lars_k
Forumsvar skapade
-
Gaastras master är ganska speciella, mjukare i mitten, dvs mindre toppflex.
Så för att allt ska funka optimalt bör nog Gaastra-segel köras med Gaastra-master.
Dock kör brorsan sina Gaastra Poison med Tecnolimits- och Gun RDM-master och det verkar ju funka hyffsat… Jag tror de blir lite bukigare bara eftersom dessa master är rakare mitt på än Gaastras egna master. -
lars_k
Medlem20 augusti, 2006 vid 16:46 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Rätt intressant att Allwaven är så lätt, 6.3 kg, utan att man använt någon kolfiber/kevlar. Dessutom ett par tusen billigare. Bra ”instegsvågis” kanske är tanken…?
Borde vara rätt hållbar med mkt glasfiber, men kanske inte lika styv..? -
lars_k
Medlem20 augusti, 2006 vid 08:12 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Jag tror att vilken bräda som passar bäst inte enbart bara vilka förhållanden man kör utan vad man har för vågridningsstil. I Gislövs ”droppade” många in på vågen, och fick därmed ganska låg initiell fart i bottensvängen. Jag kan tänka mej att dessa skulle komma till läppen betydligt lättare med en stubby. Alltså med en tvär bottensväng i låg fart upp på läppen med en följande snärtig cutback. Själv gillar jag att dra på som fan med en rejäl slör nerför vågen och trycka på en utdragen bottensväng. Kräver mkt timing och en fin våg för att träffa läppen, oftast misslyckas jag men när jag får till det är det jäkligt gött. Kanske ibland får jag t.o.m till en liten aerial! =)
Har kört Gislövs både med min PocketWave (stubby) och min trad Naish och för mej kändes Naishen otroligt mycket bättre på vågen. Helt annan stabilitet och fart i bottensvängen.
På väg ut genom bryt föredrar jag också traden. Lång nos för att ta sej över vitvatten och bättre längdstabilitet, så man kan stå riktigt långt fram med framfoten och häva sej över bryten.
Men en seg onshore dag i Lejet är det stubbyn som gäller – hvergang!
Men med bra vinkel, fina vågor och fett med vind – traditionell. Lätt! =) -
Fel?
Hahaha -
-
Kollar man statistiken:
http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_big_bay.htm#
så dominerar fortfarande lågtrycken med NV-vind i Oktober. Det man är ute efter är ”CapeDoctorn” från SSO, som kräver hög temperatur i inlandet och högtryck för att kicka igång. Den börjar leverera från november och är som säkrast dec-feb.
NV ger dock fett med swell (minst masthögt) och mkt vind vid spoten neråt kapet (whitsand etc), så är du en duktig vågseglare och/eller vågpaddlare är det väl bara att köra! 🙂
Boende finns massor. Googla efter förmedlingar för privat-lght eller hus i områdena sunset-tableview-bloubergstrand. -
Jag tror bestämt att du fått något helt om bakfoten!
-
Ett alternativ i SA är Langebaan, dvs i lagunen 2 timmar norr om CapeTown. Finns surfcenter där:
http://www.capesport.co.za/
Snällt och vindsäkert, men kanske lite dött om man ska bo där uppe… -
Hehe. Att inte ha nåt att visa upp komplicerar ju saken. 😉
Hoppas det löser sej ändå! -
Stil..? Bränner runt på stigar i skogen! 😀
XC kanske det heter. Lätt hoj, bara framdämpat! -
Jag kör också MTB…har dock blivit ganska slö senaste åren… Men när jag väl drar ut är det alltid kul. Bra träning för hela kroppen dessutom. 🙂
-
argulander wrote:Fenan var helt oskadadad, har aldrig gått på grund med den, gick av precis jämt med botten på brädan. Seglade iofs 9,7 med mycket bra tryck men det borde väl hålla ändå? Röd fena inköpt på Skidsport förra eller möjligen förrförra säsongen. Klas
Borde du kunna reklamera! Snacka med skidsport. Bör vara nåt materialfel…
-
Japp, ser ut att grunda upp fint med sandbotten, 10-20 m djupt utanför och fritt ända upp till pålgrunden riktning NO. Då ses vi i sannebo Jeppe! 🙂
-
Jag har seglat Abbekås (mossby strand) vid SV och VSV. SV funkar bra, nära sideshore!
VSV blir dock lite side-off och byigt pga mkt träd längs kusten…