jester
Forumsvar skapade
-
SP säljer G-Sport (fd Curtis). Tycker dock att Selectfenorna fungerar bra dom med, och är inte mer spin-out benägna än ex sr6b… Grejen är att det är bättre finish på G-sport och en del andra märken. Finns dock fenor som säljs med betydligt sämre finish än select (läs Lessacher… :D)
-
Grattis Daniel! Den vinsten förtjänade du verkligen! Är ju kul om Markus E inte vinner allt… 🙂
Jag var bara med ett heat (satte hela 32 km/h)… Fick stryk av en svanjävel som flög i 45 km/h i banan… 😀
Jag måste lära mig att stänga GPS emellanåt då jag bara fick inspelat fram till 14:30 och missade slutet av tävlingen. Men även GPS visade bra värden fram till dess i alla fall. 29.3 knop är jag nöjd med.
Mitt tips är att *alltid* stänga av GPSen då man går upp på land. Sparar batteri, man undviker en massa onödiga spikar osv.
-
Poängterar också att det är en VÄSENTLIG skillnad att köra fort i en given bana på ”beställning” än att freeridea runt med GPS på armen och söka bra vatten. Om tävlingen skulle mätts med GPS på HP så skulle vi fått se helt andra farter, säkerligen 3-4 knop extra.
Därför hoppas jag och många övriga i speedträsket att nästa års tävlingar kommer att mätas med GPS.Kan bara instämma om det där. LAckade ur efter att banan var för grund i Klagshamn igår på första heatet, så jag slängde lycran och körde ut på fritt vatten och bara kryssade mellan stenarna och registrerade hastigheter som motsvarade vad gubbarna hade när dom körde mot mät-tornet och dess laser. Laser suger, helt enkelt… Har nog kört min sista lasertävling nu, då jag tycker att den tävlingsformen inte är kul helt enkelt.
Obs! Inget ont om Wallén och dom arrangerande klubbarna i F2 Speedchallenge! Dom gör ett kanonjobb!!!
-
Martin säger en del intressanta saker:
fin as small as possible without getting spin-outs
Exakt samma åsikt som Guy Liljegren har (han säger att man skall ha såpass liten fena så man precis får prylarna o plana). Så det där med att ha tillräckligt med lyft i fenan kanske inte är SÅ viktigt? Bara man har en fena som man kan belasta utan att få spin-outs
Do you think rider weight matters when it comes to speed?
It matters less each year. Also as the wind gets stronger and slowly overtakes the board speed, weight is getting less important
Hmmm… Den allmänna åsikten verkar ju vara tvärtom här?? Intressant… Tycker själv att man borde ha viss fördel i högre vindstyrkor…
Det var även intressant att läsa om Ian Räv. Har alltid trott att han är en lätt liten killen, men 1.88 och 92 kg är ju inte så litet ändå…
-
Än en gång: Grattis, Robban!!!
Korrekt länk till sessionen, btw: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=17909&uid=591
Pugge: Det kommer… Det är jag helt övertygad om. Inte lätt att åka fort på nya prylar!
-
Att du bara orkar… Du har rätt doktor Ygge… typ…
Surfan brukar iaf köra mindre fenor än jag, iaf.. Kan iofs bero på skillz där.. (och storleken på fenbagen)
-
@fredrik.ygge 386415 wrote:
Du har säkert rätt, men jag har svårt att tycka ett det känns solklart, speciellt i de större storlekarna. Kolla t.ex. 120 kg Tomas Doeblin som kört 26 cm med 6.8 m (i 45 knop). Vilken 70kg-gubbe skulle köra mindre fena med den segelstorleken?
Problemet är att du nu jämför ett proffs med en amatör. Jag har mig själv som måttståck (och jag är i allra största grad en glad amatör), och jag kör inte 26 cm med min 6.8…
Men du kanske kan haslpa fram en matematisk formel som stödjer dina teorier??
-
Och Dave White körde en 30cm fena när han körde liknande hastigheter (46-47knop) i höstas. För mig är det helt solklart att tyngre gubbar behöver större fenor. Kör själv 31 cm till 6.8 och 28 cm till 5.8…
-
ok. alltid kul med nyheter!
-
Skall du speeda enbart, och köra såpass små segel bör en 30 cm duga fint. Är du ganska lätt kan tom en 28 fungera.
culing: har du mer info ang sr-7? bilder?
-
Planet kanske flög med medvind? Eller så är fenorna så snabba så planet flög snabbare…