jesper_b
Forumsvar skapade
-
Höll på att skriva om att på ostkusten har vi ofta vågor i i stort sett ingen vind alls… Men det vore väl lite för mycket attityd. Hur som helst har jag just kommit hem från Gotland där jag surfat utan segel i typ noll s/m. Har vindsurfat i över gubbe på Torö med större segel än 5.7 fler än en gång och så vidare…
Men visst, en hel del spots kräver tyvärr 4.2 för att vågorna ska vara något att bita i.
/Jesper B
-
Men skit också!
Nejdå, kul att ni fick fin segling!! G-land var garanterat det optimala stället att segla på de senaste dagarna. Har dock lite att stå i hemma i Nacka denna vecka. Kommer över i augusti. Får hoppas att det blir fint då också. Föresten är Gotland alltid fint oavsett vind och vågor. Bifogar en bild på min dotter Tora som tog ett morgonsurf med mig på Skala, norra Fårö, för en knapp månad sedan. Ensamma på stranden, varmt vatten, nästan ingen vind och fina små långboardvågor!/Jesper B
-
Sjusovarfjant!
Jag åkte upp söndag em och tyckte väl att det var en rejäl bomkörning eftersom det inte blåste ett skvatt. Hamnade dock på den nyöpnade sjökrogen vid Barnens Ös brygga, heter något med ”knapp”. Jag min hustru Johanna och yngsta unge Hilding (samt Larry och Danne) hade hur mysigt som helst med god mat, fantastiskt gott öl, bra vin och helt ok konjac och en närmast oslagbar miljö i solnedgången. Har ni inte varit där – se till att ta er dit. Vi var toknöjda med att vi åkte upp hela vägen från Nacka. Hur som helst blev vi tvingade till övernattning pga visst intag av dryck. Vaknade 06.00 med ett ryck! Det pungade på i trädtopparna.Snabbt i med en banan, tillbaka till Salnö och ner till den redan kvällen tidigare riggade utrustningen. 5.6an var bra onödigt stor. In och rigga 5.3. Jag hade hur kul som helst mellan 7 och 10.30 i absolut fullpung 5.3 gubbhöga vågor och bra vinkel för både hopp och frontsidesmack!!
Sedan droppade det snabbt och kom tillbaka i form av lite fjuttvind i sämre vinkel och betydligt mindre vågor… Som sagt; vi var tre stycken som hade riktigt fin Väddösegling i ett par tre timmar – långt innan ni andra kom.
/Jesper B
Förlåt att jag retas med en klassisk – ”ni skulle varit här…” – men ni skulle faktiskt ha varit det, både på krogen och på vattnet.
-
Trist som fasen att det inte gick att genomföra ett riktigt race. Vinden kom och gick och retades ordentligt med oss. Jag hade faktiskt en helkul dag på vattnet med stundom fin segling och en och annan kul fight.
Bra som 17 att de blåste av första racet, och nog var jag helt övertygad om att race två blåstes av eller omdefinierades till så kallat fun race. Dala eller någon annan – inte kan väl racet vara godkänt?
/Jesper B
-
Hoppla!
Ser ut som tisdag eftermiddag och onsdag förmiddag kan bli något! Jag råkar vara på G-land och har med mig lite grejor. Var köär vi på sydväst. Sudersand Fårö kan väl bli fint med hyfsad vinkel. Har ni locals bättre förslag?/Jesper B
-
Staffan har delvis rätt i sin jämförelse mellan RDM och SDM eller NP masten.
Dock finns rätt stora skillnader i böj även mellan övriga RDMs. Mjukast i botten är Nolimitz, Powerex 400 anses som mitt emellan. Hotrodden är lite styvare i botten än powerex i längderna 340, 370 och 400 (dock totalt sett mjukare i längderna 340 och 370). Hotrodden är dock rätt mycket styvare i botten (och totalt) än Powerex i längderna 430 och 460, samt än mer i den nya speedlängden 490. Att man gör botten och masterna totalt lite styvare i 430 och uppåt är just för att ge snärtigare känsla i de lite större freestyle- freeride och speedseglen. Där är en mjuk down-the-line känsla inte riktigt lika relevant som i kortare mastlängder.
/Jesper B
-
N’ here are the votes from HSM Schweden:
Generellt: Släpp absolut inte upp nedhalet på något segel från ”normalläget”, det försämrar allt. Sedan kan det ju skilja lite från person till person var man har sitt normalläge, självklart skiljer det sig mycket mellan olika segel. Tycker man sig ha enklare att plana med för lite nedhal har det med den egna tekniken att göra. Rigga rätt och ut på vattnet och lär!
SO 5.3 2005: Alla SO från första till sista årsmodell ska riggas mer på nedhal än uthal. Dvs man spänner upp seglet till sin rätta shape med nedhalet, sedan kan man finlira med mellan pyttelite positivt uthal (någon cm) till lite mer (några cm). Lattan över bommens framsida ska ligga parallellt med bakkant mast (allt här gäller RDM) eller bakom, möjligen undantaget de största strolekarna (5.8 och 6.3). Är man en stor tung kollos kan man möjligen rigga så att lattan överlappar någon pytteliten mm på 5.3an också- OBS: Framsidan latta ska ligga där efter man dragit nedhalet och helt utan uthal. Om man istället drar mindre nedhal och drar bak lattorna med uthalet får man ett kraftlöst vingligt segel.
Ser man på ovanstående kan det tyckas som SO behöver mycket nedhal. Dock har alla SO extremt lite mastkurva och har riggat betydligt mindre riggspänning än flertalet andra vågsegel. Detta gör seglet mjukt och smidigt, samtidigt som de många lattorna hjälper seglet hålla formen (detta är ett rätt unikt (och svårkopierat) koncept som kännetecknar SO – supersmidigt och stabilt. Vad som är intressant här dock är att detta gör att SO, trots att det riggas till 95% på nedhalet INTE kräver så mycket kraft som måga andra segel att nedhala. Jämfört med tex Smack eller Psyclone eller ännu mer Superfreak krävs betydligt mindre kraft att nedhala SO. Samtliga NP kräver också mycket mer kraft i nedhalet.
Kör ni RDM, kolla lattan över bommen enligt ovan så är ni ungefär rätt. SO riggas som sagt med mindre kraft i nedhalet än andra segel och om man vill ha lättvindsdrag med betydligt mindre uthal än många andra segel – däremot är det, om man tar hänsyn till ovanstående, ett av de mest lättriggade seglen som finns. Jag brukar säga att det är bara att ”hänga upp” så kan du inte gå fel!
((Vill man vara mer specifik så går självklart det: SO 5.3 funkar både på 400 mast med lång längare eller på 430. 430 ger generellt en lite styvare snärtigare känsla som många upplever ger mer bottendrag (beroende på hur man bumpar). Är man lätt kan det vara enklare att pumpa igång en rätt flexig, mjuk men snabb rigg, om man har tekniken. Är man tyngre kanske man föredrar pumpa igång med en lite styvare rigg. Dessutom skiljers sig olika masstillverkare vad gäller styvhet vilket kan vara åt olika håll i olika längder. 2005 hade jag väldigt svårt att välja mellan hotrod 400 och 430. Tyckte nog att 400 var lite skönare. 2006 SO 5.3 som är snäppet mjukare tycker jag dock är skönare på 430. Hotrod 430 är dock rätt styv för att vara 430 (detta för att funka på lite större segel och ge tex freestyleriggar ordentligt crisp/pop) vilket gör att ett SO 5.3 kommer kännas lite mjukare på tex en Px 430, dock inte som på en 400. Sedan ger ju alla dessa kombinationer olika känsla i hoppp, trick, och vågridning…))
SO 5.3 är ett grymt segel och funkar bra med rätt olika master (se till att köra RDM dock). Om det ska plana tidigt handlar också om att köra mycket på sina grejor och lära känna hur just den egna kombinatinationen funkar. Time on water – TOW – är en faktor som kan slå ut både rigg- och mastteori. Framför allt blir det mycket prylfokus här på konfen (vilket självklart är ok). Har du en hyfsad skinny till ditt SO är det bara ut och njuta.
/Jesper B
-
And here are the votes from official hotsailsmaui Schweden:
Jag kunde själv aldrig bestämma vad jag gillade bäst av Hotrod 400 och 430 i SO 5.3 05. Jag bytte fram och tillbaka och älskade båda! Jag är 76-78kg. I 06an som är lite softare föredrar jag nog 430an men i 05an funkar hotrod 400 kalas, eller om ni är under 80 kg – optimalt!
Kan lägga till att hotrod 400 är just lite lite lite styvare än powerex och den lilla lilla extra styvheten ligger i bottendelen. Detta talar för att hotrodden klarar lite större segel något bättre än px. Skillnaden är dock mycket liten. I 430 är skillnaden större.
Kör (köp!?) så det ryker!
/Jesper
-
Jag var på årsmötet och då diskuterades en ny vindgräns. Grejen är att vi nog alla vill ha rimligt mycket vind för att tävla, men att vi har lite olika syn på vad som är rimligt mycket vind. Dessutom är alla deltagares uppfattning ordentligt subjektiv färgad av bland annat hur bra vi placerar oss och hur många vindhål vi lyckas pricka in, hur fort vi gåe i olika förhållanden mm.
I Båstad har jag två år i rad blivit av med min bästa placering i efterhand för att några högröstade inte planade i startögonblicket och en bit in på förstakryssen. Att det sedan var minst lika stora hål och lite vind på racet före och efter, som inte ströks, var inget som diskuterades nämnvärt.
Jag tror de flesta av oss är för att vi ska ha en mindre godtycklig regel som gör vårt tävlande mer rättvist. Därför var jag för någon slags tillägg av reglerna för att få en mer precis/mindre godtycklig vindgräns.
Men att sedan skriva en regel som i praktiken är omöjlig att implementera i ett verkligt tävlingssammanhang känns rätt meningslöst, för att inte säga klantigt. Att det sedan är en strängare regel än på internationella tävlingar där det kan vara oändligt mycket tjockare och stördare vindar vid start, rundningar och på banan är väl ändå dummare.
Jag tror snarare det är en fråga om att tävlingsarrangörerna ska ha någonting att luta sig mot när olika deltagare börjar samla namn på listor eller liknande för att påverka tävlingsledningen att fatta beslut som gynnar några och missgynnar andra.
Jag är övertygad om att maxtider är en betydligt mer framkomlig väg än ”löpande mätningar” över ”hela banan”. Däremot är kanske 40 minuter maxtid för mycket på en kort bana. På en lång bana känns det som en förträfflig regel (vad är kort/långt undrar då den nogräknande?). Regeln borde vara att tävlingsledningen måste skriva ut maxtider på förstakryss och totalt i seglingsföreskrifterna – och att detta sedan är regeln som gäller, oavsett vad olika deltagare tycker sig veta om hur det löpande är på alla delar av banan (inte enbart där man själv råkar vara just då) och vad som är ”passande förhållanden”. Så mycket enklare än så kan det inte bli!
Som regeltillägget är skrivet nu kan vi nog på just denna skrivning få samtliga race i årets SWT att ogiltigförklaras – dvs skrivningen är helt värdelös.
Eller?
/Jesper
PS: Jona – vadå regelryttare? Klart vi ska ha hyfsat klara och enkla regler som gör vår lek på vattnet så kul som möjligt. Att vilja ha enkla, tydliga och praktikst genomförbara regler är väl knappast detsamma som en regelryttare. En regeltryttare är väl snarare någon som till varje pris och enbart för egen placeerings skull utnyttjar varenda paragraf till det yttersta och kanske lite till.
-
Kujala måste bli nästa brädseglarförbundsordförande!
/Jesper B
-
Vill också passa på att tacka arrangörer och deltagare för en grymt kul dag! Jeppe och Camilla skötte sig exemplariskt i startbåten och vi andra gjorde vårt bästa i dessa ”extrema” förhållanden (superplattvatten, 0-8 m/s och framför allt 30 till 45-graders vrid hela tiden!).
Kul att man kan ha så kul i så knepiga förhållanden!
/Jesper B
-
Stort tack till Onwater, Tor, Anders Boström mfl för ett trevligt arrangemang!
/Jesper B
Som fick sig behövlig träning i marginalvindpumpaigångsteknik, fulltryckskryssochslörteknik samt så klart träffa trevliga människor…
-
Jag drar till karlstad/onwater – som redan nu ska ha en stor eloge för detta initiativ! Vore kul om så många som möjligt kom, både blåbär och rävar! Är det Anders Boström som står för det konkreta genomförandet av race mm?
/Jesper B
