getwet
Forumsvar skapade
-
Gjorde 30.4 knop igår kväll på Fituna med RX2 6.6 och RRD268 Avantslalom med 28cm spitfire fena. Tyvärr tog batterierna slut senare på kvällen (både i GPS:en och mig själv
)när det riktiga trycket kom, men vi hoppas på nya försök och då gärna med 5.8:an. Hoppas att du snart passerar den magiska gränsen……….det är en utmaning men du är snart där. Det tycks handla oerhört mycket om fintrim på grejerna, jag kan märka skillnad på 1-2 knop bara på fenval eller en cm i nedhal. Och den skillnaden är bara mätbar, inte kännbar.
Och när man kört i 30+ måste man fråga sig hur i helv…. Dunkan klarar av 44knop…..en gåta! För 30 knop och däröver på en bräda är sanslöst snabbt. -
Visst håller dom, lika bra kvalite på dieseln som på bensinaren. Vridmomentet är otroligt…..6.2L slagvolym och diesel…
Problemet är att hitta en diesel, och tyvärr rasar priset iväg en hel del jämfört med en bensinare. Så är man inte näringsidkare/eller kör massor är det tveksamt om det lönar sig med en diesel. Eller om man vet att den ska finnas i ens ägo under många många år!
Förbrukningen är som vanligt, något under bensinaren. -
Oerhört märkligt att Nynäs kommun isåfall inte utövade sin förköpsrätt till Ören när den väl blev till salu för inte så längesedan. Det här blir bara sjukare och sjukare…….
-
Fituna fungerade tydligen en period på fm fram till ca kl 13.00 då jag kom……..sen sket det sig! För mycket V som förstörde allt det roliga.
-
Har nu fått tag på lite mer info om sakfrågan angående bastu mm på Ören. Först fick jag samma svar som övriga tycks ha fått av Mats på Nynäs kommun men till slut så……….efter lite tjat!
Tydligen är beslutet en ”kompromiss” i ett läge där det var mycket svårt att fatta ett beslut, men hav tröst….det är överklagat av naturvårdsverket och i sin tur har även ägaren överklagat (mot naurvårdsverket), därför är det kanske nu på sin plats att vi surfare engagerar oss, dels till naturvårdsv. samt till kommunen som en av de ”intressenter” som kan ha åsikter angående beslutet.
Det bör gå att få till detta eftersom man påpekat att det är en kompromiss, således ett svårt beslut och ju fler vi är som påpekar Örens förträfflighet för friluftlivets främjande, desto större möjligheter. Jag tror nämligen att ägaren i det här fallet har fått sin röst hörd mest, antagligen pga att man gapat mest……men det kanske är vi som ska gapa nu tillsammans med Naturv. och andra organisationer (läs fågelskådare mm). Jag försöker få tag på underlagen för beslutet där även ägarens ansökan måste finnas med, det här blir kul….och spännnande! -
getwet
Medlem15 september, 2003 vid 12:31 som svar på: Min delbara mast är inte längre delbar, vad göra?Igår på Fituna var vi 6 gubbs som drog och vred i vild förtvivlan utan att lyckas på en mast som kärvat ihop.
Men två neil pryde bommar löste problemet……..observera att det var fler fabrikat som testades men bara NP lyckades……
Problemet med att masten smalnar av går ju att justera i bomfästet, se till att den inte nyper vid där den undre delen går in.
Efter att 6 man tagit i allt vad dom kunde utan att lyckats och två bommar gjorde det utan några som helst problem så verkar framtiden för kärvande master vara oviss……..´men det måste tydligen till två NP! -
Desto mer jag forskar, desto mer förvånad blir jag att Nynäs kommun överhuvudtaget tar i frågan om ett bygglov på Örens udde. Enligt miljöbalken ter det sig vara glasklart enligt min mening, att det absolut inte går att godkänna dylikt. Och defintivt inte när det är skyddat eller område med riksintresse, vilket jag tolkar det som att Torö är!
Det finns vissa skäl till dispens, ett var om det främjade friluftslivet och kunde åtnjutas av dessa. Ett förslag vore då att samtliga skall kunna använda bastun, då blir det för friluftslivets främjande, en liten värmestuga helt enkelt för nedkylda surfare……..
Nä, det här känns som man måste följa på närmare håll. Och kommunens beslut att bastun skulle vara någon form av ”gräns” för hemfriden är totalt löjeväckande…..
Här ligger en hund begraven…….vi letar vidare.
Som tips till er intresserade, gå in på http://www.naturvardsverket.se och läs om strandskyddet……då förstår man att det här inte riktigt stämmer…….nåt lurt är det, bastu som gräns, blajblajblaj! -
Hallå där Koa och Jesper………har nu dragit iväg en skrivelse samt förfrågan till Nynäs kommun angående bastu på Ören, återkommer när jag får svar.
-
Den största anledningen till staketet är precis som någon redan påpekat förstörelsen av skogsområdet som är mycket känsligt i omgivningen. Vi surfare går överallt och med det trampar upp nya stigar……..samt att vi inte tar hänsyn till den ovanliga flora som finns vid kanten av sandstrand/skog och som är väldigt specifik just för Torö i mellansverige. Herr Spray har alltså INTE sett till att surfing i området blivit omöjligt, men man vill gärna se till att det känsliga området inte förstörs mer än det redan är…….Vi kan fortfarande komma till vattnet via en begränsad väg, svårare än så är det inte och detta lilla merjobb pga att vi inte tidigare tagit hänsyn till ett område som är skyddat.
Om det däremot kommer upp en bastu på udden måste varje medborgare reagera, inte bara vi! Det är ett direkt brott mot strandskyddet, såvida inte Länstyrelsen ger sitt medgivande men det vore oerhört märkligt. Men att det blivit en separat stig ned till vattnet har vi nog bara oss själva att skylla, tyvärr!
Förövrigt vill jag bara tillägga att det ofta ser för dj…. ut på parkeringen efter oss surfare med rester från sånt som bara kan kopplas till surf! Syns spår överallt på stranden också.
Om jag ägde tomten själv skulle jag inte tycka det vore så kul om det låg trasiga tampar, silvertape och förbrukade surf/kite prylar m.m överallt plus en massa annat som kanske inte bara kommer från oss, men det troliga är att någon ändå glömt kvar sin lunchlåda eller liknande……. -
Nedhalsveven är ingen dum grej alls, och väldigt bra när seglena (läs racesegel)är nya då dom tycks vara ännu ”tuffare” i nedhal. Känns som om dom lättar lite efter ett par riggningar.
Veven är riktigt bra, varför slita i onödan och riskera en kall kropp med sträckningar som följd???? Nä, skaffa vev och finlira på ett enkelt sätt nedhalet, justera enkelt om det visar sig att det blev för lite i nedhal. Det är inte kärringaktigt att använda sig av en vev, däremot oerhört korkat att inte göra det om man kör stora racesegel. Jag tror att den som kritiserar en vev troligen aldrig riggat en riktig racetrasa! -
Det blir alltid mer tryck i skothanden när det är överriggat så det är inte så konstigt, det är här skillnaden märks som mest mellan camber och utan camber…….
Självklart ska du dra en bit till i nedhal och följa efter med uthal så ska du se att det blir kanske bättre. Min erfarenhet är att de flesta (när vi pratar om snabba segel) drar på tok för lite i nedhal…….dom går inte sönder!! -
Kan någon översätta detta överdådiga för mig helt oförstående och hopplösa ordsamling som inte verkar finnas i ett lexikon på föregående inläggs sista rader………
-
Flåsande i svallvågorna
hörru min sämsta kompis, var glad om du överhuvudtaget kan ta rygg på mig 
Klart du ska ha värsta masten, annars blir du nog avhängd ordentligt………. -
Intressant att se den här trådens brist på kunskap, förutom en och annan Gutes och Fransmans inlägg. Att införa en gemensam valuta betyder så ofantligt mycket mer än en massa tafatta ordval om hur Riksbanken kan justera vår ränta eller inte, eller några jämförelser med hur kapitalet kommer att styras från Bryssel. Nää……vakna nu alla nej sägare och försök se in i framtiden trots att vi ingen kristallkula har!
Det som ofta slår mig oavsett vilken folkomröstning vi än gör (högertrafik, kärnkraft, EU och nu EMU) så är det alltid en klick bakåtsträvare som måste säga nej och bromsa. Förvisso bra ibland så man kan stanna upp och tänka till…….men ångrar någon att vi har högertrafik, vad skulle vi ha istället för kärnkraft(realistiskt), hur många har ”drabbats” av att Sverige ingår i en union? Likadant är det med euron, vi bör gå med nu för en stabilitet och ”solidaritet”. Men det viktigaste är dock för de kommande generationerna efter oss…………Sorry alla nej tyckare, Sverige klarar sig inte utan gemenskapen i ett allt mer hårdnande kapitalistisk värld, acceptera!
Man kan självklart ha en ideologi, vacker som bara den, där pengar inte ska vara det viktigaste. Men inse att vi allihop ingår i Ekorrhjulet AB och den snurrar allt fortare, för fort, och då vill inte jag stå utanför en gemenskap hundra ggr starkare än Sveriges lilla micro ekonomi.(kan tillägga att Sthlms börsen står för mindre än 1% av världens aktiehandel……)
En liten detalj, minns ni när Zorros i mitten av nittiotalet gick in och lekte med Svenska valutan……..observera att det var en enskild person som speckade, vad blev kontentan av det? Så LITEN är Svensk ekonomi, glöm inte det. Men det finns även massor av andra skäl för att lägga sin röst på rätt svar den 14:e än bara vår microekonomi i världens ögon. -
Den frågan var inte speciellt svår att svara på, MB:n såklart. Flera ggr bättre kvalite, men den betingar ett betydligt högre pris på beg.marknaden istället.
Förbrukningen känner jag inte till men dom borde vara ganska likvärdiga, åtminstone diesel modellerna vilket ni självklart ska ha……bensin går bort idag.