mag
Forumsvar skapade
-
Men tilläggas kan även att skidanläggningarna faktiskt har separerat brädåkare och skidåkare på de flesta ställen mer eller mindre. I alla fall Svenssonåkarna från brädhopparna. Så anläggningarna tog tag i problemet konstruktivt själva och väntade inte på för många olyckor.
Och SP har ju hänvisat kitare till Björkäng(?) m fl ställen av samma oro för dåligt rykte och bråk.
/Magnus -
Hivide Sande eller övriga spots kring Ringköbingsfjorden är oslagbara för nybörjare och stådjupt i Danmark. Finns inget liknande någon annanstans. Åk dit igen.
/Magnus
-
Jag har också tätat SAAB99 tank med handtvål två gånger!!! 🙂
Låter knäppt men kan du täcka tvållagningen med skydd (lim, PP eller silvertejp) håller det ett år utan problem. Bara tryck dit tvål i hålet med fingrarna! Värt ett försök i alla fall./Magnus
-
Ska the ghetto bli nya Tärnaby som fostrar de riktiga männen till stordåd!!!???
Grattis!
/Magnus -
Bra idé! 🙂
Men jag kör ju även på naturgas, hur går detta ihop med din maskin? Och med tanke på mitt begränsade motorrum så tvingas jag bygga ut flera kvadrat. 😉Biltemfläkten funkar än!
/Magnus -
Tackar för tipset!!!
🙂
/Magnus -
Jag kan varmt rekommendera JP Xcite som praktiskt taget seglar sig själva! :)Riktigt bra brädor! Planar lätt, går lugnt i vattnet, lättjippade och hyfsat enkla att segla på för polarna och nästan nybörjare. Du som är tung kan fotsyra även de breda brädorna. Min sambo lär sig segla på vår 120 nu. Till dig skulle jag rekommendera en större variant av JPn. Bättre bräda får du leta efter och i Epoxyvarianten är den riktigt prisvärd dessutom!
6 och 8 kvm låter som en bra start.
/Magnus
-
Om 2 cm gav prassel i seglet så körde du troligen med för lite nedhal tidigare! Jag varierar +- 1cm ungefär beroende på vind i nedhal men däremot fler cm i uthal. Jespers tips är bra grundregel att testa med. Och seglet kommer att kännas ”tyngre och svampigare” i lättvindsläget, det får du räkna med.
En styvare mast behöver du inte, du som är lätt pumpar enklare med en mjukare mast. Jag som väger samma kör bara 400 master.
Sen är ju inte tidig planing nr 1 på S.O utan kanonegenskaper på vågen. Ibland måste man helt enkelt ha ett större segel, eller i ditt fall en större bräda låter det som. En EVOliknande bräda skulle ge dig fler dagar med planing utan större segel.
/Magnus -
Kanske kan bli vind men ingen midsommarstorm i sikte i alla fall tyvärr!
/Magnus -
Nej, KV är känt för superstabila vindar på ca 10 m/s utom kring september. Så om du vill ha hårdvind så åk till Kanarieholmarna istället. Men du slipper ta med så många segel till KV i alla fall. Swellen är mest tradeswell på sommaren men säkert helt ok jämfört med hemma. På vintern är det grundswell med betydligt mer tryck i, fast det gäller å andra sidan även på GC etc. Det är ju samma vind.
/Magnus
-
Jag har lite fler bilder men med moden blir det inget mer nu. Dessutom måste man beskära och försämra kvaliteten för att överhuvudtaget få hit dem. Därav att de är lite suddiga och små.
Vi ses!
Magnus -
Det är troligen inga problem alls att köra med 5,3 och 400cm med 40cm förlängare. Är du tyngre kan det bli lite mjukare men i praktiken spelar det mindre roll.
/Magnus
-
Kul för er, jag såg er inte i början nämligen. Hoppas på fler sådana helgen! Då blir det plattan i mattan på bussen, vi är där på 6 timmar.
En bild till från dagen i Hanstholm. Skaplig koll i luften och skön logohöjd på vågen utanför!!! Kolla masttoppen bakom. Hoppet är inledningen på en hööög bakåtloop som han satte klockrent.
Med modem går det inte fort att ladda ner bilder! 🙁
/Magnus -
En bild till från Middles!
En vecka som denna kan man behöva inspiration, eller hur?
/Magnus -
Den dagen ville jag hellre segla än fota så det blev inga bilder från HS. Du skulle sett vågorna på morgonen oj oj oj!!! Men jag ska lägga in ett par bilder till från Middles ikväll.
/Magnus