Forumsvar skapade

Sida 160 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    27 april, 2005 vid 20:35 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Inte vad jag känner till, däremot tror jag om inte minnet sviker helt att samtliga förbund som ingår under riksidrottsförbundet har någon mycket enkel olycksfalls förs. vid träning och tävling. Kanske att seglaravdelningen tecknat särskilt avtal om ansvar men det är inget jag känner till i skrivande stund.

• getwet

getwet

Medlem
    27 april, 2005 vid 12:14 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Lite tid över nu mellan alla EKG:n och blodkontroller….

Så här ligger till:
    En del bolag har mer kunskap än andra, eller rättare sagt skadereglerarna har mer eller mindre kunskap. Även villkoren skiljer sig men juridiskt ska det inte skilja egentligen, jag försöker förklara nedan varför.

Surfutrustningen kan tolkas försäkringsjuridiskt på två olika sätt, det är nog där det skiljer sig åt mellan bolagen, även inom samma bolag.
    Det ena är att surfbräda med rigg anses som båt/fartyg (dess huvudsakliga uppgift är att framföras på vatten) och ska försäkras därefter. Den anses inte som lösöre och försäkras specifikt liksom man gör med en segelbåt, bil, moped eller liknande. Surfprylarna ingår alltså inte i hemförsäkringen som lösegendom enligt vissa bolags villkor. Den tolkningen är troligen den rätta eftersom brådor ska juridiskt klassas som båt. Men nu är inte det hela sanningen. Att få ut en stulen bräda från hemförsäkringen kan nog säkerligen gå bra, i vissa fall! Något vi måste komma ihåg är att hemf. endast ersätter stulen
    lösegendom i hemmet eller biutrymme (tror det brukar stå annan plats upp till ett visst belopp) Observera att det måste vara styrkt brott, det vill säga brutet hänglås/dörr eller liknande. Grejer på biltak är inte annan plats, inte heller i bilen…….där den vanligaste stöldorsaken är.
    Som alternativ två reglerar bolaget surfpr. som lösegendom och då går det att få ut ers. via den ordinarie hemf. utan tillägg, förtydligar dock att jag idag inte känner till något bolag som ers. utan tillägg, den tiden är förbi…….

Avslutningsvis kan jag informera att ”stora båtar” subventionerar våra surfprylar rejält för de som har separat båtförsäkring eller småbåt som en del bolag kallar det för.

En sak till…..risken är egentligen ganska liten att bli bestulen om man använder hjärnan och tar hand om sina prylar och inte låter dem ligga kvar i eller på bilen, det är som att erbjuda tjuven ett gyllene tillfälle. Töm bilen när ni kommer hem……………

Egentligen borde den här disk. handla om något betydligt viktigare….vad händer om jag blir skadeståndsskyldig när jag surfat på någon. kanske det blivit personskador eller kanske tom ett dödsfall….hur regleras det? Båtar har ansvarsförsäkring och bilar trafikförsäkring. I förhållande till det så ter sig en stulen bräda eller trasig rigg som peanuts anser jag!

• getwet

getwet

Medlem
    27 april, 2005 vid 10:27 som svar på: Vad har ni för bisyssla? Dvs arbete, studier etc

Äh…det var ju jag som ritade raden ovanför. Astras forskning sätter sina spår.. smile.gif

• getwet

getwet

Medlem
    26 april, 2005 vid 17:58 som svar på: Inköp av surfbuss. Vad ska man tänka på?

Till att börja med att hitta en med diesel, dom är ovanliga.
    Rosten i kaross brukar tära en hel del. Är den fullpryttlad med elprylar så kolla dem, har en förmåga att lägga av. Annars brukar det inte vara några större problem. Jo förresten, originalkylarna brukar börja läcka, iaf på de äldre modellerna. Rost ovanför vindrutan (i ramen)

• getwet

getwet

Medlem
    26 april, 2005 vid 17:49 som svar på: JAHA!! VAR F!!!! SKA MAN FÖRSÄKRA SINA SAKER…..?

Hehe….här är jag. Ligger inne på ”sjukan” just nu, Astra Zenecas forskningsavdelning som försökskanin. Återkommer gärna när jag får tid över.

• getwet

getwet

Medlem
    26 april, 2005 vid 17:26 som svar på: Back from Fuerte

Låter som om det skulle vara Costa Calma, Sotavento.

• getwet

getwet

Medlem
    26 april, 2005 vid 04:09 som svar på: Var fan är sjöbrisen!!

Nu är det väl inte Fituna som är skumt, det är nog metereologin som spelar oss ett spratt ibland.

Mycket måste stämma för att brisen ska komma igång, det räcker inte med att luften är varm och vattnet svalt.

Först måste luftlagren längre upp vara oroliga, det vill säga att ett massivt högtryck försämrar chansen till bris eftersom luftlagren då står still. Observera att riktiga högtrycksdagar på sommaren aldrig genererar bris….fast vi tycker att det borde bli det när det slås värmerekord! Jag syftar på att trycket är riktigt högt, kanske på 1025-1030mb och mer. Vad som oftast felar är just att dom övre luftlagren inte är tillräckligt instabila. Ett bra tecken på på instabil luft är stackmoln som bildas lite försiktigt på fm och sedan växer sig större. Är det då kallt i vattnet och varmt in över land så kanske det kommer igång. Men…..låt oss säga att luftlagren längre upp har en annan bana än den vid marken så kan det förstöra det hela ändå…. frown.gif
    Trots alla ”hinder” får vi ändå ofta bris just vid Fituna, oftare än vid Rangsta som du tycker borde vara bättre. Vad beror då detta på…?
    Till att börja med så startar oftast brisen längre in i skärgården på våren, för att sedan flytta sig längre och längre ut vart efter sommaren går, den letar svalt vatten helt enkelt. Sedan har terrängen en oerhört stor betydelse för hur stark den kan bli, dels om det är tratteffekt, men även hur omgivningen ser ut runt omkring. Finns det berg som den kan blåsa ”bredvid”, snett emot och accelerera? Finns det stora ytor som kan värmas upp på land i direkt anslutning och några mil runtomkring……
    Och det mesta hittar man just på Fituna.
    Rangsta däremot skull kunna vara riktigt bra om vi tog bort Oaxen…..den hämmar vinden där men det finns tillfällen när brisen varit bättre där än på Fituna men det är sällan. Det troliga är att de ”sällsynta” dagarna inträffar längre in på sommaren när brisen ”flyttar” ut. Men den fösvagas också samtidigt. Efter att ha tillbringat mycket tid i Sorundas områden kan jag bara konstatera att Fituna levererar det bästa…….det är därför vi är där!

• getwet

getwet

Medlem
    25 april, 2005 vid 17:11 som svar på: Var fan är sjöbrisen!!

Nå Gurra Purra…..var brisen vid Fituna magisk eller inte?

Synd att du valde laga grejerna just nu… tongue.gif wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    24 april, 2005 vid 16:19 som svar på: seniorsurfare, någon??

43 i år, surfat sedan 1975!

• getwet

getwet

Medlem
    24 april, 2005 vid 08:16 som svar på: Var fan är sjöbrisen!!

Nordvind och för kallt i luften…blir inget! Men idag kanske kanske….om det inte mulnar på..

• getwet

getwet

Medlem
    22 april, 2005 vid 07:46 som svar på: Varför sälja så fort?

Nu svarade inte jag utefter ekonomiska grunder, om det är värt att byta eller ej. Mitt svar grundar sig på den erfarenheten som jag själv besitter och är grundad på alla de år som jag surfat. Ofta kan man lägga märke till att det tar ca 1-2 säsonger innan man hittar RIKTIGT rätt på sin utrustning. Här skiljer det säkerligen på material, en del grejer kräver mer trim än andra……..min övertygelse är att raceprylar kräver mest trim för att hitta rätt. Freeride prylar har kanske mer förlåtande ratio vilket borde vara naturligt, där märks kanske inte 5mm i nedhal lika mycket, en fenas tjocklek har inte samma betydelse för slutresultatet exempelvis. En ”liten anings felriggning” påverkar inte alls på samma sätt. Jag känner det själv på mina vågprylar, där är det i princip bara att kliva upp och dra iväg, medans fullraceprylarna kräver bra mycket mer innan det känns rätt.
    Visst kan man byta grejer varje år om man nu prioriterar det framför att köra in sig på det material man har. Det har jag inte haft några synpunkter på, jag bara undrar varför…….
    Någon skrev också att det beror väl på hur mycket man seglar, helt korrekt. Själv kör jag slut på en rigg under ca 3 säsonger, och då menar jag SLUT. Märkligast är dock att min upplevelse för ”att nu stämmer det riktigt hundra” infinner sig oftast mot slutet av riggens levnad….. confused.gif Det är då jag lärt mig det där lilla extra på slutet för att få ut det bästa….cambertrycket, en liten aning mer i nedhal, släpp en halv cm i uthal, byter till en annan mast i vissa förhållanden mm. Jag känner i grejerna minsta lilla pryl som inte stämmer och det gäller även bräda och fena. Den känslan hittar jag INTE på en säsong trots att jag seglar betydligt mer än de flesta, kanske jag som är en katastrofalt dålig surfare frown.gif

Det är det jag menar med mitt inlägg, och det byggt på den erfarenhet från alla stränder jag besökt att det är MÅNGA som riggar fel, använder felaktiga fenor, just pga av att man inte lärt sig sina egna prylar. För det är som någon påpekade att idag finns det knappt riktigt dåliga grejer, det fins bra och bättre. Men det gäller att hitta rätt och lära sig de bra grejer man har istället för att köpa nytt varje år. Det är min erfarenhet som har köpt nytt i massor av år. wink.gif

• getwet

getwet

Medlem
    20 april, 2005 vid 06:00 som svar på: Mål för säsongen (Hur gick det sen)

Kort och gott….34knops vallen ska passeras!

• getwet

getwet

Medlem
    19 april, 2005 vid 05:42 som svar på: Varför sälja så fort?

Det där har jag också funderat över, och jag skulle vilja dra det en liten bit till. Jag förstår inte heller att man säljer efter en säsong…….såvida man inte är grymt missnöjd med prylarna.

Själv tycker jag att det är först när det gått en eller två säsonger som jag hittar riktigt rätt på brädan/riggen vilket jag inte gör på en säsong. Surfbart är det naturligtvis men att finna det däringa absoluta sista med trimmet/fena/placering mm kommer först efter en eller två säsonger. Så min personliga åsikt är att folk byter för ofta och aldrig hinner köra in sig på materialet…….

• getwet

getwet

Medlem
    15 april, 2005 vid 14:10 som svar på: Hur högt kan golvet vara….

Jag vet en Volvo buss ledvagn på 18m som är till salu…..röd och fin, ca 50 000 plus moms, finns på SL. wink.gif
    Får hojen plats där…?

• getwet

getwet

Medlem
    15 april, 2005 vid 03:36 som svar på: Hur ”plastar” man?

Nenne har redan skrivit på ett bra sätt hur det går till, påpekar bara att du inte ska glömma SLÄPPVAXET…….blir strul annars crazy.gif

Sida 160 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA