Forumsvar skapade

Sida 1 av 35
  • martin

    Medlem
    28 juli, 2021 vid 18:46 som svar på: Kolla om brädan är tät

    Spraya på diskmedelsvatten på lagningen och lägg brädan i solen. Fortsätt spraya på så att det inte torkar. Då kommer det att bubbla när brädan blir varm om det inte är tätt.

  • martin

    Medlem
    28 april, 2020 vid 09:31 som svar på: Vilken segeltyp ger mest planing per m²

    Jaha, då är man här igen och letar segel med bäst kraft för tidig planing i marginalvind till en freestyleplanka på dryga 100 liter. Märkligt att det alltid är den här segelstorleken som trixar och får en att fundera över nåt bättre. Hade ju för länge sedan NP Expression 5,7 och större strlkar och har fortfarande efter många andra segel inte funnit nåt bättre för just det här ändamålet. Har kört framförallt på vågsegel de senaste 10 åren men skulle vilja ä ha nåt nytt störstasegel med lite mer tryck i, inget race eller slalom dock. Tänker mig runt 5,7-6.0.

    Vad skulle ni rekommendera. Kör freestyleplankan i lättvind men är ingen freestajlare så manövrerbarhet är inte A och O. Hur är nya freestylesegel m a p tidig planing i förhållande till moderna freeridesegel? Vill gärna ha en så lätt rigg som möjligt. Tack för tips!

    Det beror ju mycket på hur mycket freestyleambitioner du har. För ren planing på en hundralitare tror jag tex ett North/Duotone E-Type 6.2 eller kanske till och med 6.6 vore svårslaget. Det nämns ofta i tester som bottendragskungen även om det verkar ha tonats ner lite till 2019. Men det är kanske inget manöversegel precis även om det är en bit från ett nocam-race, men det krävs förmodligen att det finns en inriktning som drar lite mer mot freeride.

  • martin

    Medlem
    3 oktober, 2018 vid 10:27 som svar på: Varför tyst om Windsurfer LT i sve?

    Blir något tillräckligt gammalt så blir det ju coolt retro till slut. Tur att jag har en Tiga 111 liggandes i ett förråd i sommarstugan. Om den nu inte är uppäten av mössen i det här laget.

    Jag började segla på den Tigabrädan i 12-13-årsåldern runt 1990 och använde den till jag var 16 ca. Visst var det kul även då, men jag är tveksam till att jag hade hållit på fortfarande om brädorna hade sett ut så än idag. Vad jag däremot faktiskt kommer ihåg som ett av de starkaste minnena i mitt liv är den första gången jag planade iväg på en liten bräda (en F2 Sunset). Jag kommer ihåg exakt var och exakt hur det kändes. Brädan bara rusade iväg och det kändes som att det plötsligt dök upp en natururkraft som kanske, kanske kunde tämjas. Det var en upplevelse som fick mig att fastna för vindsurfing och som finns i bakgrunden än idag när jag planar iväg på första bogen och konstaterar att vinden räcker till. Den känslan är drogen i vindsurfing för mig och det som skapar beroendet. Den får jag inte med en longboard, även om den rent tekniskt förmodligen kan inta någon form av halvplanande tillstånd. Det är också anledningen till att jag inte surfar när det inte blåser tillräckligt för att plana.

    Vad jag däremot har saknat i alla år är möjligheten att segla ut på tur i skärgården. Det gjorde jag med min första bräda. Det skulle ju LT vara perfekt för. På med en ryggsäck och sen är det bara att kryssa ut till ytterskärgården på en heldagstur. Det var nog 25 år sedan jag gjorde det senast.

  • martin

    Medlem
    10 april, 2018 vid 11:19 som svar på: SUP efter isen släppt!

    Tja! Har precis förärat mig med en uppblåsbar SUP och nu vill man ju ut och testa. Har ni några tips för att ge sig ut nu på vårvintern? Säkerhet, utrustning (eller utrustning som inte behövs ).

    Det är väl främst stilla vatten som är aktuellt.

    Framförallt varma skor är ett tips. Det blir riktigt kallt nu när vattnet är i det närmaste trögflytande. Även om det är bekvämt med en varm våtdräkt om man skulle ramla i behövs det inte för säkerheten och det tenderar att bli rejält varmt efter en stund. Helt utan dräkt gör att man riskerar en rejäl köldchock när man ramlar i, men redan en shortie tar bort den värsta chockeffekten och ökar säkerheten markant.

  • martin

    Medlem
    5 juli, 2017 vid 13:00 som svar på: Behöver detta lagas?

    Det är någon form av krosskada i första stadiet. Fibrerna har flexat så pass att delar av laminatet har spruckit. Får du en smäll till på samma ställe är risken stor att det blir en rejäl skada. Men i nuläget funkar det att bara täta och köra. På en äldre bräda hade jag inte gjort något annat. Är det en ny/dyr/favoritbräda hade jag nog lagt på ett lager fiber för att vara säker. Gör man en rejäl lagning blir det dock snabbt svårare att få det snyggt. Lite slipjobb blir det alltid om man lägger fiber.

  • martin

    Medlem
    24 maj, 2017 vid 21:47 som svar på: Upphittad bräda Öresund

    @Jensemannen 743640 wrote:

    Min pappa hittade en kitebräda på stranden häromdagen, om det är någon som blivit av med en nyligen så återfås den mot beskrivning! Jag kan nås på 0730256778

    Med foil? Isf var det ju en användare som saknade den i ett annat inlägg.

  • martin

    Medlem
    9 mars, 2016 vid 07:33 som svar på: Liten surfbil

    Störst lastutrymme i förhållande till pris/bottenplatta har Dacia Logan MCV tycker jag. En riktig container som går bättre än vad man skulle kunna tro. En ny sådan känns som en bil från 2005, fast med nybilsdoft. Jag övervägde en sådan seriöst senast jag köpte bil, men vågade mig inte på franska maskinerier en gång till efter ett par år med en Pequeot 307 tidigare i min bilkarriär. Även Skoda Fabia Kombi/Seat Ibiza kombi (samma bil i princip) är en riktigt bra surfbil för sin storlek och Rapid från samma märke är inte dum den heller även om den inte har samma rymdkänsla som Fabian. Renault Clio Sport Tourer är en ovanlig liten kombi som också lastar klart mer än lill-bilarna och har lite extra längd för brädor.

    Kliver du upp i budgetänden av Golf-klassen finns det ju drösvis med bra alternativ. Min egen favorit är Ford Focus kombi med 1,6-litersdieseln, speciellt i Econetic-versionen som jag har nu. Förmodligen marknadens snålaste bil i praktiken, dock snålt med dragkilon tyvärr. Skoda Octavia och Golf är dyrare men är riktigt fina bilar som snarare kvalar in som förstabil för de flesta dock. Kombiversionerna kostar inte mycket mer och är såklart ett givet val som surfare. Renault Megane och Pegueot 308 rullar fint om man litar på frassarnas bilbyggande. Sen har du asiatiska sektorn med Kia och Hyundai i budgetsegmentet då som främsta val om det ska vara en andrabil. Ceed/i30 kombis är krångelfria bilar med ganska gott om plats. Jag hade en Ceed under ett par år och gillade den. Nackdelen är klart sämre ljudisolering än europeiska alternativ.

  • martin

    Medlem
    9 mars, 2016 vid 07:14 som svar på: Torka våtdräkt i torkskåp?

    Det lär inte vara några som helst problem att köra med torkskåp så länge du inte gasar på värmen för mycket. Ställer man in mitt torkskåp på lägsta värmeläget blir det inte varmare än kanske 30 grader, vilket knappast kan påverka neoprenet negativt. Fläkten i skåpet gör att det torkar ganska snabbt även att köra varmt.

  • martin

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 06:32 som svar på: Varför använder vi inte flytväst ?

    Jag kör ofta, men långt från alltid i flytväst, eller i alla fall i någon form av flythjälpmedel i form av en impact vest från RipCurl. Även om den inte flyter som en stor “båtåkarväst”, så märks det ändå tydlig skillnad mot utan. Får dock erkänna att jag ofta skippar den när det är lite lugnare segling på “snällt” vatten, vilket man egentligen inte borde.

  • martin

    Medlem
    8 juni, 2015 vid 12:55 som svar på: Äldre kites – stor skillnad?

    @sailortrash 733679 wrote:

    Hittar du en drake i bra skick från 2010-11 så kan du lätt köpa den och lita på både depower i h säkerhet. Men har den sett 300 dagar på vattnet så klart att den är sliten. Kommer de säga samma 2020 om 2015 års drakar, att de inte duger? Antagligen…

    Däremot tycker jag att sigmaformen som min cult (och bara äldre naishdrakar) har är lite benägen att rulla genom linorna vid linslack och av vågor. Vanliga formen verkar inte lida av detta på samma sätt. Sigmakiten är också lite svårare att relauncha vid lätt vind, och man måste pumpa den superhårt. Jag vet inte vad fördelarna är med den formen, och det kanske inte finns några eftersom ingen härmat den och naish själva lagt ner den. Så undvik naishkites som heter cult, Bolt eller helix (eller om de ser kantiga ut på ngt sätt).

    Jag håller med dig där angående 4-5 år gamla kites. Det går som nybörjare i princip inte att känna någon skillnad på de flesta 2010:or och helt nya drakar så länge de är i bra skick och så länge man håller sig ifrån specialmodeller. Däremot håller jag inte med om att Sigma-kites inte är bra. Jag tror att Sigmaformen försvann eftersom man hittade andra sätt att lösa de problem som Sigma var tänkt att ta hand om. Men de är välfungerande kites överlag.

    Jag har en Cult 9 med Sigmaform av den första årsmodellen (var det 2008 kanske?) som fortfarande håller ihop och det är en riktigt bra kite med enormt vindregister. Jag har aldrig märkt av några problem med vattenstart och den går att backa upp även i riktigt lätt vind. Den är varken bättre eller sämre än något annat skulle jag snarare säga. Den första årsmodellen hade problem med att dragkedjorna på struttarna gick sönder, vilket man ser på en rejäl förstärkning av dessa på senare årsmodeller. Jag har sprängt två kedjor och sytt igen resten i förebyggande syfte. I övrigt är bridlsen lite långa, men annars en kanondrake. Jag hade inte tvekat en sekund på att köpa en sådan beggat om jag hade hittat en i vettigt skick till bra pris.

    Kan man inte kita med den så är det garanterat inte kiten det beror på. Att säga att det inte fungerar är helt enkelt fel och då glorifierar man nya prylar lite väl mycket. Så stor skillnad är det helt enkelt inte från 2008 till idag. Den stora revolutionen i utrustning var från 2005 till 2008 då det hände ENORMT mycket. Jämför man 2011 med 2014 är det få som skulle känna någon skillnad på de tre årens utveckling. Det är små detaljer och trim av redan existerande kunskap. Jämför man 2005 till 2008 så är det nästan som två olika sporter när det gäller känslan av trygghet på vattnet för en normalåkare iom först införandet av bow/SLE/100% depower-konceptet och därefter mognadsprocessen av detta på ett par år.

    Har man råd att handla nytt eller fjolårs så får man såklart ännu bättre grejor, men det är helt makalöst vad man kan få bra grejor till nästan inga pengar alls nu för tiden.

  • martin

    Medlem
    4 juni, 2015 vid 13:35 som svar på: Äldre kites – stor skillnad?

    Så länge skicket är ok så kan du definitivt hitta kites som är i det närmaste lika bra som idag från det tidsspannet, i alla fall så länge man ser det ur en nybörjares perspektiv. 2006-2007 är för gammalt och bara enstaka modeller är ok även idag, 2008 började det ordna sig på marknaden och från 2010 och framåt handlar det mer om tycke och smak egentligen. Det skiljer väldigt mycket i egenskaper även på helt nya kites och det handlar mycket om att hitta en kite som man trivs med än om det är bra eller dåliga grejor.

    De äldre kitesen är dock ofta rätt trötta i materialet på ett eller annat sätt. Det kan vara slitet tyg i allmänhet, att det börjar bli sprickor i one-pumpslangar eller ventiler, ärgade bomdelar eller liknande saker som gör att det kan bli riskabelt ur säkerhetsynpunkt eller att man tvingas laga kiten lite då och då. En första kite tenderar dock att leva ett ganska hårt liv, så en kite för kanske 2000-3000kr som är lite medfaren kan ändå vara en god investering att ha som slitobjekt under en sommar innan man kostar på sig dyrare grejor.

    Tittar man på 2008 års modeller finns tex Naish Cult, Best Waroo och Bularoo, Ozone Instinct Sport, Cabrinha Switchblade mfl som är kites som mer än väl täcker behovet även för avancerade åkare, om man bortser från prylprestige.

  • martin

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 08:16 som svar på: Murphys Lag

    I videon kan man ju tycka att medhjälparen är lite passiv, men det är säkert hans fru eller liknande och hon har all rätt att vara rädd för att springa fram och ta tag i kiten när det är ett nödläge. Svårt att ge tydliga instruktioner i ett sådant läge också, men om det hade varit en rutinerad kitesurfare som stog bredvidså hade det knappt blivit en incident ens. Jag tycker dock att han beter sig felaktigt och bara fokuserar på att få loss quick-releasen. Om det inte går, så får man snabbt hitta en annan lösning och i det här fallet hade det gått att antingen neutralisera längden på linorna, eller resa sig och springa ett par steg rakt mot kiten så att den lade sig på rygg. Den kan då rulla iofs, men det hade gett tillräckligt med slack för att kunna dra releasen.

    jag håller med om att det var ädelt av honom att dela med sig av händelsen. De flesta hade nog mörkat det…

  • martin

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 07:22 som svar på: Drift launch

    Nu var det länge sen, men i början av min karriär körde jag ofta driftlaunch. Då var det ju med gamla c-kites som inte hade någon form av depower knappt och dessutom var de svåra att vattenstarta. Men det funkade ganska bra. Jag brukade linda upp linorna på en vanlig plasthink efter riggning och sen släppte jag ut linorna enligt samma princip som en haspelrulle i fiske.

    Är det dåligt med plats på stranden och långgrunt tycker jag att det klart bästa är att fixa en egen stabil boj som man kan använda. I alla fall så länge det inte är sjögräs, för då funkar ju inga metoder som innefattar att linorna ligger i vattnet.

  • martin

    Medlem
    6 februari, 2015 vid 12:27 som svar på: Skall jag börja kitesurfa?

    Det där blir ett kanonpaket. Även om det är vågkites så går det säkerligen bra att freerida med dom ändå och stabiliteten är en stor fördel som nybörjare. Angående bräda är bredden viktigare än längden. Generellt uppskattar många en lite bredare bräda när man lär sig. 40-43 tycker jag själv är lagom i det avseendet. Vid 44-45cm någonstans börjar det kännas bökigt. Även om en riktigt bred bräda är lätt att komma upp på och ännu lättare att ta höjd med i början så blir den för stor snabbt, i synnerhet när det är vind för din lilla kite.

  • martin

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 14:41 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

    @pelle surf 725057 wrote:

    Men om man kortar linan så påverkas ju frontlinornas längd i förhållande till styrlinorna. Alltså kör man ju med mer depower hela tiden eftersom frontlinorna blir kortare och kortare för varje gång man lagar.

    Man måste ju såklart flytta efter styrlinorna med samma mått. Det var underförstått. Dit med en knut på rätt ställe och korta ner bara.

Sida 1 av 35
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums martin

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.