vi kunnat göra samma sak på Torö.
-
Jag vill säga att allt hänger ihop med var du är in din utvecklingskurva. I början vill man ha en stor bräda, sen går man ner tills man landar på en bräda mellan plus fem till plus tjugofem (liter mer än sin egen vikt i kg), beroende på hur ofta man kör, vilka förhållanden man har och vilka preferenser man har själv.
– Jag gissar att en bräda på 8 fot eller mindre går in i din bil, men testa så klart först.
– 30″ bredd och 120 liter är nog en bra början.
– Är den bredare och har mer volym kan det bara svårt att ligga och paddla på den. -
Äntligen kommer det ut lite fler olika shaper med det här nya tänket!
