martin
Forumsvar skapade
-
walle;546779 wrote:annars finns det segeltråd här hemma hos mig…
btw, finns ju flera segelmakare i Västervik där du kan tigga till dig lite gratis!?
Tackar för erbjudandet. Det är inte tillgången till tråd som är problemet, utan mer det att fiskelinan sitter där redan. Jag vill ju helst slippa att sprätta upp lagningen om det inte behövs. Det blir nog att testa skottens råd. Testa och se vad som händer.
-
Jag anser mig som relativt lugn när det gäller prylbegäret, men jag har ändå hunnit beta av en del märkte jag när jag tänkte efter.
Twist 380 – startpråmen i sommarstugan
Mistral Screamer LCS -89 – första lilla brädan. Jäklar vad liten den kändes första gångerna…
Bic Alto – Liten vågbräda som jag fick gratis av Åke Sjöberg. Gick faktiskt fint!
Mistral Screamer II 278 -98 – första kartongnya ”seriösa” brädan.
JP Freestyle 260 -01 – ett enormt lyft i allroundegenskaper mot Screamern.
Seatrend Allstar 70 -98 – planade enormt tidigt när det begav sig.
RRD Freestyle Wave L -04 – Jäkligt fin bräda som såldes med våndor till förmån för JP:n nedan.
Starboard Evo 74 -05 – gillade jag aldrig.Och sen mitt nuvarande sortiment:
Bic Vivace 263 Carbon – Slalomspett från -90-talet som körs nån gång då och då. En riktigt ettrig jäkel.
Noname sydafrika-custom vågis. Numera lite tung efter utbytt mastbox, men annars en fantastiskt rolig bräda.
JP Freestyle Wave 93 Pro -06. Min nuvarande huvudbräda. Bra till nästan allt.
Starboard Acid 74 -05 – Gör sitt jobb, men inte samma själ i som i customen.
Starboard Formula -01 – ”Urformulan” som jag har liggandes på altanen och bara kör i viken hemmavid.Man är ju nybörjare i jämförelse med andra här…
-
Jag skulle satsa på två kites. En 9 och en 12-14 av godtyckligt märke. Sen en bräda, en sele och en våtdräkt. Lite snabbt räknat:
9:an: ca 9500 inkl bom.
12:an: ca 8000 utan bom. Du klarar dig med en bom om du väljer en kite som använder en standard 4 linorsbom (alla fyra linor lika långa vid full power).
Bräda: 3500-5000 för en ny. 2500-3500 för en vettig beg.
Våtdräkt: 2000kr om den ska funka på vår och höst. 400kr för en ren sommardräkt på Jula/ClasO/Lidl/Netto/Whatever
Sele: Går inte att snåla på. Med kite behöver man en bra sele. 1500kr.Vill du snåla in skulle iaf jag hellre välja två begagnade fjolårskites än en ny -09. Det finns många riktigt bra kites från -08 från flera olika tillverkare. Min personliga favorit i storlek 9 är Naish Cult. Det är en kanonkite rent ut sagt med en enkel bridle och ett okomplicerat 4-linorssystem. Den är lite seg i större storlekar dock. Jag har testat 12:an från -08 och gillade den inte riktigt. Nu kör jag på en Royal Era 12 istället och den är avsevärt roligare enligt mig, men det är samtidigt ett litet och dåligt representerat märke i Sverige och det lär inte vara kul om det skulle vara något som strular med den.
-
Tackar för responsen.
Jo, debatten om det är kul eller ej med lättvindskiting och stora kites dyker alltid upp i dom här sammanhangen. Jag har för länge sedan konstaterat att jag faktiskt, i rak motsats till många andra, tycker att det är kul att cruisa runt även i lättvind med rejäla doningar i luften. Framförallt gillar jag utmaningen i att utveckla tekniken så att jag tar höjd och har roligt även i marginella förhållanden. Det gäller framförallt när man är iväg på en helg eller en semestervecka och vill få ut som mycket som möjligt av tiden som man lägger ner. Naturligtvis är det betydligt roligare att köra med en 12:a eller en 9:a när det går att göra det, men jag har inte förmågan att ligga på stranden och tjura med motiveringen att ”jag gillar ändå inte lättvind” när det blåser körbar vind.
Ända sedan jag började kita 2002 så har jag alltid haft minst en riktigt stor kite i garderoben som också har blivit använd en del. Som jag ser det är det ingen idé att jämföra att köra med en 16-20kvm med att köra med 5-12 kvm. Det är inte alls lika kul vid en sådan jämförelse såklart, men om jag istället jämför med att inte kita alls, så tycker iaf jag att det är kul att komma ut på vattnet. Och som sagt… är man iväg en vecka och prognosen vänder från lovande till kass så är det guld värt att plocka fram 16-kvadrataren och plywoodbrädan och rädda veckan genom att köra 2-3 lättvindsdagar istället för att sitta och äta glass på nåt café. Likaså jobbar jag mycket och när jag väl är ledig så vill jag maximera dagarna på hemmaplan. Det finns inget som stör mig mer än att se att ”om det bara hade blåst en sekundmeter till, så hade jag kunnat köra”.
Frågan gäller alltså inte den typen av kites vara eller inte vara, utan snarare om det fungerar med en foil för den typ av förhållanden som jag ofta kitar i. Och jag har väl i princip fått svar på den frågan. Det gäller att lära sig draken i säkra förhållanden, så att man själv kan göra en vettig bedömning om hur man ska trixa till launchen.
Jag har tillgång till båt förresten och har tänkt att använda den en del i sommar för kite. Då kan jag komma ut lite mer på öppna vatten, men problemet är att man behöver någon som assisterar i det läget förmodar jag. Det känns väl vågat att lägga båten vid något ytterskär för att sen ge sig ut i gränsvindar där man inte vet om man tar höjd eller ej. Men, men, det går väl alltid att simma tillbaka om det krisar även om det räcker med någon km för att man ska tycka att det blir lite jobbigt.
-
@2fast4u 516454 wrote:
Eeyyyy…var är du nu!!?
Hehe, det är iofs sant, men det är ju ungefär som att jämföra Freeride med Teton eller Epic på skidsidan.
Svaret verkar vara att det helt enkelt inte finns något riktigt stort och världsdominerande forum. Jag som trodde det var jag som var allmänt efterbliven bara. Iofs skönt att få ett sådant positivt besked så här i höstmörkret 🙂
-
Det har jag gjort i femton år med en dröse olika brädor och jag har aldrig haft några problem.
-
RRD Hypertype är ju känd för att vara instabil i zenith och att den lätt hindenburgar. I nästan alla recensioner sägs den vara riktigt snabb och go med bra drag, men får kritik för just stabiliteten när den är still. Det är nog ingen trimfråga dessvärre. Se till att hålla kiten en bit från zenith och dra upp den tillfälligt när du ska starta. Du kommer om inte annat att lära dig den hårda vägen hur du ska göra eftersom du kommer göra allt för att den inte ska ramla ner. Om du väl håller den i zenith, även korta stunder, så se till att varken överskota eller depowra för mycket. Det är mest en vanesak tycker jag. Jag har haft några instabila drakar genom åren och man lär sig efterhand hur man ska bete sig för att det inte ska hända något.
-
@sourra 512104 wrote:
Om du inte kör urkrokat så bör du inte råka ut för att kiten flaggar ”i onödan” när du kör med mini-5th. Men annars funkar det prima att sätta leashen till trimlinan. Löser man ut eller tappar kiten så trimmar systemet ned så man inte har nån som helst kraft i kiten. Sen är det bara att hala in, kroka i och trimma upp igen. Vill du ha samma funktionalitet som 07-bommarna så gör du så att du sätter den gula linan i den punkt där ”snodden” sitter i Chrilles inlägg ovan (och snodden sätter du där gula linan satt tidigare).
Jag kör med leashen till trimlinan nu och det fungerar ju bra, men det känns lite osäkert iom att man inte har någon extra säkerhet på leashen om något i depowersystemet skulle gå sönder. Med en mini-5th fäst över depowersystemet så har man ju så att säga en backup om något skiter sig rent mekaniskt. Anledningen till att jag tycker så är just för att jag har kört av en till synes ganska fräsch Naish depowerlina en gång. Den hade nötts i fästet inne bakom lite neopren så att man inte såg att den var sliten. I det läget hade det varit guld att ha en leash fäst för full depower i en mini-femte. Iofs hade även en ”full safety” som den här fungerat, men det blir ofta sånt jäkla trassel då tycker jag.
-
För övrigt mycket trevligt med ett riktigt kvalitetsinlägg i allt oväsentligt brus som annars dominerar det här forumet.
-
Fungerar sviveln? Efter mod är det ju den enda skillnaden mot -08-bommen. Personligen gillar jag att ha en extra säkerhet i form av en mini-femte om det skulle hända något med depowerrepet eller blocket längst upp. Dock gillar jag inte att den flaggar ut i ”onödan” som -09:an gör. Den bästa bomlösningen när det gäller säkerhet kontra smidighet tycker jag är Naish -07 SLE-bom med freestyleleash. Den leash-lösningen i kombination med Smartloop vore min idealbom. Men då kör jag aldrig urkrokat och jag roterar inte heller speciellt mycket, vilket gör saken lite enklare.
-
Här i mina trakter ökar det minsann inte. Det är fortfarande bara jag som kör. På Öland där jag också håller till mycket tycker jag ökningen har avstannat. Visst var det lite mer folk i år än tidigare somrar, men det är ändå ungefär samma som förra året. Oftast är det inte mer än fyra-fem ute samtidigt även en riktigt bra dag (med undantag för semesterveckorna då naturligtvis).
-
Norrköping byigt? Era bortskämda slynglar 😉
Kom till Västervik och testa lite västligt, så ska ni se att Norrköping framstår som rena drömspotet. Jag har bott i Nkpg i sex år och jag tyckte snarare att det var riktigt bra där på dom flesta riktningar. Men då är jag som sagt uppfostrad i Västervik där västan bjuder på vind som är svårare än något annat jag har testat. Det har hänt att det blåser 15 m/s där man står och att kiten ändå ramlar ner pga att det är helt vacuum 25 meter bort. Kiten ramlar ner och ligger sen och väntar i helt spegelblank stiltje en ”kulingdag” i fem minuter varefter det sätter igång så-ini-h och går från 0 till 17 på två sekunder. Det är byigt. -
@pjoter 505596 wrote:
Extremfallet är att i 12mm ply bygga en fyrkantig bräda med lätt avrundade hörn. Är igång löjligt tidigt och tar tokmkt höjd. Dock svårkörd som tusan, spec när de kommer chop/vågor.
Tänkte precis säga det. Såga till en 41-43×130 fyrkant i plywood och lägg till lite snowboardskärning. Dit med ett par stroppar och testa. Den tar höjd som en raket i dåligt tryck. Jag har en RRD 5X Ltd som är en riktigt fin allroundbräda. Men när det är precis på gränsen för att man ska kunna köra får man jobba med höjdtagningen. Då plockar jag fram min plywood och kan flytta komfortgränsen för körning neråt 1-1,5 m/s (vilket upplevs som en jäkla skillnad i gränsvindar).
-
@Neven 494246 wrote:
Är det inte så att Cabrinha är jobbiga av sig och har lite olika längd på styr- och mittlinor? Kanske går att fixa till med små extensions.
Jo, det stämmer och dom plockar hem full idiotpoäng på det. Du behöver extensions på runt en meter har jag för mig för att det ska fungera.
