

judo-freddan
Forumsvar skapade
-
kalle57;442869 wrote:Antagligen ligger sanningen i vanlig ordning mitt emellan ngnstans… Hur som helst är jag själv tveksam till hybridbilar eftersom all energi för framdriften fortfarande kommer från bränslet. Energin som genereras från inbromsningen tycker jag är försumbar, i varje fall på landsväg. Att den drar mindre än andra bilar – nja, vet jag inte om det stämmer till 100% om man jämför med lika motorstarka bilar. Den stora vinsten ligger väl i att man inte släpper ut några avgaser vid rödljusen eller i köer. Plug in-bilar däremot verkar ju lovande för pendlare. Får se när dom dyker upp. Tills dess håller jag nog fast vid min standardbil o gasar lite mindre o kör några färre mil.
Men den stora andelen personbilskörning sker ju just i städerna där accelerationer och bromsningar är frekventa så jämför du bränsleförbrukningen där får du rätt fet skillnad.
-
Mats_O;438194 wrote:Va fasen, här går man o tror att det inte fins några bra vågspots för surf o SUP i krokarna o så får man se det här från Östergötlands skärgård:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3006930
MEN VAR LIGGER SPOTTET??? PLEEEEEASE HELP!!
Jag och Rickard B i Linsurf spotcheckade ett ställe som heter Ekön för många år sedan. Öppet mot SO och grundar upp brant på slutet. Norrut är kusten rätt så otillgänglig ända upp till Norrping. Söderut finns bara ett nåbart ställe till, Kvädö. Sedan tar Småland vid. ”Södra Östergötland” stod det ju så.. Det vär inget Jaws vid Ekön då men så blåste det heller inte mer än 8-10m/s. Vid 17 är det lite mer energi i vattnet. Inga garantier att det är det spottet alltså men vill man leta så skulle jag börja där.
Finns ett ställe strax norrut som heter Fyrudden. Dit kan man bege sig om det blev bomkörning vindmässigt och riktningen är hyfsat nära nord eller syd. Vi hade bra tryck med 6,0 trots att det blåste måsfjärt vid Ekön den gången så jag tror det blir tunneleffekt eller nåt där.
Åk till Valdemarsvik och följ 212an så långt det går.
Fan asså, spotchecking väcker..ja något alldeles extra i en. Vore lite känsla att upptäcka privata lilla Torö.. :smirk:
-
judo-freddan
Medlem5 januari, 2008 vid 15:22 som svar på: Nån som har testat H-Bomb än? (Batteri uppvärmd våtdräkt)Hm, man blir ju riktigt sugen. Batterierna sitter ju dock innanför hängselen.. Bummer!
-
Jag reggade en testlicens på theyr.tv för tre månader sedan. De ska funka i två veckor står det på hemsidan. Den har funkat i tre månader nu…
-
http://yr.no är inte så dum den heller. Skriv in en stad/plats och tryck ”avancerad karta.” Finns en kml-fil man kan ladda ner så att man får in vädret i Google Earth också men det verkar inte vara riktigt stabilt än. Normännen regerar i alla fall! Det ni SMHI..
-
Drakglenn;413386 wrote:Men hallå, ställer du hjulen rakt så går bilen rakt!!! ställ in hjulen åt vänste så går bilen åt vänster
Det finns andra grejer som kan hända. På min Peugeot Boxer lyckades de aldrig få bilen att gå rakt fram genom att ställa toe-in rätt. Trodde länge att tidigare ägaren måste ha kört i diket eller på en trottoarkant för castervinkeln (lutningen framåt-bakåt) var mindre på högra sidan än vänstra. Visade sig vara något så enkelt som att gummina i fjäderbensinfästningen var slitna, det högra mer än det vänstra..
-
Oregistrerad;411508 wrote:Man førsæmrar inget stegvis, tværtom førbættras rederiernas produktar av att en meteorolog får vara med och tolka rådatan.
Skillnaden ær ju att det inte ær meteorologer som gør prognoserna ni ser på, medan de som du næmner (rederier och flygbolag) får direktkontakt med meteorologer.
Det ni ser på som går ut gratis ær helt automatiska produkter ihopsatta av førsæljare och it-folk (d.v.s kvantitet och kostnadseffektivitet ær viktigare æn kvalite).
Så sluta skælla på meteorologerna. På smhi hamnar meteorologerna lægst i rang och har inget att sæga till om nær det gæller kvalite på produkterna.Vill ni ha gratis væderdata så kommer norges institutt nu att slæppa all sin data gratis på yr.no.
Det som ligger dær går också raka vægen från datorer till publik, men hær har meteorologerna iaf fått ha ett finger med i spelet, och man lyssnar till vad allmænheten sæger om produkterna.
Kolla dær om det kanske kan ge bættre resultat.Jag gick in och kollade. En rätt frän grej var att de har lagt ut en kml-fil som gör att man kan få animerad prognos i Google Earth.. Jag testar just nu och vad vädret är just nu får jag fram men grafiken i prognoserna verkar inte funka.. Kanske just för att den är en betaversion. Vore kul om någon mer kunde testa och se om det blir likadant.
-
marty;410677 wrote:Offtopic men skall det inte svänga också… Som en metronom kan vem som helst lära sig men ”groove” föds man med ;
http://youtube.com/watch?v=4Uyhi0o3ICc
På tal om gud alltså !
Skulle det där svänga? Det här
det är sväng! -
svennebanan;409449 wrote:Tjenare,
Själv kör jag en Kona Surf och trivs utmärkt med det. Det är den lite mindre varianten av OD brädan med centerbord på 170 l, 315 cm (ca 280 planande) och 64cm bred. Jag valde den då jag tyckte Kona OD kändes lite väl mycket som min gamla course racer i storlek och 150 l freeride brädor var alldeles för breda för min smak.
Men det är alltså den nya linjen Kona brädor (följ länken ovan om ni inte gjort det) som avses i första inlägget. Jag har tidigare tänkt fråga om någon vågkunnig vill kommentera användbarheten för dessa men inte kommit mig för.
Vad tror ni om konceptet med lite längre och mer volym på vågbrädor a la Kona 11.5, 10.5 och minitanker för att göra vågsegling lite mer tillgänlig? Att de som redan är bra på små vågbrädor helst inte går upp i storlek förstår jag, men de finns ju vi som vill men som inte riktigt har förutsättningarna (tid , talang etc)
Som helt ny på vågor (förutom västkustsdyningar) så var det iaf riktigt kul att köra Kona Surfen i lätt vind och brytande vågor vid Båstad/Malen den enda gången jag hade tillfälle att prova i sommar. Jag skulle iaf inte vara i närheten av att komma ut på en lättvindsvågbräda på 100+ liter. Jag kan tillägga att jag var helt ensam på vattnet, antagligen pga 4m/s.
Jag säljer inte Kona eller har något ekonomiskt intresse av att de säljs. Jag råkar bara gilla lite längre men inte så breda brädor.
Fan vad långt det blev. Jag skrev en fråga nånstans i mitten.
Ja, det där är ju egentligen den riktigt intressanta diskussionen vad gäller longboardsen (tycker jag i alla fall..:crazy: ) Att det måste gå att fånga betydligt slöare vågor i betydligt mindre vind än med traditionella vågisar betvivlar jag inte men hur är upplevelsen? Är det kul och hur lätt svänger en dylik best på vågen egentligen? Går det överhuvudtaget att göra en cutback åt något håll eller handlar det mest om att tuffa nerför vågen?
-
Bossebus;403242 wrote:Jag är 39 ca 60/177 !
Jag skulle börja med någor runt 6m2.
-
judo-freddan
Medlem6 augusti, 2007 vid 18:29 som svar på: Grundläggande frågor/hur kan jag utvecklas optimalt?aspartam;403247 wrote:Nu när jag med hjälp av er från forumet lyckats med riggningen av mina nya grejer så kommer nästa problem jag behöver hjälp med: själva surfandet. Jag har kört en 3-4 gånger senaste veckan men känner att jag utvecklas väldigt långsamt och kan behöva lite grundläggande hjälp både när det gäller teknik och hur jag ska utnyttja vinden på rätt sätt. Jag kan hala upp seglet och köra fram och tillbaka utan större problem (lite svårigheter med att vända ibland, men inget stort problem).Min utrustning består en fanatic shark på 140 liter (modell -05), ett Neil Pryde wave-segel på 4,7 kvm (-06) och ett på 8 kvm (-06, kan inte märket på rak arm). Jag har nästan uteslutande kört på 4,7 kvm. Jag radar upp några specifika frågor nedan, och har någon fler tips utöver dessa så tar jag välkommet emot dem också. Alla frågor utgår från att jag kör med 4,7 kvm.
Fråga ett: Vad är viktigt att lära sig som nybörjare för att utvecklas så fort som möjligt och i vilken ordning bör jag lära mig detta?
Fråga två: Jag har problem med att jag glider mycket med vinden och har svårt för att gå upp i vinden utan att tappa all fart och stanna upp helt (har läst någonstans att uppemot 45° mot vinden bör gå att segla). Några tips för att bli bättre på att kryssa?
Fråga tre: Jag har allmänt svårt för att få upp farten. Idag var jag ute i 5-7 m/s och det kändes som att jag bara flöt fram i promenad/jogging-fart hela tiden. Är detta en kombination av litet segel och lite vind, eller gör jag något fel och det borde kunna gå fortare?
Fråga fyra: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna plana med min standardriggning? Om jag kör med 8 kvm istället?
Fråga fem: Hur mycket vind krävs för att jag ska kunna vattenstarta (eller åtminstone träna vattenstarter) med de olika seglen?
Fråga sex: Vad är optimal vind (eller vindintervall) för de olika seglen för någon som ligger på min nivå?
Tips på bra sidor om grundläggande teknik mottages tacksamt, har surfat runt en del men inte hittat något riktigt bra än.
Hej! Det finns en FAQ i huvudforumet: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=199387#poststop
Sedan:
1. Upphalning, hålla kursen, slå, slögippa (alltså icke-planande), kroka i hängselen, komma i fotstropparna (vid planing), fotstyra, gippa, hoppa…
2. Först och främst: titta ditåt du vill åka. Då inställer sig förstås frågan vart du vill åka. Här gäller det helt enkelt att experimentera sig fram till vilken kryssvinkel som ger en vettig kompromiss mellan fart och höjdtagning. Ett sätt att minska avdriften på är att vinkla ner hälsidan på brädan lite mer än den andra sidan. Det fungerar lite som ett centerbord.
3. Det låter som det du menar är att du helt enkelt inte planar utan bara ”sloggar” som vi brukar kalla det. 4,7 är ganska litet i förhållande till 140L så för att börja plana med den kombon behöver du rätt mycket vind och 4,7 funkar nog inte så bra i planingsvind ihop med en 140L. I vindarna du verkar ha seglat i behöver du minst 8-kvadrataren för att plana. Testa det! I icke-planing (vilkat man också lär sig mycket av) har för litet segel dock ingen betydelse för höjdtagning, manövrering och annat.
4. Se 3.
5. Ungefär så mycket som det krävs för planing (medans du är nybörjare)
6. 8an: 7-9m/s. Den andra kombon vet jag inte riktigt.
Sedan kan jag allmänt nämna videos som ett bra tips. Finns några stycken b l a här: http://www.totalvid.com (där kan du tanka hem en version med sämre kvalitét och kolla på innan du köper.)
En sida: http://www.the-daily-dose.com
Lycka till!
-
Billing;396960 wrote:Okej ! är det bara trick som vulcan, flaka m.m. som är med på filmen eller är det också framåt volter m.m.?
Showin´off 1&2 med Peter Hart är jäkligt bra.
-
Har inte uppdaterat sidan på ett tag så vissa länkar kan vara inaktuella men jag tror de flesta ska vara rätt. http://www.surfbussen.com/prylar.htm
-
Mja, grabbarna och Elin bodde i husvagnarna, det riktiga budget alternativet, eftersom bungalowsen var slut. Tror husvagnarna (som man kunde bo 3 pers i) gick på 1800 för två veckor. Prislistan för bungalows och annat hittar ni här.
Nära Olbia finns det ett termikspot som kan vara bra att checka upp om du ringt till Kycklinghamnen med negativt resultat. Kommer inte ihåg vad det heter men det ligger en lång beach kanske nån mil sydost om Olbia på väg ut mot en stor halvö. Funkade för mig den sista av de vindfattiga dagarna på ön.
Ha en bra surfsemester!
/Freddan